erik klijnsmit Posted 13 december 2007 Report Share Posted 13 december 2007 wat ik me al een tijdje afvraag is: wat is nou eigenlijk het verschil tussen binaural recording en Optimum Stereo Signal Recording (OSS) oftewel de jecklin Disc. is het eigenlijk niet zo dat kunsthoofd gewoon een verbeterde versie is van de Jecklin disc omdat je bij kunsthoofd een natuurlijke reflectievrije kanaalscheiding hebt? Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted 13 december 2007 Report Share Posted 13 december 2007 Is een kunsthoofd opname niet speciaal voor een hooft telefoon. Waarbij het kunsthoofd dan dient als vervanging van ons eigen hoofd waardoor de opname op een hoofd telefoon wordt terug geluisterd deze natuurlijker klinkt. De jecklin disc is meer geschikt om een goede opname temaken die dan door normale speakers weer gegeven wordt. Wel denkik dat ik jou redenering kan volgen betreffende de natuurlijke kanaalscheiding. Volgens mij ga je dan als je de opname terug luistert nog een keer de zelfde natuurlijke kanaalscheiding krijgen maar dan doormiddel van je eigen hoofd en dat zou dus dubbel op betekenen. Of deze redenering klopt durf ik niet te beweren maar dit kan ik mij zo voor stellen. Groetjes George. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 14 december 2007 Report Share Posted 14 december 2007 Hallo Erik, Het resultaat met een Jecklin schijffie en een kunsthoofd is behoorlijk verschillend. Met een JD opgenomen materiaal is zowel via een hoofdtelefoon als via de speakers goed weer te geven en geeft een mooi stereobeeld. Met een nephoofd opgenomen is het stereobeeld via speakers nogal matig (zo niet slecht). Het geeft de beste resultaten met luisteren via een hoofdtelefoon en kan dan zelfs spectaculair zijn. Maar in die galmende kerken waar jij opneemt is het stereobeeld sowieso nogal wazig Link to comment Share on other sites More sharing options...
erik klijnsmit Posted 14 december 2007 Author Report Share Posted 14 december 2007 Toch snap ik het niet, Pjotr. ik snap de functie van de JD wel, maar volgens mij kun je veel beter een kunsthoofd gebruiken. als ik de overeenkomsten nu eens op een rijtje zet: 1- allebei combinatie van tijds en intesietijds stereo 2- allebei de zelfde microfoon afstand 3- allebei drukgevoelige (dus rondom) microfoons maar dit ben ik nog aan het onderzoeken. 4- als je een schijf tussen de mic's plaatst 'hoort' Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 14 december 2007 Report Share Posted 14 december 2007 Volgens mij moeten bij een kunsthoofd opname de microfoontje van elkaar af wijzen. Dus haaks op de muziekrichting. Bovendien is de vorm van het hoofd heel erg bepalend voor de luisterervaring. Ik heb eens een LP met "kunstkop"opnamen beluisterd. Daarop stonden opnamen met verschillende hoofdvormen. Typisch was dat iedereen een ander hoofd koos als beste overeenkomend met zijn luisterervaring. Het verschil zat vooral in richtings gevoel zoals.., voor, achter, boven en onder. Het waren w Link to comment Share on other sites More sharing options...
erik klijnsmit Posted 14 december 2007 Author Report Share Posted 14 december 2007 Volgens mij moeten bij een kunsthoofd opname de microfoontje van elkaar af wijzen. Dus haaks op de muziekrichting. dat maakt niet uit Hans want ik gebruik rondomgevoleige microfoons Bovendien is de vorm van het hoofd heel erg bepalend voor de luisterervaring. Ik heb eens een LP met "kunstkop"opnamen beluisterd. Daarop stonden opnamen met verschillende hoofdvormen. Typisch was dat iedereen een ander hoofd koos als beste overeenkomend met zijn luisterervaring. Het verschil zat vooral in richtings gevoel zoals.., voor, achter, boven en onder. Het waren w Link to comment Share on other sites More sharing options...
Proprius Posted 14 december 2007 Report Share Posted 14 december 2007 Hoi Erik, ik vind het interessant om te zien hoe je met het opnemen bezig bent. Het is immers de vastlegging die ons de mogelijkheid geeft thuis van allerlei muziek te genieten. Daarom heb ik ook wat vraagjes: Hoe zit het met de plank waar je halve bol op staat? Zijn dat de "schouders"? Het lijkt me dat dat vlak voor veel reflectie zorgt, klopt dat? En of een microfoon rondom gevoelig is of niet, ons oor is dat ook en toch staat het haaks op mijn hoofd. Dus of het uitmaakt weet ik niet, maar het zou niet gek zijn om het oor zo goed mogelijk na te bootsen. Al eens gedacht aan oorschelpen op je bol? Of een neus? Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 15 december 2007 Report Share Posted 15 december 2007 (...) Typisch was dat iedereen een ander hoofd koos als beste overeenkomend met zijn luisterervaring. Het verschil zat vooral in richtings gevoel zoals.., voor, achter, boven en onder. Beste Hans, "V Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 15 december 2007 Report Share Posted 15 december 2007 (...) Typisch was dat iedereen een ander hoofd koos als beste overeenkomend met zijn luisterervaring. Het verschil zat vooral in richtings gevoel zoals.., voor, achter, boven en onder. Beste Hans, "V Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 8 januari 2008 Report Share Posted 8 januari 2008 Beste Hans, Een bewijs uit het ongerijmde: als in zuivere, onbewerkte audiosignalen via de hoofdtelefoon een duidelijk front/rear-effect zou bestaan... was het dan wel nodig een corrumperende binaurale filtering techniek toe te passen? http://actapress.com/PaperInfo.aspx?PaperI...&reason=500 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted 8 januari 2008 Report Share Posted 8 januari 2008 jurg jekling de best of all spitze aufnemer jahre achzig opnameleider jaren 80 Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 8 januari 2008 Report Share Posted 8 januari 2008 Beste Hans, Een bewijs uit het ongerijmde: als in zuivere, onbewerkte audiosignalen via de hoofdtelefoon een duidelijk front/rear-effect zou bestaan... was het dan wel nodig een corrumperende binaurale filtering techniek toe te passen? http://actapress.com/PaperInfo.aspx?PaperI...&reason=500 Spido... Volgens mij... zijn links rechts waarneming niet meer dan tijdsverschillen tussen je linker en rechteroor. Voor, achter, boven en onder herkennen je hersenen doordat de vorm van je hoofd al alle kanten anders is. Ook tijdverschillen dus (reflectie en absortie niet vergeten). Wanneer een kunsthoofd dus voor jouw gemaakt is, of je hebt zelf in de concertzaal gezeten met microfoon in je oren. Dan hoor je wel degelijk voor achter boven en onder Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 8 januari 2008 Report Share Posted 8 januari 2008 (...) zijn links rechts waarneming niet meer dan tijdsverschillen tussen je linker en rechteroor. Voor, achter, boven en onder herkennen je hersenen doordat de vorm van je hoofd al alle kanten anders is.(...) Beste Hans, Mijns inziens berust het links-rechts onderscheid niet alleen op tijdsverschil, maar ook op een verschil in helderheid (hogere frequenties) en (mede daardoor) luidheid. Als een instrument links van jou staat, zul je dat met je linkeroor iets eerder, iets luider, en ook iets helderder horen dan met je rechteroor. Dat heeft te maken met het onbuigzame karakter van hoge frequenties (klankschaduw) en de demping die je hoofd veroorzaakt. Het zal duidelijk zijn dat er bij pure, reflectie-vrije audiosignalen die centraal van voren (of van achteren) komen, geen verschillen in tijd, luidheid en helderheid kunnen bestaan tussen links en rechts. En links-rechts is het enige richtingsverschil dat wij van nature kunnen duiden: voor hoog-laag onderscheid zou de as tussen onze oren verticaal moeten zijn. En dat is-ie niet. Hij is horizontaal. Dat wij toch enig voor-achter-laag-hoog onderscheid kunnen maken, komt door • visuele ondersteuning (we zien de geluidsbron); • door onze interpretatie van de relatieve helderheid van de klank (geluid van achteren is, t.g.v. de filtering door de oorschelpen, minder briljant dan hetzelfde geluid als het van voor komt) • nagalm-effecten: latere en minder heldere weerkaatsingen van het initi Link to comment Share on other sites More sharing options...
Seed7 Posted 9 januari 2008 Report Share Posted 9 januari 2008 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 9 januari 2008 Report Share Posted 9 januari 2008 Hmm Spido, Kun je wel een lang verhaal houden maar daaruit blijkt wederom dat je nooit een echte binaurale opname hebt gehoord. Grappig is wel dat in tegenstelling tot wat Hans zegt, het helemaal niet noodzakelijk is dat de opname bij je hoofd past. Mijn ervaring is toch dat verschillende hoofden de plaatsing van het geluid op dezelfde plaatsen lokaliseren bij dezelfde binaurale opname. En dat is rondom en ook boven en onder. Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 9 januari 2008 Report Share Posted 9 januari 2008 Hmm Spido, Kun je wel een lang verhaal houden maar daaruit blijkt wederom dat je nooit een echte binaurale opname hebt gehoord. Grappig is wel dat in tegenstelling tot wat Hans zegt, het helemaal niet noodzakelijk is dat de opname bij je hoofd past. Mijn ervaring is toch dat verschillende hoofden de plaatsing van het geluid op dezelfde plaatsen lokaliseren bij dezelfde binaurale opname. En dat is rondom en ook boven en onder. Er zullen best wel hoofden zijn die voldoende op elkaar lijken en zo een soort van standaard vormen. In de opnamen die ik indertijd hoorde waren er wel degelijk verschillen te horen tussen de verschillende hoofdvormen. Ik meen dat dit was tijdens zo'n ouderwets "high-end audio" radioprogramma. Daar luisterden toen (ca 1975) hele volkstammen naar. En wanneer men zei dat je de week erop met hoofdtelefoon op moest luisteren deed half Nederland dat. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 9 januari 2008 Report Share Posted 9 januari 2008 Er zullen best wel hoofden zijn die voldoende op elkaar lijken en zo een soort van standaard vormen. In de opnamen die ik indertijd hoorde waren er wel degelijk verschillen te horen tussen de verschillende hoofdvormen. Beste Hans, Het gaat hier helemaal niet om " Link to comment Share on other sites More sharing options...
erik klijnsmit Posted 9 januari 2008 Author Report Share Posted 9 januari 2008 (...) zijn links rechts waarneming niet meer dan tijdsverschillen tussen je linker en rechteroor. Voor, achter, boven en onder herkennen je hersenen doordat de vorm van je hoofd al alle kanten anders is.(...) Beste Hans, Mijns inziens berust het links-rechts onderscheid niet alleen op tijdsverschil, maar ook op een verschil in helderheid (hogere frequenties) en (mede daardoor) luidheid. Als een instrument links van jou staat, zul je dat met je linkeroor iets eerder, iets luider, en ook iets helderder horen dan met je rechteroor. Dat heeft te maken met het onbuigzame karakter van hoge frequenties (klankschaduw) en de demping die je hoofd veroorzaakt. Het zal duidelijk zijn dat er bij pure, reflectie-vrije audiosignalen die centraal van voren (of van achteren) komen, geen verschillen in tijd, luidheid en helderheid kunnen bestaan tussen links en rechts. En links-rechts is het enige richtingsverschil dat wij van nature kunnen duiden: voor hoog-laag onderscheid zou de as tussen onze oren verticaal moeten zijn. En dat is-ie niet. Hij is horizontaal. Dat wij toch enig voor-achter-laag-hoog onderscheid kunnen maken, komt door Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 10 januari 2008 Report Share Posted 10 januari 2008 Het zijn ambiante signalen (dus vertraagde en gefilterde reflecties van initieel signaal vanaf de wanden, vloer, plafond: natuurlijk of synthetisch) die het voor/achter of hoog/laag onderscheid leveren. Met zuivere (droge) toonpulsen in een dode kamer valt het allemaal niet mee: vooral wanneer men hierbij het hoofd stil moet houden. (Luisteren via de hoofdtelefoon is hiermee te vergelijken. Immers, de hoofdtelefoon laat de geluidsbronnen meebewegen met de bewegingen van het hoofd, zodat de natuurlijke manier om geluidsbronnen te localiseren - het hoofd draaien of scheef houden om de richting van de grootste helderheid te bepalen - geen effect heeft.) Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 10 januari 2008 Report Share Posted 10 januari 2008 (...) Google eens op "Pinna Notch" Beste Erik, Ben je ons aan het voorbereiden op een nieuw experiment: het kunsthoofd met natuurgetrouwe oorschelpen? (Filtering, demping - t.g.v. fasetegenstellingen en andere interferenties - door de individuele aard van de oorschelpen, zorgt ervoor dat iedereen wat anders hoort dan ieder ander, en dat je linker oor zelfs anders hoort dan je rechter oor. Als je consequent wilt zijn, zul je het kunsthoofd moeten voorzien van oorschelpen. Dan krijg je echter wel de bedoelde "Filtering, demping - door fasetegenstellingen en andere interferenties" tw Link to comment Share on other sites More sharing options...
erik klijnsmit Posted 10 januari 2008 Author Report Share Posted 10 januari 2008 (...) Google eens op "Pinna Notch" Beste Erik, Ben je ons aan het voorbereiden op een nieuw experiment: het kunsthoofd met natuurgetrouwe oorschelpen? NEE ik was zomaar wat aan het nadenken over diverse microfoontechieken. maar, ik zit nog steeds met de vraag : Wat is het nut van de Jecklin Disc als we al kunsthoofd hebben? ik denk het volgende: een JD is NIET ideaal omdat je een schijf tussen twee microfoons inhangt. deze schijf reflecteerd op Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 11 januari 2008 Report Share Posted 11 januari 2008 Beste Erik, Heb je http://www.jelleneemtop.nl/Various_files/F...ee%20Stereo.pdf als eens gelezen? Jammer dat Jelle niet verwijst naar wat Jecklin er z Link to comment Share on other sites More sharing options...
erik klijnsmit Posted 11 januari 2008 Author Report Share Posted 11 januari 2008 Beste Erik, Heb je http://www.jelleneemtop.nl/Various_files/F...ee%20Stereo.pdf als eens gelezen? Jammer dat Jelle niet verwijst naar wat Jecklin er z Link to comment Share on other sites More sharing options...
Seed7 Posted 15 januari 2008 Report Share Posted 15 januari 2008 Erik, 'k kan e andere opnamedraad even niet vinden dus plak het maar hier aan vast. Heb je al eens overwogen / geprobeerd je electrostaten als microfoons in te zetten? Ik weet er zijn vele tegens, meer dan voors maar het lijkt me een leuk experiment, "just for the fun of it" Iets anders, kun je je halve kunst jecklin bol op een karretje plaatsen en dan door het hele gangpad van de kerk trekken terwijl de organist continu hetzelfde riedeltje herhaalt? Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 12 februari 2008 Report Share Posted 12 februari 2008 (...) Er was 1 opname bij waarbij een vrachtwagen op 10 meter afstand achterlangs reed. Iedereen die zich concentreerde op het luisteren ernaar keek automatisch verschrikt om bij het het langskomen van die vrachtwagen. Beste Pjotr, Ongewild bevestig je wat ik beweerde: " Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts