Jump to content

Fan inbouwen reciever

Tomdi
 Share

Recommended Posts

Hallo allen,

Mijn marantz staat in een audio meubel waar deze in de hoogte net in past.

Aan de zijkant is voldoende ruimte maar boven zit die klem er tussen.

Aangezien ik mij een beetje zorgen maak i.v.m de warmte,wilde ik er een fan (van een pc) in plaatsen.

Deze is 12 volt .

Is dit een mogelijkheid of zijn er andere/betere methoden om dit probleem op te lossen?

Hopelijk kunnen jullie mij meer vertellen over hoe dit te doen (of laten doen)

Mvrgr: Tom (newbee)

Guest tubejack

Dag Tom,

Van harte welkom Hear :)

Persoonlijk heb ik slechte tot zeer slechte ervaringen met ventilatoren, waarin dan ook.

Vroeg of laat maken ze altijd herrie :(

Zo heb ik ooit op proef een hele dikke Luxman versterker gehad en die was of 2x 100watt

of 2x 50 in klasse A, weet het niet meer exact.

Het geluid was fantastisch alleen die ventilator vergalde alle muziekplezier :angry:

Ik heb hem maar gauw terug gebracht.

Ik heb geen idee hoe je audiomeubel er uiziet, is het een dichte kast? of een open rek?

In het geval van een dichte kast, zou ik toch proberen meer ruimte te creeeren, door

iets anders weg te halen, planken, verlagen oid en met een gatenzaag een paar lekker

50mm gaten of > maken. In het geval dat het een rek is, op de bovenste plank zetten.

Het heeft bij, mij ook, 20 jaar geduurd voordat mijn vrouw eindelijk een open rack ok vond.

Dus sterkte,

Jack

Een kennis van mij heeft hetzelfde probleem, en van zijn ega mag de audioset niet in een open rek staan. De kast waarin de set staat is een oude antie kast uit de 18e eeuw. Ook daar wordt behoorlijk warmte in opgewekt. Om de warmte eruit te krijgen heb ik een klein regelbaar voedinkje gemaakt en daar 2 ventilatore op aangesloten. Deze heb ik niet ingebouwd om kastresonanties te voorkomen. Deze ventilatoren staan dus los in d ekast.

Door er de voeding regelbaar te maken, kun je de ventilatoren op een lagere spanning laten draaien, zodat ze veel minder kabaal maken en toch nog genoeg luchtverplaatsing genereren.

Als je ook zoiets maakt, neem dan wel 12cm ventilatoren als het kan, want die zijn veel stiller dan de 8cm uitvoeringen.

Een kennis van mij heeft hetzelfde probleem, en van zijn ega mag de audioset niet in een open rek staan. De kast waarin de set staat is een oude antie kast uit de 18e eeuw. Ook daar wordt behoorlijk warmte in opgewekt. Om de warmte eruit te krijgen heb ik een klein regelbaar voedinkje gemaakt en daar 2 ventilatore op aangesloten. Deze heb ik niet ingebouwd om kastresonanties te voorkomen. Deze ventilatoren staan dus los in d ekast.

Door er de voeding regelbaar te maken, kun je de ventilatoren op een lagere spanning laten draaien, zodat ze veel minder kabaal maken en toch nog genoeg luchtverplaatsing genereren.

Als je ook zoiets maakt, neem dan wel 12cm ventilatoren als het kan, want die zijn veel stiller dan de 8cm uitvoeringen.

Daarbij nog heb je stille en lawaaige fans, zoek dan wel de goede uit, kan de winkel geen gegevens verstrekken, zoek dan verder.

Fans met een geluidsnivo boven de 20dB(A) vooral links en rechts laten liggen, daar beneden zijn ze (naar smaak) stil "genoeg".

Vermijd in elk geval fans van het merk Delta, dan kun je net zo goed een stofzuiger aanzetten :rolleyes::rolleyes:

Hallo,

Allen hartelijk dank voor de snelle reactie's :cool2:

Het is een dichte kast waarvan ik dmv een klep bij de marantz kan komen.

De achterkant is er all voor 90% uit omdat ik er anders niet bij kan voor de aansluitingen .

Volgens mij komt de meeste warmte uit de bovenkant.

Het idee om een paar grote gaten te maken vind ik zo gek nog niet.

Maar hier staat dan wel weer de dvd en de sat reciever op.

En ik moet oppassen dat ik de gehele kast niet verzwak omdat er nog een dikke jvc breedbeeld op staat.

(Als ik eens wist hoe je een foto upload :confused: )

We hebben stad en land af gezocht voor een fatsoenlijke kast maar aangezien de marantz vrij diep is past deze niet in de meeste meubels.

Persoonlijk vind ik een open rack niet echt geweldig ( alleen al om de stof en kinderhandjes)

Gr: Tom

Het zou best kunnen werken en met de juiste ventilator hoeft het niet hoorbaar te zijn. Als je b.v. een Nexus 12cm ventilator neemt en die met een simpel gelijkstroomadaptertje van 9 volt aansluit.. Dat hoor je niet echt en het zal genoeg lucht verplaatsen, mits je 'm wel door de versterker kan laten waaien natuurlijk.

Een alternatief op de gaten is misschien gewoon de hele plank er uit halen en de DVD/Sat direct op de versterker zetten. Ik ga er van uit dat je DVD/Sat gewoon voetjes hebben zoals de meeste apparatuur. In principe zou dat genoeg "lucht" moeten geven aan de versterker om afdoende te kunnen koelen.

Succes!

Bakmeel

Daarbij nog heb je stille en lawaaige fans, zoek dan wel de goede uit, kan de winkel geen gegevens verstrekken, zoek dan verder.

Fans met een geluidsnivo boven de 20dB(A) vooral links en rechts laten liggen, daar beneden zijn ze (naar smaak) stil "genoeg".

Vermijd in elk geval fans van het merk Delta, dan kun je net zo goed een stofzuiger aanzetten :rolleyes::rolleyes:

:angry: Jaaa da's daarmee dat ik de indruk heb dat m'n Sumo Nine helemaal NIET stiller is met een nieuwe ventilator, dat is nl zo'n Delta :( (in de lokale electro handel hadden ze niks veel beter, zeker niet in 24V)

Heeft er iemand van jullie soms een goeie tip? Ik zag een Micronec F57AM (suisse precision ;) op de site van On-Off Hifi maar er staat geen doormeter bij (ik moet een 12 cm als ik het goed voor heb)

mvg RastaPhil

:angry: Jaaa da's daarmee dat ik de indruk heb dat m'n Sumo Nine helemaal NIET stiller is met een nieuwe ventilator, dat is nl zo'n Delta :( (in de lokale electro handel hadden ze niks veel beter, zeker niet in 24V)

Heeft er iemand van jullie soms een goeie tip? Ik zag een Micronec F57AM (suisse precision ;) op de site van On-Off Hifi maar er staat geen doormeter bij (ik moet een 12 cm als ik het goed voor heb)

mvg RastaPhil

Als ik die bekijk denk ik niet dat dat een 12cm is, maar veel kleiner denk ik.

Ik zou in dat geval gewoon een goede stille 12V ventilator nemen, en een serie weerstand berekenen.

Ventilatoren van Silenx (link) zijn goed stil en verplaatsen een bak lucht (bijna net zoveel als veel Delta's)

Hallo allen,

Aan de zijkant is voldoende ruimte maar boven zit die klem er tussen.

Aangezien ik mij een beetje zorgen maak i.v.m de warmte,wilde ik er een fan (van een pc) in plaatsen.

Deze is 12 volt .

Is dit een mogelijkheid of zijn er andere/betere methoden om dit probleem op te lossen?

Hopelijk kunnen jullie mij meer vertellen over hoe dit te doen (of laten doen)

Mvrgr: Tom (newbee)

In beginsel kijken of je het met passieve koeling voor elkaar kan krijgen, denk dan aan gaten zagen en luchtdoorstroming forceren. Warme lucht stijgt en daar kan je gebruik van maken.

Wanneer je daar niet genoeg koeling mee krijgt kun je geforceerd koelen overwegen. Zoals eerder geadviseerd is het niet aan te bevelen om dit in je reciever te doen omwille van de herrie.

Plaats bijvoorbeeld een paar goede papst 24v ventilatoren op 12 volt onderin de kast en zorg dat de luchtstroom geforceerd door de receiver gaat en bovenin de kast naar buiten geleidt wordt. Nadeel is dan dat het alleen werkt met de kastdeuren dicht. Ander kun je dezelfde ventilatoren achter/boven de receiver in de kast plaatsen, gebruik dan een rubber ophanging. Zorg dat de warme lucht zo snel mogelijk afgevoerd kan worden.

gr. Marcel

Plaats bijvoorbeeld een paar goede papst 24v ventilatoren op 12 volt onderin de kast en zorg dat de luchtstroom geforceerd door de receiver gaat en bovenin de kast naar buiten geleidt wordt. Nadeel is dan dat het alleen werkt met de kastdeuren dicht.

Hou in deze opstelling wel rekening met stof.

Als je lucht van onder weg gaat zuigen en dan door je apparatuur heen blaast heb je wel veel kans op stof in je apparatuur.

Vooral de mechanische componenten hebben hier nog al last van maar ook koel ribben gaan vol zitten.

Mocht je er toch voor kiezen om een fan te plaatsen die van buiten de kast naar binnen blaast plaats dan in ieder geval ook een stoffilter ervoor en maak die dan ook regelmatig schoon.

Anders kun je dezelfde ventilatoren achter/boven de receiver in de kast plaatsen, gebruik dan een rubber ophanging. Zorg dat de warme lucht zo snel mogelijk afgevoerd kan worden.

gr. Marcel

Dat lijkt mij een betere oplossing.

Je bent dan warmte aan het afvoeren er is dan nog wel spraken van een lucht stroom maar deze zal minder door de apparatuur geblazen worden als bij de boven vermelde optie.

Wel kan je er voor kiezen om dan aan de onder zijde van de kast een gat te maken met ook weer een filter er in dat kan gewoon een stuk vilt zijn met daar achter een filter van een afzuig kap.

Plaats een simpele thermostaat boven in de kast en sluit deze aan tussen de ventilator en stel dan de temperatuur in op ongeveer 35 graden.

Normaal zal je de fan niet draaien maar als het nodig is slaat deze aan en voert de warmte af.

Zorg wel dat deze ook weg kan aan de achterzijde van de kast.

Ik denk dat je dan ongestoord van je muziek of een film kan genieten zonder dat je je druk hoeft te maken om de warmte.

Groetjes George.

Een beetje Off Topic, SilenX is een beetje dubieus; de geclaimde specificaties kloppen totaal niet. De beste 12cm ventilator is altijd nog een 'Low Speed' Yate Loon DSL12 (de L van low..) maar die zijn lastig te vinden. Nexus is een slim nederlands bedrijf die deze Yate Loon ventilatoren van een serieweerstandje voorziet, 8 euro bovenop de prijs doet en ze als Nexus Ultra Silent ofzo verkoopt..

De DSL12's van Yate Loon gaan soms op Ebay voor een paar euro. Het is net audio; voor veel producten wordt veel te veel gevraagd! :)