Sodejuu Posted 5 januari 2002 Report Share Posted 5 januari 2002 Hallo forummers, Ik zit me net af te vragen wat het nut is van inspelen van apparatuur. Natuurlijk heeft een apparaat/onderdeel de tijd nodig om optimaal te gaan klinken, maar hoe bepaal je nou hoelang dat is? Wanneer weet je dat het ding is ingespeelt, of is het gewoon een kwestie van gewenning? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rogier Posted 6 januari 2002 Report Share Posted 6 januari 2002 Sodeju wat een vraag, Inspelen is erg belangrijk, en zelfs als kabels, luidsprekers en electronica lang stil heeft gestaan moet het weer ingespeeld worden. Een termijn is zo niet te zeggen, voor elk product is dat anders. Zo weet ik van mijn eigen MiT interlink die een paar maanden stil had gelegen dat pas na anderhalve week de kabel weer ingespeeld was. Je weet wanneer het ingespeeld is als je gedurende een hele tijd geen veranderingen hebt gemerkt??!!! gr. Rogier Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Mies Posted 6 januari 2002 Report Share Posted 6 januari 2002 Interessant topic Sodejuu, Persoonlijk denk ik: 99% gewenning. Behalve dan met luidsprekers. Daar heb je het dan over materialen die na verloop van tijd soepeler (kunnen) worden en mogelijk de klank al of niet positief/negatief be Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rogier Posted 6 januari 2002 Report Share Posted 6 januari 2002 Beste Mies, 99% gewenning is toch wel erg sterk gesteld. Natuurlijk is er sprake van gewenning, maar naar mijn inziens niet zo veel. Ik merk bijvoorbeeld al dat de cd speler koud is als ik hem aanzet, en pas na een half uurtje gaat ie ruimtelijker klinken. Nu is dit het warm worden, maar het effect is hetzelfde als inspelen. Bij luidsprekers heb je het effect van bewegende delen en de electronica in de filters die moeten inspelen. Een versterker die vers uit de doos komt klinkt gewoonweg minder goed dan dezelfde versterker die een paar weekjes heeft gespeeld. Inspelen is volgens mij het in dezelfde richting zetten van de moleculen die in iedere geleidend materiaal zitten zodat de stroom minder weerstand krijgt. Denk ook maar aan kabels die als je ze omdraait slechter klinken. bv luidspreker kabel. ps: als ik het fout heb hoor ik het graag, zo'n verhaal staat op mijn demagnetiseer cd. gr. Rogier Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Mies Posted 6 januari 2002 Report Share Posted 6 januari 2002 Geplaatst door Rogier: 1.Ik merk bijvoorbeeld al dat de cd speler koud is als ik hem aanzet, en pas na een half uurtje gaat ie ruimtelijker klinken. 2.Een versterker die vers uit de doos komt klinkt gewoonweg minder goed dan dezelfde versterker die een paar weekjes heeft gespeeld. 3.Inspelen is volgens mij het in dezelfde richting zetten van de moleculen die in iedere geleidend materiaal zitten zodat de stroom minder weerstand krijgt. Denk ook maar aan kabels die als je ze omdraait slechter klinken. bv luidspreker kabel. 4. ps: als ik het fout heb hoor ik het graag, zo'n verhaal staat op mijn demagnetiseer cd. Beste Rogier, 1. Zou ik omschrijven als gewenning. Je zal aan het geluid gewend zijn na dat halve uurtje. Het apparaat zelf zal niet van klank veranderen denk ik, je hersenen denken van wel want jij wil dat horen. 2. Hoe toon je dat aan. Dat wordt heel moeilijk want luisteren berust grotendeels op de interpetatie van de luisteraar denk ik. 3. Dat is inderdaad waar alleen denk ik niet dat van dusdanige invloed is dat dit hoorbaar is. Eenmaal "ingespeeld" zal dit verder weinig invloed meer hebben. 4. Mij hoor je niet zeggen dat je het fout hebt. Iedereen heeft recht op z'n eigen menig en inzichten...toch? Alleen niet alles wat ze(op de CDROM b.v.)zeggen is ook gelijk waar. Greetz Mies Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 6 januari 2002 Author Report Share Posted 6 januari 2002 Geplaatst door Rogier:Beste Mies, Inspelen is volgens mij het in dezelfde richting zetten van de moleculen die in iedere geleidend materiaal zitten zodat de stroom minder weerstand krijgt. Denk ook maar aan kabels die als je ze omdraait slechter klinken. bv luidspreker kabel. gr. Rogier Of je moleculen in een bepaalde richting kan zetten lijkt me sterk. Normaal gesproken zitten in metalen alle moleculen vast in een kristalrooster en wordt de electrische lading (signaal) doorgegeven door verplaatsing van vrije electronen en wel van min naar plus. het is wel waar dat een kabel of apparaat al naar gelang de tijd beter begint te klinken, maar is het niet zo dat een mens geen geheugen heeft voor geluid? . Kun je je nog herrinneren hoe een apparaat of kabel een dag na aanschaf klinkt en dat zelfde apparaat (of kabel) na een week of twee? . Volgens mij ben je dan toch ook alweer gewend aan de klank van dat ding, of zit ik hier toch helemaal verkeerd. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Mies Posted 6 januari 2002 Report Share Posted 6 januari 2002 Geplaatst door sodejuu: Of je moleculen in een bepaalde richting kan zetten lijkt me sterk. Normaal gesproken zitten in metalen alle moleculen vast in een kristalrooster en wordt de electrische lading (signaal) doorgegeven door verplaatsing van vrije electronen en wel van min naar plus. het is wel waar dat een kabel of apparaat al naar gelang de tijd beter begint te klinken, maar is het niet zo dat een mens geen geheugen heeft voor geluid? . Kun je je nog herrinneren hoe een apparaat of kabel een dag na aanschaf klinkt en dat zelfde apparaat (of kabel) na een week of twee? . Volgens mij ben je dan toch ook alweer gewend aan de klank van dat ding, of zit ik hier toch helemaal verkeerd. Sodejuu, Dat van die kristallen zal allemaal wel. Dat is natuurkunde/physica? Maar je bedoelt volgens mij hetzelfde als ik toch. Dat je de volgende dag al niet meer weet hoe iets klonk?, das dan toch gewenning. Ik heb ooit eens gehoord dat wetenschapppelijk is aangetoond dat om een goede A-B vergelijking te kunnen dat je dan binnen 3 minuten MOET schakelen tussen deze bronnen om Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 6 januari 2002 Author Report Share Posted 6 januari 2002 Geplaatst door Mies: Sodejuu, Als dit zo is waarom g€v€n we dan onze hifi zo achtelijk veel aandacht....is dan toch zinloos......??? Of het zinloos is weet ik niet, want je kunt een goeie sound toch altijd waarderen en een slechte ben je zo beu. Hoe dat in geld uit te leggen is mag iedereen voor zich uitmaken, maar dat staat hier niet ter discussie dacht ik. Geplaatst door Mies: Dit betekent dat zelfs IK aan een buizenbak zou kunnen wennen!!! NACHTMERRIE Mies Ik denk 't zeker Link to comment Share on other sites More sharing options...
demon Posted 6 januari 2002 Report Share Posted 6 januari 2002 Ik zit me net af te vragen wat het nut is van inspelen van apparatuur. Natuurlijk heeft een apparaat/onderdeel de tijd nodig om optimaal te gaan klinken, maar hoe bepaal je nou hoelang dat is? Wanneer weet je dat het ding is ingespeelt, of is het gewoon een kwestie van gewenning? officieel zou er na 2 minuten niks meer in een kabel veranderen maar toch is het voor de mensen die er er volgens mies in geloven na een bepaalde tijd nog een verschil hoorbaar heel vreemd eigenlijk dus met versterkers en cd spelers enz enz zijn er nog bepaalde dingen kunnen wezen die eens op tempratuur moeten komen zoals condensatoren en trafo's lijkt mij maar dan voeg ik er nog een vraagje aan toe hoe zit het dan met richting van interlinks er gaat toch zeker wisselstroom doorheen dus zou richting niks uit mogen maken Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rogier Posted 6 januari 2002 Report Share Posted 6 januari 2002 Hoi Henk, Ik heb MIT luidspreker kabel, dus als je die omdraaid kun je niet zeggen of de verandering van het geluid komt door de kabel zelf, of het netwerkje dat paralel aan de kabel hangt die opeens anders werkt. gr. Rogier Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stefan Posted 8 januari 2002 Report Share Posted 8 januari 2002 Hallo Sodejuu, Mies, Aangezien ik reeds jarenlang bezig ben met het ontwerpen van audioapparatuur en daardoor heel veel componenten uitgeprobeerd heb kan ik je verklappen dat het wel degelijk uit maakt of iets is ingespeeld of niet. Het verwisselen van een condensator in de voeding bijvoorbeeld; duidelijk hoorbaar dat het na een of twee (afh. van het type condensator) weken beter gaat klinken. Ook hoorbaar: nieuwe weerstanden! En: nieuw stukje draad in de signaalweg! En de klapper: soldering van ingangsbedrading bij eindversterker vernieuwen Nu kan je mij voor gek verklaren..... zeggen dat het tussen m'n oren zit, maar ik ben zeker niet de enige die deze verschillen waarneemt! Ik heb nog wat "gekke" vrienden die dezelfde ervaringen hebben; Tja, als je alles wetenschappelijk zou kunnen verklaren................. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 8 januari 2002 Author Report Share Posted 8 januari 2002 Geplaatst door Stefan:Hallo Sodejuu, Mies, Aangezien ik reeds jarenlang bezig ben met het ontwerpen van audioapparatuur en daardoor heel veel componenten uitgeprobeerd heb kan ik je verklappen dat het wel degelijk uit maakt of iets is ingespeeld of niet. Het verwisselen van een condensator in de voeding bijvoorbeeld; duidelijk hoorbaar dat het na een of twee (afh. van het type condensator) weken beter gaat klinken. Ook hoorbaar: nieuwe weerstanden! En: nieuw stukje draad in de signaalweg! En de klapper: soldering van ingangsbedrading bij eindversterker vernieuwen Nu kan je mij voor gek verklaren..... zeggen dat het tussen m'n oren zit, maar ik ben zeker niet de enige die deze verschillen waarneemt! Ik heb nog wat "gekke" vrienden die dezelfde ervaringen hebben; Tja, als je alles wetenschappelijk zou kunnen verklaren................. je hoeft natuurlijk niet alles wetenschappelijk te kunnen verklaren. Ik snap ook dat je verschil hoort na een wijziging van een komponent en dat er tijd nodig is om de juiste formatering te krijgen. Maar wanneer weet je nou dat het ingespeelt is en wanneer praat je over gewenning. Ik denk dat die grens toch wel heel erg smal is. Link to comment Share on other sites More sharing options...
berry Posted 10 januari 2002 Report Share Posted 10 januari 2002 ik kan jullie verzekeren, dat inspelen wel degelijk klankverbeterend werkt. ik heb hier heel veel mee geexperimenteerd. b.v. 2 dezelfde versterkers nieuw uit de doos halen, er een aansluiten, 4 uur laten spelen, dan de andere aansluiten en voila, die klinkt echt minder. dit geldt voor alle apparatuur, dus ook voor cd-spelers en zelfs voor tuners. ook bij tv kun je stellen dat de beeldkwaliteit de eerste 5 tot 10 uur beduidend minder is. ik kan dit beoordelen, omdat ik in de gelegenheid ben meerdere modellen van hetzelfde type uit te proberen. groeten, berry Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jitze Posted 25 januari 2002 Report Share Posted 25 januari 2002 Wat er aan ten grondslag ligt weet ik niet, wel kan ik onderschrijven dat er duidelijke verschillen zijn tussen een nieuw component en eenzelfde component dat een groot aantal uren heeft gespeeld. Ook een passief component als een kabel vertoont dit verschijnsel. En dat voor een koperdraadje met connectoren............. Overigens is het met ons geheugen voor geluid nog slechter gesteld dan de eerder genoemde 3 minuten, we zullen dit moeten tellen in seconden, waarschijnlijk ergens rond de 15 seconden hebben we om objectief iets te kunnen vergelijken op gehoor.......... Hoe droef het ook gesteld is zowel met de kennis omtrent het gedrag van componenten in een geluidsinstallatie en ons geheugen voor geluiden, we kunnen er wel van uit gaan dat een apparaat dat nieuw uit de doos echt niet goed klinkt, het ook na jaren inspelen nooit goed zal gaan doen......... Jammerlijk is het gegeven dat er velen zijn die een apparaat op basis van de status van een merk kiezen, hierbij aangemoedigd door de dealer, daarna te horen krijgen dat alle problemen zullen oplossen na een periode van enkele maanden of weken inspelen. In zulk een geval wordt er wel degelijk gewerkt in de richting van gewenning, oftewel het inspelen van het eigen gehoor. Alles wat we kunnen doen is vergelijken en vertrouwen op het eigen gehoor. Groet Jitze Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts