Jump to content

Oude cd's

dick jansen
 Share

Recommended Posts

Vrienden,

Enkele jaren geleden werden we opgeschrikt door berichten dat cd's een eindig leven zouden hebben. Na een aantal jaren (10 of 15 meen ik me te herinneren) zouden er ernstige verschijnselen optreden. Informatie zou verloren gaan door corrosie, gaten in de cd, kortom rampspoed :(

Op het moment dat ik dit typ staat de cd Violin Concertos van Locatelli, gespeeld door I Musici op. Opname uit mei 1960 met Roberto Michelucci op het jammerhout. Een van de eerste cd's die ik kocht, ergens in de jaren tachtig, en nog steeds een van mijn favorieten.

Ik hoor niets, maar dan ook niets, wat duidt op enige vorm van geluidsverlies. En dat na ruim 20 jaar :o

Paniek om niets, dus :unsure:

Wat zijn jullie bevindingen?

Met opgewekte groet,

Dag Dick,

Het is zeer wel mogelijk dat de reflexielaag in de loop der tijd zeer kleine gaatjes gaat vertonen welke niet of nauwelijks zichtbaar zijn met het blote oog.

De foutcorrectie van de speler rekent hiermee afdoende af en zorgt dus dat jij er geen last van hebt.

Ik heb echter een cd in mijn bezit waarvan ik een nummer heb gekopieerd. Exact Audio Copy gaf aan dat dat de error-rate behoorlijk hoog was, maar dat de cd-rom speler van de PC alles nog kon corrigeren.

Dit is een wat oudere cd van Rickie Lee Jones uit de jaren '80.

Tot dusver heb ik met deze cd nooit last gehad.

Waar ik w

ik heb o.a Golden Earring live uit c 1977 ( dubbel cd)

als ik die tegen het licht hou is het een gatenkaas

maar de cd speler fout correctie doet zijn werk .......... ;)

enkele copiejen ( that's right ) met overburn toen der tijd hbbn nu wle moeilijkheden met afspelen

tikkes enzo

maar het maakt wel uit hoe je ze opbergt

in v

De gaatjes in in cd's waren gewoon productie problemen en komen tegenwoordig zelden voor.

Ik heb een oude cd die bruin word, komt door het kunstof van de cd die reageerd met het hoesje maar de cd speeld nog steeds goed af.

ik heb 3 cd's die lijden aan "cd rot'

ook de nabestellingen ervan rotten onder de ogen weg.

cd speelt nog wel maar daardoorheen tik,tik,tik,tik,tik,

niets tegen te doen denk ik.

kan ze een keer schuren en op poetsen met cockpit spray maar het zit te diep denk ik.

ik heb ook oudere cd's die dat euvel gelukkig niet vertonen.

Soortgelijke ervaringen hier.

Een vroege Ring des Nibelungen onder Solti op Decca: de CD's zitten vol gaten, maar de CD-speler corrigeert het allemaal.

Diverse bruine CD's (allemaal gemaakt door PDO), die echter nog goed afspelen. Eventuele geluidsproblemen schijnen vooral bij het laatste track hoorbaar te worden.

Overigens zijn er firma's zoals Hyperion die dit soort CD's nog keurig vervangen:

zie http://www.hyperion-records.co.uk/bronzed.asp.

Voor de rest geen grote problemen.

ER EE

Soortgelijke ervaringen hier.

Een vroege Ring des Nibelungen onder Solti op Decca: de CD's zitten vol gaten, maar de CD-speler corrigeert het allemaal.

Diverse bruine CD's (allemaal gemaakt door PDO), die echter nog goed afspelen. Eventuele geluidsproblemen schijnen vooral bij het laatste track hoorbaar te worden.

Overigens zijn er firma's zoals Hyperion die dit soort CD's nog keurig vervangen:

zie http://www.hyperion-records.co.uk/bronzed.asp.

Voor de rest geen grote problemen.

ER EE

idd bijna altijd te horen op het eind.

ik zal de uitgever eens, mailen wie weet.

Al m'n oude CD's (waarvan er diverse dateren uit het begin van de jaren '80!) zijn nog in prima conditie!

Ook Solti met zijn Nibelungen, bijvoorbeeld.

Mijn CD's gaan altijd meteen na het spelen weer hun doosje in.

Ik laat ze nooit in hun nakie rondslingeren.

Dat scheelt wel, denk ik.

Ik woon overigens in een gebied met geringe luchtvervuiling.

Zou dat een rol kunnen spelen?

De "gaatjes" in de aluminium laag hebben niets met cd-rot te maken. Het zijn gewoon plekjes waar wat minder aluminium op gesputterd is. Het hoeft zelfs geen enkel effect op de informatiestroom te hebben. Een cd met veel gaatjes heeft niet noodzakelijkerwijs meer error correctie nodig. Het feit dat wij een gaatje zien wil niet zeggen dat er geen reflectie in het IR gebied plaats vindt.

De problemen werden veroorzaakt door de drukinkt die op de lable zijde van de cd werdt gebruikt, de laag acrylaat is daar zeer dun en deze liet een deel va de oplosmiddelen door wardoor er u8iteindelijk zuurstof bij het aluminium kon komen. Het probleem bestond kortstondig maar bij twee fabrieken.

Op een collectie van ruim 3000 cd's in alle mogelijk genres, geen enkel probleem,

• 4 weeks later...

Hier zo'n 4500 CD's.... Nog nooit eentje tegengekomen die niet meer te draaien was - en ik heb al CD's vanaf het begin..Philips CD100 destijds.

Alleen een CD uit 1977 lijkt me bijzonder omdat ze er toen nog niet waren..???

:confused: