Jump to content

31-band EQ noodzakelijk?

petergiesbers
 Share

Recommended Posts

Ieder apparaat wat je in de keten toevoegt zal afbreuk doen aan de kwaliteit van het geluid.

Zoals ook in dat artikel te lezen is: "Simpele (pure) oplossingen geven meestal de beste resultaten."

Als je het signaal door een EQ heen stuurt moet het dus ook al die printbanen volgen, wat meestal niet bevordelijk is. De potmeters in een EQ zijn vaak zelfs nog erger.

Je gaat dan ook het geluid nog eens veranderen van wat het origineel is. Ik zie een EQ net als een loudness knop die je op sommige versterkers vind, het origineel verzieken dus.

Mvg. Miracle.

Ik ben het met je eens dat iedere signaalweg die een weerstand biedt van betekenis de geluidskwaliteit zeker niet bevorderd.

Wat ik alleen meer bedoel is: de filters die noodzakelijk (31x in een 31bands eq) aanwezig zijn zullen voor een vertraging zorgen bij het "opladen" en vervolgens bij het ontladen een verschuiving (in tijd)van het signaal veroorzaken.

Van nog groter belang is dat bij het ontladen van de filters het daaruit voortvloeiende geluid niet representatief t.o.v. het origineel is daar het een ontlading is van een RC kring, waarbij de C staat voor capacity (van een condencator)en dus langzaam afloopt!

Ik heb het artikel in system one gelezen en dit is gewoon reine natuurkunde en dus waar.

Soms moet je van de doktor een pilletje nemen om iets te verhelpen en heb je ook de bijwerkingen!

M. Vr. Gr.

Leffaudiofreak

Ach, zo'n RC filtertje in je installatie zal aan de versterkerkant niet zoveel pijn doen als lijkt uit het artikel. Je kunt best een goede parametrische eq. in je tape-loop zetten. Als het een irritant bijverschijnsel van je installatie oplost, dan is er niet veel aan de hand.

In je luidsprekers zitten ook RC filters. In je versterker ook (weleens een phonotrap gezien?).

Die faseverschuiving hoor je niet als die niet t

Ok, misschien is de signaalverwerking van geluid altijd een concessie en daarmee nooit het beste maar streven naar het beste wat mogelijk is blijft een nobel iets!

Ziet er overigens prachtig uit die afbeelding!

Ik ben zelf Afgestudeerd aan de HTS Arnhem 1980 (micro's) en misschien in tegenstelling tot de menigte die jij aanspreekt met PA boeren verbonden aan verschillende livebands voor het geluid ha ha.

Zelf heb ook ik de absolute ervaring dat een parametrische toonregling het beste resultaat geeft mits de bandbreedte niet te smal is.

Zoals al eerder gezegd als ik mag kiezen voor een pilletje met minder bijwerkingen????!!!

Gr. Leffaudiofreak

Zoals al eerder gezegd als ik mag kiezen voor een pilletje met minder bijwerkingen????!!!

Gr. Leffaudiofreak

Daar heb je helemaal gelijk in!

Als dat mildere pilletje dan een goede parametrische EQ is...

Het blijft natuurkunde. We moeten van A naar B versterken en daarbij een ingewikkelde bewerking doen. Dat kan natuurlijk het beste zo eenvoudig mogelijk.

Echter, veel mensen geven af op zulke electronica als een EQ. Maar ze beseffen niet, dat er in hun luidsprekers ook zogen. zuigkringen kunnen zitten (ze zitten zelfs veelal in de beste High End speakers!).

Als je bijv. aktief filtert dan kun je zo'n zuigkring beter v

Vervelende resonansies zijn idd ook niet fijn maar dan wel een fout in de audioketen (en daar reken ik ook de ruimte bij) maar wat een EQ doet vind ik nog veel erger. Zie deze grafiek maar, vol kuilen en bulten:

equalizer.gif

Dit is pas 9 bands, kun je nagaan wat een puinhoop 31 bands dan word. ;)

Mvg. Miracle.

Klopt is precies wat ik bedoel!

Deze grafiek is bekend en komt waarschijnlijk van de site van systemoneaudio of AEM beiden partijen overigens geen sukkels op audio gebied.

Resume is het zo dat eq met zoveel banden (31) zoveel bijwerkingen geeft dat de gewenste regeling wellicht beter gemaakt kan worden met een eenvoudigere toonregeling(5x parametrisch) zodat de bijverschijnselen zoals vernoemd de faseverschuiving t.g.v. de vertaging minimaal blijven.

Ja, eenvoudig, rechtuit, eerlijk, en..............met minder bijwerkingen.....mmmmmmmmmm!

Gr. Leffaudiofreak

Je zou zeggen dat je tegenwoordig in het digitale domein keurige equalizers kan bouwen? Ik gebruik een EQ op mijn audio bron (pc + geluidskaart) om een dipje in het semilaag en een wat oplopend hoog te compenseren.

De tijd van allemaal schuifpotmeters lijkt me voorbij!

Jongens, het gaat er niet zo zeer om hoe het eruit ziet........knopjes schijfjes ect..!

Het principe is dat een toonregeling iets met zich meebrengt wat niet thuis hoort in ons oorspronkelijke signaal, noodgedwongen accepteren wij de " bijwerkingen van dit pilletje " maar a.u.b. wel met mate!

Een 31 bands EQ is een toonregeling 31x achterelkaar 31 x een RC kring met een frequentie afhankelijke en instellingsafhankelijke vertraging!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Ik ben blij verrast dat veel van de hear forum leden begrijpen waar het om gaat en evenals ik septisch staan t.o.v. het gebruik van dergelijke regelingen.

Soms ja....dan kun je niet anders en is het een bittere pil!

In sommige gevallen worden wij geluidsfreaks blootgesteld aan het geluid van een installatie die geluiden weergeeft die met geen enkel instrument gemaakt kunnen worden omdat ze uit proportie getrokken Zijn!!

Met name het laag!

Groetjes Leffaudiofreak

Ik gebruik als volgt een digitale equalizer: digitale bron -> Behringer DEQ 2496 -> D/A converter.

In eerste instantie heb ik de meetmicrofoon en de 31 bands grafische equalizer in true response mode gebruikt om wat akoestische problemen in mijn huiskamer te verdoezelen. Later heb ik de curve nagebootst met de parametrische equalizer (5 van de 10 banden gebruikt). Om oversturing/clippen te voorkomen heb ik in beide gevallen de gain met evenveel dB verlaagd als de maximale piek van de equalizer.

Hoewel ik de vinger er niet precies op kan leggen heb ik het gevoel dat het geluid via de parametrische equalizer wat zuiverder klinkt.

Wat nu al een tijdje knaagt is de volgende vraag: Hoor ik nu spoken? Of is ook bij digitale equalizers het verschil tussen grafisch en parametrisch zo groot?

Met vriendelijke groet,

Jan