Jump to content

Spiekertwiekers...

Hans van Liempd
 Share

Recommended Posts

Ik een topic las ik dat er weinig mensen zijn die zich bezig houden met het modificeren van speakers. Ik denk dat dit wel meevalt.

Alle speakers die ik heb zijn n.l. min of meer gemodificeerd.

Mijn DM2a's zijn veranderd in een tweewegsysteem met een andere tweeter. Hiervoor is het filter meer dan behoorlijk aangepast.

Mijn Piedpipers zijn ook enorm gewijzigd. Kasten verstevigd, filter aangepast, binnebekabeling vervangen en demping gewijzigd.

Mijn Infinity Omega's zijn voorzien van loodbitumen in de binnenkant van de kast en op de units. De electrolitische condensatoren voor het midden en hoog zijn vervangen door MKP's. Het dempingsmateriaal achter de mid laag en hoogunits heb ik vervangen.

Ik ben van mening dat er door fabrikanten altijd bezuinigd wordt. Te lichte kasten van spaanplaat. filtercomponenten en bekabeling.

Van de andere kant... wanneer dit niet gebeurde werden de speakers al gauw veel te duur.

Ik denk dat ik door dit modificeren hoogwaardigere speakers heb gekregen.

Zijn er hier meer spiekertwiekers...?? En wat hebben jullie zoal gewijzigd. Ik bedoel dus niet speaker zelfbouwers, maar het aanpassen van fabrieksspeakers.

:)

T'is misschien apart en raar maar ik heb mijn speakerts gekocht omdat ik ze goed vind klinken. Ik zie dan ook geen enkele reden om ermee te gaan zitten prutsen.

Daarbij neem ik aan dat de gemiddelde speakerbouwer wel weet wat hij doet. Iig beter dan ik op dat gebied.

Groeten...

Logisch Kwabbernoot.

Toch, als je er betere componenten in stopt dan zal wellicht blijken dat het concept misschien nog beter kan klinken.

Je moet wel weten wat je doet. En ik heb daar geen idee van helaas...

mijn speakers (century gold) waren waardeloos zonder tweaks. ze waren compleet mishandeld en verwaarloosd.

dus woofers refoamen (zelf) speaker terminals vervangen (zelf) filter condensatoren vervangen (zelf met hulp) binnen kast met loodbitumen beplakt met name de midrange die in een klein kastje zit van nogal dun matriaal. en zelf apollo stands verbeterd met zwaar RVS.

nog geen century gehoord die beter klonk ;)

eigenlijk meer opknappen dan tweaken.

binnen kort begin ik aan mijn 2e project met jbl speakers. refoamen filter maken (is er niet) en kast opknappen.

Das toevallig, ik heb de rogers monitor, nog met de B139B en de B110B als laagmidden.

Na nu verschillende versterkers te hebben gehoord op mn rogers ben ik toch van mening dat de laagmidden van Kef (B110B) zijn langste tijd heeft gediend bij mij. Ik heb deze kasten trouwens zelf gebouwd.

Telkens besluipt mij het idee dat het gebied wat deze speker beslaat (200Hz-2KHz) net ff iets achter blijft ten opzichte van de rest. mijn oog is dan ook gevallen op de nieuwe aanwinst van Seas nl. de M15CH002.

Deze is vrijwel indentiek met de B110B met enkele verbeteringen.

1.Kaarsrechte karakteristiek van 100-4000Hz (moet 200-2000Hz doen)

2. fasekegel

3.lichtere konus, sterkere magneet

4. correctie ter voorkoming van cavity reflektie

5. and last but not least, 2dB meer geluidsdruk.

Ik denk dat dat alles meer accent legt op de zo belangrijke tembre in stemmen en de houten kastjes van akoestische instrumenten

Zeg maar net ff dat beetje meer. toch?

Ik ben alleen bang dat ik de boel alleen maar sloop als ik iets probeer te veranderen.

Dat doen de meeste "modificeerders" ook...alleen denken ze dat het er beter op geworden is.

Helemaal mee eens.

Na de luistersessie bij Hans ben ik overigens niet overtuigd van een upgrade door modificatie van zijn speakerset, zie ook het topic hierover. Aan de andere kant kan ik natuurlijk ook andere componenten in zijn keten beluisterd hebben.

Verder is er het fenomeen 'smaak'. Als de klankkleur van bv een luidspreker naar smaak van de eigenaar aangepast wordt heeft dat niets met kwaliteit te maken maar wordt het wel als zodanig ervaren.

gr. Marcel

Dat veel speakers worden aangepast aan de smaak van de eigenaar, laat onverlet dat er vaak heel erg veel te verbeteren valt.

Als je eens bekijkt welk een inspanningen een fabrikant heeft geleverd om de kostprijs zoveel mogelijk te drukken door werkelijk zeer slechte componenten te gebruiken, elco's, ferriet spoelen, goedkope condensatoren, valt er bijzonder veel te verbeteren zonder het karakter van de speakers aan te tasten.

Zelf ook jaren naar m'n speakers geluisterd zonder enige wijziging, vervangen van de filtercomponenten in twee stappen - eerst condensatoren en later spoelen - heeft gezorgd voor een toename van de resolutie.

De kwaliteit van hetgeen de fabrikant mij had toebedacht was beslist bedroevend te noemen.

Ik ben alleen bang dat ik de boel alleen maar sloop als ik iets probeer te veranderen.

Dat doen de meeste "modificeerders" ook...alleen denken ze dat het er beter op geworden is.

Helemaal mee eens.

Na de luistersessie bij Hans ben ik overigens niet overtuigd van een upgrade door modificatie van zijn speakerset, zie ook het topic hierover. Aan de andere kant kan ik natuurlijk ook andere componenten in zijn keten beluisterd hebben.

gr. Marcel

Een erg slecht gokezen momentopname...

Dat veel speakers worden aangepast aan de smaak van de eigenaar, laat onverlet dat er vaak heel erg veel te verbeteren valt.

Als je eens bekijkt welk een inspanningen een fabrikant heeft geleverd om de kostprijs zoveel mogelijk te drukken door werkelijk zeer slechte componenten te gebruiken, elco's, ferriet spoelen, goedkope condensatoren, valt er bijzonder veel te verbeteren zonder het karakter van de speakers aan te tasten.

Zelf ook jaren naar m'n speakers geluisterd zonder enige wijziging, vervangen van de filtercomponenten in twee stappen - eerst condensatoren en later spoelen - heeft gezorgd voor een toename van de resolutie.

De kwaliteit van hetgeen de fabrikant mij had toebedacht was beslist bedroevend te noemen.

Jij luistert naar dezelfde speakers als Marcelti... Hij heeft ze alleen nog niet gemodificeerd.

Over smaken valt dus niet te twisten...

Hallo forumleden,

Ook ik heb mij vergrepen aan mijn luidsprekers. Ben in het bezit van Canton RC-L luidsprekers, die over het algemeen toch al behoorlijk klinken. Op de duitse site http://www.hifi-forum.de/viewthread-30-4039.html staat al gigantisch veel over deze speaker te lezen (94 pagina's met reacties).

Mijn opzet was om de luidspreker zoveel mogelijk "origineel" te laten, en dan bedoel ik niets aan de technische specs van het filter te wijzigen.

Ik ben begonnen met het bekleden van de binnenkant van de kast met 6mm dik loodbitumen om de wanden nog "doder" te maken dan ze al waren.

Nadat dit was uitgevoerd ben ik begonnen met het filter. Ik heb alle waardes gelaten zoals ze oorspronkelijk berekend zijn.

De onderdelen die ik nieuw heb gekocht zijn van Jantzen (condensator), Audyn-Cap Plus (condensator), MOX 10 Watt (weerstand), Mundorf (foliespoel).

De totale binnenbekabeling en filter connectie is uigevoerd met de kabel van John van Gent Zilver/Goud.

Alles gesoldeert met zilver soldeer.

Totale gehoormatige eindresultaat; meer definitie, rust, stage en gecontroleerd laag.

Door de loodbitumen toevoeging en het grotere filter gewicht is ook het gewicht per luidspreker toegenomen met ca. 12 kilo van 30 naar 42 kilo.

E.e.a. is allemaal na te zien op mijn site.

Groeten,

Marcel

Ik ben begonnen met het bekleden van de binnenkant van de kast met 6mm dik loodbitumen om de wanden nog "doder" te maken dan ze al waren.

Let op dat je meer doet dan alleen "dood" maken. Door de verschillende dichtheid van de materialen reageerd de buitenwand van de kast als "keerpunt" voor een golf nadat die door het loodbitumm heen is gegaan. Je verkleint dus de hoeveelheid energie die door de kastwand naar buiten komt (en die de kastwand in trilling brengt), maar ook de hoeveelheid die in de kast gaat "rondzingen". Hat kan de moeite zijn daarom ook het inwendige van de kast (meer) te dempen.

Jij luistert naar dezelfde speakers als Marcelti... Hij heeft ze alleen nog niet gemodificeerd.

Over smaken valt dus niet te twisten...

Ik weet niet of je die conclusie zomaar kunt trekken, hij zou ook wel eens niet kunnen weten of kunnen bedenken wat er meer uit te halen valt.

Pas als hij beiden eens heeft vergeleken is zulk een conclusie te trekken.

Overigens heeft het ook jaren gekost voor ik een ingreep in mij speakertjes deed.

:unsure:

...

Toch, als je er betere componenten in stopt dan zal wellicht blijken dat het concept misschien nog beter kan klinken.

[...]

... en dit is de standaard wijze waarop "modificeerders" dat doen ...

elko's in ls-filters moeten verboden worden :D

niet altijd waar; ik herinner mij de Spica TC-50 met relatief goedkope onderdelen, waaronder elco's.

Klonk fantastisch.

Velen hebben geprobeerd te upgraden qua materiaal, maar het werd alleen maar slechter.

niet altijd waar; ik herinner mij de Spica TC-50 met relatief goedkope onderdelen, waaronder elco's.

Klonk fantastisch.

Velen hebben geprobeerd te upgraden qua materiaal, maar het werd alleen maar slechter.

Misschien had Peter Belt nog wel wat snot over dat je erop had kunnen smeren. Was het vast beter van geworden... ;):lol:

Klonk fantastisch.

exact, een goed ontworpen speaker kun je alleen maar "kapotwaarderen". Helaas is momenteel een goed ontwerp niet meer zo van belang, zolang er maar voldoende kilo's exotische onderdelen in zitten ...

een ander mooi voorbeeld van "kapotwaarderen" zijn al die gemodde Dynaudio's, alle impedantie correctie netwerkjes er uit gesloopt, worden ze veel "opener" van. Jaja, het enige dat je nog hoort zijn tweeters die over de rooie gaan, van enige filterwerking is helaas geen sprake meer ...

Klonk fantastisch.

exact, een goed ontworpen speaker kun je alleen maar "kapotwaarderen". Helaas is momenteel een goed ontwerp niet meer zo van belang, zolang er maar voldoende kilo's exotische onderdelen in zitten ...

een ander mooi voorbeeld van "kapotwaarderen" zijn al die gemodde Dynaudio's, alle impedantie correctie netwerkjes er uit gesloopt, worden ze veel "opener" van. Jaja, het enige dat je nog hoort zijn tweeters die over de rooie gaan, van enige filterwerking is helaas geen sprake meer ...

Bij mijn filterwijzigingen zijn de waarden gelijk gebleven. Wanneer het nodig was deze aan te passen zijn deze opnieuw berekend met Pspice.

Zo maar wat aankloten is inderdaad de boel verprutsen. Dit was n.l. aan de hand toen Marcelti bij mij was. Ik had toen de weerstanden in serie met de EMIM overbrugd. Dit was dus duidelijk te veel van het goed.