Jump to content

Zelfbouw phono trap

kappa7
 Share

Recommended Posts

• 2 weeks later...
Guest tubejack

Hoi George,

Late reactie, ik had dit draadtje over het hoofd gezien en kennelijk zijn er niet zoveel zelfbouwers hear :D

Ik heb gebouwd:

De Scratch en de PhonoDude beide zullen zeker voldoen en je hoeft m.i. niks aan te passen.

Voordeel van de de laatste, dat er ook printen te koop zijn waardoor het bouwen relatief eenvoudig is.

En er is plenty info inclusief foto's op diverse fora....

Maar ook de Scratch is eenvoudig op zo'n gaatjes board te maken. Op www.platenspeler.com

staat zelfs een verbetert riaa-filter voor deze simpele maar o zo goed klinkende Riaa.

Een riaa/preamp uit de RB van 1987 of zo (heel erg bekent), daar is af en toe een print 2e hands te koop

op Marktplaatst , kun je gebruiken voor MC elementen vanaf zeg 0,8mv. Voor jouw zal hij waarschijnlijk

veel te versterken ik dacht iets van max 66db.

Verder heb ik ooit nog zelf een riaa ontworpen met maar liefst 11 buizen, die ook nog heel fatsoenlijk

werkte maar een beetje overdone was :D Dat ging goed met een high-output MC 2,5mv

Als ik nu een riaa zou moeten bouwen die geschikt moest zijn voor normale MM of high-output MC's

zou ik waarschijnlijk iets met nuvistors of met DHT-triodes gaan bouwen.

Zie www.dhtrob.com en www.ultranalog.com

Mijn advies lees eerst de genoemde sites eens door vooral die van Maarten (platenspeler.com) want

kennelijk... is best moeilijk.. om een bromvrije versterker te maken (zelf nooit last van gehad) als je zo

de reacties leest op div forums

Vriendelijke groet,

Jack

Bedankt voor je reactie Jack.

Ik denk dat ik de komende tijd wel even vooruit kan met deze sites.

Toch wel erg leuk zo om me te verdiepen in al die projecten die mogelijk zijn.

Ik ga wel steeds enthousiaster worden na het kort door bladeren van de genoemde sites vooral de Phonique ziet er erg goed uit.

Ik ben wel benieuwd hoe dit allemaal zal klinken ten opzichten van elkaar.

Voorlopig ben ik mijn kennis van de elektronica weer aan het ophalen zo dat als ik uiteindelijk een keuze gemaakt heb voor een ontwerp ik deze ook tot een goed eind resultaat kan brengen.

Groetjes George.

Hoi George,

Als je ooit een stapje verder wil in het bouwen van phono-versterkers, dan kan ik je de Aleph Ono van Pass Labs aanraden. Dit is een High-End commercieel ontwerp dat door Pass Labs zelf is vrijgegeven omdat ze een nieuwere versie hadden gemaakt.

Rondom de ontwerpen van Pass Labs is een grote DIY beweging ontstaan. De meesten (inclusief mijzelf) kan je terug vinden op het forum van DIYaudio. Je kan op dat forum ook de ontwerpers van Pass Labs, waaronder Nelson Pass zelf, vragen stellen.

De Aleph Ono kan MC en MM elementen aan, en kan worden ingesteld op het betreffende element mbv minischakelaars. Hij is wel wat complexer dan andere ontwerpen, maar er zijn kant-en klare PCB's te verkrijgen van ander Doe Het Zelvers.

Qua klank kan ik kort zijn... Gewoon super!

Groeten,

bakmeel

Hoi George,

Als je ooit een stapje verder wil in het bouwen van phono-versterkers, dan kan ik je de Aleph Ono van Pass Labs aanraden. Dit is een High-End commercieel ontwerp dat door Pass Labs zelf is vrijgegeven omdat ze een nieuwere versie hadden gemaakt.

http://wduk.worldomain.net/acatalog/AmpKits.html

Staat ook een buizenphono bij en ik denk een topdesign.

Op het gebied van MC phono-pre's bestaat top design niet Carl, het kan altijd beter :) Je hebt goede en hele goede maar ze zijn en klinken allemaal anders. Dat heeft mede te maken met dat een MC prono-pre balanceert op het randje van wat technisch mogelijk is. Er zijn talloze manieren om dat proberen te verwezenlijken en iedere ontwerper heeft daar zo zijn eigen idee

Jawel Carl,

Maar dat maakt het ook zo smaakafhankelijk. Zeker als je zelf gaat bouwen, waar veel tijd en energie in gaat zitten, is het zaak om iets te kiezen waar je je bij thuis voelt. En dat is een beetje kip en ei probleem: Je moet eerst aardig wat proberen om er achter te komen wat jou goed bevalt.

Mijn advies is daarom, als het een van de eerste phono pre's is neem dan niet een al te ingewikkeld design want het is een weg van vallen en opstaan. World Design is zeker een serieuze club maar meer als je op buizen gefocusseerd bent. Ben je dat niet dan kun beter kiezen voor solid state als begin.

In zekere zin is dat uitproberen met koopspullen ook zo maar daar heb je dan de mogelijkheid van doorverkopen zodat de financi

Mijn advies is daarom, als het een van de eerste phono pre's is neem dan niet een al te ingewikkeld design, want het is een weg van vallen en opstaan. World Design is zeker een serieuze club maar meer als je op buizen gefocusseerd bent. Ben je dat niet dan kun beter kiezen voor solid state als begin.

Heb je daar misschien dan nog een idee wat voor ontwerp dat kan zijn dan?

Ik ben inderdaad opzoek naar een ontwerp dat ontzettend goed klinkt maar ook nog eens simpel is van opzet met een minimum aan componententen.

Dit om het enigszins doorzichtig te houden.

Ook lijkt mij het leuk om op deze manier een overstap naar buizen temaken.

Ik heb net naar het project van Bakmeel gekeken op het DIYaudio forum en ik moet zeggen dat ik onder de indruk ben alleen de voeding al is een meesterwerk op zich.

Misschien dat dit nog eens een project wordt als ik wat verder ben in de zelfbouw.

Voor de kits die op World Designgs staan voel ik niet zo veel, niet om dat dit niet goed zou zijn maar als ik het zo snel zie dan zijn dit complete kits zijn, ik vind het nu juist zo leuk om zoveel mogelijk zelf te maken dus ook de behuizing.

Misschien is dat het waarom ik wel erg veel voor een solid-state ontwerp voel.

Groetjes George

Discreet phonotrapje van de ontwerper van de eerste McLaren phono, op diyAudio forum.

http://www.diyaudio.com/forums/showthrea...602#post1393602

Not Found

The requested URL /forums/showthrea...602 was not found on this server.

http://www.diyaudio.com/forums/showthread....602#post1393602 en verderop in de draad.

Sorry, geen kleuterschool gedaan, knippen en plakken blijf moeilijk ;)

Guest Rev. Fatman

Discreet phonotrapje van de ontwerper van de eerste McLaren phono, op diyAudio forum.

http://www.diyaudio.com/forums/showthrea...602#post1393602

Not Found

The requested URL /forums/showthrea...602 was not found on this server.

http://www.diyaudio.com/forums/showthread....602#post1393602 en verderop in de draad.

Sorry, geen kleuterschool gedaan, knippen en plakken blijf moeilijk ;)

Ja, dat blijkt dus. :)

p.s. bedankt voor een functionerende link.

Guest tubejack
Ik ben inderdaad opzoek naar een ontwerp dat ontzettend goed klinkt maar ook nog eens simpel is van opzet met een minimum aan componententen.

Dit om het enigszins doorzichtig te houden.

Ook lijkt mij het leuk om op deze manier een overstap naar buizen temaken.

De 1e stap die je denk ik, moet maken wil ik wel zelfbouwen?

Net als Peter aangeeft, kost het idd veel tijd en moet je zelf het nodige zelf ervaren/proberen

voordat je het geluid hebt dat jij mooi vind.

De volgende vraag is hoe?

Durf je te experimenteren? of heb je liever iets waarvan het meer voorspelbaar is, dat het goed werkt.

Stap 3: buizen, transistoren, fet's of ic's. of een combinatie?

Buizen is zonder meer het lastigste. Over MC zullen we het maar niet hebben, dat is maatwerk en

het is best moeilijk om kleine spanninkjes van 0.6mv te versterken met buizen , lager heb ik nog niet geprobeerd, maar ook dat moet kunnen, zonder step-uptrafo

De Phonodude b.v. is op print is goed te doen, maar of die nu zoveel beter klinkt dan b.v. de Blue Note

Phono 1 durf ik rustig te betwijfelen.

Vriendelijke groet,

Jack

De 1e stap die je denk ik, moet maken wil ik wel zelfbouwen?

Net als Peter aangeeft, kost het idd veel tijd en moet je zelf het nodige zelf ervaren/proberen

voordat je het geluid hebt dat jij mooi vind.

Dat antwoordt is simpel JA

Van dat ik een jaar of 10 was was ik al bezig met het verbouwen van oude radio

Guest Rev. Fatman
Ok George, duidelijk :)

Bespaar nooit, op buisvoeten. ;)

Vriendelijke groet,

Jack

Vraag: wat is voor U de ultime buisvoet? Waar moet deze aan voldoen?

Guest tubejack
]

Vraag: wat is voor U de ultime buisvoet? Waar moet deze aan voldoen?

U? je bedoeld je :) Blijvend goed, contact maken, m.a.w. je moet er > honderd keer een buis kunnen prikken.

Duur hoeft dat overgens niet te zijn voor 3...5 euro koop je mooie keramische buisvoeten met vergulde

contacten. Het hangt ook een beetje v/d toepassing en type buis/voet af bij b.v. een EL84 buis zou ik een

stevig model nemen gezien de hoeveelheid hitte geproduceerd wordt, bovendien is zo' n buis relatief hoog

in verhouding met de voet, dus je loopt het risico dat zo' n buis gammel in de voet komt te staan.

Bij een Octal-voet speelt dat wat minder, ook bij eindbuizen kun je overwegen betere types te nemen.

Teflon buisvoeten zijn m.i. de ultime buisvoeten, helaas hangt daar een prijskaartje aan.

Groet,

Jack

U? je bedoeld je :) Blijvend goed, contact maken, m.a.w. je moet er > honderd keer een buis kunnen prikken.

Uh, enige praktijervaring: Dat goudlaagje is er na een 10-tal keren prikken compleet van af gesleten. Goede keramische voeten die goed stevig klemmen, mooier hoeft mi niet. Teflon is zwaar overdreven en veel duurder. Bovendien zijn die veel zachter en mechanisch minder sterk.

;)

Uh, enige praktijervaring: Dat goudlaagje is er na een 10-tal keren prikken compleet van af gesleten. Goede keramische voeten die goed stevig klemmen, mooier hoeft mi niet. Teflon is zwaar overdreven en veel duurder. Bovendien zijn die veel zachter en mechanisch minder sterk.

;)

Dan heb jij dus niet de goeie gehad :)

en nog geen teflon voetjes gebruikt.

Jawel hoor, kwamen uit een of ander militair ontvangerdeel uit de legerdump (noval voetjes).

Maar MIL-spec haalt het natuurlijk niet bij Audiofilio-spec :P:D

Zonder gekheid Tube, teflon mag van mij best hoor maar vind het zelf zwaar overdreven en de prijs niet rechtvaardigen.

Kan mij overigens wel voorstellen dat je een B300 op een gouden sokkeltje wilt hebben.

;)

Guest tubejack

Jawel hoor, kwamen uit een of ander militair ontvangerdeel uit de legerdump (noval voetjes).

Maar MIL-spec haalt het natuurlijk niet bij Audiofilio-spec :P:D

Peter ik denk, dat je gelijk hebt, zie: http://stevehoffman.tv/forums/archive/index.php/t-13510.html

In het midden :( FabFourFan

Dan deze maar Western Electric Style Octal Socket

http://www.angela.com/catalog/tube-sockets/8.pin.html

Een tijdje terug waren ze