Jump to content

Apogee restauratie-1

thingman
 Share

Recommended Posts

ik heb een hele buts klankschalen recentelijk verkocht. ze begonnen soms echt te zingen wanneer de muziek hard stond.

volgens mij trilling is trilling en dat veroorzaakt geluid bij een klankschaal.

niet de grote dikke. maar de kleintjes wel.

ik denk persoonlijk niet dat een klankschaal geluid kan absorberen zonder dat weer door te geven in een later tijdstip en dan vervormd

verder ziet het er prachtig uit. je gaat wel ver maar dat mag :)

i(...) volgens mij trilling is trilling en dat veroorzaakt geluid bij een klankschaal (...)

Beste m44,

De praktijk leert dat dingen zoals klankschalen het gemakkelijkst in resonantie komen wanneer ze precies op hun eigenresonantiefrequentie worden aangeslagen, of op een veelvoud (2x, 3x, 4x, etc.) of een deel (1/2, 1/3, 1/4, etc.) van die frequentie, maar dat hetzelfde inderdaad in mindere mate ook wel gebeurt bij elk ander willekeurig sterk geluid.

Zelfs wanneer zo'n geluid geen duidelijke toonhoogte* en geen harmonische structuur heeft, zoals een dichtslaande deur, flink niezen, het omvallen van een boekenkast of andere alledaagse huishoudelijke klanken. Hetzelfde zal met overeenkomstige geluiden gebeuren wanneer die door de luidsprekers worden geproduceerd.

De resonanties van klankschaaltjes e.d. zullen dus altijd een principieel onvoorspelbaar en onbeheersbaar karakter hebben: in toonhoogte(n), in sterkte en in tijdsduur.

Gelukkig dempt bij mij thuis de concertvleugel zijn eigen snaren wanneer hij niet wordt bespeeld!

Anders zou hij als een wel heel erg grote, breedschalig resonante klankschaal gaan werken...

Maar ik zou de snaren van alle akoestische gitaren, banjo's, dobro's e.d., die in dezelfde ruimte wonen als de audio-apparatuur, van rubber dempers moeten voorzien. Want die hebben beslist ook galmneigingen.

Ik ben dat al een hele tijd van plan, maar ja: druk, druk, je kent dat, nietwaar?

Druk met forummen, vooral... B)

(Goed voornemen: T

Uiteraard is de nieuwe vv een echte upgrade en het aandeel van dat component vlak ik niet uit. Dat komt vooral tot uiting in een natuurlijker geluid -- ik geloof niet dat de nieuwe membranen daarvoor verantwoordelijk zijn. Ook bleek de VTL dynamischer te zijn dan de AR, zo bleek al bij W&W in de luisterruimte.

Maar je had toch de SF gekozen, waarom nu toch voor de VTL gegaan?

Maar je had toch de SF gekozen, waarom nu toch voor de VTL gegaan?

De SF heb ik een week of twee uitgebreid kunnen beluisteren. De menselijke psychologie werkt zodanig dat je allereerst alle moois hoort -- ik noem het altijd "de euforie van het nieuwe". Daarna komt, in mindere of meerdere mate, een soort keerzijde boven drijven. Bij de SF was die keerzijde een soort artificieel karaktertrekje dat juist in het middengebied -- stemmen ook -- tot uiting kwam. Ik was aanvankelijk (en ben nog steeds) heel gecharmeerd van de fabelachtige dynamiek en ruimtelijke grootsheid van die SF en wilde dat middengebied tijd geven. Ik moest immers ook nog de Ap's inspelen en hield er rekening mee dat het artifici

't is me nogal een project zeg, pfff, ik mag dat wel.

Persoonlijk vind ik de ruimte visueel veel te onrustig, zelfs voor een dedicated ruimte, ga je daar iets aan doen of stoort het je niet?

Ik zie erg veel diffusors op de vloer, waarom zo veel? Heeft de orientatie van de diffusor in deze positie veel invloed? Mijn intuitie zou zijn om ze in een soort visgraat patroon te leggen, haaks op de normaal van de spiekers.

.... zie ik daar "klankschalen" op de apparatuur?

Ik heb daar zitten luisteren en het heeft mij totaal niet gestoord.

Toen klonk het nog steeds erg goed en het zal nu fenomenaal zijn. :rolleyes:

Gefeliciteerd Toine. :)

En ik heb zelf gezongen in een koor waarvan de dirigent geen stemvork nodig had om de juiste toon te treffen - of af te leiden - want hij hoefde alleen maar even met zijn vingers te knippen bij zijn muzikale oor.[/i]

Wat was dat voor koor Spido? :blink: Ik ben werkelijk heel benieuwd. :P;)

(...) Wat was dat voor koor Spido? :blink: Ik ben werkelijk heel benieuwd. :P;)

Beste CJ,

Over het koor doe ik geen mededelingen, omdat dit de reputatie van de dirigent zou kunnen schaden.

Maar die dirigent was Jan Eelkema, die heel veel koren en andere ensembles heeft geleid, die ook heel veel jonge dirigenten en koorleiders heeft opgeleid, en van wie dus ook talloze andere zangers en musici weten hoe hij aan zijn inzettonen kwam!

http://www.google.nl/search?q=Jan+Eelkema+...art=10&sa=N

(...) Wat was dat voor koor Spido? :blink: Ik ben werkelijk heel benieuwd. :P;)

Beste CJ,

Over het koor doe ik geen mededelingen, omdat dit de reputatie van de dirigent zou kunnen schaden.

Maar die dirigent was Jan Eelkema, die heel veel koren en andere ensembles heeft geleid, die ook heel veel jonge dirigenten en koorleiders heeft opgeleid, en van wie dus ook talloze andere zangers en musici weten hoe hij aan zijn inzettonen kwam!

http://www.google.nl/search?q=Jan+Eelkema+...art=10&sa=N

Beste Spido,

Het begint steeds waziger te worden. :blink: Je bestaat uitsluitend hear op het forum. :unsure:

Hoe kun dan toch in een koor zingen en welke plaats was voor jou ingeruimd?

En, had je ook contact met de andere koorleden? :)

Beste,

Laat deze off-topic flauwekul voor de kletshoek en laten we weer on-topic gaan, goed?

<_<

Nou, als ik dat zo zie, is ieredeen behoorlijk geschrokken van je uitval. :blink::DB)

Beste,

Laat deze off-topic flauwekul voor de kletshoek en laten we weer on-topic gaan, goed?

<_<

Beste Erjee,

"Goed voorbeeld doet goed volgen", luidt het Nederlandse spreekwoord.

En "Practise what you preach", zegt men wel in Duitsland.

Ik vond jouw opmerking z

Beste,

<_<

Beste Erjee,

"Goed voorbeeld doet goed volgen", luidt het Nederlandse spreekwoord.

En "Practise what you preach", zegt men wel in Duitsland.

Ik vond jouw opmerking z

ik zou een bierfles 33 cl op beide boxen plaatsen

uiteraard leeg maar je mag meerdere opdrinken

het geluid kan dan ook een beetje wazig worden

de doppen moet je op de versterker plaatsen

een bij de potmeter en een bij de trafo

ik moet uitproberen wat beter klinkt

amstel,heinikhikhikken .brands, grolsch of jupiler :D:D

ik was nog wat vergeten het etiket van het biermerk moet naar het noorden gericht worden

dan klinkt die analitisch naar het zuiden gericht klinkt het muziekalisch

Ah! Wat heerlijk!

Weer eens een on-topic reactie waarop ik dus WEL kan reageren!

Dank, Toine! :)

Ben erg benieuwd naar mijn volgende bezoek aan jouw luisterkamer.

Er zijn inmiddels zoveel ingrijpende veranderingen gebeurd dat ik nu wel ontzettend nieuwsgierig geworden ben naar het huidige level.

:cool2:

ps: Proost!

:)

Ah! Wat heerlijk!

Weer eens een on-topic reactie waarop ik dus WEL kan reageren!

Dank, Toine! :)

Ben erg benieuwd naar mijn volgende bezoek aan jouw luisterkamer.

Er zijn inmiddels zoveel ingrijpende veranderingen gebeurd dat ik nu wel ontzettend nieuwsgierig geworden ben naar het huidige level.

:cool2:

ps: Proost!

Je bent altijd welkom natuurlijk...

't Is allemaal wel okee zoals het nu klinkt, vind ik. Ben er erg tevreden mee.

Maar misschien komt er nog eens een dag dat ik het spul kan opstellen in een mooie woonkamer. Een dedicated muziekruimte heeft best veel voordelen, maar ik loop af en toe toch ook tegen de nadelen aan... :)

Een dedicated muziekruimte heeft best veel voordelen, maar ik loop af en toe toch ook tegen de nadelen aan... :)

Ik begrijp wat je bedoeld.

Wat ik vooral mis aan mijn luisterkamer is het sociale aspekt; in feite is audio best wel een one man show.

Vooral met het type luidsprekers dat wij gebruiken.

Maar van de andere kant; zo compromisloos als dat je alles in een luisterkamer kunt neer zetten,

dat lukt je met goed fatsoen niet in een woonkamer.

Ach... 't is en blijft compromissen sluiten. Ongeacht het niveau waarop je speelt.

Tot donderdag!

De apogees zien er weer up to date uit,en zeker heel apart met die rode strip!

Thanks!

't Is een beetje in lijn met de latere studio-grands, waarin eindelijk ook de eindafwerking meer gelijke tred hield met de sonische prestaties...

Maar voor je Centaurs hoef je in elk geval niet echt voor restauratie te vrezen. Noch qua kosten, noch qua technische complexiteit. Twee mrtw's zijn prima te vervangen in een middagje tijd!~

Wat ik vooral mis aan mijn luisterkamer is het sociale aspekt; in feite is audio best wel een one man show.

Maar van de andere kant; zo compromisloos als dat je alles in een luisterkamer kunt neer zetten,

Ach... 't is en blijft compromissen sluiten. Ongeacht het niveau waarop je speelt.

Tot donderdag!

Op zich heb ik geen echt probleem met het one-man-show aspect, maar meer met het gegeven dat het niet in de woonruimte ge

Een dedicated muziekruimte heeft best veel voordelen, maar ik loop af en toe toch ook tegen de nadelen aan... :)

Tot donderdag!

goed gezien,

ik weet niet hoe jij en Toine er over denken maar is het eigenlijk niet zo dat muziek in de huiskamer (=leefruimte waar wij de meeste tijd aanwezig zijn) altijd veel beter klinkt dan in een aparte luisterruimte?

is het eigenlijk niet zo dat onze oren en ons brein al lekker afgestemd is op de akoestische eigenschappen van deze ruimte?

ik heb eens een opname gemaakt in mijn huiskamer.

mijn kinderen zongen een liedje en ik nam het op.

wat mij opviel bij het afspelen van de opname, is dat ik heel goed de akoestiek van mijn woonkamer hoorde.

en dat terwijl ik een behoorlijk gedempte kamer heb,

mijn oren (of eigenlijk mijn hersenen) filteren het kleine stukje galm wat ik heb weg.

vandaar mijn punt, hoe lang zouden onze oren/hersen combinatie er over doen om zich aan te passen aan een ruimte?

een uur? twee uur?

misschien is dat de reden dat audiofielen mat aparte luisterruimtes het ook iedere keer over inspelen hebben, en opwarmen?

ze moeten zich iedere keer weer aanpassen aan hun luisterruimte.

je weet het niet...... :rolleyes:;)

Mij hoor je niet over opwarmen van apparatuur. Ja, van de verwarmingradiator ja. :P

Mijn brein kent de eigenschappen van elke kamer van ons huis inmiddels vrij goed.

Helemaal die van m'n luisterkamertje. Vandaar dat ik na 'n half jaar nog weet hoeveel voordeel de diffusers van SoundScapeS bieden. En ze dus toch maar besteld heb.

Voor mij is het dus een kwestie van plaatje kiezen, gaan zitten, kaarsjes aan, licht uit en...

Aaaaaaaaah. :D

In onze woonkamer klinkt het zeker niet beter, maar dat wijt ik voornamelijk aan de apparatuur die we daar gebruiken. Ik weet zeker dat ik daar een knap moppie geluid kan opwekken met 'n fatsoenlijke set.

Maar we geven de voorkeur aan een onopvallend setje dat alleen achtergrondgeluid en DVD's in surround hoeft weer te geven. Het "echte werk" doe ik boven wel.