Jump to content

Hot chips

Erjee
 Share

Recommended Posts

Zojuist heb ik een Pioneer PD S503 ontleed en merkte dat er 2 chips, deze;

Pioneerf.jpg

tijdens het spelen van 'n cd ontzettend heet worden, terwijl de DAC-chip, deze;

Pioneere.jpg

gewoon koel blijft.

Is het zinvol om die hete chips met een of ander koellichaampje extra te koelen?

Wat voor koelingelementen zijn hiervoor geschikt?

Die bovenste is een opamp (operationele versterker) .Het is eigenlijk het versterkertje dat het uitgangs signaal van de onderste de dac ( digitaal naar analoog converter)op een bruikbare uitgangsspanning brengt met voldoende stroom om een versterker aan te sturen.

Ik zou niet weten of koeling iets doet mischien klinkt deze chip wel iets beter als hij warmer is

je zou het eens kunnen proberen om er een dotje warmtegeleidings pasta op te doen (regenboog) en daar een alluminium u profieltje op te leggen, daar hebben ze bij de regenboog ook wel wat voor .

Ik heb het eventueel ook (beide) voor je als je eens in de buurt bent kom je het maar halen.

Als het beter klinkt kan je er iets mooiers en beters voor maken.

Zonder schema is het gissen, maar ik denk dat de uitgangstrap flink in klasse A staat, en daarom die warmte dissipeert.

Is dus een goede zaak. En koelen kan zeker geen kwaad.

Als er geen koeling op zat, is het ook niet nodig. Bij de meeste electronica is koeler niet beter; tenzij het natuurlijk echt buitensporig heet is, maar je vingers branden is waarschijnlijk nog maar een peuleschil voor een chipje. Het zijn geen mensen gelukkig dus ze kunnen er wel tegen! :)