Jump to content

hellingshoek LS

tginneke
 Share

Recommended Posts

Hoog-laag gedraag doet niet zoveel. Zeker de eerste reflectie punten zullen sterk veranderen. Gewoon proberen. Doe maar lekker extreem. Leg een dik boek onder de voor- of achterkant.

Hoog-laag gedraag doet niet zoveel. Zeker de eerste reflectie punten zullen sterk veranderen. Gewoon proberen. Doe maar lekker extreem. Leg een dik boek onder de voor- of achterkant.

Audio Physic hanteert een hoek van 7 graden. Dat is niet voor niks. Ik zou daar mee beginnen.

Hallo,

Niels heeft helemaal gelijk naar ik heb vernomen.

Ik ben namelijk van plan om zelf nieuwe boxen te bouwen en vroeg aan "De audiofabriek" wat het acoustisch centrum van de gekozen tweeter is om de hellingshoek te kunnen berekenen. Ik kreeg een antwoord dat dat niet zo eenvoudig te bepalen is en dat je filter en frequentie karakteristiek (van zowel de mid als de tweeter) moet kennen.

Het schijnt dat er in een Elektuur ooit eens een artikel over dit aspect heeft gestaan.

Wie kan mij eventueel aan dat artikel helpen?

B.v.d.

Groet,

Leobus

Hallo,

Niels heeft helemaal gelijk naar ik heb vernomen.

Ik ben namelijk van plan om zelf nieuwe boxen te bouwen en vroeg aan "De audiofabriek" wat het acoustisch centrum van de gekozen tweeter is om de hellingshoek te kunnen berekenen. Ik kreeg een antwoord dat dat niet zo eenvoudig te bepalen is en dat je filter en frequentie karakteristiek (van zowel de mid als de tweeter) moet kennen.

Het schijnt dat er in een Elektuur ooit eens een artikel over dit aspect heeft gestaan.

Wie kan mij eventueel aan dat artikel helpen?

B.v.d.

Groet,

Leobus

Hoi Leo,

Ik heb dat hier liggen. Ik zal het morgen even scannen en je een PDF mailen.

Even een Pm voor je E-mail adres..??

Het heet Allpass-netwerken-elektrische verplaatsing en staat in de Electuur special hifi-luidsprekers 9.

:)

Audio Physic hanteert een hoek van 7 graden. Dat is niet voor niks. Ik zou daar mee beginnen.

Dan is het filter van Audio Physic niet goed aangepast op het kastontwerp waardoor de tweeter in het overgangsgebied een beetje voorloopt op de woofer.

Als er geen faseverschuiving t.g.v het filter is moet in het overgangsgebied de weglengte van het akoestisch centrum van zowel de woofer als de tweeter tot het oor exact gelijk zijn. Veel filters geven een fasedraaiing waardoor de weglengte al elektisch enkele cm's wordt verplaatst, dit kan door de kastconstructie worden gecompenseerd. Zet je de luidspreker achterover dan wordt de weglengte van de tweeter t.o.v. de woofer langer. Dat kan gunstig zijn als het filter niet goed bij het kastontwerp past maar bij een goed ontworpen systeem is het meestal een verslechtering.

Mag een tweeter boven oorhoogte gericht worden?
Hangt er dus vanaf, een tweeter met klein membraan zal aardig rondstralen waardoor er ook buiten de luisteras genoeg hoog overblijft. Een grote tweeter, ringradiator of bandtweeter zal veel sterker bundelen waardoor er veel hoog over je heen wordt gestraald. Bij een goede luidspreker verlies je dan kwaliteit van je hoogweergave, bij scherp klinkende luidsprekers (of scherp klinkende installatie) kun je het hoog zo een beetje dragelijk maken. Maar je moet je dan eigenlijk afvragen of je dan niet beter de oorzaak van het probleem kan aanpakken.

Mijn luidsprekers moeten zelfs iets achterover staan om goed te klinken.

De fabrikant heeft er zelfs verstelbare pootjes voor onder gemonteerd.

Dit om dat dan alle speakers units beter in fase zouden komen zo heb ik mij wijs laten maken.

Wel is het goed waarneembaar als de speaker recht staat het geluid komt er gewoon niet goed uit en het klinkt niet echt lekker meer.

De luidsprekers staan bij mij 5graden achterover voor het beste resultaat.

Groetjes George.