Jump to content

buizenvoeding

robx
 Share

Recommended Posts

maar ... betekent buizenvoeding dat er geen condensator in de weg zit?

groet

:) Hallo Rob,

Ik neem aan dat je een buizenvoeding voor audio apparatuur bedoelt.

Er zal altijd na de gelijkrichtbuis een condensator in de schakeling zitten,eventueel met een zelfinduktie("smoorspoel")wordt dan "Pi" filter genoemd, om de rimpelspanning te verlagen,afvlakken dus.(de pulserende gelijkspanning in dit geval,bij ons 100Hz bij dubbelfazig gelijkrichten). Meerdere filters in cascade verlagen deze ongewenste rimpel nog meer,zodat een mooie gelijkspanning overblijft.

Er kan ook gewoon een weerstand-condensator schakeling worden gebruikt,voldoet bv voor sommige buizen voorversterker schakelingen,die niet zoveel stroomverbruik hebben.

De waarde v/d condensator (evt met weerstand en of zelfinduktie)hangt meestal af v/d belasting(stroomverbruik) v/d schakeling.Bij belasting stijgt de rimpelspanning,stabiliseren v/d voeding helpt hiertegen.(bv buizen shuntvoeding om bij buizen te blijven).

Bij buizen eindversterkers zal de waarde (in uF) van deze condensator veel groter zijn als bij voorversterkers, nadeel is weer dat grotere waardes elco's een hogere impedantie hebben bij hogere frequenties,en aangezien theoretisch de ideale voeding een zo laag mogelijke impedantie moet hebben,en niet frequentie afhankelijk moet zijn,gaan de puristen een goeie Polypropyleen C of andere soortgelijke parallel op de elco schakelen,om dit te compenseren.

Puristen hebben ook liever een buizengelijkrichter,omdat deze veel minder last heeft van "spikes".

Silicium halfgeleider diodes(als gelijkrichtdiodes) hebben hier last van,omdat ze heel snel uitschakelen in sperrichting.

Hierdoor ontstaat een hele snelle hoge pulsje,die weer invloed kan hebben op de versterkerschakeling.

Natuurlijk is dit te verzwakken met een weerstand in serie met- en een kleine condensatortje parallel op de diode.

Formules voor berekenen v/d rimpelspanning,benodigde energieopslag in de condensator, bla,bla,hoeft nou effe niet denk ik.

Hoop dat je vraag hiermee een beetje beantwoord is.

Groeten, Jerry.

• 2 weeks later...

Bij buizen eindversterkers zal de waarde (in uF) van deze condensator veel groter zijn als bij voorversterkers, nadeel is weer dat grotere waardes elco's een hogere impedantie hebben bij hogere frequenties,en aangezien theoretisch de ideale voeding een zo laag mogelijke impedantie moet hebben,en niet frequentie afhankelijk moet zijn,gaan de puristen een goeie Polypropyleen C of andere soortgelijke parallel op de elco schakelen,om dit te compenseren.

Het gebruik van forse capaciteiten in een buizenvoeding ligt niet zo voor de hand. Gelijkrichtbuizen kennen namelijk een beperking met betrekking tot de maximum capaciteit of zelfinductie waarmee ze (mogen) worden belast. Voorbeeld: aan een GZ34 mag niet meer dan 50 uF worden opgehangen. Deze beperking geldt niet voor capaciteit na de smoorspoel.

Weerstand

Het gebruik van forse capaciteiten in een buizenvoeding ligt niet zo voor de hand. Gelijkrichtbuizen kennen namelijk een beperking met betrekking tot de maximum capaciteit of zelfinductie waarmee ze (mogen) worden belast. Voorbeeld: aan een GZ34 mag niet meer dan 50 uF worden opgehangen. Deze beperking geldt niet voor capaciteit na de smoorspoel.

Weerstand

Heee Weerstand,

Leuk om je weer eens te zien posten. Da's lang geleden zeg. Is 't nog gelukt om een AR-10 pi of LST-1 voor weinig op de kop te tikken ? :)

Dat van die GZ34 (en GZ32of 5Unog wat voor Amerikanen) de filter C max 60uF mag zijn(50uF is meer gangbare waarde)direkt na gelijkrichting heeft idd te maken met de Rt=Rs + nkwadraat Rp en met smoorspoel (Rt=0) oftewel Rt=Rs + nkw. Rp + RL .

Dus hoe hoger Rt, hoe hoger C mag zijn.(bepaald door de Ri v/d voedingstrafo plus de wikkel transformatieverhouding ). Echter,met Rt =0 met Smoorspoel, bv een 10Henry, tsja, dan kun je andere dingen doen,maar omdat de rimpelspanning al zo laag is, kun je met een kleine C van bv 16uF volstaan.

Tenzij de Ri van bv. een buizeneind met alles wat eraan hangt als belasting zo laag is, dat een grotere waarde C noodzakelijk is, na de smoorspoel.

Bij de meeste buizenvoorversterkerschakelingen zal dit idd. meevallen.

Bij Audio Research zie je halfgeleiders met spanningsregelaars voor de PS voorziening v/d diverse buizentrappen,en geen buizen als gelijkrichter.En natuurlijk elco's tussen de 100-470uF,zonder L.(in de VV)

Ik heb vroeger weleens C's van 1000uF 550V :blink: ooit te koop zien staan ergens.

Zelf heb ik in mijn Dynaco ST-70 totaal met L 280uF zitten.

Maar ook dit is denk ik niet wat Rob allemaal wilde weten.

Dag Jerry,

Ach ja. Drukke baan. En veel te veel hobbies :P

Ofschoon ik niet al te actief heb gezocht, kwam er wel eens zo'n AR-speaker ter verkoop langs. Maar ik krijg de indruk dat sommige mensen denken na de verkoop van hun oude speakers 'stil kunnen gaan leven'. Te gek voor woorden. Nog los van het gedoe van verteerde conusranden.

Dus 'behelp' ik me maar met mijn oude IMF TLS-80 II. En mocht er met die luidsprekereenheden wat misgaan, heb ik nog stapels B139's en B110A's in voorraad :D De twee Celestion tweeters (1300 en 2000)

had ik al vervangen door iets uit Scandinavi