Musicfan Posted 7 januari 2008 Report Share Posted 7 januari 2008 Hoi, heeft iemand "out there" ervaring met Bosendorfer speakers? Ik bedoel geen luistersessies bij leveranciers of zo, maar thuis? Ik overweeg deze speakers (m.n. de VC2) als een optie bij mijn zoektocht naar vervanging voor m'n Sonus Faber Electa Amators in combi met een Unison S8 buizenversterker. Bij voorbaat dank, Erik Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 7 januari 2008 Report Share Posted 7 januari 2008 Welkom hear.. Ik heb begrepen dat die Bosendorf luidsprekers gebouwd zijn als een muziekinstrument. Ik denk dat dit een verkeerd uitgangspunt is. Muziekinstrumenten die naar luidsprekers klinken, kloppen niet en andersom helemaal niet. Maar ja... dat is MIJN mening. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erjee Posted 7 januari 2008 Report Share Posted 7 januari 2008 Beste Musicfan, Het beste dat je kunt doen is met Geert Ramaekers bellen en hem vragen of hij bij je thuis een demo kan verzorgen. Je hebt immers NIETS aan andermans ervaringen. Niemand kent jouw smaak, jouw interieur, jouw akoestiek thuis. Niemand kan dus voorspellen hoe B Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Rev. Fatman Posted 7 januari 2008 Report Share Posted 7 januari 2008 Welkom hear.. Ik heb begrepen dat die Bosendorf luidsprekers gebouwd zijn als een muziekinstrument. Ik denk dat dit een verkeerd uitgangspunt is. Muziekinstrumenten die naar luidsprekers klinken, kloppen niet en andersom helemaal niet. Maar ja... dat is MIJN mening. Het zijn zeer mooie luidsprekers ontworpen door iemand van de piano fabrikant en gebouwd door een degelijke Duitse speakerfabriek. En de rest flauwe marketing verhaaltjes. Ga gewoon luisteren of het je kan bekoren. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Richard 2 Posted 7 januari 2008 Report Share Posted 7 januari 2008 Ze zitten in ieder geval strak in de lak. Op verschillende gelegenheden hab ik wel eens luidsprekers gehoord, gebouwd als muziekinstrument. Dat klonk met muziek met eenvoudige bezetting boven verwachting goed. Maar zodra de muziek complexer wordt of luider gaat spelen vallen dergelijke luidsprekers vaak door de mand. Als luidsprekers gebouwd zijn als muziekinstrumenten kan dat heel goed klinken. Ze hebben dan een eigen klank. Deze klank moet dan wel overeenstemmen en samengaan met het grootste deel van je muzieksmaak. Een lekker klassiek sausje over rauwe hardrock kan wel eens minder gewenst zijn. Link to comment Share on other sites More sharing options...
m44 Posted 7 januari 2008 Report Share Posted 7 januari 2008 ik was erg positief over deze speakers. hebben wel een aparte klank. daar moet je van houden. kan soms wat onrustig klinken. rock ging goed. voldonde druk in het laag en controlle. wel wat kleuring maar niet op een vervelende manier. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Midcall Posted 24 januari 2008 Report Share Posted 24 januari 2008 Ik heb ze twee keer beluisterd, maar de ervaringen stonden zo compleet averechts op elkaar dat ik het moeilijk vind je enig advies te geven. Beide keren toevallig op Threshold versterker wat ik de Belgische importeur ook altijd zie doen. Eerste keer dat ik ze horen was een overweldigende ervaring, betrof klassieke muziek van een of ander klein kamerorkest en een bach-achtig zang stuk opgenomen in een kerk. Zelden iets fraaiers gehoord als toen. Tweede keer was vorig jaar, toen hoorde ik een groter orkestraal werk en wat rockachtig iets, mijn god, dat klonk echt in triest slecht. Laag is in ieder geval niet zijn sterkste kant, ik ben het wat dat betreft niet zo eens met m44, ik vind dat ronduit zwak bij deze speaker. De constatering van onrust in het geluid deel ik wel overigens. Afwerking van de speakers is geweldig en de prijs viel me niet eens erg tegen (meen rond de Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jitze Posted 28 januari 2008 Report Share Posted 28 januari 2008 ..............het overwegen waard als je van wat rustig klassiek werk houdt. Als je een bredere smaak hebt dan zou ik ze niet nemen. Zou het niet zo zijn dat als speakers een bepaalde muzieksoort niet goed kunnen weergeven, dat ook bij een ander soort muziek - rustig klassiek of zo - er zaken mis moeten gaan ? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Midcall Posted 28 januari 2008 Report Share Posted 28 januari 2008 ..............het overwegen waard als je van wat rustig klassiek werk houdt. Als je een bredere smaak hebt dan zou ik ze niet nemen. Zou het niet zo zijn dat als speakers een bepaalde muzieksoort niet goed kunnen weergeven, dat ook bij een ander soort muziek - rustig klassiek of zo - er zaken mis moeten gaan ? Wellicht... maar mijn ervaring was toch anders Fabelachtig bij de ene muzieksoort, en ronduit slecht bij een andere muzieksoort. Maargoed, heb er in totaal drie kwartier naar geluisterd, dus heb niet alle muzieksoorten voorbij horen komen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Richard 2 Posted 28 januari 2008 Report Share Posted 28 januari 2008 Zou het niet zo zijn dat als speakers een bepaalde muzieksoort niet goed kunnen weergeven, dat ook bij een ander soort muziek - rustig klassiek of zo - er zaken mis moeten gaan ?Naar mijn idee hoeft dat niet zo te zijn, een luidspreker die heel goed kleine nuances in de signalen kan weergeven kan al snel over zijn nek gaan met de hoge en comlexe energieniveaus van groot orkestwerk of elektrisch muziekgeweld. Een luidspreker die degelijk genoeg is om deze energieniveaus te verwerken zou weer te stug opgehangen kunnen zijn om de fijne nuances van klein orkestwerk goed weer te geven. Misschien moet je toch wat verder zoeken naar de allesspeler. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jitze Posted 30 januari 2008 Report Share Posted 30 januari 2008 Dat er erg veel speakers zijn die bepaalde zaken niet goed kunnen weergeven is een feit, hetgeen beslist niet wil zeggen dat je daarom maar genoegen moet nemen met een weergave die op enkele aspecten uit de verf komt, het geheel deugt dan gewoon niet. Speakers worden gebouwd naar de wensen van de klant, hetwelk tot gevolg heeft dat er nogal wat aandacht aan de uiterlijke verschijningsvorm wordt besteed, dit komt de weergave zeker niet ten goede. De illusie, dat er zoiets bestaat als een weergever die in staat is volkomen natuurgetrouw muziek weer te geven, heb ik niet er zal altijd wel iets niet helemaal goed gaan. Detaillering en dynamiek lijken mij echter van een enorm groot belang voor de weergave van elk stuk muziek, een speaker die op deze vlakken redelijk presteert, is in staat ook een complex orkest werk redelijk te laten klinken. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Richard 2 Posted 30 januari 2008 Report Share Posted 30 januari 2008 De illusie, dat er zoiets bestaat als een weergever die in staat is volkomen natuurgetrouw muziek weer te geven, heb ik niet er zal altijd wel iets niet helemaal goed gaan.Zolang de dingen die niet helemaal goed gaan maar niet hinderlijk fout gaan is er wat mij betreft niets aan de hand. Als je de lat hoog legt op het gebied van detaiilering en dynamiek krijg je (met een gegeven budget) waarschijnlijk een andere luidspreker dan wanneer je het belangrijk vindt dat een luidspreker op realistische geluidsniveaus kan spelen of wanneer het frequentieverloop zo recht mogelijk moet zijn. Een luidspreker die overal goed in is zal waarschijnlijk niet in het gegeven budget passen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jitze Posted 31 januari 2008 Report Share Posted 31 januari 2008 Vreemd onderscheid wordt hier gemaakt, een speaker die goed presteert in detail, zowel tonaal als dynamisch, zal zeer wel op een passend niveau kunnen spelen en kan ook een rechte frequentie karakteristiek laten zien. Om de conclusie te trekken dat zulke speakers niet te koop zijn voor plm Link to comment Share on other sites More sharing options...
hderkx Posted 31 januari 2008 Report Share Posted 31 januari 2008 @Rev.fatman, Hans Deutsch hat f Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 31 januari 2008 Report Share Posted 31 januari 2008 @Rev.fatman, Lautsprecher , die wie Instrumente schwingen, klingen und T Link to comment Share on other sites More sharing options...
The_Ark Posted 31 januari 2008 Report Share Posted 31 januari 2008 Beste Hans, De fout die iedereen maakt is dat we veel te theoretisch denken. In de praktijk produceert de conus 70% en de kast 30%. Stel: je hebt dit als gegeven. Wat doet een ontwerper met die 30%? a.) proberen te dempen, stijvere kasten etc. Gevolg: de resonanties verschuiven naar het middengebied waar ons oor juist zo gevoelig is. Vooral de vele dwarsbalkjes in speakers zijn hiervoor verantwoordelijk. b.) verschuiven naar het laag. Zie je nooit. Maar laatst zag ik een high-end Jamo(?) die het principe toepast, juist met deze redenatie! In het laag is ons oor ongevoeliger. c.) de resonanties "tunen" zoals Bosendorfer dat doet, en anderen. Dus de onvermijdelijke resonanties laten wegstromen op zgn. lekkere frequenties. Dus kiezen voor kleuring tegenover vervorming. De niet-lineaire vervorming wordt dan ook nog gemaskeerd door de kleuring. Het is een visie. Waar kies je voor? De meeste techneuten denken van de 30% wel even 0% te maken, maar dat kan alleen maar als je ze in de muur inbouwt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Rev. Fatman Posted 31 januari 2008 Report Share Posted 31 januari 2008 ? De meeste techneuten denken van de 30% wel even 0% te maken, maar dat kan alleen maar als je ze in de muur inbouwt. Zelfs dan nog niet. Sommige muren "klinken" gelijk trommelvellen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Alva Posted 3 februari 2008 Report Share Posted 3 februari 2008 Ik overweeg deze speakers (m.n. de VC2) als een optie bij mijn zoektocht naar vervanging voor m'n Sonus Faber Electa Amators in combi met een Unison S8 buizenversterker. Bij voorbaat dank, Erik Beste Erik als je jou SF E. Amators tot nu toe enkel hebt aangestuurd met deze buizenversterker, heb je nog niet gehoord waartoe ze in staat zijn. Geef ze 200W, en jou zoektocht naar andere speakers kan wel stoppen, denk ik. vg Fons Link to comment Share on other sites More sharing options...
Midcall Posted 6 februari 2008 Report Share Posted 6 februari 2008 Beste Erikals je jou SF E. Amators tot nu toe enkel hebt aangestuurd met deze buizenversterker, heb je nog niet gehoord waartoe ze in staat zijn. Geef ze 200W, en jou zoektocht naar andere speakers kan wel stoppen, denk ik. vg Fons Eindelijk iemand die het heeft begrepen met SF. Al dat geneuzel van Italiaanse schoon, finesse en aansturen met mooie muziekale buizenbak, allemaal zo'n onzin met SF. Daar moet je nou juist veel power opzetten, ultieme controle met goede Krell monoblokken of andere powerbakken en ze komen eindelijk eens goed los. Bijna overal waar je komt met Sonus Faber speakers staan ze op van die truttige versterkers, allemaal mooi gebouwd hoor, ook fraai voor het oog, maar enige pit, ho maar. Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 8 februari 2008 Report Share Posted 8 februari 2008 Ik heb ze twee keer beluisterd, maar de ervaringen stonden zo compleet averechts op elkaar dat ik het moeilijk vind je enig advies te geven. (...) Eerste keer dat ik ze horen was een overweldigende ervaring, betrof klassieke muziek van een of ander klein kamerorkest en een bach-achtig zang stuk opgenomen in een kerk. Zelden iets fraaiers gehoord als toen. Tweede keer was vorig jaar, toen hoorde ik een groter orkestraal werk en wat rockachtig iets, mijn god, dat klonk echt in triest slecht. (...) Beste Arjen, Kan het (waargenomen) kwaliteitsverschil tussen beide sessies worden verklaard uit de wellicht verschillende akoestische omstandigheden? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Geerdie Posted 8 februari 2008 Report Share Posted 8 februari 2008 Ik heb ze twee keer beluisterd, maar de ervaringen stonden zo compleet averechts op elkaar dat ik het moeilijk vind je enig advies te geven. (...) Eerste keer dat ik ze horen was een overweldigende ervaring, betrof klassieke muziek van een of ander klein kamerorkest en een bach-achtig zang stuk opgenomen in een kerk. Zelden iets fraaiers gehoord als toen. Tweede keer was vorig jaar, toen hoorde ik een groter orkestraal werk en wat rockachtig iets, mijn god, dat klonk echt in triest slecht. (...) Beste Arjen, Kan het (waargenomen) kwaliteitsverschil tussen beide sessies worden verklaard uit de wellicht verschillende akoestische omstandigheden? Nee. Slechte software. Link to comment Share on other sites More sharing options...
m44 Posted 8 februari 2008 Report Share Posted 8 februari 2008 Ik overweeg deze speakers (m.n. de VC2) als een optie bij mijn zoektocht naar vervanging voor m'n Sonus Faber Electa Amators in combi met een Unison S8 buizenversterker. Bij voorbaat dank, Erik Beste Erik als je jou SF E. Amators tot nu toe enkel hebt aangestuurd met deze buizenversterker, heb je nog niet gehoord waartoe ze in staat zijn. Geef ze 200W, en jou zoektocht naar andere speakers kan wel stoppen, denk ik. vg Fons geef ze 400 watt en ze klinken nog net zo saai en futloos als met de buizenbak van de ts. met de voeding zit het volgens mij wel goed namelijk en die watts hoor je niet. sonus faber is echt zo'n audiofielen merk. niks mis mee maar blinkt ook nergens mee uit. als je er rock op draait val je gewoon in slaap. Ik heb ze twee keer beluisterd, maar de ervaringen stonden zo compleet averechts op elkaar dat ik het moeilijk vind je enig advies te geven. (...) Eerste keer dat ik ze horen was een overweldigende ervaring, betrof klassieke muziek van een of ander klein kamerorkest en een bach-achtig zang stuk opgenomen in een kerk. Zelden iets fraaiers gehoord als toen. Tweede keer was vorig jaar, toen hoorde ik een groter orkestraal werk en wat rockachtig iets, mijn god, dat klonk echt in triest slecht. (...) Beste Arjen, Kan het (waargenomen) kwaliteitsverschil tussen beide sessies worden verklaard uit de wellicht verschillende akoestische omstandigheden? je bedoelt zoiets al meer of minder oorsmeer Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 11 februari 2008 Report Share Posted 11 februari 2008 Beste m44, "Een luidspreker die geschikt is voor klassiek, maar minder voor pop", is onzin! Net zoals "een fototoestel dat geschikt is voor bloemetjes, maar minder voor beestjes". Of een haarkam die "geschikt is voor blond haar, maar niet voor donker haar". Of een handzaag "die geschikt is voor het maken van keukenkastjes, maar niet voor boekenplanken", enzovoorts. Er zijn goede luidsprekers: die zijn Link to comment Share on other sites More sharing options...
m44 Posted 11 februari 2008 Report Share Posted 11 februari 2008 Beste m44, "Een luidspreker die geschikt is voor klassiek, maar minder voor pop", is onzin! Net zoals "een fototoestel dat geschikt is voor bloemetjes, maar minder voor beestjes". Of een haarkam die "geschikt is voor blond haar, maar niet voor donker haar". Of een handzaag "die geschikt is voor het maken van keukenkastjes, maar niet voor boekenplanken", enzovoorts. Er zijn goede luidsprekers: die zijn Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 11 februari 2008 Report Share Posted 11 februari 2008 (...) je bedoelt zoiets al meer of minder oorsmeer Beste m44, O, sorry... ik had even de illusie dat je toch iets z Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts