Jump to content

Apogee restauratie-1

thingman
 Share

Recommended Posts

Nu de restauratie van m'n Apogee Duetta Signatures (D-sigs) voltooid en muziek luisteren weer een feest is, een topicje met veel foto's en (vooralsnog) zo min mogelijk tekst.

De setup die in onderstaande foto te zien is toont hoe het voor de restauratie was. De zolder is, voor alle duidelijkheid, een dedicated muziekruimte.

audio01.jpg

De Krell KSA-50 eindversterker, mooi klinkend maar tekortschietend in vermogen, is anderhalf jaar geleden vervangen door een Usher R-1.5 die wel over genoeg vermogen beschikt en ook over wat meer kracht en frisheid.

De Audio Research voorversterker (buizen) is begin deze maand vervangen door een nieuwe VTL 2.5, eveneens een buizen-lijnversterker.

Als geluidsbron dient nog altijd de in 2003 nieuw in Singapore gekochte SA-1 van Marantz.

De laatste paar weken stond deze hardware opgesteld zoals hieronder:

set01.jpg

De cd-speler vlak voor de voeten beviel niet helemaal goed en het bleek beter wanneer de kortere interlink (1m) tussen cd en vv gebruikt kan worden en de langere (3m) tussen vv en ev. Deze laatste blijft wel tussen de luidsprekers staan.

Afgelopen week, toen ik de set weer opnieuw heb opgebouwd, is de hardware aan de linkerkant komen te staan:

zijkant03.jpg

Mijn ruimte heeft schuine zijwanden en een haakse voor- en achterwand. Deze laatste twee zijn grotendeels voorzien van fractale diffusers (RPG diffractals 5 op de voorwand en 3 op de achterwand).

De schuine zijwanden hebben twee akoestische nadelen: ten eerste drukken ze het geluidsbeeld naar beneden -- het podium staat wat lager dan de bedoeling is en ten tweede willen ze op grond van de driehoekige vorm het geluidsbeeld in het midden concentreren. Om aan deze nadelen enigszins tegemoet te komen heb ik aardig wat vloerdiffusers voor en achter de luidsprekers op de grond liggen. Dat helpt een hoop, maar het nadeel zal zomaar niet volledig verdwijnen -- het is een compromis dat onvermijdelijk is, omdat het met de vorm van de ruimte samenhangt. Niettemin is de ruimte de beste optie in dit huis om muziek zo goed mogelijk weer te geven; er is geen andere keus.

diffractals02.jpg

Nu alles achter de rug is, behalve een verfijning van de huidige meer intu

Dat ziet er weer heel fraai uit thingman. Mooi verhaal ook, waar ook de tekortkomingen van de toch al zwaar, en op een heel andere manier dan mijn ruimte, aangepakte ruimte ook naar voor komen.

Ik begin toch wel erg nieuwsgierig te worden naar hoe dat klinkt.

Mvg. Miracle.

Toine.. weer een project succesvol afgesloten.

't ziet er werkelijk fantastisch uit.

M.b.t. dat filter. Ik zie eigenlijk ook geen aanleiding om er ook maar iets aan te veranderen. Er zitten geen elco's in en de spoelen zijn al luchtspoelen. Veel betere componenten bestaan niet en zouden bovendien veel groter zijn. We hebben w

't is me nogal een project zeg, pfff, ik mag dat wel.

Persoonlijk vind ik de ruimte visueel veel te onrustig, zelfs voor een dedicated ruimte, ga je daar iets aan doen of stoort het je niet?

Ik zie erg veel diffusors op de vloer, waarom zo veel? Heeft de orientatie van de diffusor in deze positie veel invloed? Mijn intuitie zou zijn om ze in een soort visgraat patroon te leggen, haaks op de normaal van de spiekers.

.... zie ik daar "klankschalen" op de apparatuur?

't is me nogal een project zeg, pfff, ik mag dat wel.

Persoonlijk vind ik de ruimte visueel veel te onrustig, zelfs voor een dedicated ruimte, ga je daar iets aan doen of stoort het je niet?

Wel... als ik zit te luisteren zie ik dit:

frontaal02.jpg

In combinatie met het gedempte kunstlicht (daglicht is afgeschermd) vind ik zelf de blik op QRD's wel rustig. Zoals ik al schreef luister in het bijna-donker.

Toen eerder de gele skylines op de voorwand hingen was het onrustiger, inderdaad. Die heb ik nu met opzet achter en opzij van de luidterplaats in gebruik, dan zie ik ze niet. Ik denk (hoor ook van anderen) dat het uitzicht niet zo onrustig is als de foto doet vermoeden, maar het is uiteraard een zaak van smaak...

Ik zie erg veel diffusors op de vloer, waarom zo veel? Heeft de orientatie van de diffusor in deze positie veel invloed? Mijn intuitie zou zijn om ze in een soort visgraat patroon te leggen, haaks op de normaal van de spiekers.

Hmmm, ja... de segmentori

Beste Thingman,

Wat een werk zal je hebben gehad.

Prachtige verslag en dito foto's. Sommigen foto's zouden niet misstaan in een advertentie van een hifiblad. ;)

Dank... het werk aan het woofermembraan is vooral door Henk van der Hoeven gedaan. Die is als het goed is intussen ook zelf bezig een puike akoestiek in zijn woonkamer te realiseren...

En z'n broer Ton is handig met hout en verf. Dat was ook niet mijn eigen werk, bedoel ik eigenlijk...

Het fotowerk, ja, dat lukt me nog wel zelf! ;)

Als ik goed kijk en in mijn geheugen spit zie ik dat je ruimte echt totaal is veranderd en dat de opstellingen van de verschillende diffusers ook verschillen.

Een vraag die bij mij gelijk opkomt is of je deze opstelling van de diffs ook opnieuw heb berekend of dat je in jouw geval en het door en door kennen van je eigen ruimte het op je ervaringdeskundigheid hebt gedaan? Ik vermoed het laatste.

Ik kon 8x een RPG diffractal bemachtigen. Daarom heb ik de diffuserconfiguratie veranderd en de diffractals op de eerste rang gezet (voor- en achterwand). Verder staan de luidsprekers meer naar voren, zodat er ook achter de speakers ruimte is voor vloerdiffusie. Dat was een zinvol experiment; het mag blijven.

Ik heb niets berekend -- dat is bij diffusie niet zo aan de orde. In principe geldt: hoe groter het werkgebied, hoe meer diffusie gehoormatig als zinvol wordt gehoord. Wel is het zo dat ik m'n nagalmtijd in midden en hoog iets langer wil hebben. Door diffusers op de vloer te leggen verdwijnt een navenant oppervlak aan tapijt en dat levert een merkbaar langere nagalmtijd op, aangezien de panelen veel minder absorberen dan tapijt. Ik zou ook laminaat kunnen gaan leggen, maar dat is alleen maar vlak -- de vloerdiffusers hebben daadwerkelijk een actieve en wat mij betreft onmisbare rol in deze ruimte, die zoals jij weet veel kleiner is dan op de foto's zo op het eerste gezicht lijkt...

Het is goed experimenteren met diffusers, tenminste, zolang je ze op de vloer legt. In feite is dat even goed als tegen de schuine wanden.

Verder zie ik ook op de foto's diffs liggen zonder boven en onderkanten en zo gaat dat dus ook bij mij worden met de WW-1 High Range?

Ik vind het eigenlijk wel mooi zonder die boven en onderkanten.

Klopt, jouw hangende panelen zullen evenmin een boven- en onderplaatje hebben, zoals afgesproken...

Je Apogee's zien er werkelijk prachtig uit zo. Erg chique, hoor.

En is het klankverschil met de nieuwe vliezen t.o.v. de oude vliezen nu heel erg groot geworden of mag je dat niet zo stellen, vanwege dat er wel erg veel veranderd is in de ruimte? Diff opstelling en andere diffs en een andere VV enz.

groet,

icon_santa.gif

Het verschil met de oude membranen is inderdaad vrij groot. Niet zozeer qua karakter, maar wel qua 'schoonheid'. Afwezigheid van het scala aan mechanische bijgeluiden (the buzz), zoals beschreven in het eerste bericht van dit topic, legt laagjes microdetail bloot die eerder toch ten onder gingen. Dat was het allereerste wat me opviel. Daardoor lijkt het tegelijk ook dynamischer te zijn, hetgeen wel logisch is.

Verder is het laag krachtiger en homogener geworden, nu het onderste oktaaf niet meer zo op hol slaat. Ik loop wellicht nog tegen de fundamentele resonantie van de kamerlengte aan (32Hz), maar het is nu eigenlijk pas het moment om daar, indien nodig, nog iets mee te gaan doen.

Uiteraard is de nieuwe vv een echte upgrade en het aandeel van dat component vlak ik niet uit. Dat komt vooral tot uiting in een natuurlijker geluid -- ik geloof niet dat de nieuwe membranen daarvoor verantwoordelijk zijn. Ook bleek de VTL dynamischer te zijn dan de AR, zo bleek al bij W&W in de luisterruimte.

Het ruimtebeeld en het omhullend vermogen van de muziek is gegroeid en ook dat is niet het gevolg van de nieuwe membranen zelf, maar van de fractale diffusers voor en achter. Die hebben een werkgebied dat bijna heel het audiospectrum omvat, volgens RPG: 400-20000Hz. Dat hoor ik; ik hoorde dat al toen er nog het kleine paartje MC speakers stond.

Fijne dagen!

Toine.

Kijk Als je zo naar muziek kan luisteren worden het pas echt fijne feest dagen :D .

Ik zou zeggen laat de kalkoen maar boven komen want ik kom voorlopig niet meer naar beneden :lol: .

Het ziet er goed uit Thingman als het ook zo klinkt als het er uitziet zal je een gelukkig man zijn.

Leuk om te lezen trouwens mooi project.

Prettige dagen.

George.

Leuke topic om te lezen. Zie ook dat er nog wat meer veranderingen in de setup zitten. Die afstandbediening voor het volume is natuurlijk makkelijk, die kelkjes daar hoor ik graag nog wat meer van. Verder kan ik alleen maar watertanden :) Zou het voor mijn Apogee stage ook nog een upgrade zijn om de filters extern te plaatsen?

Grtz! :ph34r: (in undercover mode)

oh ja als je nog een paar van die masterbase blokjes terug wilt om te proberen met de voorversterker dan hoor ik het wel :-)

Leuke topic om te lezen. Zie ook dat er nog wat meer veranderingen in de setup zitten. Die afstandbediening voor het volume is natuurlijk makkelijk, die kelkjes daar hoor ik graag nog wat meer van. Verder kan ik alleen maar watertanden :) Zou het voor mijn Apogee stage ook nog een upgrade zijn om de filters extern te plaatsen?

Grtz! :ph34r: (in undercover mode)

oh ja als je nog een paar van die masterbase blokjes terug wilt om te proberen met de voorversterker dan hoor ik het wel :-)

De kelkjes (klankschalen) zijn een experiment met een onderliggende werkhypothese. Ik wil weten of resonantie twee kanten op werkt. De klankrijkom van een klankschaal is resonantie, dat spreekt vanzelf. Maar als iets met een dergelijke klankrijkdom door externe geluidstrilling in resonantie kan worden gebracht betekent dit dus 'absorptie'...

Verder doe ik het zwijgen ertoe; ik ken het werkprincipe van die kleine klankschaaltjes die nogal kostbaar zijn, maar qua werkgebied te beperkt lijken.

Het zou een upgrade voor de Stage kunnen zijn om de filterspoelen in kit te verpakken om eigenresonantie te voorkomen. Dit los van het feit of je ze wel of niet extern zou plaatsen. Extern plaatsen kan volgens mij zeker zin hebben omdat het niet verkeerd is als filtercomponenten zoveel mogelijk ontkoppeld van de luidsprekers kunnen zijn. Dat is ook wat fabrikanten weleens doen; ingieten in hars, onderbrengen in een ruimte los van de klankruimte van de woofer... Of extern, inderdaad.

Het zal in elk geval niet nadelig zijn, vermoed ik zo.

Voor mijn gevoel werken dempers (Sorbothane) beter met een buizen voorversterker dan cones of masterbase. Ik heb al wat geprobeerd met cones versus sorbothane en ben, net als bij de AR voortrap, weer teruggevallen op Sorbothane.

Probeer ook eens Vibrapods Toine. Die doen met sommige (buizen)voortrappen ook wonderen en kosten niet de wereld.

W.b. dat in kit of hars verpakken van spoelen, als je dat gaat doen kijk dan wel heel goed dat je een kit of hars gebruikt die de spoel niet aantast. Een kennis van me is zo bijdehand geweest om zijn spoelen in siliconenkit te verpakken. Die kan nu na een half jaar aan nieuwe spoelen.

In het nieuwe jaar kom ik graag een keer bij je luisteren en ben dan ook benieuwd wat die klankschalen (ev. kunnen) doen. Ben wel benieuwd of dat een groter spectrum bestrijkt dan die kleine dure dingen die je al noemde (die heb ik een keer geprobeerd) of dat het alleen in een ander spectrum werkt. Tegen die tijd PM ik je wel.

Mvg. Miracle.

Probeer ook eens Vibrapods Toine. Die doen met sommige (buizen)voortrappen ook wonderen en kosten niet de wereld.

W.b. dat in kit of hars verpakken van spoelen, als je dat gaat doen kijk dan wel heel goed dat je een kit of hars gebruikt die de spoel niet aantast. Een kennis van me is zo bijdehand geweest om zijn spoelen in siliconenkit te verpakken. Die kan nu na een half jaar aan nieuwe spoelen.

In het nieuwe jaar kom ik graag een keer bij je luisteren en ben dan ook benieuwd wat die klankschalen (ev. kunnen) doen. Ben wel benieuwd of dat een groter spectrum bestrijkt dan die kleine dure dingen die je al noemde (die heb ik een keer geprobeerd) of dat het alleen in een ander spectrum werkt. Tegen die tijd PM ik je wel.

Mvg. Miracle.

Okee voor het laatste.

Wat doet siliconenkit trouwens precies met die spoelen?

Vibrapods; je zou ze eens mee kunnen nemen als je hierheen zou komen, toch?

De kelkjes (klankschalen) zijn een experiment met een onderliggende werkhypothese. Ik wil weten of resonantie twee kanten op werkt. De klankrijkom van een klankschaal is resonantie, dat spreekt vanzelf. Maar als iets met een dergelijke klankrijkdom door externe geluidstrilling in resonantie kan worden gebracht betekent dit dus 'absorptie'...

Het betekent alleen absorptie als het energie aan de ruimte onttrekt en geen energie afgeeft. Als je klankschalen als absorbers wilt inzetten zul je dus hun resonantie moeten dempen. In feite net zoals een bass panell absorber werkt. De plaat wordt in trilling gebracht door geluid, vervolgens wordt de trilling gedempt door het vlak achter de plaat liggende dempingsmateriaal.

Het betekent alleen absorptie als het energie aan de ruimte onttrekt en geen energie afgeeft. Als je klankschalen als absorbers wilt inzetten zul je dus hun resonantie moeten dempen. In feite net zoals een bass panell absorber werkt. De plaat wordt in trilling gebracht door geluid, vervolgens wordt de trilling gedempt door het vlak achter de plaat liggende dempingsmateriaal.

Wel... dat is nu net het experiment, want ik begrijp weliswaar wat je wil zeggen hiermee, maar geloof dat het niet alles is wat erover te zeggen is.

Voordat een klankschaal klinkt op een manier die je daadwerkelijk hoort is er heel veel energie ingestopt. En zelfs als ie op een hoorbare manier aangesproken wordt door trillingen uit de omringende omgeving (dus niet door feitelijk aangeslagen te worden), is dat veel en veel zachter dan het geluid zelf dat hem aanspreekt via de lucht. Ofwel: er kan zeer veel energie in de klankschaal worden opgenomen voordat ie hoorbaar gaat klinken en zelfs dan zal dat nog niet hoorbaar zijn door de muziek heen -- dat waar het werkelijk om gaat, de muziek, zal er voor zover ik nu kan waarnemen geen hinder van ondervinden.

Nogmaals, om merkwaardige ontsporing van een discussie te voorkomen: ik spreek over experimentele onderzoekingen hier. Niet over feitelijke vaststellingen. Ik probeer niks te bewijzen of te stellen, maar slechts te achterhalen en te onderzoeken.

Het gaat ook niet primair om al te lage frequenties -- niet onder 200Hz. Niet om bass-trapping dus. Zou het principe dat ik tracht te onderzoeken echter opgaan voor midden en hoog, dan zal het ook voor midlaag en laag opgaan al vergt dat dan natuurlijk een groter 'lichaam' dat resoneert. En grote klankschalen zijn vrij kostbaar, dus waarom niet experimenteren met kleinere...

Samengevat is het belangrijkste dit: een klankschaal die via de lucht wordt aangesproken zal vele dB's zachter klinken dan het in de ruimte opgewekte geluid uit de geluidsbron en als zondanig geen storend element vormen. Niettemin zal er heel veel overtollige akoestische energie nodig zijn om een klankschaal zelfs maar zachtjes te laten klinken via luchttrillingen alleen. Die overtollige akoestische energie verdwijnt dus uit de ruimte -- blijft niet 'rondwaren'.

Ik geloof dat dit waarneembaar is. Nu nog de wetmatigheden zoeken...

Wat een fantastisch project Toine! En afgaande op de foto's overtreft het eindresultaat het origineel. Proficiat!

Is 'geklapper/geritsel' dat hoorbaar was in het laag toen ik de laatste keer bij je was luisteren nu ook verdwenen?

Het zou een upgrade voor de Stage kunnen zijn om de filterspoelen in kit te verpakken om eigenresonantie te voorkomen.
Kit voorkomt niet dat de wikkelingen onderling gaan rammelen. Dan zou je ze beter kunnen (vacuum)impregneren. Hiervoor zou je een hars op polyurethaanbasis kunnen gebruiken.

Maar ze zijn er wel erg fraai op geworden!

Is 'geklapper/geritsel' dat hoorbaar was in het laag toen ik de laatste keer bij je was luisteren nu ook verdwenen?

Uhhhm.... ja! :)

Anders was het pas een zinloze investering :blink:

Kit voorkomt niet dat de wikkelingen onderling gaan rammelen. Dan zou je ze beter kunnen (vacuum)impregneren. Hiervoor zou je een hars op polyurethaanbasis kunnen gebruiken.

Dan zou ik denk ik eerder nog een nieuwe spoel van gelijke waarde aanschaffen.

Maar de kit zit diep hoor!

(...) De kelkjes (klankschalen) zijn een experiment met een onderliggende werkhypothese. Ik wil weten of resonantie twee kanten op werkt. De klankrijkom van een klankschaal is resonantie, dat spreekt vanzelf. Maar als iets met een dergelijke klankrijkdom door externe geluidstrilling in resonantie kan worden gebracht betekent dit dus 'absorptie'...

Verder doe ik het zwijgen ertoe; ik ken het werkprincipe van die kleine klankschaaltjes die nogal kostbaar zijn, maar qua werkgebied te beperkt lijken.(...)

Beste Thingman,

Een geweldig project! 't Ziet er prachtig uit, en ongetwijfeld klinkt het allemaal heel mooi.

Wat de klankschaaltjes betreft: er zal inderdaad energie voor nodig zijn om ze in eigentrilling te brengen. Die energie zal worden "afgesnoept" van het geluid. Dat zou niet nadelig hoeven te zijn, als dat gecontroleerd gebeurt en alleen frequenties dempt die (ter plekke) overheersen.

De schaduwkant is echter, dat klankschaaltjes een veel grotere massatraagheid hebben dan lucht, en dus langer in hun beweging zullen volharden.

Ze worden ook niet, zoals de membranen van jouw luidsprekers, door het audiosignaal gecontroleerd.

Om ze bijtijds weer te dempen, zou er een afgestemd en gedoseerd akoestisch signaal (geluid) in tegenfase met de schaalresonantie nodig zijn. Jouw geluidssysteem voorziet daar (nog) niet in.

Wanneer de schaaltjes nog hun eigen klank laten horen, maken je luidsprekers alweer nieuw en ander geluid: dat kan alleen maar tot een rommelig klankresultaat leiden.

Nee, het lijkt me dat zulke schaaltjes juist de grootste kwaliteit van je weergavesysteem - vrijheid van na-ijling/vertraagde resonanties - zouden schaden.

Mvg. Miracle.

Okee voor het laatste.

Wat doet siliconenkit trouwens precies met die spoelen?

Vibrapods; je zou ze eens mee kunnen nemen als je hierheen zou komen, toch?

Siliconenkit bevat zuren, ook de zogenaamde "zuurvrije". Deze tasten de coating van de spoel aan en daarna ook het koper.

Doe maar eens een proefje door een stukje koperdraad in siliconenkit te verpakken en dat een paar weken later eruit te halen en te zien hoeveel groene zooi er dan aan de kit en het koperdraadje zit.

Wb die vibrapods, ik heb hier alleen de lichtste versie, tot 6 Kg. per set van 4. Als jouw versterker niet meer dan dat weegt kunnen we dat tzt uitproberen.

Mvg. Miracle.

Beste Thingman,

Een geweldig project! 't Ziet er prachtig uit, en ongetwijfeld klinkt het allemaal heel mooi.

Wat de klankschaaltjes betreft: er zal inderdaad energie voor nodig zijn om ze in eigentrilling te brengen. Die energie zal worden "afgesnoept" van het geluid. Dat zou niet nadelig hoeven te zijn, als dat gecontroleerd gebeurt en alleen frequenties dempt die (ter plekke) overheersen.

De schaduwkant is echter, dat klankschaaltjes een veel grotere massatraagheid hebben dan lucht, en dus langer in hun beweging zullen volharden.

Ze worden ook niet, zoals de membranen van jouw luidsprekers, door het audiosignaal gecontroleerd.

Om ze bijtijds weer te dempen, zou er een afgestemd en gedoseerd akoestisch signaal (geluid) in tegenfase met de schaalresonantie nodig zijn. Jouw geluidssysteem voorziet daar (nog) niet in.

Wanneer de schaaltjes nog hun eigen klank laten horen, maken je luidsprekers alweer nieuw en ander geluid: dat kan alleen maar tot een rommelig klankresultaat leiden.

Nee, het lijkt me dat zulke schaaltjes juist de grootste kwaliteit van je weergavesysteem - vrijheid van na-ijling/vertraagde resonanties - zouden schaden.

Dank voor het compliment, Spido.

Wat betreft het naklinken: ze doen het niet hoorbaar in elk geval, anders zou ik ze al hebben weggehaald natuurlijk.

Het 'afsnoepen' is precies wat ik bedoel. Als ze dat doen, dan zullen ze door de meest overheersende frequenties in de ruimte ook het meest worden aangesproken en zodoende ook van die meest overheersende tonen het meeste afsnoepen.

Immers, het zijn dan resonantors met een enorm 'bereik'. Als de klankrijkdom van de schaal omgekeerd evenredig is aan zijn "afsnoepvermogen" zal ie dus in een groot bereik snoepen.

Dat is althans mijn hypothese, die ik tracht op waarheid te controleren op een speelse manier en met geen ander doel dan om te leren en te leren begrijpen.

Toine.

Siliconenkit bevat zuren, ook de zogenaamde "zuurvrije". Deze tasten de coating van de spoel aan en daarna ook het koper.

Doe maar eens een proefje door een stukje koperdraad in siliconenkit te verpakken en dat een paar weken later eruit te halen en te zien hoeveel groene zooi er dan aan de kit en het koperdraadje zit.

Wb die vibrapods, ik heb hier alleen de lichtste versie, tot 6 Kg. per set van 4. Als jouw versterker niet meer dan dat weegt kunnen we dat tzt uitproberen.

Mvg. Miracle.

De vv weegt tussen 9 en 10 kilo.

Ik zal goed in de gaten houden of de spoelen groen gaan uitslaan. Als dat het geval is heb ik dikke pech; dan zal ik mijn wonden likken en nieuwe gaan kopen. Er zijn ergere dingen... ;)

Bedankt!