hmv Posted 3 januari 2008 Report Share Posted 3 januari 2008 Condensators en microfonie, Heeft een condensator last van microfonie, hebben trillingen van buitenaf invloed op het signaal dat door de condensator loopt? Er is al het een en ander over geschreven , maar ik heb geen duidelijk andwoord gelezen, dus dan zelf maar meten. Ik heb een luidspreker genomen, een versterker( om de luidspreker mee aan te stuuren), een audio generator(om de versterker van signaal te voorzien), een functie generator( om de condensator van signaal te voorzien) , dummyload voor de condensator(variabel tussen 600 ohm en 1mega ohm)en een scoop om de signaalen zichtbaar te maken. De condensator op de luidsprekerconus, signaal op de condensator en op de luidspreker en kijken of het signaal uit de condensator word beinvloed door de trillingen van buitenaf . Ik heb verschillende condensators gebruikt, bipolair, mkt(IT), mkp(SCR en Audyn), mkp sn( Audyn), mks (Wima),mkp plus (Audyn). De signalen op de condensators zijn, gelijkstroom ,100 hz, 1000hz, 10000 hz en een sweep van 20 tot 20000 hz. De signalen op de luidspreker is een sweep van 20 tot 40000 hz , op verschillende vollume. De conclusie is eenvoudig GEEN van de condensators heeft last van microfonie, er is geen spoor van invloed van de trillingen terug te vinden in het uitgangs signaal van de geteste condensators, zelfs de goedkope bipolaire condensator heeft totaal geen last van de trillingen . Ik las ook een opmerking dat een condensator geluid zou geven als deze met een signaal belast zou worden. Dus ook maar getest, De gebruikte apparatuur: Audio generator, versterker, de te testen condensator, 8 ohm dummyload en scoop. De versterker is telkens tegen clippen aan uitgestuurd, de versterker levert 70 watt aan 8 ohm( gemeten). Er is telkens een sweep van 10000 hz tot 20000 hz gemaakt. Bij deze test blijkt alleen de Wima MKS wat geluid te produceren ( dit is een oude gebruikte condensator), alle anderen bleven dood stil . Mijn conclusie is dat een moderne condensator zo goed in elkaar zit dat er geen microfonie mogelijk is, en andersom dat er niets gaat trillen in de condensator als er een signaal doorheen gestuurd word. Link to comment Share on other sites More sharing options...
tube 300 Posted 3 januari 2008 Report Share Posted 3 januari 2008 Geen trillingen? Ik heb eens een Audio Note koperfolie gehad (een ouder type) die werd gebruikt in de uitgang van een dac hij liet zelfs muziek horen als er niets achter de dac aangesloten was hoorde je het heel zachtjes Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 3 januari 2008 Report Share Posted 3 januari 2008 Condensators en microfonie,Heeft een condensator last van microfonie, hebben trillingen van buitenaf Hier een heel draadtje.... zonder hamer http://www.hear.nl/forums/index.php?showto...l=condensatoren Jack Link to comment Share on other sites More sharing options...
robx Posted 3 januari 2008 Report Share Posted 3 januari 2008 ja daarom is het hoorbaar wanneer je batterij voedingscondensatoren in mijn eindversterker van een laag loodbituum voorziet. is wel oud spul trouwens ... groet Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 3 januari 2008 Report Share Posted 3 januari 2008 Bij deze test blijkt alleen de Wima MKS wat geluid te produceren ( dit is een oude gebruikte condensator), alle anderen bleven dood stil . MKS4 Die gebruik ik graag op div. plaatsen waar eerst standaard elco' s zaten. Resultaat veel meer muziek en ik snap nu waarom Ze maken uitzichzelf al muziek Da's nog eens een upgrade Jack Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bakmeel Posted 4 januari 2008 Report Share Posted 4 januari 2008 Interessante test, HMV, Gewoon uit nieuwsgierigheid, wat gebeurt er als je met een hamer voorzictig wat tikken op de condensator geeft? Verandert er dan wat in het uitgangssignaal? Groet, Bakmeel Link to comment Share on other sites More sharing options...
threshold Posted 4 januari 2008 Report Share Posted 4 januari 2008 Meten is weten...zegt men. Maar vaak meten mensen omdat ze niks weten. En dan gaan ze het verkeerd meten. En daarna weten ze het helemaal niet meer. Zo gaat het al zo lang in de audiowereld. Dat heeft de nodige ellelnde veroorzaakt. Eigenwijze ingenieurs bij Philips die met mooie ideeen slecht klinkende spullen bouwden. Daartegenover de goeroes bij amerikaanse high-end merken die het wel doorhadden, omdat ze niet zo stronteigenwijs waren. En Philips die z'n high-end lijn dan maar in Amerika liet bouwen. Als je zo meet en de conclusie trekt dat het niks uitmaakt, OK... bouw dan een versterker of luidsprekers met goedkope condensatoren en niemand die het koopt, omdat het niet goed genoeg klinkt. Ik ben helemaal niet tegen meten, maar eerst zouden we eens na moeten denken hoe we die microfonie het beste kunnen laten zien door de situatie die ontstaat tijdens muziek draaien beter na te bootsen. Hetzelfde verhaal voor terugkoppeling in versterkers. Waarom klinken versterkers met teveel terugkoppeling slecht? Als je ze meet, dan meten ze juist beter naar gelang er meer tegenkoppeling is! M.a.w. je zou het anders moeten meten. Hoe? tja... nog niet over nagedacht...de meting is misschien te statisch. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Richard 2 Posted 4 januari 2008 Report Share Posted 4 januari 2008 Bij deze test blijkt alleen de Wima MKS wat geluid te produceren ( dit is een oude gebruikte condensator), alle anderen bleven dood stil .Mijn MKP-QS speelden er anders ook lustig op los. Wel met wat meer vermogen dan 70 Watt, maar heel duidelijk hoorbaar. Op zich wel aardig zo'n test. Het microfonie effect zal voor een luidspreker nauwelijks invloed hebben, bij een voorversterker kan het effect mogelijk wel merkbaar zijn. Maar ik kan me ook goed voorstellen dat het omzetten van elektrische energie in beweging van de wikkelingen ook invloed heeft op het geluid. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bakmeel Posted 4 januari 2008 Report Share Posted 4 januari 2008 (...)Als je zo meet en de conclusie trekt dat het niks uitmaakt, OK... bouw dan een versterker of luidsprekers met goedkope condensatoren en niemand die het koopt, omdat het niet goed genoeg klinkt. Ik ben helemaal niet tegen meten, maar eerst zouden we eens na moeten denken hoe we die microfonie het beste kunnen laten zien door de situatie die ontstaat tijdens muziek draaien beter na te bootsen. Hetzelfde verhaal voor terugkoppeling in versterkers. Waarom klinken versterkers met teveel terugkoppeling slecht? Als je ze meet, dan meten ze juist beter naar gelang er meer tegenkoppeling is! M.a.w. je zou het anders moeten meten. Hoe? tja... nog niet over nagedacht...de meting is misschien te statisch. Ik ben het niet helemaal met je eens. De meting is goed uitgevoerd, maar je moet -zoals altijd het geval is- voorzichtig zijn met de conclusie die je er uit trekt. Het aangetoonde feit dat goedkopere condensatoren geen invloed ondervinden van microfonie, wil niet zeggen dat je er een goed klinkende versterker mee kan bouwen. In dat geval spelen er immers veel meer factoren mee. Aan de andere kant heb je wel gelijk... Dit soort metingen zijn vaak erg tricky om uit te voeren, en misschien zijn de omstandigheden niet volledig onder controle. Een theoretische analyse voorafgaand aan een experiment is toch wel de meest wetenschappelijke methode.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
hmv Posted 4 januari 2008 Author Report Share Posted 4 januari 2008 Bakmeel heeft het door! Ik beweer helemaal niet dat je goedkope condensators kan gebruiken voor een goed geluid, ik heb mij alleen beperkt tot microfonie, en niet op klankmatige verschillen! Dat geen enkele condensator geluid produceerd heb ik ook niet beweerd, ik kan alleen spreken over de geteste condensators. Tijdens de test heb ik ook geconstateerd dat er een flink magneetisch veld om de condensator heerst en instraling op naast gelegen kabels je meting dus in de war kan gooien.( en daar dus ook rekening mee gehouden) Threshold, als je niets meet, weet je niets en moet je gissen, en gissen is vaak missen. Mijn metingen komt voort uit het fijt dat ik tegenstrijdige dingen lees over microfonie bij condensators, ik zal in de toekomst meer merken en soorten testen, deze die ik nu heb getest lagen toevallig op de plank. Ik wil ook de klankmatige verschillen gaan testen, maar dat vraagt een geheel andere aanpak en blijft altijd in hoge mate subjectief( wat de ene goed vind klinken hoeft een ander niet goed te vinden). Link to comment Share on other sites More sharing options...
tube 300 Posted 4 januari 2008 Report Share Posted 4 januari 2008 Hoe een condensator meet zegt helemaal niets over de klank die hij in een versterker kan brengen Dus al je het meet weet je eigenlijk niets. Je zou zomaar klankmatig mooie condensatoren links laten liggen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
hmv Posted 4 januari 2008 Author Report Share Posted 4 januari 2008 Nogmaals, ik heb de meting niet uitgevoerd om een klankmatig oordeel te vellen, maar een condensator die zijn eigen liedje zingt wil ik niet in mijn audio apparatuur. Slecht metende audio apparatuur kan NOOIT goed klinken, goed metende audio apparatuur kan SOMS slecht klinken. Na metingen heb ik meer inzicht Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bakmeel Posted 4 januari 2008 Report Share Posted 4 januari 2008 Slecht metende audio apparatuur kan NOOIT goed klinken, (...) Daar ben ik het dan ook weer niet mee eens... Buizenversterkers bijvoorbeeld meten vervormingsgewijs vaak zeer matig, maar klinken dan volgens sommigen wel weer heel goed, en anderen zweren er zelfs bij. De narigheid van onze hobby is dat "goed" en "mooi" in termen van audio zo ontzettend subjectief zijn, dat kwaliteit eigenlijk al niet meer uit te drukken is. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Roland# Posted 4 januari 2008 Report Share Posted 4 januari 2008 Hoi, Volgens ClarityCap is microphonie in condensatoren hoor en meetbaar. Onderzoek ! comm. link. Maar hij past wel erg mooi in het topic. Groet Roland (ClarityCap) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 4 januari 2008 Report Share Posted 4 januari 2008 Jongens (vrouwen zijn hier niet helaas) Sorry dat ik het zeg, dat "geleuter" over condensatoren hadden we toch al gehad Waarom gaan julie hetzelfde wiel opnieuw uitvinden Gewoon even de zoekfunctie gebruiken. Jack P.s. over vervorming.... durf het bijna niet... er zijn er zelfs bij die stellen dat 10% nog niet hoorbaar is..... lekker belangrijk dus .... not! Link to comment Share on other sites More sharing options...
tube 300 Posted 5 januari 2008 Report Share Posted 5 januari 2008 Ik vind het ook niet interessant hoe condensatoren meten het zegt nogmaals totaal niets . Link to comment Share on other sites More sharing options...
hmv Posted 6 januari 2008 Author Report Share Posted 6 januari 2008 Hoi Roland, Het verhaal van ClarityCap is een van de verhalen die mijn intresse prikkelde. Ik kan me namelijk niet voorstellen dat andere condensator fabrikanten zich er niet van bewust zijn en er niets mee doen.Zeker niet als ze zich als high-end merk proberen neer te zetten. Daarom keek ik het meeste op van de goedkope bipolaire condensator, goedkoop dus meschien wat minder aandacht voor dit punt tijdens de onwikkeling, maar dat viel dus mee. Tube Jack, je hoeft het niet te lezen hoor! niemand verplicht het jou Link to comment Share on other sites More sharing options...
pinobot Posted 14 april 2008 Report Share Posted 14 april 2008 Het idee gaat dat een condensator die trilt een grotere capaciteit krijgt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
hmv Posted 14 april 2008 Author Report Share Posted 14 april 2008 Waar gaat dat idee Pinobot? Link to comment Share on other sites More sharing options...
hmv Posted 15 april 2008 Author Report Share Posted 15 april 2008 Door Pinobot nieuwschierig gemaakt, dus, Toch maar weer even aan het meten geweest, Functie generator, versterker, luidspreker en een LCR meter. De bekende methode: condensator op de luidspreker en een sweep van 20 tot 20000 HZ, en tegelijk meten met de LCR meter. De geteste condensators zijn : SCR ,5.6uF 400V,MKP. Audyn , 1uF 250V,MKPSN. F&T,6.8uF 150V,MKT. Elna, 100uF 25V Cerafine(elko). De conclusie is weer eenvoudig, geen van de condensators laat een verandering in capaciteit zien of deze nu aan trillingen worden blood gesteld of niet. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 15 april 2008 Report Share Posted 15 april 2008 Je moet ook niet aan condensatoren gaan meten, dat zegt nix. Je moet er naar luisteren Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 16 april 2008 Report Share Posted 16 april 2008 De enige parameters die van belang zijn bij een condensator: de capaciteit, de verliesfactor en de doorslagspanning. (Daarom kies ik voor Mundorf...) (P.S. Wie aan een condensator gaat LUISTEREN, is volgens mij niet goed bij z'n hoofd. Maar dat idee is natuurlijk h Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Rev. Fatman Posted 16 april 2008 Report Share Posted 16 april 2008 Soms is het verstandiger om een en ander te negeren. Link to comment Share on other sites More sharing options...
hmv Posted 16 april 2008 Author Report Share Posted 16 april 2008 Je hebt helemaal gelijk Spido, Door veel vehalen van wel of geen microfonie bij condensators wilde ik zelf uitsluitsel hebben, en ben dus gaan meten. Ook het verhaal over capaciteit verandering bij trillingen was natuurlijk eenvoudig even na te meten en ook naar het land der fabelen te verwijzen. Ik wil nog verschillende merken condensators klankmatig gaan beoordelen(in een scheidings filter),maar de uitkomst daar van is natuurlijk strikt persoonlijk, wat ik de beste vind kan een ander rommel vinden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Richard 2 Posted 16 april 2008 Report Share Posted 16 april 2008 Je moet er naar luisteren Er komt vast meer muziek uit dan je lief is. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts