Hans van Liempd Posted 22 december 2007 Report Share Posted 22 december 2007 We zijn honderden, zoniet duizenden verschillende luidsprekers... En allemaal klinken ze anders... En alle speakerbouwers beweren een natuurlijk geluid te produceren... En kennelijk heeft elke speakerbouwer een schare trouwe aanhangers... Zo ben ik met m'n Infinity Omega's heel tevreden. Anderen vinden het helemaal niks, maar die hebben dan weer speakers waar ik niet gelukkig mee zou kunnen worden. Ook mijn Omega's hebben hun onhebbelijkheden. Maar monitoren, transmisionlines, TL's en ESL's ook. Ik denk dat het er op neerkomt dat de ene luisteraar minder last heeft van de fouten van betreffende speakers dan andere en meer geniet van de specifiek positieve kanten. En allemaal hebben ze nagenoeg dezelfde specs... Onbegrijpelijk. Link to comment Share on other sites More sharing options...
JeroenKV Posted 22 december 2007 Report Share Posted 22 december 2007 Goede luidsprekers klinken allemaal het zelfde. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 22 december 2007 Author Report Share Posted 22 december 2007 Goede luidsprekers klinken allemaal het zelfde. Dan zijn er dus geen goede luidsprekers... Link to comment Share on other sites More sharing options...
henk93 Posted 22 december 2007 Report Share Posted 22 december 2007 Vind de Amphion Krypton toch wel een goede luidspreker Link to comment Share on other sites More sharing options...
JeroenKV Posted 22 december 2007 Report Share Posted 22 december 2007 Goede luidsprekers klinken allemaal het zelfde. Dan zijn er dus geen goede luidsprekers... Precies! Link to comment Share on other sites More sharing options...
fmjwillems Posted 22 december 2007 Report Share Posted 22 december 2007 Goede luidsprekers klinken allemaal het zelfde. Wat een onzin en dat net voor de feestdagen.Toch prettige dagen. MvrG Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erjee Posted 22 december 2007 Report Share Posted 22 december 2007 Goede luidsprekers klinken allemaal het zelfde. Goede (SA)CD-spelers ook. Link to comment Share on other sites More sharing options...
marcelti Posted 22 december 2007 Report Share Posted 22 december 2007 Ik ben eigenlijk wel benieuwd waarin de Omega's dan volgens Hans in uitblinken en waar eventueel de zwakke punten zitten. Ze blinken niet uit, geven out-of-the-box een egaal en prettig geluidsbeeld en waarnaar het op flinke afstand goed luisteren is. Ze zijn indertijd voor onwaarschijnlijk lage prijzen verkocht omdat ze niet te slijten waren in hun segment en ook nog eens lastig aan te sturen. Ik heb ze toen gekocht voor 1200 gulden per stuk, nieuw in de doos. En ze uiteindelijk verkocht omdat ze niet waarmaken wat ze beloven, nl muzikaliteit. gr. Marcel Link to comment Share on other sites More sharing options...
marcelti Posted 22 december 2007 Report Share Posted 22 december 2007 Marcel, waar zijn jouw oren daarna voor gevallen? M'n oude liefde, Klipsch. Klinkt niet maar is wel muzikaal gr. Marcel Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 22 december 2007 Author Report Share Posted 22 december 2007 Ik ben eigenlijk wel benieuwd waarin de Omega's dan volgens Hans in uitblinken en waar eventueel de zwakke punten zitten. Uitblinken in transparatie in het hoog en midden. Het laag is voor zo'n relatief kleine kast ook bovengemiddeld. Het stereobeeld wat ze neerzetten is ook vrijwel perfect. Ondanks de 4 units aan de voorkant hoor ik instrumenten als een kompleet geheel uit Link to comment Share on other sites More sharing options...
JeroenKV Posted 22 december 2007 Report Share Posted 22 december 2007 Goede luidsprekers klinken allemaal het zelfde. Goede (SA)CD-spelers ook. Als het goed is wel! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erikatn Posted 22 december 2007 Report Share Posted 22 december 2007 Van alle componenten zijn luidsprekers het meest onderscheidend in de weergave (in ieder geval op het eerste gehoor) en, door grootte en plaatsing, van invloed op het interieur. Daarmee kan de creatieve ontwerper/fabrikant zich dus het makkelijkst onderscheiden en daarom vormen speakers tov andere componenten het grootste aanbod. Klopt er iets niet in de weergave (hallo audiofielen), dan is verandering van speaker de meest zekere oplossing om het resultaat op smaak te krijgen. Tel daarbij op noodzaak of wens voor rendement/aanstuurbaarheid en het aantal variabelen is numeriek eindeloos geworden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
m44 Posted 22 december 2007 Report Share Posted 22 december 2007 Goede luidsprekers klinken allemaal het zelfde. thats bull. jij hebt het over de perfecte luidspreker die niets toevoegd aan het orgineel. als die gemaakt kan worden (wat een utopie is) heb je een punt. echter zolang dat nog niet kan kun je de toppers in het segment niet afdoen als niet goed. hooguit niet goed genoeg. zolang de perfecte speaker nog niet gebouwd word zijn er een aantal heel goede waar je compromissen moet sluiten wat betreft je muziek smaak. geen enkele speaker doet alles even goed. stop aneder4e units in een speaker en hij klinkt anders waarom? stop er een ander filterin en hij klinkt anders waarom? maak de kast van een ander materiaal en hij klinkt anders waarom? bij een speaker is het meer dan bij alle andere componenten dat de som der delen het totaal maakt. je kunt geen filter ontwerpen zonder rekening te houden met de kast, vorm,dikte materiaaleigenschappen. de combinaties die je kunt maken zijn eindeloos maar er klinken ook veel speakers het zelfde denk ik, ze zijn vast wel te vinden. P.s ik ben zwaar zat, dus onzinnige teksten laat iik me zonder probleem op aanspreken, hips Link to comment Share on other sites More sharing options...
s.o.t.a jerry Posted 23 december 2007 Report Share Posted 23 december 2007 Beste Hans,ik had al een keer voorgesteld om een soort "Hear" refrentiespeaker te bouwen.Niet te duur, optisch acceptabel en qua weergave subliem. Moet kunnen met zoveel technische kennis/ervaring aan boord Hear. Vooral gezien het aantal heel ervaren luisteraars en muziekkenners van allerlei soort muziek Hear, die als "jury" panel kan worden gebruikt tijdens de research/testfaze. Denk ook dat heel wat mensen hier al aardig wat weergevers beluisterd hebben. Des te beter ! Dit houdt ook in dat als er een prototype die gebouwd wordt, deze bv telkens om de twee weken bij iemand anders thuis zou komen te staan,die serieus wil meedoen,(vooral de kritische muziekluisteraar). Transport A naar B via afspraak.Uiteraard netjes transporteren,sjouwen. Dan bekijken wat er eventueel veranderd moet worden. Kost wel veel tijd en discipline, maar misschien komt er iets fantastisch uit. Een echte uitdaging dus ! (voor 2008). Eerst een soort bouwplan opstellen samen. Kun je ook aardig lang mee bezig zijn,en over discussi Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 23 december 2007 Author Report Share Posted 23 december 2007 Ik heb MIJN idee betreffende een zelfbouwspeaker wel klaar. Na heel veel speakers beluisrt te hebben, ken ik er Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Rev. Fatman Posted 23 december 2007 Report Share Posted 23 december 2007 Beste Hans,ik had al een keer voorgesteld om een soort "Hear" refrentiespeaker te bouwen.Niet te duur,optisch acceptabel en qua weergave subliem. Moet kunnen met zoveel technische kennis/ervaring aan boord Hear. Vooral gezien het aantal heel ervaren luisteraars en muziekkenners van allerlei soort muziek Hear, die als "jury" panel kan worden gebruikt tijdens de research/testfaze. Denk ook dat heel wat mensen hier al aardig wat weergevers beluisterd hebben. Des te beter ! Dit houdt ook in dat als er een prototype die gebouwd wordt, deze bv telkens om de twee weken bij iemand anders thuis zou komen te staan,die serieus wil meedoen,(vooral de kritische muziekluisteraar). Transport A naar B via afspraak.Uiteraard netjes transporteren,sjouwen. Dan bekijken wat er eventueel veranderd moet worden. Kost wel veel tijd en discipline, maar misschien komt er iets fantastisch uit. Een echte uitdaging dus ! (voor 2008). Eerst een soort bouwplan opstellen samen. Kun je ook aardig lang mee bezig zijn,en over discussi Link to comment Share on other sites More sharing options...
Carlo Posted 23 december 2007 Report Share Posted 23 december 2007 Ik vind dat luidsprekers zowiezo lastig te beoordelen zijn. De akoestiek van je luisterruimte is zo ontzettend bepalend of iets al dan niet klinkt! Voorbeeld: de audiio physic virgo wordt geroemd om het geweldige ruimtelijke beeld wat ze kunnen neerzetten..nou, dat lukte dus bij mij totaal niet en het laag/midlaag was niet goed te krijgen.. Nu heb ik een master two die deze problemen in mijn kamer niet heeft maar die bij anderen weer wel problemen geven. Met electronica heb je dat soort probelemen niet; hooguit de afstemming op de componenten. Toch moet er Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 23 december 2007 Author Report Share Posted 23 december 2007 Ik vind dat luidsprekers zowiezo lastig te beoordelen zijn. De akoestiek van je luisterruimte is zo ontzettend bepalend of iets al dan niet klinkt! Voorbeeld: de audiio physic virgo wordt geroemd om het geweldige ruimtelijke beeld wat ze kunnen neerzetten..nou, dat lukte dus bij mij totaal niet en het laag/midlaag was niet goed te krijgen.. Nu heb ik een master two die deze problemen in mijn kamer niet heeft maar die bij anderen weer wel problemen geven. Met electronica heb je dat soort probelemen niet; hooguit de afstemming op de componenten. Toch moet er Link to comment Share on other sites More sharing options...
JeroenKV Posted 23 december 2007 Report Share Posted 23 december 2007 Goede luidsprekers klinken allemaal het zelfde. thats bull. jij hebt het over de perfecte luidspreker die niets toevoegd aan het orgineel. als die gemaakt kan worden (wat een utopie is) heb je een punt. echter zolang dat nog niet kan kun je de toppers in het segment niet afdoen als niet goed. hooguit niet goed genoeg. zolang de perfecte speaker nog niet gebouwd word zijn er een aantal heel goede waar je compromissen moet sluiten wat betreft je muziek smaak. geen enkele speaker doet alles even goed. stop aneder4e units in een speaker en hij klinkt anders waarom? stop er een ander filterin en hij klinkt anders waarom? maak de kast van een ander materiaal en hij klinkt anders waarom? bij een speaker is het meer dan bij alle andere componenten dat de som der delen het totaal maakt. je kunt geen filter ontwerpen zonder rekening te houden met de kast, vorm,dikte materiaaleigenschappen. de combinaties die je kunt maken zijn eindeloos maar er klinken ook veel speakers het zelfde denk ik, ze zijn vast wel te vinden. P.s ik ben zwaar zat, dus onzinnige teksten laat iik me zonder probleem op aanspreken, hips Blijkbaar valt je alcohol percentage nog wel mee, want je schrijft geen onzin! Ik wordt alleen altijd wat melig van dit soort vragen! De perfecte luidspreker is lastig te maken als niet duidelijk is welke variabelen allemaal gemeten moeten worden (zie ook mijn topic over "wat is klank"). Want hoe weet je anders of hij "perfect" is? (De menselijke hersenen zijn te subjectief). Op zelfsbouwaudio.nl heb ik ooit eens een discussie opgestart of verschillen tussen condensatoren in luidsprekers wel hoorbaar zijn (prijzen gaan van een paar cent tot honderden euro's, in de meeste commerci Link to comment Share on other sites More sharing options...
luxmanL81 Posted 23 december 2007 Report Share Posted 23 december 2007 zelf ben ik tevreden over d MAGNAAT ALL RIBBON A3 luidsprekers 3 weg in combimatie met de LUXMAN L81 een warme vesterker met de wat koude duiste speaker heb ooit is een denon pma 1055 geprobeert en dat was een te groot verschil het geluid uit de boxen was nie wa en ook de cd speler klonk blikkig Maar ja het geluid ervaar je altijd het beste zelf het zijn perslot je eigen oren die dat horen en elk menselijk oor hoort dat anders, daarom zal er ook nooit iemand het geluid hetzelfde als iemand anders ervaren en de ouderdom / concert bezoek / e,d zorgen ook voor achteruitgang in en met ons eigen OOR Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 23 december 2007 Author Report Share Posted 23 december 2007 Voor je echt de perfecte luidspreker kun bouwen zul je dus eerst moeten weten welke variabelen van belang zijn! (En kun je de vraag van Hans beantwoorden). Echt perfect is geen enkele speaker maar dat van die variabelen daar zit wel wat in. Een aantal kennen we er wel, Frequentiebereik. Kastresonanties. Fase. Kastvorm. Kastverhoudingen. Soort filtering. Opstelling. Grootte en verhoudingen luisterruimte. enz. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hottentot Posted 23 december 2007 Report Share Posted 23 december 2007 Een sympathiek voorstel Jerry,maar is de onvrede zo groot met alles dat reeds te koop is? Het zou leuker zijn om een vergelijking te maken van een dertigtal luidsprekers achter een gordijn in een acoustisch geoptimaliseerde luisterruimte waar via eliminatie rondes er een absolute kampioen overblijft. Groet Mark Link to comment Share on other sites More sharing options...
Miracle. Posted 23 december 2007 Report Share Posted 23 december 2007 Voor je echt de perfecte luidspreker kun bouwen zul je dus eerst moeten weten welke variabelen van belang zijn! (En kun je de vraag van Hans beantwoorden). Echt perfect is geen enkele speaker maar dat van die variabelen daar zit wel wat in. Een aantal kennen we er wel, Frequentiebereik. Kastresonanties. Fase. Kastvorm. Kastverhoudingen. Soort filtering. Opstelling. Grootte en verhoudingen luisterruimte. enz. De belangrijkste factor is dan nog de verhouding van al die variabelen tegenover elkaar.Alle variabelen kunnen tot in de perfectie uitgewerkt worden maar als ze dan niet in verhouding tot elkaar staan klinkt een speaker nog niet. Dit is vaak de rede waarom je zelfbouw- en/of tweak-projecten na verloop van een aantal jaar tweaken en er een vermogen aan geld ingestoken te hebben ineens te koop ziet staan en er toch maar fabrieksspeakers gekocht gaan worden. Een goede fabrikant (let wel op het woord goede) steekt jaren research in een speaker en de filtering daarvan en gebruikt daar meetapperatuur en luisterpanels bij die een zelf-bouwer/tweaker niet ter beschikking heeft. Natuurlijk worden er in sommige dure speakers goedkope onderdelen gebruikt. Dit is niet altijd kostenbesparend maar KAN ook wel eens winst opleveren in de geluidskwaliteit. In bijvoorbeeld een Von Schweikert speaker zitten veel hele dure onderdelen maar ook een paar dubbeltjes dingen. Ga je die vervangen kan je van mij wel aannemen dat je de speaker dan echt om zeep helpt. Deze dubbeltjes onderdelen zijn daarin geplaatst om een betere sound te cre Link to comment Share on other sites More sharing options...
JeroenKV Posted 23 december 2007 Report Share Posted 23 december 2007 .......Als ik een speaker ontwerp, wat ik ook professioneel gedaan heb, ga ik eerst berekenen wat de ideale kast is voor de units, die maken en de units erin. Dan zonder filter de kast eventueel heel licht tunen om hem perfect te krijgen en dan kan je een heel minimaal filter (minimaal verlies dus) toepassen. Helaas zie ik dit bij te weinig fabrikanten zo gebeuren maar gelukkig zijn daar nog wel een paar uitzonderingen op. Een filter tweaken KAN dus een kleine verbetering geven maar ook een verslechtering. Mijn mening is dat er met de kast nog veel meer winst te behalen is. Elk speakertje klinkt zoals het geboxt is. Mvg. Miracle. Dat klinkt verdacht veel hoe ik als zelfbouwer mijn speakers ontwerp...... Alleen heb liever helemaal geen kast. Veel zelfbouwers meten trouwens niet, onvolledig of niet zelf, dus dan wordt het lastig om een goed ontwerp te maken. Voordeel van zelfbouw is wel dat je een speaker op je luisterplek kunt tunen, dat zie je nu commercieel ook komen dmv DSP's etc. Bij een upgrade van een commerci Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Rev. Fatman Posted 23 december 2007 Report Share Posted 23 december 2007 Dat klinkt verdacht veel hoe ik als zelfbouwer mijn speakers ontwerp...... Alleen heb liever helemaal geen kast. Ik zat erop te wachten Jeroen! Die zogenaamd perfecte luidspreker heeft, in mijn oren in elk geval, geen kast.... Hij mag conussen hebben of vliezen, maar geen kast! Laat het stenigen nu maar beginnen... Opzoek naar het perfecte compromis: We hebben 7680 geregistreerde leden Het nieuwste lid is markp Poeh.........Zie dat maar eens ongeveer op Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts