Paulebappie Posted 19 december 2007 Report Share Posted 19 december 2007 Uitkijken met klakkeloos elko's vervangen. Een betere condensator heeft ook vaak een lagere weerstand. Zodra je bv. de elko voor een tweeter vervangt zal hij een fractie luider gaan spelen. Dus je denkt "he wat hoor ik nu, dat heb ik nog nooit gehoord" het geheel zal iets frisser klinken maar dat hoeft dus geen verbetering te zijn. Langer luisteren is nodig om te bepalen of het een verbetering is. Ander voorbeeld is een parallel-condensator bv. in een correctie netwerkje R+C. Zodra je hier een condensator met minder weerstand in zet klopt de correctie niet meer. Ik heb veel zitten experimenteren met m'n Dynaudio Contour 1.1 maar op dit moment is hij weer helemaal in originele toestand, klinkt gewoon het best en afgewogen. Wil niet zeggen dat je niet mag experimenteren natuurlijk maar niet elke verandering zal automatisch een verbetering zijn. Groeten Paul Link to comment Share on other sites More sharing options...
Roland# Posted 19 december 2007 Report Share Posted 19 december 2007 Hoi, De interne weerstand van een condensator drukt men uit in milli Ohm. Als je verschillen hoort tussen een elco en een mkp in een parallel rc netwerk ligt het dus niet aan de interne weerstand van de condensator. Knappe jongen die het verschil tussen 0.3 en 3 milli Ohm weerstand hoort in een rc netwerk. De weerstand waar ie samen mee in een netwerkje zit heeft in 98% van de gevallen een tolerantie van +- 5%. Reken maar eens aan een 6.80 Ohm weerstand . Je hebt wel gelijk dat een goede condensator een lagere weerstand (en inductie) heeft. En een Elco kan inderdaad in sommige gevallen beter klinken. Elco's zijn betaalbaar in zeer grote waardes, mkp is erg duur. Als in een fabrieksluidspreker een 680 uF elco in een lcr netwerk in de bas sectie zit, is dat niet gedaan om de speaker op smaak te krijgen maar omdat deze 680 uF in MKP uitgevoerd makkelijk duurder uitvalt als de basdriver. Nog afgezien van of het zin heeft zulke C's te vervangen voor een elco. Groet Roland Link to comment Share on other sites More sharing options...
paul demo Posted 19 december 2007 Report Share Posted 19 december 2007 De schroeven van de units eens in de zoveel tijd vastdraaien. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 19 december 2007 Author Report Share Posted 19 december 2007 Roland en Paul verschillen nogal van mening... Kan hier iemand iets meer van vertellen..?? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jitze Posted 19 december 2007 Report Share Posted 19 december 2007 Je koopt speakers om de weergave, vervolgens breng je die door jou gewenste weergave om zeep Dat is wel zo, dat je speakers koopt die je aanstaan, echter betekent modificeren niet dat je dit om zeep helpt. Wat ik met mijn speakers heb gedaan heeft het karakter absoluut niet aangetast, wel is de resolutie vooruitgegaan. Als ik naar de grote familieleden kijk, zie ik speakers die een enorme potentie hebben, jammer genoeg ook wat erg duidelijke fouten. Het wijzigen van het filter is dan een middel om deze fouten te corrigeren. Kunst is wel om er geen totaal andere speaker van te maken. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Willempie Posted 20 december 2007 Report Share Posted 20 december 2007 Vervanging van je filtercomponenten in je speaker door hoogwaardige componenten sorteert altijd effect. Echter de argeloze beginnende modificeerder kan dan in een valkuil lopen. ff simpel uitgelegd in t volgende: Als je door een vuil raam naar buiten kijkt zie je een auto geparkeerd staan. als je vervolgens dat raam schoonmaakt zie je weer dat ook die auto vuil is. zo is t met je apparatuur ook, als je een goede luidspreker hebt en je modificeerd die met kennis van zaken hoor je verbetering maar ook weer andere problemen. bijv. de mankementjes in de cd speler of versterker. je moet dit dus wel onderkennen en niet je speakers daarvan de schuld geven, dus objectief blijven of anders gewoon niks doen. denk ik Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 20 december 2007 Report Share Posted 20 december 2007 (...) Door de verschillende dichtheid van de materialen reageerd de buitenwand van de kast als "keerpunt" voor een golf nadat die door het loodbitumm heen is gegaan. Je verkleint dus de hoeveelheid energie die door de kastwand naar buiten komt (en die de kastwand in trilling brengt), maar ook de hoeveelheid die in de kast gaat "rondzingen". Hat kan de moeite zijn daarom ook het inwendige van de kast (meer) te dempen. Beste Egbert, Het aanbrengen van bitumen op kastwanden (vanwege de esthetiek: voornamelijk alleen op de binnenzijden) is vooral bedoeld om staande golven / eigenresonanties van de panelen te dempen. Veel minder om de penetratie van geluidsgolven door de panelen heen (akoestische lekkage) te voorkomen. Door de sterk uiteenlopende transportsnelheden van geluidsgolven in de lengterichtingen door het hout (vrij snel) en het bitumen (nogal traag) ontstaan fasetegenstellingen, die een rem zetten op de eigenresonanties van panelen. Zie bijvoorbeeld "Sound Output of Loudspeaker Cabinet Walls", D.A. Barlow, Proc. AES 50th Convention, Londen, maart 1975. Om lekkage van m.n. middenfrequenties door de kastwanden heen te voorkomen, kun je beter de woofer laag filteren. Z Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jitze Posted 20 december 2007 Report Share Posted 20 december 2007 Vervanging van je filtercomponenten in je speaker door hoogwaardige componenten sorteert altijd effect.Echter de argeloze beginnende modificeerder kan dan in een valkuil lopen. ff simpel uitgelegd in t volgende: Als je door een vuil raam naar buiten kijkt zie je een auto geparkeerd staan. als je vervolgens dat raam schoonmaakt zie je weer dat ook die auto vuil is. zo is t met je apparatuur ook, als je een goede luidspreker hebt en je modificeerd die met kennis van zaken hoor je verbetering maar ook weer andere problemen. bijv. de mankementjes in de cd speler of versterker. je moet dit dus wel onderkennen en niet je speakers daarvan de schuld geven, dus objectief blijven of anders gewoon niks doen. denk ik Dit is inderdaad een belangrijk verschijnsel, werkt ook in omgekeerde richting, als je de apparatuur verbetert en de speakers niet, kan het zijn dat je geen of slechts een gering effect waarneemt. Blijkt de ruit vuil te zijn. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Rev. Fatman Posted 20 december 2007 Report Share Posted 20 december 2007 (...) Door de verschillende dichtheid van de materialen reageerd de buitenwand van de kast als "keerpunt" voor een golf nadat die door het loodbitumm heen is gegaan. Je verkleint dus de hoeveelheid energie die door de kastwand naar buiten komt (en die de kastwand in trilling brengt), maar ook de hoeveelheid die in de kast gaat "rondzingen". Hat kan de moeite zijn daarom ook het inwendige van de kast (meer) te dempen. Beste Egbert, Het aanbrengen van bitumen op kastwanden (vanwege de esthetiek: voornamelijk alleen op de binnenzijden) is vooral bedoeld om staande golven / eigenresonanties van de panelen te dempen. Veel minder om de penetratie van geluidsgolven door de panelen heen (akoestische lekkage) te voorkomen. Door de sterk uiteenlopende transportsnelheden van geluidsgolven in de lengterichtingen door het hout (vrij snel) en het bitumen (nogal traag) ontstaan fasetegenstellingen, die een rem zetten op de eigenresonanties van panelen. Zie bijvoorbeeld "Sound Output of Loudspeaker Cabinet Walls", D.A. Barlow, Proc. AES 50th Convention, Londen, maart 1975. Om lekkage van m.n. middenfrequenties door de kastwanden heen te voorkomen, kun je beter de woofer laag filteren. Z Link to comment Share on other sites More sharing options...
marcelti Posted 20 december 2007 Report Share Posted 20 december 2007 Zo maar wat aankloten is inderdaad de boel verprutsen. Dit was n.l. aan de hand toen Marcelti bij mij was. Ik had toen de weerstanden in serie met de EMIM overbrugd. Dit was dus duidelijk te veel van het goed. Zo heb je door je 'modificeerdrift' altijd wel een excuus wanneer een ander het wat minder vindt. Helemaal mee eens! Jammer dat ik in eerste instantie in het recentietopic redelijk afgezeken werd. Jitze, kunnen we een keer een setje van mijn Heresy's modificeren? Heb meerdere paren en het lijkt me een ervaring om dit eens op langere termijn naast elkaar te gaan beluisteren. Wellicht kunnen we dan ook een keer een middag of avondsessie organiseren voor geintereseerden om zo de modificatie te toetsen? Hoeft niet blind, niemand behalve wij weten welk setje "onder handen" genomen is. Wanneer de resolutie toeneemt zoals je schrijft moet dat heel duidelijk waar te nemen zijn. In de weergave van (strijk)orkesten zijn ze nu niet zo sterk..... gr. Marcel Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jitze Posted 20 december 2007 Report Share Posted 20 december 2007 Jitze, kunnen we een keer een setje van mijn Heresy's modificeren?Heb meerdere paren en het lijkt me een ervaring om dit eens op langere termijn naast elkaar te gaan beluisteren. Wellicht kunnen we dan ook een keer een middag of avondsessie organiseren voor geintereseerden om zo de modificatie te toetsen? Hoeft niet blind, niemand behalve wij weten welk setje "onder handen" genomen is. Wanneer de resolutie toeneemt zoals je schrijft moet dat heel duidelijk waar te nemen zijn. In de weergave van (strijk)orkesten zijn ze nu niet zo sterk..... gr. Marcel Ze kunnen nu al naast elkander gezet worden................ in elk geval voor een snel vergelijk, misschien wel genoeg om een beslissing te nemen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 20 december 2007 Author Report Share Posted 20 december 2007 Zo maar wat aankloten is inderdaad de boel verprutsen. Dit was n.l. aan de hand toen Marcelti bij mij was. Ik had toen de weerstanden in serie met de EMIM overbrugd. Dit was dus duidelijk te veel van het goed. Zo heb je door je 'modificeerdrift' altijd wel een excuus wanneer een ander het wat minder vindt. Helemaal mee eens! Jammer dat ik in eerste instantie in het recentietopic redelijk afgezeken werd. gr. Marcel Toch wil ik de boel even relativeren. De scherpte (of vervorming zoals jij dat noemde) zoals toen ervaren kwam voor het grootste deel door de netvervuiling. Ik heb de PC's van m'n zoon van die groep gehaald, daarna was het veel beter. Nu hebben die Omega's nog een hatelijke eigenschap. Wanneer het kouder is (de speakers staan in een meestal onverwarmde ruimte) klinken deze veel "harder"dan wanneer het warmer is. Zomers klinkt het soms ronduit sloom. Toen heb ik ook de weerstanden overbrugd en was er blij mee. Nu het nog weer kouder is, is het zelfs met de weerstanden in serie te scherp. Omdat we de boel niet moeten overdrijven... Het gaat om hooguit enkele dB's. maar m Link to comment Share on other sites More sharing options...
hansko Posted 20 december 2007 Report Share Posted 20 december 2007 Zo maar wat aankloten is inderdaad de boel verprutsen. Dit was n.l. aan de hand toen Marcelti bij mij was. Ik had toen de weerstanden in serie met de EMIM overbrugd. Dit was dus duidelijk te veel van het goed. Zo heb je door je 'modificeerdrift' altijd wel een excuus wanneer een ander het wat minder vindt. Helemaal mee eens! Jammer dat ik in eerste instantie in het recentietopic redelijk afgezeken werd. gr. Marcel Toch wil ik de boel even relativeren. De scherpte (of vervorming zoals jij dat noemde) zoals toen ervaren kwam voor het grootste deel door de netvervuiling. Ik heb de PC's van m'n zoon van die groep gehaald, daarna was het veel beter. Nu hebben die Omega's nog een hatelijke eigenschap. Wanneer het kouder is (de speakers staan in een meestal onverwarmde ruimte) klinken deze veel "harder"dan wanneer het warmer is. Zomers klinkt het soms ronduit sloom. Toen heb ik ook de weerstanden overbrugd en was er blij mee. Nu het nog weer kouder is, is het zelfs met de weerstanden in serie te scherp. Omdat we de boel niet moeten overdrijven... Het gaat om hooguit enkele dB's. maar m Link to comment Share on other sites More sharing options...
Willempie Posted 20 december 2007 Report Share Posted 20 december 2007 Over scherp klinken gesproken. Ik heb nu de gewoonte om ruim een uur vantevoren mn cdspeler en versterrker aan te zetten. dit scheelt echt een hoop ellende. de scherpe kantjes zijn dan tenminste weg. Link to comment Share on other sites More sharing options...
robx Posted 20 december 2007 Report Share Posted 20 december 2007 laat eens een week aan staan en probeer dan nog eens te luisteren .... groet Link to comment Share on other sites More sharing options...
m44 Posted 20 december 2007 Report Share Posted 20 december 2007 Over scherp klinken gesproken.Ik heb nu de gewoonte om ruim een uur vantevoren mn cdspeler en versterrker aan te zetten. dit scheelt echt een hoop ellende. de scherpe kantjes zijn dan tenminste weg. dat idee heb ik ook. en je vande hul kabels gebruiken als kerstboom versiering en iets anders aansluiten. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Willempie Posted 21 december 2007 Report Share Posted 21 december 2007 ja verhip zeg, heb mn kerstboom nu aan mn vanden hul kabels hangen, lijkt wel of t licht minder irritant is Link to comment Share on other sites More sharing options...
Egbert Posted 21 december 2007 Report Share Posted 21 december 2007 Nog een aardige: alle interne bedrading solderen ipv snelmontage kabelschoentjes. Pas op bij de tweeters, daar is snel schade door te heet werken. Link to comment Share on other sites More sharing options...
m44 Posted 21 december 2007 Report Share Posted 21 december 2007 niet heet genoeg en dan te lang is idd link ja Link to comment Share on other sites More sharing options...
The_Ark Posted 21 december 2007 Report Share Posted 21 december 2007 Hier een ongelooflijk interessant artikel over kastmaterialen. Bijna alle zelfbouwers hear hebben MDF gebruikt, ik ook maar dat blijkt eigenlijk niet optimaal, behalve voor een strak laag, en het is goedkoop en makkelijk af te werken, dat wel. Deze meneer heeft dus dezelfde eenheden in verschillende kast/houtsoorten beluisterd! http://www.tnt-audio.com/clinica/cabinet_walls_e.html (ik zou bijna mijn speakers opnieuw gaan bouwen. ) Link to comment Share on other sites More sharing options...
tube 300 Posted 21 december 2007 Report Share Posted 21 december 2007 Hier een ongelooflijk interessant artikel over kastmaterialen.Bijna alle zelfbouwers hear hebben MDF gebruikt, ik ook maar dat blijkt eigenlijk niet optimaal, behalve voor een strak laag, en het is goedkoop en makkelijk af te werken, dat wel. Deze meneer heeft dus dezelfde eenheden in verschillende kast/houtsoorten beluisterd! http://www.tnt-audio.com/clinica/cabinet_walls_e.html (ik zou bijna mijn speakers opnieuw gaan bouwen. ) Ha hij noemt 12mm dunwandig en hij gebruikt multiplex daar zitten veel lijmlagen tussen Mijn speakers hebben wanden van 4 mm dik massief hout geen filter en in het gehele ontwerp geen stukje plastic te vinden . De zilver spreekspoelen hebben zelfs een zijde isolatie en de zilver interne bekabeling heeft een rijstpapier katoen isolatie. De vernis laag is schellac een vioollak op puur natuurlijke basis Dat is mischien wat voor jou Ark? http://www.musicalaffairs.com/prod/musicalaffairs.php Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 21 december 2007 Report Share Posted 21 december 2007 Nog een aardige: alle interne bedrading solderen ipv snelmontage kabelschoentjes. Pas op bij de tweeters, daar is snel schade door te heet werken. Waarom zou solderen beter zijn dan een kabelschoentje? Die klemmen toch prima? En klemmen is doorgaans beter/sterker dan solderen... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 21 december 2007 Report Share Posted 21 december 2007 Waarom zou solderen beter zijn dan een kabelschoentje? Die klemmen toch prima? En klemmen is doorgaans beter/sterker dan solderen... Extra contactovergang. Indien vermijdbaar: vermijden! Hoewel een klemverbinding niet hetzelfde is als een crimpverbinding is die laatste zeker wel superieur aan solderen, dat is waar... Solderen zorgt in feite voor net zoveel contactovergangen: kabel -> soldeer -> aansluitklem van de speaker. Bij een kabelschoen is het: kabel -> kabelschoen -> aansluitklem van de speaker. Ik zie het verschil niet zo, mits je goed passende en klemmende kabelschoentjes gebruikt natuurlijk. En een kabelschoentje is (zeker voor 'spiekertwiekers') een stuk praktischer, mocht je nog eens wat van units (of kabels) wisselen... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 21 december 2007 Report Share Posted 21 december 2007 Solderen zorgt in feite voor net zoveel contactovergangen: kabel -> soldeer -> aansluitklem van de speaker. Bij een kabelschoen is het: kabel -> kabelschoen -> aansluitklem van de speaker. Ik zie het verschil niet zo, mits je goed passende en klemmende kabelschoentjes gebruikt natuurlijk. En een kabelschoentje is (zeker voor 'spiekertwiekers') een stuk praktischer, mocht je nog eens wat van units (of kabels) wisselen... In feite wel, maar... bij goed soldeerwerk dient de soldeerverbinding toch primair om de twee geleiders te fixeren, niet om zelf te geleiden? Ik had verwacht dat jij dat onderscheid wel kende Henrie... Wij krimpen alles Maar dat soldeer zal alleen niet geleiden als het NIET tussen de twee geleiders zit. Dat kan best de primaire functie zijn, maar in de praktijk zal het lang niet altijd het geval zijn, toch? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 21 december 2007 Report Share Posted 21 december 2007 Wij krimpen alles Maar dat soldeer zal alleen niet geleiden als het NIET tussen de twee geleiders zit. Dat kan best de primaire functie zijn, maar in de praktijk zal het lang niet altijd het geval zijn, toch? Klopt. En soms moet je wel solderen. Aan een interlink valt weinig te 'crimpen'. Maar in een hard-wired scheidingsfilter daarentegen wel! En in luidsprekerbekabeling ook... Daarom is crimpen en goede verbindingen een tweak eerste klas en zijn we nog ontopic ook! Stel, je maakt een geweldige crimpverbinding van een spade aan luisprekersnoer. Die is dus luchtdicht, anders is het immers geen geweldige crimpverbinding. Als je daar soldeer bij doet om te fixeren zal het niet meer een geleidende functie krijgen maar enkel een fixerende. Als je een goede crimpverbinding hebt, is soldeer erbij toch helemaal niet nuttig? Het fixeert niks, want dat doet die crimpverbinding al, en het helpt ook niet tegen oxidatie, want de crimpverbinding is al luchtdicht... Zier er het nut dus niet van in... Maar bij een interlink moet je wel solderen idd. Of klemmen, dat kan met sommige pluggen ook... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts