jeroen_d Posted 29 mei 2008 Report Share Posted 29 mei 2008 Maak je niet druk, hier sta je toch boven? Wat claritycap en salford hebben gedaan gaat resulteren in een IEEE publicatie. Dat lukt niet als je oud onderzoek hebt gedaan op zaken die we allang weten en waar niets nieuws in zit. Link to comment Share on other sites More sharing options...
hmv Posted 29 mei 2008 Author Report Share Posted 29 mei 2008 "Metallised" kijk maar even op de wima site wat dat inhoud en kijk daar gelijk even verder Link to comment Share on other sites More sharing options...
jeroen_d Posted 29 mei 2008 Report Share Posted 29 mei 2008 Natuurlijk weten fabrikanten van condensators allang hoe deze te maken met uitstekende elektrische eigenschappen. In plaats van te proberen Roland# op woorden te pakken, zou je je wat meer kunnen verdiepen in het werk dat salford heeft gedaan. Op basis van welke woorden van Paul Dodds concludeer je trouwens dat het hier om pseudo wetenschap gaat? Het feit dat ClarityCap reclame maakt met hun condensators en de onderzoeksresultaten moet je los kunnen zien van het werk dat er is gedaan. Ik geef geen waardeoordelen over de kwaliteit van het werk totdat ik een gedetailleerde publikatie van het onderzoek heb gezien. Maar de presentatie is op de AES positief ontvangen dus mijn nieuwsgierigheid is zeker gewekt. Zoek maar eens op de AES site naar artikelen mbt de kwaliteit van condensators en luistertesten. Wordt hard zoeken. Dit onderzoek is absoluut vernieuwend, alleen al omdat de resultaten en de wijze van onderzoek met behulp van luistertesten binnen de wetenschappelijke wereld in de openbaarheid worden gebracht. Wetenschappelijk onderzoek naar audiofiele componenten zul je sowieso nauwelijks vinden, als je het al kan vinden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 29 mei 2008 Report Share Posted 29 mei 2008 Het verhaal van de heer Dodds geeft een verklaring voor de microfonie (hij noemt deze specifieke vorm van resonantie bij de algemene naam: "resonances") uit de contracties van de metaalfilm die gestuurd worden door de voltageverschillen van het signaal. Net als in elke andere geleider, is ook hier de heer Lorentz aanwezig met zijn krachten. Inderdaad niks nieuws. Maar toch goed om het weer eens uitgelegd te krijgen. Wat onbelicht bleef - en wat kennelijk ook niet is onderzocht, ja zelfs wellicht nooit is vastgesteld door de onderzoekers - is het memory effect van condensatoren. De traagheid als gevolg van eerdere actie (nog na-ijlend in de vorm van resonantie/microfonie), die zich uit als faseruis (vergelijkbaar met jitter). Wat daarentegen weer van belang was: de heer Dodds zei, tegen het einde van zijn filmpje "only one manufacturer did this... A major manufacturer..." Het ging over resonantiebestrijding, meen ik. Het zou kunnen zijn dat hij het over Mundorf "Supreme" had. The MCap Link to comment Share on other sites More sharing options...
Roland# Posted 30 mei 2008 Report Share Posted 30 mei 2008 Hoi Spido, Het gaat juist niet om feedback microphonie. Zoals Mundorf aan tipt , dit is iets anders. Overigens is er nog steeds geen beste condensator. Dat variert elke keer weer, met smaak, de gebruikte drivers en het budget Gewoon kijken welke het best klinkt in je toepassing blijft mijn advies. Dat kan de ene keer een Mundorf zijn, de andere keer een ClarityCap of een Audyn. Groet Roland Link to comment Share on other sites More sharing options...
hmv Posted 30 mei 2008 Author Report Share Posted 30 mei 2008 Kijk Roland dat is het nu juist, met luister tests kun je nooit iets wetenschapelijk bewijzen, ik geef de voorkeur aan merk x, en een ander weer aan merk y, kwestie van smaak en voor keur. Verder blijf ik het vreemd vinden als ze zo'n uitgebreid onderzoek doen dat ze zich beperken tot gemetaliseerde mkp c's.Waarom hebben ze geen MKPsn(polyprop,zinkfolie) onderzocht/gemaakt, deze heeft al duidelijke voordelen vergeleken met mkp (metaalfolie). Ook andere in de high-end hoog aangeschreven c's zijn niet onder de loep genomen.(ik bedoel dus van andere matriaalen, olie/papier bijvoorbeeld). Nu lijkt het er op dat clarity alleen maar de beste mkp(metaalfolie) wil maken, terwijl ze de kans hadden de best klinkende condensator te maken, van watvoor matriaalen dan ook. We kunnen dus niet een claritycap bestellen en er verzekerd van zijn dat we de best klinkende condensator aangeschaft hebben, en dat is meschien maar goed ook, dat houd onze hobby nou juist leuk en uitdagend. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Richard 2 Posted 30 mei 2008 Report Share Posted 30 mei 2008 MKPsn(polyprop,zinkfolie) onderzocht/gemaakt, deze heeft al duidelijke voordelen vergeleken met mkp (metaalfolie).Even zeuren: MKPsn is geen zinkfolie maar tin-folie en zou eigenlijk KPsn moeten heten omdat de polypropyleenfolie niet is gemetaliseerd (de M) met opgedampt zink (Zn) maar het een condensator is met gewikkelde lagen polypropyleen afgewisseld met lagen tinfolie (Sn). Een MKP is een condensator met gemetaliseerde polypropyleenfolie, hierbij is er een laagje aluminium op de kunststoffolie opgedampt. Het is dus geen metaalfolie-condensator. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 30 mei 2008 Report Share Posted 30 mei 2008 MKPsn is geen zinkfolie maar tin-folie en zou eigenlijk KPsn moeten heten omdat de polypropyleenfolie niet is gemetaliseerd (de M) met opgedampt zink (Zn) maar het een condensator is met gewikkelde lagen polypropyleen afgewisseld met lagen tinfolie (Sn). FF doorzzeuren dan: Ze zouden dan FKPxx moeten heten. Wima heeft die idd in het programma voor heel hoge puls belastingen. Door eern 220 nF condensatortje kun je continue bij 100 kHz vele amp Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts