Jump to content

Modificatie die niet goed uitpakt

hmv
 Share

Recommended Posts

maar je kan toch zonder die dingen, OTL, waarom past men ze dan ze dan toe.

gr :( hj :D

Omdat buizen slijten, en snel ook als je ze veel stroom wilt laten leveren. Voor OTL heb je nogal wat buizen parallel nodig en dat is gewoon steeds een heel dure grap. Trafo er tussen is veel goedkoper en overzichtelijker.

;)

Omdat OTL ook nadelen kent

Er word altijd met meerdere buizen gewerkt een goed gebouwde se versterker met mooie trafo's zal

altijd een eerlijker geluid en een hogere coherentie hebben.

Ook de simpelere opzet geeft een puurder signaal

je moet het horen op de geschikte luidsprekers.

Als je luidsprekers niet meewerken en je moet power pompen

dan is het een ander verhaal

Een laagvermogen se versterker(op de juiste luidsprekers) heeft iets dat moeilijk te omschrijven is

ik heb het niet over vervormings cijfers maar het geluid leeft op een manier zoals geen enkele andere versterker dit kan doorgeven .

een bepaalde losheid en vanzelfsprekendheid

De muziek word niet naar je toe geduwd maar het stroomt de ruimte in

Als het een keer goed gehoord hebt snap je de de se magie

Ik heb het geloof ik wel eens gehoord in het audionote audiotorium in den haag, en dat klonk inderdaad speciaal al heb ik er wel vraagtekens bij hoe dat zou gaan bij bijv rockmuziek.

Ik heb nu zelf een otl en ik kan me moeilijk voorstellen dat een buis in een andere schakeling beter zou klinken omdat er bij graaf otl al niks meer in de signaalweg zit geen cond. en geen trafo.

Erg veel buizeneindtrap vergelijkingen kan ik niet maken, ik vind de sound top, extreem snel ,fel, krachtig en ruimtelijk.

Ik zou wel eens zon OTL ontwerp willen maken denk ik, zijn daar bouwtekeningen van?

Guest tubejack
buizenversterker ontwerp?

ik zal het eens in de gaten houden.

Erg leuke uitgave kost maar 15euro90

M.i. heel wat leerzamer dan menig fiel tijdschrift :ph34r:

Even zonder gekheid, ik denk dat zo'n beetje iedereen hear een set heeft

staan, die afgestemd is, op zijn of haar muzieksmaak/soort....

En er zijn v

Omdat OTL ook nadelen kent

Er word altijd met meerdere buizen gewerkt een goed gebouwde se versterker met mooie trafo's zal

altijd een eerlijker geluid en een hogere coherentie hebben.

Ook de simpelere opzet geeft een puurder signaal

je moet het horen op de geschikte luidsprekers.

Als je luidsprekers niet meewerken en je moet power pompen

dan is het een ander verhaal

Een laagvermogen se versterker(op de juiste luidsprekers) heeft iets dat moeilijk te omschrijven is

ik heb het niet over vervormings cijfers maar het geluid leeft op een manier zoals geen enkele andere versterker dit kan doorgeven .

een bepaalde losheid en vanzelfsprekendheid

De muziek word niet naar je toe geduwd maar het stroomt de ruimte in

Als het een keer goed gehoord hebt snap je de de se magie

Bijna - helemaal - mee eens, zou echter SE vervangen door Triode en er dan toch een Push-Pull van maken, hierbij wordt de vervorming nog lager

Hier een D.I.Y. modificatie aan een Pioneer PD S502 cd-speler die wel goed uitpakte;

PioneerPDS502a.jpg

:rolleyes:

Speel je er nog mee dan...?? Ik vond dat toen best wel goed klinken. Althans op detailering en stereobeeld. Tonaal klopte het niet allemaal. Dat heb je nu beter onder controle dacht ik...

Maar die CD speler...??

:)

Hoe irritant ik 't ook vind, maar deze 12 jaar oude gestripte Pioneer met zelfgesoldeerde interlink klinkt beter dan m'n Harman Kardon HD970.

Mijn vrouw en ik kunnen in elk geval geen nadeel t.o.v. de moderne speler waarnemen.

Uiteraard laat ik de HD970 compleet in tact, want m'n vrouw durft de Pioneer niet te bedienen.

:D

Ik ga de komende tijd de Pioneer fraaier af werken, d.w.z. met Red Cedar en Zwitserse sparrenhout.

:)

Tonaal is de grote kamer, zeker na Toine's hulp, veel beter dan die kleine waarin ik je heb laten luistern, Hans.

Ik ga trouwens extra diffusers bij Toine bestellen! Ik mis de diffusers aan de voorste muur te zeer.

Daarmee zal de diepte in het stereobeeld, maar ook de kwaliteit in het laag nog verder toe nemen.

Natuurlijk hou ik jullie daarvan op de hoogte.

Want als we het over modificaties hebben die WEL uitstekend uitpakten, dan wel de modificaties door SoundScapeS uitgevoerd!

:cool2:

Ik meen dat de resultaten doorgaans schromelijk overdreven worden en dat heeft waarschijnlijk te maken met de kosten die ermee gepaard gingen. Het valt niet mee, ook niet voor jezelf, om toe te geven dat een flinke investering niet de moeite waard is geweest.

Daarom, als je echt verder wilt komen op het pad van deze liefhebberij, moet je de eerlijkheid hebben om te erkennen (in stilte desgewenst) dat niet alles is wat het lijkt te zijn.

Toine.

Het pimpen van m'n XA50 kostte me destijds 1.500 ouderwetse guldens.

Nu weet ik dat voor dat geld veel betere investeringen in m'n audiohobby te maken zijn.

Ach... ook deze stap heb ik moeten nemen om tot dit inzicht te komen.

:P

Guest tubejack
Bijna - helemaal - mee eens, zou echter SE vervangen door Triode en er dan toch een Push-Pull van maken, hierbij wordt de vervorming nog lager

Helemaal mee eens Thingmen, de meeste mensen schrijven over de geslaagde modificaties en hoor je nooit over de missers, en ik denk dat iedereen die modificeerd wel eens (en ook wel vaker) een misser heeft gemaakt, geeft niet, al doende leert men en krijg je steeds meer inzicht.

Leuk om te zien hoe een topic kan veranderen, we hebben het ineens over buizen versterkers, ik heb er ook nog een staan, een kleine singel ended el84, 2x 3w, klingt lekker maar wat teweinig vermogen.

Guest tubejack
Ik ben blij voor jou cj, maar 180 graden offtoppic en deel dan ook wat er is gebeurd :confused:

:lol:Jouw beurt! :lol:

Wat was er nu "mis gegaan" met die 2 x 3 watt versterker....???? :rolleyes:

Of heb je nog een andere "knaller" :blink:

Jack

Ik ben blij voor jou cj, maar 180 graden offtoppic en deel dan ook wat er is gebeurd :confused:

:) Het voert te ver om exact te gaan uitleggen was Bas met mijn cd speler heeft gedaan.

Maar ik kan je wel zeggen dat Bas naast een nieuwe Tentclock met eigen voeding, verschillende zaken volledig nieuw heeft ontworpen. Er zaten af fabriek gewoon slechte ontwerpen in, waar een zichzelf respecterend fabrikant zich eigenlijk voor zou moeten schamen. Nadat de speler volledig is gerestyld en daarna uitgebreid beluisterd, om te horen of e.e.a. zo uitpakte zoals bedoelt, waren wij beiden heel blij.

De luidsprekers heb ikzelf onderhanden genomen, door alle stranded binnenbedrading te vervangen door solidcore bedrading van J. K. uit 't Harde. En nee, zoals mensen wel eens zeggen over verzilverd koper, geen spoor van stres. :);)

Wel meer detail en een strakkere bas.

Er zaten af fabriek gewoon slechte ontwerpen in, waar een zichzelf respecterend fabrikant zich eigenlijk voor zou moeten schamen.

Dat vormde voor jouw gehoormatig geen beletsel om het apparaat ooit aan te schaffen.

Klopt, maar het bleek dat nog een heel stuk beter kon. ;)