Jump to content

Help een leek met aarden

Guest jean paul
 Share

Recommended Posts

Guest jean paul

Gisteren mijn nieuwe Creek versterker binnengekregen. Nu wil ik 'm aarden. Klopt het dat de aardedraad op de versterker moet worden vastgemaakt aan de min-aansluiting van de luidsprekers?

Dank van een leek, Jean-Paul

Marcel,

Achterop mijn versterker staat 'this apparatus must be earthed'. Los daarvan heb ik ook gehoord van verschillende kanten dat het aarden van je versterker de geluidskwaliteit verbetert. Bij de min-aansluitpunten van de luidsprekers staat een soort harkje met het woord 'ground' erbij. Volgens mij is dit het algemene tekentje voor aarding. Vandaar mijn veronderstelling (maar ik ben een leek, dat zeg ik er gelijk bij) dat er op deze aansluitpunten een aardedraad kan/moet worden aangesloten (zo'n groen/gele, kan dat????). Als ik kolder vertel, dan ook graag een bericht. Zoals ik al zei ben ik een leek. Wat is trouwens de consequentie als ik mijn versterker niet aard? Is dit slecht voor mijn set??? Ik heb wel eens gehoord dat een versterker altijd wat zogeheten 'lek' heeft. De randaarde van het stopcontact is geen optie, aangezien ik daar waar de set staat opgesteld geen stopcontact met randaarde heb.

Alle tips welkom. Groet, Jean-Paul

Hoi jean-paul,

Ik moet je vertellen dat ik omtrent jou vraag ook geen verstand heb van dat onderwerp maar ik weet dat er speakers bestaan de geaard kunnen worden zoals de nieuwe Dimension serie van Tannoy.

kijk op mijn homepage: http://home.hetnet.nl/~tannoymick/

misschien dat je er wat wijzer van wordt.

Succes.

Hallo Jean-Paul,

De aanbeveling aan de achterkant van het apparaat geldt vnl. voor gebruik in Engeland, in Nederland is aarding geen noodzaak. Wel kan het zijn dat het apparaat op randaarde beter klinkt. Als de - van de luidsprekeraansluitingen "aan het chassis" hangt, dan kan die als aardpunt gebruikt worden, maar beter is het om bijv. de aardklem van de phono of gewoon een schroefje in de behuizing te gebruiken, om aldus het chassis (waarop de versterker zijn restspanning dumpt) te aarden. Overigens, als jij een radio op de Creek hebt aangesloten, dan maak je via diens antennekabel al aarde, de massa`s van al jouw apparaten zijn mbv. de signaalkabels met elkaar doorverbonden. In dat geval kan verbinding met de randaarde zelfs problemen opleveren, meestal hoor je een heftige brom als gevolg van de onstane aardlus (er loopt stroom van de ene naar de andere aarde). En in dat geval moet je in de antennesignaalweg een scheidingstrafo (een zgn. TRAS 10) aanbrengen om de aarde van de kabel dusdanig hoogohmig te maken dat er geen stroom meer gaat lopen. Je kunt eventueel ook een stukje verwarmingsleiding bloot maken, en vanaf het metaal een aardedraad naar de versterker leggen, maar eerlijk gezegd heb ik geen flauw idee of dat dan beter klinkt. Probeer eens het volgende: in iedere keuken bevindt zich wel een geaard stopcontact, neem een geaarde verlengkabel met randaarde contact, en sluit daar jouw versterker op aan, klnikt het beter dan helpt randaarde in jouw geval zeker. Eventueel kun je dan aan een electricien vragen om naar de plek waar jouw stereo staat randaarde aan te leggen (kost een paar honderd piek).

Succes,

Marcel

Beste Marcel,

Hartstikke bedankt voor je uitleg. Ik weet nu in ieder geval dat mijn installatie niet wordt aangetast door de wijze waarop ik deze heb opgesteld. Ik heb inderdaad een tuner met een antennekabel op mijn versterker aangesloten. Over enkele maanden verhuis ik naar een nieuwbouwhuis waar alleen maar geaarde stopcontacten aanwezig zullen zijn...Al heb ik gehoord via deze site dat van de randaarde soms was vervuiling van het stroomnet binnenkomt. Maar op zich ben ik zeer tevreden over hoe alles klinkt nu (Creek versterker met Hepta spring excellence luidsprekers).

Groet, Jean-Paul