hderkx Posted 23 december 2007 Report Share Posted 23 december 2007 Ik zie wel eens het volgende staan bij specificaties:Crossover: 2 way, impedance corrected Woofer 6 dB/oct; Tweeter 6 dB/oct. Ook zie ik wel eens het volgende staan:Frequency Response: 40Hz to 25 kHz (-3dB points, in-room). Anechoic Graphs included* Impedance: 8 ohms nominal, 5 ohms min. Wat is nou het verschil tussen die, naar ik aanneem -6dB en -3dB? Waar uit zich dat in? HDerkx Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 23 december 2007 Report Share Posted 23 december 2007 Bij scheidingsfilters betekend 6 dB/oct. Dat de filter vrij flauw afvallen. elk octaaf n.l. 6 dB. Dus de woofer klinkt 1 octaaf voorbij de kantelfrequentie 6 dB zachter. Dit klopt dan ook weer niet precies, omdat het kantelpunt al op - 3 dB ligt. Dit om te voorkomen dat er in het overgangs gebied een piek ontstaat. Eigenlijk is het dus 6 db lager dan die 3 db (na 1 octaaf). -3dB bij een frequentiekarakteristiek is heel wat anders. Optimaal zou zijn wanneer alle frequenties even hard klinken. Je hebt dan een rechte lijn die op 0 dB ligt. Bij de meeste speakers wordt de onnauwkerigheid t.o.v. die lijn opgegeven. In jouw voorstel dus max. - 3 dB zachter. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 23 december 2007 Report Share Posted 23 december 2007 Lees deze pagina maar eens door en dan met name dat stukje over geluid, want dat zal voor jou het interessantst zijn... Daar wordt gezegd dat een verdubbeling in geluidsdruk overeenkomt met een toename van 3dB. Gek genoeg wordt in mijn VCA (veiligheidscursus voor aannemers) cursusboek een verdubbeling in geluidsdruk aangegeven met 6dB. Kwestie van interpretatie? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 23 december 2007 Report Share Posted 23 december 2007 Lees deze pagina maar eens door en dan met name dat stukje over geluid, want dat zal voor jou het interessantst zijn... Daar wordt gezegd dat een verdubbeling in geluidsdruk overeenkomt met een toename van 3dB. Gek genoeg wordt in mijn VCA (veiligheidscursus voor aannemers) cursusboek een verdubbeling in geluidsdruk aangegeven met 6dB. Kwestie van interpretatie? Een verdubbeling van het versterkvermogen geeft een toename in geluidsdruk van 3dB Een verdubbeling van de geluidsdruk betekent een toename van 6dB Dat eerste ben ik met je eens, maar dat tweede? Op Wiki staat namelijk: Horen we een geluid dat 2 keer zo sterk is (in geluidsdruk) dan een eerder geluid en daarna weer een 2 keer zo sterk geluid, dan ervaren we het verschil in sterkte tussen de eerste twee als (ongeveer) even groot als het verschil tussen de laatste twee. Uitgedrukt in dB is er tussen het eerste en het tweede geluid een verschil van 3 dB, en tussen het tweede en het derde geluid eveneens 3 dB. In totaal bedraagt de toename dan 6 dB(...) Dus een verdubbeling in geluidsdruk wordt hier gelijk gesteld aan 3dB, niet aan 6dB... Zeg het maar... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Richard 2 Posted 23 december 2007 Report Share Posted 23 december 2007 Dat ligt er aan of de geluidsbronnen coherent zijn of niet-coherent. Bij coherente geluidsniveau's is een verdubbeling 6 dB, bij niet-coherente geluidsniveau's 3 dB Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 23 december 2007 Report Share Posted 23 december 2007 Dat ligt er aan of de geluidsbronnen coherent zijn of niet-coherent. Bij coherente geluidsniveau's is een verdubbeling 6 dB, bij niet-coherente geluidsniveau's 3 dB Wat is een coherente geluidsbron en een coherent geluidsniveau? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 24 december 2007 Report Share Posted 24 december 2007 Ik weet ook niet wat ik me daarbij moet voorstellen. Is het verschil tussen verdubbeling bij 3dB of 6dB niet gewoon een kwestie van uitgangspunt? Aangezien de dB schaal een vergelijkingsschaal is, moet je weten wat je vergelijkt en dat moet gelijk zijn. Apen en beren zijn lastig met elkaar te vergelijken. Apen met apen en beren met beren is al een stuk eenvoudiger. Eea heeft te maken of je nou spanningen of vermogens met elkaar aan het vergelijken bent. Bij spanningen treedt een verdubbeling op bij 6dB, bij vermogens bij 3dB. Ik meen dat ik daar ooit (in een grijs verleden) op school de uitleg voor heb gehad. Eea is gerelateerd aan de wet van Ohm (U=IxR) en de afgeleide om vermogens te berekenen (P=UxI; P=I Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 24 december 2007 Report Share Posted 24 december 2007 Ik weet ook niet wat ik me daarbij moet voorstellen. Is het verschil tussen verdubbeling bij 3dB of 6dB niet gewoon een kwestie van uitgangspunt? Aangezien de dB schaal een vergelijkingsschaal is, moet je weten wat je vergelijkt en dat moet gelijk zijn. Apen en beren zijn lastig met elkaar te vergelijken. Apen met apen en beren met beren is al een stuk eenvoudiger. Eea heeft te maken of je nou spanningen of vermogens met elkaar aan het vergelijken bent. Bij spanningen treedt een verdubbeling op bij 6dB, bij vermogens bij 3dB. Ik meen dat ik daar ooit (in een grijs verleden) op school de uitleg voor heb gehad. Eea is gerelateerd aan de wet van Ohm (U=IxR) en de afgeleide om vermogens te berekenen (P=UxI; P=I Link to comment Share on other sites More sharing options...
hderkx Posted 25 december 2007 Author Report Share Posted 25 december 2007 Die eerste gegevens zijn van de Dynaudio Audience 52SE luidspreker. De tweede gegevens zijn van de Von Schweikert VR1 luidspreker. Is zoiets ook hoorbaar? Ik weet uit ervaring dat Dynaudio wat meer "laid back" klinkt en dat de VR1 wat meer "in your face" is dan de Dynaudio. Maar niet overdreven. Zijn die karakteristieken dan aan die filters te wijten of heeft dat er niks mee te maken? HDerkx Link to comment Share on other sites More sharing options...
Richard 2 Posted 25 december 2007 Report Share Posted 25 december 2007 Wat is een coherente geluidsbron en een coherent geluidsniveau? Bij coherente geluidsbronnen vallen de positieve en negatieve helft van de geluidsgolven samen. Bijvoorbeeld bij twee luidsprekers die in Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 25 december 2007 Report Share Posted 25 december 2007 Die eerste gegevens zijn van de Dynaudio Audience 52SE luidspreker. De tweede gegevens zijn van de Von Schweikert VR1 luidspreker. Is zoiets ook hoorbaar? Ik weet uit ervaring dat Dynaudio wat meer "laid back" klinkt en dat de VR1 wat meer "in your face" is dan de Dynaudio. Maar niet overdreven. Zijn die karakteristieken dan aan die filters te wijten of heeft dat er niks mee te maken? HDerkx Hoi Huub, In je eerste post worden 2 verschillende dingen aangehaald. Bij de eerste, de Dynaudio, geeft men de opbouw van het filter. Bij de tweede, de Von Schweikert, geeft men de frekwentiekarakteristiek aan, althans de reactie (respons). Dit zijn 2 onafhankelijke dingen die je niet met elkaar kunt vergelijken en hebben dus nada met elkaar te maken. Je kunt hieruit absoluut niet uit opmaken waarom de ene zus klinkt end e ander zo. Je kunt met geen enkele specificatie van te voren zeggen hoe iets klinkt. Nu heb ik liever een eerste orde filter (mits de units het aankunnen), omdat die vaak/meestal een stuk losser klinken dan bijv een 3e orde filter. Maar dat is soms ook niet waar. Specs zijn er om je een indikatie te geven, maar klankmatig zeggen ze dus niks. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 25 december 2007 Report Share Posted 25 december 2007 Wat is een coherente geluidsbron en een coherent geluidsniveau? Bij coherente geluidsbronnen vallen de positieve en negatieve helft van de geluidsgolven samen. Bijvoorbeeld bij twee luidsprekers die in Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts