Jump to content

Spiekertwiekers...

WanFie
 Share

Recommended Posts

Als je een goede crimpverbinding hebt, is soldeer erbij toch helemaal niet nuttig? Het fixeert niks, want dat doet die crimpverbinding al, en het helpt ook niet tegen oxidatie, want de crimpverbinding is al luchtdicht... Zier er het nut dus niet van in...

Maar bij een interlink moet je wel solderen idd. Of klemmen, dat kan met sommige pluggen ook...

Bij een goede crimpverbinding is solderen (fixeren) inderdaad overbodig.

Maar wat is 'goed'?

Ik vind zelf zo'n omgebouwde combinatietang niet goed genoeg -- niet genoeg contactdruk.

Kun je als particulier eigenlijk zelf wel goede crimpverbindingen maken? Volgens mij heb je er een soort pers voor nodig, toch?

Voor krimpen heb je inderdaad een krimptang nodig. Niet een 'omgebouwde combinatietang'. Als je krimpt, moet je het natuurlijk wel goed doen. Beetje knijpen met een willekeurige tang, dat gaat niet werken... Voor niet al te dikke draadjes kun je overigens gewoon zo'n krimpsetje kopen bij de bouwmarkt (dat neem ik aan tenminste; m'n vader heeft ook wel zo'n set). Voor echt dikke kabels heb je wat lomper gereedschap nodig, maar dat komt bij audio niet voor...

Zo maar wat aankloten is inderdaad de boel verprutsen. Dit was n.l. aan de hand toen Marcelti bij mij was. Ik had toen de weerstanden in serie met de EMIM overbrugd. Dit was dus duidelijk te veel van het goed.

:)

Zo heb je door je 'modificeerdrift' altijd wel een excuus wanneer een ander het wat minder vindt.

Helemaal mee eens! Jammer dat ik in eerste instantie in het recentietopic redelijk afgezeken werd.

gr. Marcel

Zeker niet door mij, de enkele keren dat ik bij Hans op bezoek ben geweest konden de noch de R90's noch de Omega's mij bekoren.

Smaken verschillen ;)

ik begon al bijna aan mezelf te twijfelen..... ;)B)

gr. Marcel

En lekkage door de speakerconussen? Hoe is dat te vermijden?

Weleerwaarde,

Alleen wanneer de conus stilstaat, is hij een zwakke plek in de luidsprekerbehuizing.

Dan kunnen na-ijlende luchtbewegingen in de kast (back lash, bouncing) hem in trilling brengen

Wanneer hij echter aan het werk is, die conus, is hij net zo sterk als zijn eigen motor en de versterker mogelijk maken. Dan mept hij alle luchtmolecuultjes die hij maar te pakken kan krijgen naar voren of naar achteren toe weg, op de wijze die hem behaagt.

Ook als die luchtmolecuultjes op dat moment eigenwijs zijn en net iets anders van plan waren.

Vertraagde output vanuit de kast die door de conus heen naar buiten lekt, wordt daarom altijd gemeten n

Beste Tube, 4mm wanddikte, voor speakers, lijkt mij een interessant ontwerp.

hoe groot zijn ze? de kasten dus en vertel eens wat meer. is voor mij geheel nieuw.

Als de kasten de grootte hebben van een sigarenkistje snap ik het, anders niet, ik ben heel nieuwsgierig.

Ik vindt 12mm ook dunwandig. vandaar.

En niet alleen van zien dus, ik heb zelf echt wel eens vaker een luidsprekerkast ontworpen en gebouwd.

Idealiter is een hifi (bas)kast een eindeloos stijf en dus volstrekt onvervormbaar pomphuis.

Met dik (18 of 24 mm) multiplex, zwaar geschoord en gestut, bekleefd met bitumineuze viltplaten van minstens 1 cm dik, kan dit ideaal heel aardig worden benaderd.

Met beton of speksteen lukt dat nog weer veel beter.

Dat komt niet alleen door de grotere stijfheid, maar ook door de gunstiger verhouding (gewicht!) tussen dode massa (behuizing) en bewegende massa (woofersconus).

Met dunner multiplex (12 mm) plus schoring plus bitumineuze demping kan voor ca. 60 liter kasten (niet groter en dus relatief slapper!!) en voor huiskamer hifi (begrensde luidheid en basbereik) een redelijk optimum worden bereikt: een heel behoorlijke muzikale basweergave, met behulp van een niet al te zware en ook niet al te grote kast.

Spendor, Leak, Rogers en Harwood (Harbeth) ontwikkelden op basis hiervan diverse professionele (BBC) monitoren en commerci

beste Spido

Elke speaker is een vorm van mifi

ze klinken toch allemaal anders en allemaal levensecht :D

Ik heb jou spekstenen speakers gehoord en het is niet mijn mifi

de dunwandige kasten die ik nu heb wel

ik vind ze veel "echter" klinken

@ Willempie de speakers zijn 1.12 m hoog 44 cm breed en 52 cm diep

Weleerwaarde,

Alleen wanneer de conus stilstaat, is hij een zwakke plek in de luidsprekerbehuizing.

Dan kunnen na-ijlende luchtbewegingen in de kast (back lash, bouncing) hem in trilling brengen

Wanneer hij echter aan het werk is, die conus, is hij net zo sterk als zijn eigen motor en de versterker mogelijk maken. Dan mept hij alle luchtmolecuultjes die hij maar te pakken kan krijgen naar voren of naar achteren toe weg, op de wijze die hem behaagt.

Ook als die luchtmolecuultjes op dat moment eigenwijs zijn en net iets anders van plan waren.

Vertraagde output vanuit de kast die door de conus heen naar buiten lekt, wordt daarom altijd gemeten n

Mijn speakers hebben wanden van 4 mm dik massief hout

Euhhhhhh, ik neem aan 4 cm? :unsure::blink::);)

nope 4mm :)

:blink: Leg uit, want dit gaat mijn voorstellingsvermogen te boven. :huh::)

hoi CJ

Hier zijn een paar links

Ik kan er wel wat over vertellen maar hier kan je het ook lezen.

Zoals het er staat geschreven en de hele gedachte erachter laat je denken dat kan niets zijn

als je er naar lusitert snap je niet dat het mogelijk is met zo'n dun kastje

http://www.musicalaffairs.com/

http://www.audio-cube.nl/speakers.htm

http://www.audio-life.nl/index.php?pid=6&a...f902985bdd7e630

Guest Rev. Fatman

Weleerwaarde,

Laatst was ik bij de platenspelerdagen van J.Ketelaar in Het Harde. Daar kon ik natuurlijk niet zeggen dat ik zijn 37.500 euro's klinkende Ultimo's zwaar kl*te vond klinken (metalige bodyloze stemmen om over de kwaliteit van het laag maar te zwijgen :o)

Waarschijnlijk was ik dan door de pek en de veren gerold :D;)

Gek.... daar zijn we 't dan weer w

Zo maar wat aankloten is inderdaad de boel verprutsen. Dit was n.l. aan de hand toen Marcelti bij mij was. Ik had toen de weerstanden in serie met de EMIM overbrugd. Dit was dus duidelijk te veel van het goed.

Zo heb je door je 'modificeerdrift' altijd wel een excuus wanneer een ander het wat minder vindt.

Helemaal mee eens! Jammer dat ik in eerste instantie in het recentietopic redelijk afgezeken werd.

gr. Marcel

Zeker niet door mij, de enkele keren dat ik bij Hans op bezoek ben geweest konden de noch de R90's noch de Omega's mij bekoren.

Smaken verschillen ;)

ik begon al bijna aan mezelf te twijfelen..... ;)B)

gr. Marcel

Laatst was ik bij de platenspelerdagen van J.Ketelaar in Het Harde. Daar kon ik natuurlijk niet zeggen dat ik zijn 37.500 euro's klinkende Ultimo's zwaar kl*te vond klinken (metalige bodyloze stemmen om over de kwaliteit van het laag maar te zwijgen :o)

Waarschijnlijk was ik dan door de pek en de veren gerold :D;)

Voor dat geld kun je iets moois bouwen. thiel units zijn wel goed maar iedereeen heeft zo zijn eigen idee van een ontwerp. bij mij moet t klinken, optisch imponeren hoort niet bij speakers.

Het lekt dus iets later?

Weleerwaarde,

Ja. Maar de mate waarin, de duur waarvan, en de toonhoogte waarop zijn van heel groot belang. Zij zijn afhankelijk van een aantal factoren: het motorvermogen (force factor) van de woofer, de dempingsfactor, de scheidingsfrequentie van de woofer, het formaat van de kast en de ruimtedemping in de kast.

Maar Spido...,

wanneer de kast van een speaker op een hogere frequentie trilt dan wat de speaker weergeeft gaan deze klanken toch dwars door de conus heen. Een dode kast is toch ook voor de binnenkant van belang..??

Ook het trillen van de korven is m.i. een verstoring. Ik heb alle units beplakt met smalle reepjes loodbitumen. Dit geeft een behoorlijk stuk "rust" in de weergave.

Beste Hans,

Om lekkage van "binnenkantgeluid" naar buiten toe, via de kastwanden of via de wooferconus, zoveel mogelijk te voorkomen, is het raadzaam om de eerder genoemde materialen en technieken toe te passen.

Zoals je weet, werden de woofers van mijn grote luidsprekers eerst helemaal niet gefilterd, maar werd gebruik gemaakt van hun natuurlijke roll-off en van de bundeling van hun hogetonenproductie. (Daarom werden de woofers naar opzij gericht.)

Dit was om fasetegenstellingen in een kritisch gebied te vermijden, die door filtering kon worden veroorzaakt.

De productie van binnenkantgeluid bleek nu echter storend.

De oplossing bleek niet realiseerbaar met demping of n

Mijn speakers hebben wanden van 4 mm dik massief hout

geen filter en in het gehele ontwerp geen stukje plastic te vinden .

De zilver spreekspoelen hebben zelfs een zijde isolatie

en de zilver interne bekabeling heeft een rijstpapier katoen isolatie.

De vernis laag is schellac een vioollak op puur natuurlijke basis

Dat is mischien wat voor jou Ark?

http://www.musicalaffairs.com/prod/musicalaffairs.php

Bravo, Tube!

Trouwens een erg interessante link.

- bronzen chassis: had ik dat maar, brons heeft perfecte C37-eigenschappen,

dwz resonanties gelijk aan resonanties van gehoorbeenderen, dus worden door ons"hersen-matig" automatisch eruitgefilterd

- geen demping: ik heb inmiddels ook alle demping verwijderd, en het klinkt daadwerkelijk beter

- wolvilt tussen chassis en kast: ik heb helemaal niks ertussen! wel weer vilt als "voet" onder speakers

- echt hout: de volgende keer dat ik speakers ga bouwen wordt het ook echt hout

- juiste vormen: bijna geen 90-graden hoeken dei funest zijn voor audio

- verder het gebruik van natuurlijke materialen als zijde

Ik zal meer over dat merk gaan lezen.

- bronzen chassis: had ik dat maar, brons heeft perfecte C37-eigenschappen,

dwz resonanties gelijk aan resonanties van gehoorbeenderen, dus worden door ons"hersen-matig" automatisch eruitgefilterd

Dit is natuurlijk onzin... de resonantie van een onderdeel worden niet alleen door de materiaalsoort bepaald, maar ook door lengte en massa.

Een kerkklok is b.v. ook van brons gemaakt... Ik hoor die echt wel.

:blink:

Dempingsmateriaal kan niet altijd zomaar weggelaten worden.

het dempingsmateriaal in mijn TL's bestaat uit dun verdeeld echt schapenwol.

deze zorgt ervoor dat de geluidssnelheid in t labyrinth vertraagt wordt tot 290M/s.

(kinetishe energie wordt gedeeltelijk omgezet in thermishe energie)

als ik deze eruit zou halen klopt de afstemming van de TL niet meer met de woofer.

Maar een breedbandspeaker met een meeklinkende open kast zullen ook wel op elkaar afgestemd zijn.

ik denk niet dat beide zonder elkaar kunnen. Ik heb het echt nog nooit gehoord trouwens. zeer interessant.

deze zorgt ervoor dat de geluidssnelheid in t labyrinth vertraagt wordt tot 290M/s.

als ik deze eruit zou halen klopt de afstemming van de TL niet meer met de woofer.

Maar een breedbandspeaker met een meeklinkende open kast zullen ook wel op elkaar afgestemd zijn.

ik denk niet dat beide zonder elkaar kunnen. Ik heb het echt nog nooit gehoord trouwens. zeer interessant.

hoi Ark, Als je het interessant vind heb ik hier nog een leuke link voor je over de maker van de units: en je vind zijn cd speler vast ook interessant. De spreekspoel dragers zijn overigens van Vellum gemaakt dit is kalfs leer /Perkament. http://6moons.com/industryfeatures/phy/phy.html

Zijn houten cd-speler spreekt mij ook wel aan.

Iets in die trent heb ik al eerder gezien (en zelf met verrassend goed resultaat toe gepast).

hoi Willempie het is eigenlijk een open kast

de onderkant en achterkant zijn open