Jump to content

Spiekertwiekers...

Hans van Liempd
 Share

Recommended Posts

hoi Ark

Als je het interessant vind

heb ik hier nog een leuke link voor je over de maker van de units :

en je vind zijn cd speler vast ook interessant.

De spreekspoel dragers zijn overigens van Vellum gemaakt

dit is kalfs leer /Perkament.

http://6moons.com/industryfeatures/phy/phy.html

Wat een hoop leeswerk :) maar baaie interessant!

Bedankt!

@Hans

Vandaar dat de meeste goed klinkende kerkklokken van brons zijn gemaakt. Het klinkt gewoon goed! Pogingen om een klok van andere materialen te maken, zijn daarom veel moeilijker om tot hetzelfde goedklinkende resultaat te komen. (Heb ik ooit op ene klokkenmakers-site gelezen.)

En wat betreft massa, lengte en demping: je hebt gelijk(?), maar toch menen vele audiofielen dat ze de materiaalklanken in hun speakers kunnen horen. Voorbeeld: metalen dome-tweeters. Zijden domes. En in bovenstaande link: mdf-kasten.

@dempingsloze speakers

Die bestaan al commercieel sinds de jaren 80 en misschien wel eerder. Weet niet wie daarmee de eerste was.

Ik heb een een "klokkenspel" van verschillende materialen horen spelen. Bijzonder daaraan was, dat alle buizen een nagenoeg gelijke lengte hadden en toch verschillende tonen. Die loden buis die er tussen hing klonk echter helemaal niet.

Brons wordt voor klokken gebruikt omdat het goed gietbaar is

Ik ben niet zo'n liefhebber van die "afgestemde" systemen. Resonanties kun je m.i. beter niet hebben. Wat je niet hebt hoef je niet te af te stemmen zeg maar. Oude buizenradio's hadden ook van die ongedempte resonerende kasten. Toch klonken de stevige houten kasten beter dan de dunne bakkelieten kastjes.

:)

O maar Hans daar heb je helemaal gelijk in

maar het is helemaal geen vergelijk met de speakers van Musical affairs.

Het probleem is dat resonanties er altijd zijn al neem je beton van een halve meter dik

Musical affairs heeft ervoor gekozen de resonanties vrij te laten om zo een verlengstuk van de speaker te vormen.

De kasten klinken niet zoals je zou verwachten :)

Ik ben niet zo'n liefhebber van die "afgestemde" systemen. Resonanties kun je m.i. beter niet hebben. Wat je niet hebt hoef je niet te af te stemmen zeg maar. Oude buizenradio's hadden ook van die ongedempte resonerende kasten. Toch klonken de stevige houten kasten beter dan de dunne bakkelieten kastjes.

Het probleem is dat resonanties er altijd zijn al neem je beton van een halve meter dik

Musical affairs heeft ervoor gekozen de resonanties vrij te laten om zo een verlengstuk van de speaker te vormen.

Toch resoneert beton van 'n halve meter dik veel minder dan een plaatje waaibomenhout van 4 mm. In elk geval klinkt het minder luid.

Zoals ik al zei.. ik heb niet veel op met dat soort dingen. Ik heb verschillende van die dunwandige kastjes gehoord. Het toppunt was een Japanner met z'n twee nachtkastjebreedbandertjes en een buizenversterkertje voor samen zo'n

Die speakers met die sleuf er achterin heb ik nog nooit gehoord. In het roddelcircuit heb ik er weinig goeds van gehoord. Maar ik kan me er veel bij voorstellen. ;)

duidelijk :)

hier is nog een link die jij volgens mij wel interessant vind

http://www.zijonline.nl

Toch resoneert beton van 'n halve meter dik veel minder dan een plaatje waaibomenhout van 4 mm. In elk geval klinkt het minder luid.

Zoals ik al zei.. ik heb niet veel op met dat soort dingen. Ik heb verschillende van die dunwandige kastjes gehoord. Het toppunt was een Japanner met z'n twee nachtkastjebreedbandertjes en een buizenversterkertje voor samen zo'n

• 2 weeks later...

Spido ik had er bijna overheen gelezen.

bitumen met glasvezel voor het dempen van je midden compartiment.

klinkt nog logisch ook, ga ik deze zomer mee experimenteren.

Ik wil nl. een tweede speakerset bouwen voor als ik mn dvd'tjes zit te be(kijken(luisteren)) op mn TV.

Jaja een mini TL met 120cm line. ik ga immers 17cm bas/mids gebruiken met een fs van 60Hz (zout in de wonden haha) een kleine TL dus. Ik heb er zin aan.

Beste Willempie,

Veel succes! Wanneer je de wand(en) van die middentonencompartimentjes dempt met bitumen met glasvezel, dan volg je vermoedelijk ook de raad op die Dr. Bailey gaf in - naar ik meen - zijn tweede artikel over de TL (het artikel over de kast met de driehoekige pijpdoorsneden): namelijk om voor de vulling van het baslabyrint langharige, lospluizige wol te gebruiken, maar voor het middentonencompartiment kortharige, stevig in elkaar gedrukte wol te nemen?