Jump to content

De LP12... of toch iets anders...??

Hans van Liempd
 Share

Recommended Posts

1. draaitafel op cones

2. [...]

Gewoon op een tafeltje met iebelige dunne slappe ppotjes. Op het tafeltje een hoop massa en daarop dikke Bob. Gebruikten we ook voor holografie opstellingen, werkt prima, zelfs geen last van de tram 25m verderop. En anders is er altijd nog de actieve lucht gedempte tafel ...

Guest Kraus vonBentinck

Het rack van Hans lijkt me toch echt wel afdoende.

Windkracht 14 zal zich in zijn luisterruimte niet voordoen en mocht er onverhoopt een peloton zwaarbewapende soldaten tussen zijn luidsprekers door gaan marcheren dan is het, op grond van de thans al aanwezige voorwaarden, voldoende wanneer er voldaan wordt aan het verzoek om niet in de pas te lopen totdat men de luisterruimte heeft verlaten.

De weerstand tegen microfonie is bij een Fat Bob bijzonder goed te noemen. Gezien de opstelling tussen de luidsprekers zal de keuze voor een massaloopwerk dus de juiste blijken.

De enige vraag die in dit verband nog proefondervcindelijk dient te worden beantwoord is het wel of juist niet gebruiken van de extra plaatjes onder de stelpoten.

ik zit eigenlijk ook met dat probleem ik ben sinds kort verhuisd naar een woning met een houten vloer, en wil ook plaatjes draaien :)

Ik zat te denken om een rek aan de muur te doen (de dikste) hierop een een natuurstenen plaat, op de plaat een aantal binnenbanden brommer bijv , luchtdruk nader te bepalen en daar bovenop weer een dikke natuurstenplaat, met daarop de draaitafel , daarna afwerken indien de mod bevalt

gr :( hj :D

Guest Kraus vonBentinck
ik zit eigenlijk ook met dat probleem ik ben sinds kort verhuisd naar een woning met een houten vloer, en wil ook plaatjes draaien :)

Ik zat te denken om een rek aan de muur te doen (de dikste) hierop een een natuurstenen plaat, op de plaat een aantal binnenbanden brommer bijv , luchtdruk nader te bepalen en daar bovenop weer een dikke natuurstenplaat, met daarop de draaitafel , daarna afwerken indien de mod bevalt

Het ligt er aan wat voor soort loopwerk je gaat gebruiken. Menigeen maakt op die manier van een massaloopwerk een geveerd loopwerk en dat is eigenlijk niet de bedoeling.

De door Seed7 genoemde laboratoriumopstelling is zeer fraai maar thuis in feite niet uit te voeren en evenmin een oplossing bij een slappe vloer/

Guest tubejack
De audiofiele twijfelkont zal altijd iets te twijfelen overhouden! B)

:lol: Hahahahahahahahaha! :lol: maar waar! :o:ph34r:

Nee, ik vind het toch een beetje wreed, audiofiele "twijfelkonten", moet

je van hun twijfels afhelpen!

Vriendelijke groet,

Jack

Edited by tubejack

Guest Kraus vonBentinck

twijfel duurt tenminste eeuwig, dat is een vaste zekerheid maar een eeuwige waarheid is dat zekerheid altijd maar kort duurt :cool2:

Gewoon een muurbeugel adromedaaudiodesign en dan heb je nergens meer last van.

.... en zappen doe je nooit met platen en wel met CD.

daar zit hem de kneep,

het probleem bij de hedendaagse muziek die vrijwel alleen uit tracks bestaat van <5 minuten is dat de mensen niet meer rustig kunnen luisteren.

er zit geen verhaal meer in de muziek

geen voorspel, opbouw, fortissimo, climax, naspel.....

al koop je tegenwoordig een cd van een bepaalde artiest staan er 18 nummers van hetzelfde genre op.

al met al werkt dit het zappen in de hand.

bij een plaat kun je moeilijk zappen.

dit resulteerd in een rustiger luisteren.

hoewel ik geen draaitafel heb op dit moment , zap ik NOOIT.

bij mij gaat er een cd in de lade, ik druk op play en ga zitten.

pas als de cd afgelopen is wissel ik van cd.

misschien ligt het aan de muziek, of aan mijn instelling.

je weet het niet... ;)

daar zit hem de kneep,

het probleem bij de hedendaagse muziek die vrijwel alleen uit tracks bestaat van <5 minuten is dat de mensen niet meer rustig kunnen luisteren.

al koop je tegenwoordig een cd van een bepaalde artiest staan er 18 nummers van hetzelfde genre op.

je weet het niet... ;)

Ik zap bij CD's ook nooit. Veel te onrustig...

:)

Overigens is de LP12 er nog. De potentiele koper was helemaal uit Brugge gekomen om hem op te halen. Toch ging de koop (nog) niet door. Hij heeft n.l. een element van 5,3 gram en dat leek hem te weinig voor de arm. Bij m'n Ace van 8,8 gram zat het gewicht n.l. al redelijk dicht bij het scharnier.

Weet iemand of er kleinere contragewichten voor de LP12 zijn..??

Henk heeft al aangegeven dat een tussenplaatje ook een heel goede oplossing is. Dat vond onze Bruggenaar echter geen voldoende oplossing. :(

daar zit hem de kneep,

je weet het niet... ;)

Ik zap bij CD's ook nooit. Veel te onrustig...

Overigens is de LP12 er nog. De potentiele koper was helemaal uit Brugge gekomen om hem op te halen. Toch ging de koop (nog) niet door. Hij heeft n.l. een element van 5,3 gram en dat leek hem te weinig voor de arm. Bij m'n Ace van 8,8 gram zat het gewicht n.l. al redelijk dicht bij het scharnier.

Weet iemand of er kleinere contragewichten voor de LP12 zijn..??

Henk heeft al aangegeven dat een tussenplaatje ook een heel goede oplossing is. Dat vond onze Bruggenaar echter geen voldoende oplossing. :(

Ha die Hans,

Waarschijnlijk heeft hij een Dynavector 17 D 2 die heeft nl een gewicht van 5,3 gr in de Limm Ittok arm met een eff. massa van 12 gr kom je op een Fr van 9,60 Hz dit is een zeer mooie waarde.

Met een plaatje ertussen van 3 gram komt hij uit op een Fr van 8,79 Hz dit gaat nog steeds prima zonder problemen.

Wil hij het element eeuwig gaan gebruiken dan is het beter om een stukje van het contragewicht af te laten draaien.

MvG,

Haudio

Als-ie niet op veren staat is het massa.

Please comment on the Wiebelberg* die werd aangelegd met de nobele bedoeling om de draaitafel trllingvrij op te stellen:

1. draaitafel op cones

2. onderlegplaatjes

3. natuursteen tegel ca 15 mm dik

4. met staal versterkte rubber tegel van ca 15 mm dik

5. natuursteen tegel ca 15 mm dik

6. 3 omgekeerde kones

7. rek van ca 100 kg

8. rubber voeten

9. parketvloer

10. dikke heugafelt tegels

11. betonnen vloer

12. muren

13. aarde

...gedachtig de Oude Wijsheid die inhoudt dat de ketting zo sterk is als de zwakste schakel...

Ha die Hans,

Waarschijnlijk heeft hij een Dynavector 17 D 2 die heeft nl een gewicht van 5,3 gr in de Limm Ittok arm met een eff. massa van 12 gr kom je op een Fr van 9,60 Hz dit is een zeer mooie waarde.

Met een plaatje ertussen van 3 gram komt hij uit op een Fr van 8,79 Hz dit gaat nog steeds prima zonder problemen.

Wil hij het element eeuwig gaan gebruiken dan is het beter om een stukje van het contragewicht af te laten draaien.

MvG,

Haudio

Toch begrijp ik de man w

Het ligt er aan wat voor soort loopwerk je gaat gebruiken. Menigeen maakt op die manier van een massaloopwerk een geveerd loopwerk en dat is eigenlijk niet de bedoeling.

De door Seed7 genoemde laboratoriumopstelling is zeer fraai maar thuis in feite niet uit te voeren en evenmin een oplossing bij een slappe vloer/

Mijn ervaring is dat het luchtiger en ruimtelijker gaat klinken als het goed wordt afgeveerd. Het moet wel een goed samenspel worden van alle resonantiefrequenties, ze moeten niet in elkaars buurt liggen anders krijg je zoiets als in het filmpje van Spido. Je hebt de cantilever-arm resonantie (rond 10 Hz), die uit de buurt moet blijven van de bobbels in de plaat bij 33 toeren (anders gaat je naald springen), en dan moet je met je massaloopwerk met vering daar buiten blijven. Zoiets als de Linn doet lijkt me juist. Ook voor massaloopwerken. Je hebt daarvoor zwaar belastbare slappe veren nodig. Die zet je het liefst direct inder de draaitafel. Zo'n zware steen ertussen helpt m.i. niet veel. Dat is zelf weer een plaat die trilt. Alles trilt. En daarvoor hoef je geen aanhanger van de snaartheorie te zijn. Zo'n zware plaat trilt alleen op een lagere frequentie dan een lichte plaat. En is moeilijker te dempen, zoals Spido al zei.

Ik zag laatst ergens een rack waarbij de bovenste plank afgeveerd was op een lage frequentie, met gewone veren. Je kunt ook springair mailen en vragen of die basis Fisch Audiotechnik Trampoline light Ger

want Tiesto draait bij extreme geluidniveaus soms met de monitorspeaker vlak bij de speler zonder rondzingende draaitafel.

Zijn die "DJ-elementen" daar niet op gemaakt toevallig?

Dat zou nog iets kunnen uitmaken ja, voor dat wat via de behuizing binnenkomt, want die MM's hebben wel een aardig hoge output van meer dan 5 mV, zodat je versterkingsfactor wat lager kan. Maar het rondzing-geluid wat via de plaat de naald in beweging zet, wordt evengoed versterkt.

Voor wie die sme te duur is, hier de AudioQuest (=Jelco-deluxe) voor $375 (ex import-tax) zolang de voorraad strekt. Ik vind het een erg fijne arm!:

AQ-PT9-Large.jpg