Erjee Posted 2 januari 2008 Report Share Posted 2 januari 2008 Zojuist heb ik een Pioneer PD S503 ontleed en merkte dat er 2 chips, deze; tijdens het spelen van 'n cd ontzettend heet worden, terwijl de DAC-chip, deze; gewoon koel blijft. Is het zinvol om die hete chips met een of ander koellichaampje extra te koelen? Wat voor koelingelementen zijn hiervoor geschikt? Link to comment Share on other sites More sharing options...
tube 300 Posted 2 januari 2008 Report Share Posted 2 januari 2008 Die bovenste is een opamp (operationele versterker) .Het is eigenlijk het versterkertje dat het uitgangs signaal van de onderste de dac ( digitaal naar analoog converter)op een bruikbare uitgangsspanning brengt met voldoende stroom om een versterker aan te sturen. Ik zou niet weten of koeling iets doet mischien klinkt deze chip wel iets beter als hij warmer is je zou het eens kunnen proberen om er een dotje warmtegeleidings pasta op te doen (regenboog) en daar een alluminium u profieltje op te leggen, daar hebben ze bij de regenboog ook wel wat voor . Ik heb het eventueel ook (beide) voor je als je eens in de buurt bent kom je het maar halen. Als het beter klinkt kan je er iets mooiers en beters voor maken. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erjee Posted 3 januari 2008 Author Report Share Posted 3 januari 2008 Thanks, Tube! Eerst moet ik mijn gestripte cd-speler eens aansluiten; kijken of ie Link to comment Share on other sites More sharing options...
The_Ark Posted 3 januari 2008 Report Share Posted 3 januari 2008 Zonder schema is het gissen, maar ik denk dat de uitgangstrap flink in klasse A staat, en daarom die warmte dissipeert. Is dus een goede zaak. En koelen kan zeker geen kwaad. Link to comment Share on other sites More sharing options...
erik klijnsmit Posted 3 januari 2008 Report Share Posted 3 januari 2008 Thanks, Tube! Eerst moet ik mijn gestripte cd-speler eens aansluiten; zat er een cd in met een boodschap van Bin Laden? Link to comment Share on other sites More sharing options...
daffy Posted 4 januari 2008 Report Share Posted 4 januari 2008 hee pssstt probeer bij die pio eens een groen randje om je cd te trekken het resultaat bij een pds-603 (i.c.m. HK6500 + tannoy M2 )was opmerkelijk OOOWWW JEE wat zeg ik nu toch weer niet verder vertellen hoor. grtjzz Daffy Link to comment Share on other sites More sharing options...
niels007 Posted 4 januari 2008 Report Share Posted 4 januari 2008 Als er geen koeling op zat, is het ook niet nodig. Bij de meeste electronica is koeler niet beter; tenzij het natuurlijk echt buitensporig heet is, maar je vingers branden is waarschijnlijk nog maar een peuleschil voor een chipje. Het zijn geen mensen gelukkig dus ze kunnen er wel tegen! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts