joopie Posted 24 december 2007 Report Share Posted 24 december 2007 goedendag een vraagje. ik heb een setje chario syntar 200 monitor speakers. de baspijp hebben ze aan de onderkant gemaakt. aan de voorkant is er ruimte om ook zo,n opening te maken, als ik de onderkant zou dichtdoen en aan de voorkant een gat zou uit boren, wat doet dat met het laag???? gr jopie Link to comment Share on other sites More sharing options...
Richard 2 Posted 24 december 2007 Report Share Posted 24 december 2007 Grote kans dat het laag veranderd. De kans of de verandering ten goede is zal niet zo groot zijn anders had de fabrikant dat vast al zo hebben gedaan. Maar misschien bevalt het jouw wel prima. Trouwens niet klagen als het achteraf toch een stuk minder is en je met beschadigde luidsprekers zit. Link to comment Share on other sites More sharing options...
s.o.t.a jerry Posted 24 december 2007 Report Share Posted 24 december 2007 goedendag een vraagje.ik heb een setje chario syntar 200 monitor speakers. de baspijp hebben ze aan de onderkant gemaakt. aan de voorkant is er ruimte om ook zo,n opening te maken, als ik de onderkant zou dichtdoen en aan de voorkant een gat zou uit boren, wat doet dat met het laag???? gr jopie Dan heb je "frontfiring" baspijplaag i.p.v. "downfiring". Maar effe serieus, het laag en laagmidden zal hoogstwaarschijnlijk "wolliger" gaan klinken(beetje opgeblazen) met minder "druk",dan zoals het nu is. En als je een bepaald stereobeeld gewend bent, verandert dit ook. Je kan ook als proef een stuk flexiebele pijp in de poort doen en naar voren leiden(richten) in een zo kort mogelijke bocht,als je genoeg ruimte onder de speakers hebt. Je verandert wel hiermee je poortafstemming, het wordt lager in frequentie.(bas lijkt ook iets strakker). Op zich niet precies hetzelfde effekt,maar je hoort een verandering in een bepaalde richting,die een beetje tussenin zit zeg maar. Vergelijk altijd eerst met beide pal tegen elkaar en om en om mono,en liefst opnames met veel laag. Maar goed,zoals Richard al zegt, je moet oppassen dat je niet later spijt krijgt van eventuele beschadigingen en teleurstelling. Link to comment Share on other sites More sharing options...
joopie Posted 24 december 2007 Author Report Share Posted 24 december 2007 thanx i k weet genoeg, niet aankomen dus. Link to comment Share on other sites More sharing options...
threshold Posted 24 december 2007 Report Share Posted 24 december 2007 Als de box niet te hoog staat dan vormt de lucht tussen de onderkant van de speaker en de vloer de "veer" van je bassreflex systeem, samen met de lucht in de pijp. Het zou kunnen dat ze een te lange pijp nodig hadden en het op deze manier hebben opgelost. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 25 december 2007 Report Share Posted 25 december 2007 Tenzij je ze zo neerzet of http://www.audionatali.com/foto/riv_usato_prodotti/138_s.jpg Doodzonde om er mee te gaan knoeien. Als ze niet bevallen inruilen voor iets anders zou ik zeggen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Richard 2 Posted 27 december 2007 Report Share Posted 27 december 2007 Mij lijkt ook niet dat het plaatsen van de reflexopening voorop van een 'mindere' speaker nu ineens een geweldige maakt.Lijkt me toch niet dat het een 'mindere' speaker is. Met de plats van opstelling is ook veel te doen. Wat dichter bij de achterwand voor wat meer laag of juist wat meer naar voren voor wat slanker laag. Ook met het uitrichten naar de luisterplaats kun je spelen om de verhouding tussen het laag, midden en hoog te veranderen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts