Jump to content

Help... mijn set is beter...

WanFie
 Share

Recommended Posts

Eigenlijk begrijp ik van dit topic niet zo heel veel, natuurlijk vallen slechte meer opnamen op naarmate de kwaliteit van de weergave vooruit gaat, maar muziek kopen doe ik impulsief, domweg omdat ik het mooi vind.

Zeker als je naar aanleiding van een optreden een cd koopt en hij blijkt totaal naar de knoppen geholpen te zijn door opname- en mastering techneuten wil ik zulk een opname wel eens weinig, of in het geheel niet, uit de kast pakken.

Naar een slechte opname ga ik zeker niet geconcentreerd zitten luisteren, levert alleen maar ergernissen, zet ik wel op als ik ergens mee bezig ben, met als gevolg dat m'n brein me er wel van laat genieten.

Denk dat dit ook het voordeel is van muziek in een ruimte waarin je leeft en dus allerlei activiteiten uitvoert.

Dit begint met het kiezen van muziek - een sfeer - die bij de gemoedstoestand van het moment past.

Ons gehoor en de beleving van hetgeen we horen is dermate complex en afhankelijk van zo verschrikkelijk veel ongrijpbare psychische processen, dat het me niet nuttig lijkt hier verklaringen voor te vinden.

Ik kan me overigens niet voorstellen dat je vrijwel altijd analytisch zit te luisteren :huh:

Hans, die 'overstuurde' opname was "acoustic live" van Nils Lofgren.

Heiligschennis! :)

Een favoriet van me; zo dynamisch en schoon klinkend moesten ze allemaal kunnen zijn. Kom 'm binnenkort maar beluisteren...

Vind je... :confused: Die is dus compleet kapot gecomprimeerd. Het over de snaren glijden van de vingers klinkt harder dan het getokkel... :huh:

Ik heb dat nummer al vaak gehoord, maar ik vindt het helemaal geen muziek. De stem vervormt gewoon op alle sets waarop ik hem hoorde. Op de ene set hoor je dat wel beter dan op de andere. Dat komt omdat die set ALLES laat horen.

De opname van de gitaar lijkt veel op die op de Tuck en Patty en Naim opnamen. Het klinkt erg indrukwekkend, maar een gitaar klinkt live zo echt niet.

:)

De stem vervormt gewoon op alle sets waarop ik hem hoorde. Op de ene set hoor je dat wel beter dan op de andere. Dat komt omdat die set ALLES laat horen.

Of die set vervormt van zichzelf al :ph34r:

:huh: alle...??

Guest tubejack

Beste Hans,

Ik heb nog geen reactie van je gehad, waarschijnlijk omdat je

het zelf ook wel weet, maar niet wilt "horen" .... :o:):lol:

Aan het begin of het eind iets veranderen kan, prima idee.

Maar begin eens met wat simpels, i.p.v. een superdeluxe interlink tussen

je cd-speler een gewone ofc-kabel van 2 tientjes.

Het is even gissen, wellicht wil je dat helemaal niet en vind je

dat maskeren van het geluid en wil je gewoon hier lekker zeuren :lol:

Een set, kan ook te goed zijn.... en ja er zijn slechte opnames, maar ook

optredens waar het geluid slecht klinkt.... maar wel muziekaal! en tja als je set te goed is.....

kun je kiezen of je ergeren, of een andere hobby zoeken.... MYFI :rolleyes:

Sterkte,

Jack

Beste Hans,

Ik heb nog geen reactie van je gehad, waarschijnlijk omdat je

het zelf ook wel weet, maar niet wilt "horen" .... :o:):lol:

Aan het begin of het eind iets veranderen kan, prima idee.

Maar begin eens met wat simpels, i.p.v. een superdeluxe interlink tussen

je cd-speler een gewone ofc-kabel van 2 tientjes.

Het is even gissen, wellicht wil je dat helemaal niet en vind je

dat maskeren van het geluid en wil je gewoon hier lekker zeuren :lol:

Een set, kan ook te goed zijn.... en ja er zijn slechte opnames, maar ook

optredens waar het geluid slecht klinkt.... maar wel muziekaal! en tja als je set te goed is.....

kun je kiezen of je ergeren, of een andere hobby zoeken.... MYFI :rolleyes:

Sterkte,

Jack

Downgraden (modern woord) kan altijd nog. Er zijn gelukkig ook genoeg goede opname's. Vooral op LP.

[Downgraden (modern woord) kan altijd nog. Er zijn gelukkig ook genoeg goede opname's. Vooral op LP.

De platenspeler klinkt bij jou ook stukken muzikaler dan de cd-speler........ :o

gr. Marcel

Dank je... ;)

Guest tubejack
Downgraden (modern woord) kan altijd nog. Er zijn gelukkig ook genoeg goede opname's. Vooral op LP.

Zeker, dat kan heel erg mooi klinken via zo'n Benz Ace :rolleyes: Maar ook via een CD, ik geef toe

het heeft vele jaren geduurd voordat ik het niveau van LP met een CD haalde... maar het kan! :)

Vriendelijke groet,

Jack

Dat geld ook voor mij, vele jaren aan het klooien geweest met cd-spelers,maar nu met mijn huidige draai ik (bijna) geen lp's meer,zo vreselijk mooi klinkt hij,het verschil tussen een goede(lees duurdere)cd-speler kan groot zijn, hoe anderen het ook anders beweren. ;) en ik geniet werkelijk elke dag van de muziek,terwijl de speler alle details goed laat weergeven,maar wel!!! met behoud van veel muziekaliteit,dus het kan wel, en dat geld eigenlijk voor de hele collectie cd's,tis gewoon zwingen geblazen.Ik heb mij er met mijn huidige set ook nooit meer op betrapt dat ik technisch luister,dat lukt gewoon niet meer(gelukkig) zo meeslepend klinkt het met deze set.

Technisch luisteren is uit den boze vind ik(is muziek ook niet voor bedoeld),maar bij sommige set's kun je gewoon niet anders,maar dat is dan voor mij een teken dat er iets niet klopt,en vaak kan het de cd-speler zijn.

mvg. soundlover

......en vaak kan het de cd-speler zijn.

mvg. soundlover

Dat zou je denken wanneer je bovenstaande inzendingen leest... Toch laat juist die Droplet precies horen wat er op de CD staat. :)

Maar kennelijk hoor je het verschil met andere spelers ook niet. Tijdens het CD-speler vergelijk hier klonken ALLE CD spelers immers eender. (Bow, Philips, HK, Lowcost Sony DVD). ;)

Afegolpen donderdag op de audioclub waren verschillen anders heel goed te horen. De Sphinx was aanmerkelijk rustiger dan de Droplet. Die vervelende CD vervorming is dan ook veel minder hoorbaar.

Nu draait hier Diana Krall... De stem staat er prachtig en onvervormt op. Het orkest klinkt echter erg rustig. Dit hoort zo eigenlijk ook wel omdat het orkest Diana begeleid.

De stem vervormt gewoon op alle sets waarop ik hem hoorde. Op de ene set hoor je dat wel beter dan op de andere. Dat komt omdat die set ALLES laat horen.

Of die set vervormt van zichzelf al :ph34r:

:huh: alle...??

Niet die van mij, Hans.

Het is een prachtige opname en als je nog nooit iemand zo gitaar hebt horen spelen heb je nog nooit een akoestische gitaar met metalen snaren gehoord...

De stem staat als een huis, klinkt als een klok en het blijft wat mij betreft een van de meest overtuigende en tastbare populaire muziekopnames.

Ik heb inderdaad vaak een akoestische gitaar met stalen snaren onversterkt gehoord. Ik hoor de vingers dan echt niet zo hard over die snaren schuiven. En die overdreven body... die zit er echt niet in.

Wanneer je zo'n gitaar op gaat nemen met zo'n plakmicrofoon... Tja dan klinkt ie natuurlijk heel anders. Zeker wanneer je de boel dan ook nog gaat comprimeren.

En ja... ik ben overgevoelig voor snerpende opnamen.

......en vaak kan het de cd-speler zijn.

mvg. soundlover

Dat zou je denken wanneer je bovenstaande inzendingen leest... Toch laat juist die Droplet precies horen wat er op de CD staat. :)

Maar kennelijk hoor je het verschil met andere spelers ook niet. Tijdens het CD-speler vergelijk hier klonken ALLE CD spelers immers eender. (Bow, Philips, HK, Lowcost Sony DVD). ;)

Afegolpen donderdag op de audioclub waren verschillen anders heel goed te horen. De Sphinx was aanmerkelijk rustiger dan de Droplet. Die vervelende CD vervorming is dan ook veel minder hoorbaar.

Nu draait hier Diana Krall... De stem staat er prachtig en onvervormt op. Het orkest klinkt echter erg rustig. Dit hoort zo eigenlijk ook wel omdat het orkest Diana begeleid.

Zet maar eens een Wadia,ML,Classe,Burmester oid.naast elkaar en je zult schrikken hoe groot de verschillen zijn,zowel positief als negatief, Ik draai nu al jaren met Burmester(sindskort de nieuwe bovenlader) en wil ook nooit!!!! meer anders ,vooral niet nadat ik die anderen weer eens heb gehoord,weet nu weer waarom ik toen voor Burmester heb gekozen,het is de eerst cd-speler die vaker(meestal) mooier klinkt dan vinyl en dat was in het verleden andersom,zelfs met exotische spelers.

Ik vind het belangrijk dat er rust en ruimtelijkheid heerst in de muziek en dat is met de meeste spelers(ook duurdere) niet het geval,mi.klinken de meesten te digitaal/scherp en dat klinkt dus niet lekker/muziekaal/emotioneel/zwingend ,zoals het hoort te zijn.

mvg.soundlover

Tja Burmester... de mooiste demo die ik ooit hoorde was die van Dieter Burmestes in een dorpszaaltje in Duitsland ergens achter Hengelo. Daar was niks aan het toeval overgelaten. Hij had z'n beste spullen meegebracht waaronder die prachtig klinkende B97 speakers. Dat is helemaal mijn geluid. Helaas niet mijn portemonee...

Guest tubejack

Wellicht een mooi moment om over te stappen op triodes? :confused:

voor Burmester heb gekozen,het is de eerst cd-speler die vaker(meestal) mooier klinkt dan vinyl

Voor de mnder draagkrachtige deze kan dat ook :) Maar je moet hem wel zelf maken :huh:

http://ultranalog.com/cdenhancer/cdenhancer2.html

Zelfs met triodes blijft het snerpen, als het goed is tenminste.............

Even harmonischen inzetten om dit soort zaken te verdoezelen, maakt meer kapot dan je lief is <_<

Even harmonischen inzetten om dit soort zaken te verdoezelen, maakt meer kapot dan je lief is <_<

Jij snapt 't... ;)

Guest tubejack
Wellicht een mooi moment om over te stappen op triodes?

Jij snapt 't... ;)

Hahahahahahahaha :lol: Grappig zijn jullie :lol:

Maarre Hans jij weet toch dat veel MKP's een naar scherp randje hebben, soms is dat in

combinatie net even te veel.

Verder wist ik niet, dat jij al eens met triodes heb gespeeld.... toemaar en dan toch transistoren?

(...) Maarre Hans jij weet toch dat veel MKP's een naar scherp randje hebben, soms is dat in

combinatie net even te veel.

Verder wist ik niet, dat jij al eens met triodes heb gespeeld.... toemaar en dan toch transistoren?

Beste Tubejack,

Wie van Hans' leeftijd is, heeft ongetwijfeld vroeger met buizenversterkers gespeeld. Met diodes, triodes, tetrodes, pentodes, hexodes, heptodes, octodes, dubbeldiodes, dubbeltriodes, triodepentodes en/of dubbelpentodes er in: allemaal intiem gloeiende glasbeestjes, bijna levend, die een warme en zacht ruisende klank afgaven. Gloeiertjes die maakten dat je altijd even moest wachten voordat de muziek kwam, en die de versterker nog even lieten doorspelen nadat hij was uitgeschakeld.

Er ging wel wat romantiek verloren, toen de transistoren verschenen. Net zoals dat gebeurde toen de petroleumlamp plaats maakte voor de gaslamp, en opnieuw toen de gaslamp werd ingeruild voor het elektrische licht.

Maar de voordelen van de transistorversterker waren evident: veel minder vervorming, veel duurzamer, veel betrouwbaarder, veel minder koelproblemen, veel meer vermogen, veel minder ruis.

Als een MKP je een scherp randje laat horen, wijt het dan niet aan de MKP.

Hoogstwaarschijnlijk laat hij je alleen maar beter horen dat er ergens anders een fout zit.

Mijn ervaringen met buizen zijn thuis inderdaad niet zo groot. We hadden vroeger een buizenradio thuis, maar dat was 't. Die is later vervangen door zo'n "stereomeubel" met transistorversterker.

Ik zelf heb 't altijd bij transistoren gehouden.

Bij anderen heb ik ze wel vaak gehoord.... heel mooi... en heel slecht.

Helaas kosten de mooie buizenversterkers meer dan mij lief is. Bovendien heb ik niet zo'n zin in "'n buizenhobby".

Ook omdat Array hier nogal bekend is heb ik helemaal geen reden om over te stappen op buizen... ;)

Ik heb overigens wel een buizenversterkertje staan. Een Klein en Hummel Telewatt. Ik heb hem echter nog nooit aangesloten en weet dus niet of die 't nog doet.

Hoogstwaarschijnlijk laat hij je alleen maar beter horen dat er ergens anders een fout zit.

Daar zit heel veel in (denk ik).

Guest tubejack
Wie van Hans' leeftijd is,

Beste Spido, ook bij mij, beginnen de jaartjes te tellen :D

Vanaf mijn 12... 13e, -maar feitelijk vanaf de wieg- is muziek niet meer weg te denken uit mijn leven.

Heb ook jaren in die branche gewerkt en de afgelopen 40...50 jaar.... zelf het nodige ervaren.

Een moderne buizenversterker nu, heeft weinig meer te maken met de romantiek van toen.

Dat gevoel zit m.i. hooguit "in hoofden van mensen"

Ik ben van mening, dat ze vroeger niet achterlijk waren, maar dat er hedendaags zoveel betere

onderdelen zijn. En als je dat combineert dus oud + nieuw kun je waar dan ook, ijzersterke combinaties

maken. Maar dat vind ik en wellicht vele mensen om mij heen.

Mijn ervaring is, dat

Ben net nieuw hier, maar wil hier graag op reageren. Zelf gebruik ik de bekende Audyn MKP's (ook de Audyn-Sn) alleen nog maar in de paralelle filtertakken, want deze geven echt een rafelig randje. Ik zou je eens willen verzoeken om het zelf te proberen. De keuze van het type en merk MKP maakt uit en het is zeker niet subtiel.

Probeer het anders eens met die Chineese Obbligato MKP's, want die kosten erg weinig en klinken heel goed! Via internet vanuit Hong Kong heb je ze in een week thuis als je Paypal hebt en niet teveel bestelt.

En wat meer on-topic: het gaat mij en velen uiteindelijk om de muziek en meestal heb je maar