Jump to content

Frontjes luidsprekers

eip
 Share

Recommended Posts

Goedendag,

Ik las vandaag op hifi-luidsprekers.nl De meeste luidsprekers op deze website zult u aantreffen zonder frontje. Bij sommige typen is het wel mogelijk een frontje optioneel te nemen. Hoofdreden voor het ontbreken van een frontje is het uitgesproken negatieve effect dat een frontje op het geluidsbeeld heeft. Diffractie, niet-lineaire demping van hoge en middentonen en algeheel verlies aan ruimtelijke weergave, detaillering en stereobeeld zijn het resultaat.

Ik heb bij mijn eigen luidsprekers ook de frontjes er afgehaald maar ik kon zo gauw geen verschil in het geluid horen dus heb ik ze er maar weer opgedaan. Wat is jullie ervaring met frontjes, of zonder.

Groet Eip.

Ligt helemaal aan de frontjes imho. ik heb speciaal daarvoor geschikt stretchdoek gebruikt.

Vroeger had je die Marantz speakers met 15mm dik schuim als front, die is dus af te raden.

Waarschijnlijk heb jij dus wel goed frontdoek gebruikt.

Standaard doek wat er op zit, het is een hele dunne stof. Het zijn elac speakers.

frontjes zijn handig voor kindervingers. ik hoor eigenlijk geen verschil tussen met of zonder. als ik luister haal ik ze er wel af. waarom? gewoonte denk ik. goed doek hoor je niet.

Mijn speakers hebben alleen doek voor de bas-speakers en de middentoner. De tweater 'kijkt er doorheen'. Zit wel een 'traliewerkje' voor, die enige bescherming biedt. En wellicht doet het ook wat met de verstrooiing van het geluid of zo...