thingman Posted 16 januari 2008 Author Report Share Posted 16 januari 2008 ik weet niet hoe jij en Toine er over denken maar is het eigenlijk niet zo dat muziek in de huiskamer (=leefruimte waar wij de meeste tijd aanwezig zijn) altijd veel beter klinkt dan in een aparte luisterruimte? is het eigenlijk niet zo dat onze oren en ons brein al lekker afgestemd is op de akoestische eigenschappen van deze ruimte? misschien is dat de reden dat audiofielen mat aparte luisterruimtes het ook iedere keer over inspelen hebben, en opwarmen? ze moeten zich iedere keer weer aanpassen aan hun luisterruimte. je weet het niet...... Nee, je weet het inderdaad niet, maar wat ik wel weet is dat ik in de woonkamer niet zo'n geluid kan neerzetten als op de zolder. Ook weet ik dat dit in een betere woonsituatie weleens omgekeerd zou kunnen zijn. Het geluid in de woonkamer is over het algemeen belabberder dan in ruimte die qua nagalmtijd een beetje in orde is; het kan zijn dat jouw woonkamer akoestisch in orde is, maar dan ben je de gelukkige uitzondering op een regel. Mijn opmerking betrof dan ook niet de geluidskwaliteit zelf, maar de sociale en praktische aspecten die met de keuze voor een dedicated ruimte samenhangen versus de keuze voor vrijer luisteren in een woonruimte. Men is het er over het algemeen wel over eens dat geluid in een dedicated ruimte beter tot zijn recht komt en daarvoor hoef je enkel maar een dedicated muziekruimte te bezoeken. Het zou evenwel kunnen zijn dat degeen die verkiest om in de woonruimte te luisteren ook het compromis meer accepteert en dus de lat wat minder hoog legt als degeen die een dedicated ruimte verkiest. Link to comment Share on other sites More sharing options...
thingman Posted 17 januari 2008 Author Report Share Posted 17 januari 2008 Toine, top uitvoering en beschrijving, grote klasse. Als het net zo klinkt als het ziet, en dat zal het doen, dan heb je iets heel bijzonders gecre Link to comment Share on other sites More sharing options...
bartverwaaijen Posted 21 januari 2008 Report Share Posted 21 januari 2008 Hoi misschien een stomme vraag maar wat ik me nu af vroeg. Is de apogee van deze speakers de zelfde apogee als die nu studio apperatuur maakt zoals dac's?? groet bart Link to comment Share on other sites More sharing options...
thingman Posted 21 januari 2008 Author Report Share Posted 21 januari 2008 Hoi misschien een stomme vraag maar wat ik me nu af vroeg. Is de apogee van deze speakers de zelfde apogee als die nu studio apperatuur maakt zoals dac's?? groet bart Volgens de archieven van de Apogee user's group is er geen verband tussen beide merken, behalve de overeenkomst van de naam, Bart. Link to comment Share on other sites More sharing options...
bartverwaaijen Posted 21 januari 2008 Report Share Posted 21 januari 2008 ah, dankje ik vroeg het me af. Betekend de naam trouwens nog iets? Want anders is het wel heel toevallig dat twee bedreiven de zelfde naam gekozen hebben. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest KT88 Posted 21 januari 2008 Report Share Posted 21 januari 2008 http://nl.wikipedia.org/wiki/Apogeum Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest C J Posted 21 januari 2008 Report Share Posted 21 januari 2008 http://nl.wikipedia.org/wiki/Apogeum Sander, ik hoop dat het geen Link to comment Share on other sites More sharing options...
bartverwaaijen Posted 21 januari 2008 Report Share Posted 21 januari 2008 dus ik moet mijn dac in een baan om de aarde schieten?? ps sory voor het offtopic toine, zeer mooi gedaan de restauratie trouwens Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest C J Posted 22 januari 2008 Report Share Posted 22 januari 2008 http://nl.wikipedia.org/wiki/Apogeum Sander, ik hoop dat het geen Link to comment Share on other sites More sharing options...
thingman Posted 22 januari 2008 Author Report Share Posted 22 januari 2008 dus ik moet mijn dac in een baan om de aarde schieten?? ps sory voor het offtopic toine, zeer mooi gedaan de restauratie trouwens Tegenover het apogeum staat het perigeum. De persoon die het vanaf 2000 op zich nam om vervangingsmembranen voor de Apogees te gaan maken heeft ook het luidsprekerontwerp van stal gehaald en in de markt gezet onder de naam "Perigee". Iets andere prijsklasse.... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Proprius Posted 23 januari 2008 Report Share Posted 23 januari 2008 Hoi Toine, mooie en uitvoerige uiteenzetting van je restauratie! Leuk om te lezen en ook de foto's zijn interessant om naar te kijken. Want wat ik mij afvroeg toen ik de liggende diffusors zag liggen: "Is er een verschillend resultaat te horen wanneer je alle diffusors dwars op de richting van de muziek opstelt, ipv in de lengte (zoals je ze nu op de grond hebt liggen)?" Link to comment Share on other sites More sharing options...
thingman Posted 23 januari 2008 Author Report Share Posted 23 januari 2008 Hoi Toine, mooie en uitvoerige uiteenzetting van je restauratie! Leuk om te lezen en ook de foto's zijn interessant om naar te kijken. Want wat ik mij afvroeg toen ik de liggende diffusors zag liggen: "Is er een verschillend resultaat te horen wanneer je alle diffusors dwars op de richting van de muziek opstelt, ipv in de lengte (zoals je ze nu op de grond hebt liggen)?" Ja, dat verschil is er. De nadruk kan zo op diffusie in de breedte of op diffusie in de diepte liggen. Toevallig van de week druk mee bezig... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Proprius Posted 23 januari 2008 Report Share Posted 23 januari 2008 Ja, dat verschil is er. De nadruk kan zo op diffusie in de breedte of op diffusie in de diepte liggen. Toevallig van de week druk mee bezig... Oh, toevallig ja! Aha, dus dat is ook kamer en smaak afhankelijk? En wat doet het voor het geluid als je de diffusors van een ander materiaal maakt dan MDF (neem ik aan dat je dat nu gebruikt). Wat als je bijvoorbeeld een klankhout als Spruce gebruikt, of simpel vuren? Ik kan me namelijk zo voorstellen dat het geluid wat uit de speakers tegen een object aanketst, een beetje de klankeigenschap van dat materiaal meeneemt. Een compleet houten luisterkamer zal toch anders klinken dan een compleet betonnen? Link to comment Share on other sites More sharing options...
thingman Posted 24 januari 2008 Author Report Share Posted 24 januari 2008 Aha, dus dat is ook kamer en smaak afhankelijk? En wat doet het voor het geluid als je de diffusors van een ander materiaal maakt dan MDF (neem ik aan dat je dat nu gebruikt). Wat als je bijvoorbeeld een klankhout als Spruce gebruikt, of simpel vuren? Ik kan me namelijk zo voorstellen dat het geluid wat uit de speakers tegen een object aanketst, een beetje de klankeigenschap van dat materiaal meeneemt. Een compleet houten luisterkamer zal toch anders klinken dan een compleet betonnen? Dat klopt allemaal in zekere zin wel. Het primaire doel van een diffuserpaneel is evenwel om klankneutraal te zijn. Dat betekent dus dat de breedbandige absorptie ervan zo minimaal mogelijk dient te zijn, zodat 100% van het geluid wordt gereflecteerd. In de praktijk is dat niet helemaal mogelijk, maar met MDF kom je er behoorlijk dicht bij. Een betonnen of stenen diffuser zou nog beter zijn; MDF aflakken met Glitsa zou de absorptie ook terugdringen. Gebruik van een hardere houtsoort zou ook helpen, maar wordt al gauw veel te kostbaar. Verder komt de klankneutraliteit beter tot stand als je de schotjes en segmenten van het diffuserpaneel over de gehele lengte verlijmd en schroeft om de lijmverbinding te klemmen. Er mogen geen kieren open staan tussen de segmenten (absorptie van het hoog) en de verbindingen mogen uiteraard ook niet rammelen, maar dat laatste is niet zo moeilijk te realiseren als je ze verlijmd... De keuze om breedte- of hoogtediffusie toe te passen is meestal een voor de hand liggende, maar soms loont het wel om ermee te experimenteren. Daarom ben ik dat afgelopen week ook weer eens gaan doen in deze nieuwe luistersituatie. Het lijkt erop dat een mengvorm van beide de meeste zin heeft: het middendeel dieptediffusie (segmenten in de breedte dus) en de buitenranden breedtediffusie (segmenten in de lengterichting van de kamer). Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erjee Posted 24 januari 2008 Report Share Posted 24 januari 2008 Aha, dus dat is ook kamer en smaak afhankelijk? En wat doet het voor het geluid als je de diffusors van een ander materiaal maakt dan MDF (neem ik aan dat je dat nu gebruikt). Wat als je bijvoorbeeld een klankhout als Spruce gebruikt, of simpel vuren? Ik kan me namelijk zo voorstellen dat het geluid wat uit de speakers tegen een object aanketst, een beetje de klankeigenschap van dat materiaal meeneemt. Heb ik ook al eens aan Toine voorgelegd. Zou ook mijn diffusers liever van vurenhout of cederhout willen hebben. Maar dat zou te duur worden. Mijn MDF diffusers moeten nog geschilderd worden. Dat ga ik in elk geval wel met een sapje doen waarmee het oppervlak zo hard mogelijk wordt. Kleur moet wel richting wit gaan. Suggesties zijn welkom. Link to comment Share on other sites More sharing options...
thingman Posted 24 januari 2008 Author Report Share Posted 24 januari 2008 Mijn MDF diffusers moeten nog geschilderd worden. Dat ga ik in elk geval wel met een sapje doen waarmee het oppervlak zo hard mogelijk wordt.Kleur moet wel richting wit gaan. Suggesties zijn welkom. Ik ken een ex-meubelmakert die de kopse kanten van zijn diffuserpanelen met witte houtlijm insmeerde. Niks subtiele grondverfjes van tientjes per liter die oneindig het hout in worden gezogen! Gewoon een emmer witte houtlijm kopen en smeren maar. Als het uitgehard is opschuren en voila, een prachtige grondlaag waardoor de definitieve verflaag niet meer in het kopse MDF zal trekken. De vlakke delen natuurlijk wel Link to comment Share on other sites More sharing options...
Proprius Posted 24 januari 2008 Report Share Posted 24 januari 2008 Het verschil tussen een hard en een zacht oppervlak begrijp ik, een diffusor moet in de regel niet absorberen. Maar wat ik liever zou willen weten, is, of er klankverschillen ontstaan wanneer je een andere houtsoort dan MDF neemt. Want elk materiaal heeft zijn eigen klank (trillingseigenschappen). Ik bedoel, als je mijn speakers uit zou voeren in MDF, dan klinkt het nergens meer naar. Ook de lak die er nu op zit, is van belang voor de klank. Zou het ook zo zijn voor materialen waar geluid tegenaan botst? Een ideale kamer heeft natuurlijk een mix van materialen. Zo had mijn Duitste kennis, Charles Altmann (Erjee wel bekend), grote panelen te koop om in de luisterkamer op te hangen om de klank van die kamer te verbeteren, want hij was tegen beton geloof ik. Volgens mij waren die panelen van Spruce, of niet (ja, zie 2e link)? Of komen deze eigenschappen enkel voort uit het absorberen/reflecteren van een materiaal? Of ga ik te ver? De redenen voor mijn doorvragen zijn terug te vinden op de website van Charles Altmann, zie hieronder. Akoestiek: http://www.mother-of-tone.com/room.htm Akoestisch Paneel: http://www.mother-of-tone.com/acoustic_panel.htm Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erjee Posted 24 januari 2008 Report Share Posted 24 januari 2008 Zou het ook zo zijn voor materialen waar geluid tegenaan botst? Een ideale kamer heeft natuurlijk een mix van materialen. Zo had mijn Duitste kennis, Charles Altmann (Erjee wel bekend), grote panelen te koop om in de luisterkamer op te hangen om de klank van die kamer te verbeteren, want hij was tegen beton geloof ik. Volgens mij waren die panelen van Spruce De redenen voor mijn doorvragen zijn terug te vinden op de website van Charles Altmann, zie hieronder. Uit eigen ervaring met mijn betonnen luisterhok weet ik dat je een enorme hoeveelheid van zo'n planken in een kamer moet ophangen als je wat verschil in klank wilt bewerkstelligen. Dus als je Charles' gedachtengang in praktijk wilt brengen... Ik geef 't je te doen, Joep. Zelf heb ik 't nodige aan Red Cedar, cherry, spruce, swamp ash in m'n beide kamers gehad. De verhouding beton / hout ging echter nog steeds volkomen mank. Maar hiermee wil ik jouw je experimenteerdrift niet ontnemen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Proprius Posted 24 januari 2008 Report Share Posted 24 januari 2008 Ik ga helemaal niks doen, hoor! Die links gaf ik erbij als verduidelijking van mijn verhaal. Ik ga geen Altmann Panels ophangen, maar ik ben wel blij dat mijn nieuwe huis een houten plafond, een houten vloer en nergens haakse hoeken heeft! Charles zegt ook zelf dat een slecht klinkende kamer heel moeilijk goed klinkend te krijgen is. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erjee Posted 24 januari 2008 Report Share Posted 24 januari 2008 ... een slecht klinkende kamer heel moeilijk goed klinkend te krijgen is. The story of my "life". Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts