Jump to content

aanpassen scheidingsfrequentie middentoner

appie2
 Share

Recommended Posts

Bij een normale speaker krijg je dan een gat.

Maar je kunt het altijd proberen, waarom niet? In het ergste geval leer je d'r iets van.

Je middentoner wordt hoogstwaarschijnlijk al afgekapt door een spoel in serie. Die spoel moet een grotere waarde krijgen. Ga dan naar de volgende stap op de E schaal, bijvoorbeeld van 1,0 mH naar 1,2 mH.

Er is een kans dat je middentoner ook nog eens wordt gedempt door een condensator parallel aan de speaker (die komt wel n

Hallo,

Is er een manier om mijn middentoner iets eerder af te vlakken? De scheidingsfrequentie is 2,7 khz.

Met vriendelijke groet,

appie2

Hallo Appie2.

De informatie die je geeft is erg beperkt.

Een middentoner (3- of meerwegsysteem) heeft een bandpass-filter en heeft dus twee wisselfrequenties.

Hij werkt dan bijvoorbeeld van 800Hz - 3000Hz.

De frequentie die jij opgeeft is de typische wisselfrequentie van een 2-wegsysteem.

Maar ik kan me natuurlijk vergissen want ik heb geen idee over welke speaker het gaat.

Bedankt voor jullie reacties tot zover.

Het gaat om de Kef 203 RR luidspreker. Dit is een 4 weg systeem.

Ik vind bij sommige opnamen mannenstemmen in het hoog soms wat hard/schel klinken. Ik heb het idee dat de middentoner daar debet aan is.

Vandaar mijn vraag.

Groeten,

Appie2

Bedankt voor jullie reacties tot zover.

Ik vind bij sommige opnamen mannenstemmen in het hoog soms wat hard/schel klinken. Ik heb het idee dat de middentoner daar debet aan is.

Vandaar mijn vraag.

Groeten,

Appie2

Beste Appie2,

Het doet zich voor in het "hoge midden"?

Dan denk ik niet dat de middentoner het probleem is.

Grote kans dat het de tweeter is die voor deze kille enigszins afstandelijke klank zorgt.

Zet parallel over deze tweeter een weerstand van 47 Ohm/10 Watt. Deze weerstand zorgt dat de versterker de tweeter beneden de wisselfrequentie beter kan dempen.

Ga niets aan het filter van de middentoner wijzigen.

Probeer het maar.

ps Was je in 2006 ook al bezig met dit probleem? Ik las iets over je zoektocht naar buizenversterkers enzo.

Ik zou dan eerst je speakers laten meten bij, bijvoorbeeld, speaker & co. Dan heb je een aardig beeld van wat er aan de hand is; misschien is het gewoon de aard van de speaker, misschien zou je het filter kunnen veranderen.. Ik denk het eerste..

Lastige materie hoor, niet even een spoeltje hier en een condensatortje daar...:)

"sommige" ... "soms", gezien de luidsprekers durf ik wel aan de opnamen te twijfelen.

de 203's hebben tamelijk complexe en hoge orde filters, daar zou ik zeker niet aan gaan prutsen.

"sommige" ... "soms", gezien de luidsprekers durf ik wel aan de opnamen te twijfelen.

Daar heb je wel gelijk in.

Soms laten goede luidspreker dingen horen die je niet wil horen...

Er kan uiteraard ook sprake zijn van een karaktertrekje van de speaker. Dit valt enigszins te compenseren door het combineren van versterkers/kabels enz.

Maarja, d

Lijkt me toch eerder een probleem van de luisterruimte.

Breng eens wat demping aan hier en daar en leg eens een kleedje voor de luidsprekers op de grond.

En zet de koffie tafel eens aan de kant.

Ik denk dat zo iets meer goed zal doen als je last hebt van een bepaalde frequentie.

Dit is natuurlijk makkelijker te proberen als meteen in je filter gaan snijden.

Ik heb de speakers eens bekeken, en het zijn inderdaad nogal complexe dingen met een zeer uitgebreid wisselfilter verdeeld over twee printplaten (bij de 203).

Daar valt weinig aan te sleutelen als je het schema niet hebt. Ook lijkt het me sterk dat je last hebt van een conusresonantie bij een dergelijke klasse speaker die echt kaarsrecht is in het middengebied. Ook de bekende coax dip is niet/nauwelijks te herkennen in een frequentieplaatje dat ik op internet vond.

Je kunt wel de impedantiepiek rond de resonantiefrequentie van de tweeter proberen af te vlakken door de maatregel van Geerdie (weerstand parallel over de tweeter). Wellicht zetten ze de tweeter vlak na die resonantie in, als die tamelijk hoog ligt (bij 1500 Hz of zo) en de tweeter al vanaf 2300 Hz wordt ingezet, want rond de impedantiepiek werkt het wisselfilter niet goed en komt de tweeter weer terug in het klankbeeld. Maar dat zou juist een probleem rond pakweg 1000 tot 1500 Hz moeten zijn. En het gevaar bestaat, dat KEF die piek al heeft gecompenseerd, KEF kennende...

Wat nog wel zou kunnen, en ook typisch iets is voor KEF, is dat de speakers een beetje donker afgesteld zijn. Een gebrek aan wat frisheid kan het midden scheller doen klinken.

Dat valt wel te compenseren door een andere versterker, element, kabels etc.

Je kunt wel de impedantiepiek rond de resonantiefrequentie van de tweeter proberen af te vlakken door de maatregel van Geerdie (weerstand parallel over de tweeter). Wellicht zetten ze de tweeter vlak na die resonantie in, als die tamelijk hoog ligt (bij 1500 Hz of zo) en de tweeter al vanaf 2300 Hz wordt ingezet, want rond de impedantiepiek werkt het wisselfilter niet goed en komt de tweeter weer terug in het klankbeeld. Maar dat zou juist een probleem rond pakweg 1000 tot 1500 Hz moeten zijn. En het gevaar bestaat, dat KEF die piek al heeft gecompenseerd, KEF kennende...

KEF kennende... inderdaad niet doen dus.

Je zou ook een rond lapje (diameter* en dikte / aantal laagjes proefondervindelijk te bepalen) kunnen knippen van vilt of van een keukendoekje o.i.d. en dat ter hoogte van de verdachte middentoner aan de binnenzijde van je frontdoek kleven. 'n Akoestisch filtertje, dat je gemakkelijk weer kunt verwijderen zodra je inziet dat je je toch hebt vergist...

(P.S. Voor de diameter is het waarschijnlijk aan te raden om uit te gaan van de grootte van de apex / stofkap / c.q. faseplug.)

Je zou ook een rond lapje (diameter* en dikte / aantal laagjes proefondervindelijk te bepalen) kunnen knippen van vilt of van een keukendoekje o.i.d. en dat ter hoogte van de verdachte middentoner aan de binnenzijde van je frontdoek kleven. 'n Akoestisch filtertje, dat je gemakkelijk weer kunt verwijderen zodra je inziet dat je je toch hebt vergist...

(P.S. Voor de diameter is het waarschijnlijk aan te raden om uit te gaan van de grootte van de apex / stofkap / c.q. faseplug.)

Spido, even bij de les blijven, ;)

't is een uni-q ontwerp, d'r zit een tweeter in het midden van de middentoner, in dit geval is de oplossing niet raadzaam...

Spido, even bij de les blijven, ;)

't is een uni-q ontwerp, d'r zit een tweeter in het midden van de middentoner, in dit geval is de oplossing niet raadzaam...

:wacko::blink::wacko::blink:

Beste Seed7,

Op 4 januari 2008 schreef Appie2 toch: "Het gaat om de Kef 203 RR luidspreker. Dit is een 4 weg systeem."??

En hij had het toch duidelijk over een middentoner, die hij van de hardheid verdacht? (Bericht #5 van dit topic.)

:wacko::blink::wacko::blink:

Beste Seed7,

Op 4 januari 2008 schreef Appie2 toch: "Het gaat om de Kef 203 RR luidspreker. Dit is een 4 weg systeem."??

En hij had het toch duidelijk over een middentoner, die hij van de hardheid verdacht? (Bericht #5 van dit topic.)

Ja, bas, midden+tweeter coaxiaal + supertweeter (x-over 400Hz, 2.7 kHz, 15 kHz)

Ik denk dat ik het probleem heb gevonden:

er zit een conusresonantie van de middentoner die niet goed gedempt wordt. Ook Stereophile spreekt erover, maar denkt dat het wordt veroorzaakt door een piek bij 5Khz: "However, though quite clean overall, the 207's cumulative spectral-decay plot (fig.8) indicates that the 5kHz peak seen in figs. 2 and 3 is associated with a ridge of delayed energy typical of some sort of resonance. Perhaps this mode correlates with the occasional hardness I noticed on choral recordings".

Ik zie zelf wel een piek bij 2,7 kHz die een resonantie voorstelt (daar waar het kruisje op staat):

kef207fig8.jpg

Deze komt duidelijk van de middentoner (het laatste piekje voordat die afvalt):

kef207fig2.jpg

Let wel, het geteste model is de 207, maar ik denk dat de midden-hoog eenheid hetzelfde is en ook hier is de scheidingsfrequentie 2,7 kHz.

Het enige wat rest is de speaker mee te nemen naar Speaker en Co of zo'n dergelijke zaak en daar gaan knoeien met het wisselfilter. Je zou een zuigkring moeten toepassen om die 2,7 kHz te onderdrukken, en dat kan direct parallel over de speaker, dus zonder solderen in het filter, maar dan moet je wel zeker weten dat er niet al een zuigkring rond die frequentie in het filter zit ingebouwd. Als dit zo is kun je die beter aanpassen. Als de zuigkring te sterk uitvalt moet de wisselfrequentie iets omlaag en dat is een veel grotere ingreep en ik weet niet hoe die tweeter zich dan gedraagt.

Je kunt ze ook te koop zetten en de 203/2 kopen.

Het lijkt inderdaad een dal, maar als daar juist een resonantie zit betekent dit dat hij daar naklinkt. Dat veroorzaakt een naar bijgeluid, alsof het een piek betreft. Het stoort als het ware en dat kan ook worden ervaren als hard. "Schel" is misschien wel oorzaak van een piek dat n