WanFie Posted 23 december 2007 Author Report Share Posted 23 december 2007 Heel veel speakers, ook in de duurdere klasses, worden ontworpen op design. Niet op wat ideaal zou zijn voor de units.Te vaak zie ik dat er een mooie kast gebouwd word en dan pas word er gekeken welke units erin gaan. Dus niet de ideale kast voor die units bouwen maar achteraf de kast en units gaan tunen met een poort en/of filter. In mijn ogen een heel verkeerd uitgangspunt. . . . Elk speakertje klinkt zoals het geboxt is. Mvg. Miracle. Dan heb ik geluk, want mijn speakers zijn zeker geen toonbeeld van fraaie vormgeving... Op zoek naar het perfecte compromis:We hebben 7680 geregistreerde leden Het nieuwste lid is markp Poeh.........Zie dat maar eens ongeveer op Link to comment Share on other sites More sharing options...
JeroenKV Posted 23 december 2007 Report Share Posted 23 december 2007 Dat klinkt verdacht veel hoe ik als zelfbouwer mijn speakers ontwerp...... Alleen heb liever helemaal geen kast. Ik zat erop te wachten Jeroen! Die zogenaamd perfecte luidspreker heeft, in mijn oren in elk geval, geen kast.... Hij mag conussen hebben of vliezen, maar geen kast! Laat het stenigen nu maar beginnen... Ik sta klaar! Link to comment Share on other sites More sharing options...
JeroenKV Posted 23 december 2007 Report Share Posted 23 december 2007 Een oktaafje minder kan ineens meer blijken te zijn.Die ideale luidspreker voor zoveel mogelijk liefhebbers zal in de praktijk het onderste oktaaf geheel of gedeeltelijk links moeten laten liggen (16-32Hz). Min 3dB bij 35Hz gaat meer dan laag genoeg en is moeilijk genoeg om goed neer te zetten omdat de meeste ruimtes thuis fundamentele resonantieproblemen hebben rond 30Hz. Hoe lager je wil gaan, des te groter de uitdagingen om het ook neer te kunnen zetten. De groei van die uitdagingen is dan bijna exponentioneel... Klopt helemaal. Het laagste laag strak in een normale huiskamer kan alleen door heel veel aanpassingen of anders met een goede DSP. Mijn systeem is nu "recht" tussen 25 - 20000hz (Groundsound filter, <50 hz monopole sub, > 50 hz dipole systeem). De koppeling aan de ruimte is goed, want ik heb op andere plaatsen (b.v. achterkamer en keuken) ook geen last van resonanties. Link to comment Share on other sites More sharing options...
joopie Posted 23 december 2007 Report Share Posted 23 december 2007 Vind de Amphion Krypton toch wel een goede luidspreker alleen had de basspeaker aan de voorkant moeten zitten Link to comment Share on other sites More sharing options...
Miracle. Posted 23 december 2007 Report Share Posted 23 december 2007 Vind de Amphion Krypton toch wel een goede luidspreker alleen had de basspeaker aan de voorkant moeten zitten Volgens mij gaat dat niet passen h Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 23 december 2007 Author Report Share Posted 23 december 2007 Het is wel zo dat er nog geen Link to comment Share on other sites More sharing options...
andromedaaudiodesign Posted 23 december 2007 Report Share Posted 23 december 2007 De vraag was waarom klinken alle speakers anders , er spelen toch heel veel variabelen mee dus anders . kast inhoud kast dikte kastmateriaal signaal cap keuze spoeltype spoelwaarde cap waarde parallel 1e orde filter 2e orde 3e orde seriefilter par. filter woofer direkt aan de plus zonder filter correctie netwerken waardes corr. netwereken. baspoort lengte baspoortdiam. enz enz gr hj Link to comment Share on other sites More sharing options...
m44 Posted 23 december 2007 Report Share Posted 23 december 2007 Dat klinkt verdacht veel hoe ik als zelfbouwer mijn speakers ontwerp...... Alleen heb liever helemaal geen kast. Ik zat erop te wachten Jeroen! Die zogenaamd perfecte luidspreker heeft, in mijn oren in elk geval, geen kast.... Hij mag conussen hebben of vliezen, maar geen kast! Laat het stenigen nu maar beginnen... datr weet je niet want hij is nog niet gemaakt Link to comment Share on other sites More sharing options...
JeroenKV Posted 23 december 2007 Report Share Posted 23 december 2007 Dat stenigen lijkt mij volkomen overbodig... Het is wel zo dat er nog geen Link to comment Share on other sites More sharing options...
Willempie Posted 24 december 2007 Report Share Posted 24 december 2007 Perfectie is niet van deze wereld, inderdaad. Maar er zijn best veel mensen die tevreden zijn met hun speakers. Ik heb een paar weken geleden aandachtig naar een set kharma's zitten luisteren. En door de bank genomen klonk het beter dan bij mij. en zoals ik een een ander topic al heb vermeldt ga ik dus mn laag mids vervangen. sta ik toch open voor verandering (lees berbetering). Maar ik heb ook heel eerlijk tegen hem gezegd dat ik het laag van mn TL's niet wil missen. Hij laat mij dus wel in mijn waarde. ik zei al, "bouw eens zo'n set , maar dan in een TL" Hij heeft nog geen antwoord gegeven. zou ik ook niet gelijk doen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts