spido Posted 11 februari 2008 Report Share Posted 11 februari 2008 (...) Dus kiezen voor kleuring tegenover vervorming. De niet-lineaire vervorming wordt dan ook nog gemaskeerd door de kleuring. Het is een visie. (...) Beste The-Ark, De duivel bestrijden met Be Link to comment Share on other sites More sharing options...
The_Ark Posted 11 februari 2008 Report Share Posted 11 februari 2008 De duivel bestrijden met Be Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 11 februari 2008 Report Share Posted 11 februari 2008 Beste The–Ark, Er valt wel wat nuttigers te doen met de luchtbeweging in de kast (c.q. aan de achterzijde van de basunit), zoals kort (maar behoorlijk duidelijk, m.i.) wordt uitgelegd in: http://en.wikipedia.org/wiki/Loudspeaker_enclosure . Omzetten in paneelresonantie (kleuring, na-ijling) is echter de slechtst denkbare optie. Link to comment Share on other sites More sharing options...
The_Ark Posted 12 februari 2008 Report Share Posted 12 februari 2008 Omzetten in paneelresonantie (kleuring, na-ijling) is echter de slechtst denkbare optie. Beste Spido, dat is ook maar een mening . Leuk die wiki-theorie -die mij overigens overbekend is, maar, vertel mij eens: - is er ooit onderzoek gedaan naar de "output" van de kast? (qua hoeveel dB hij genereert t.o.v. de konus) - er bestaan nl. m.i. geen kasten met een output van 0 dB - sterker nog, iedere kast, of wand, heeft een bepaalde eigenresonantie - als jij gelijk hebt, dan is het volstouwen van de kast met dempingsmateriaal de oplossing voor alles, maar iedereen weet dat een teveel aan dempingmateriaal ook niet klinkt. Helaas heb ik de Bosendorfers en dergelijke nog nooit gehoord. Het idee spreekt me echter wel aan. Wel denk ik dat vervormingen in het laag minder hoorbaar zijn dan in het middengebied, dus meen ik dat de dwarsbalkjes Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 13 februari 2008 Report Share Posted 13 februari 2008 (...) - is er ooit onderzoek gedaan naar de "output" van de kast? (qua hoeveel dB hij genereert t.o.v. de konus)- er bestaan nl. m.i. geen kasten met een output van 0 dB - sterker nog, iedere kast, of wand, heeft een bepaalde eigenresonantie - als jij gelijk hebt, dan is het volstouwen van de kast met dempingsmateriaal de oplossing voor alles, maar iedereen weet dat een teveel aan dempingmateriaal ook niet klinkt. (...) Beste The-Ark, Ja, natuurlijk is dat onderzocht! Vele keren, zelfs. En al heel lang geleden, ook. Lees bijvoorbeeld: Stevens, W.R. "Sound radiated from loudspeaker cabinets", Proc. AES, 50th Convention, Londen, maart 1975. Barlow, D.A. "Sound output of loudspeaker cabinet walls", Proc. AES, 50th Convention, Londen, maart 1975. Harwood, H.D. "Some factors in loudspeaker quality", Wireless World, 82, nr. 1485, pag. 45 e.v., 1976. Adams, G.J. "New developments in loudspeaker design - B&W 801", Bowers and Wilkins Publication, 1979. Fincham, L.R. "A bandpass loudspeaker enclosure", KEF Electronics Ltd., 1979. Fryer, P.A. "Intermodulation distortion listening tests", Proc. AES, 50th Convention, Londen, maart 1975. Ja, ik heb natuurlijk (altijd!) gelijk. Nee: de oplossing is NIET het volstouwen met dempingsmateriaal. De ideale luidsprekerbehuizing is oneindig stijf, om de verliezen - vooral bij de laagste frequenties - minimaal te houden. De paneeltrilling die ondanks alles toch nog optreedt, wordt verminderd door schoring en gedempt met (zachte, bitumineuze) dempingsplaten, die vastgeplakt worden tegen de binnenzijden van de kastpanelen. Het pluizige dempingsmateriaal dat in de ruimte van de luidsprekerkast wordt aangebracht, is alleen effectief bij hogere frequenties. Het voorkomt dat er een honky kastgeluid ontstaat. Lage frequenties worden er echter nauwelijks door gedempt. De akoestische output van luidsprekerkasten a.g.v. paneelresonanties en akoestische lekkage is overigens sterk afhankelijk van het paneelmateriaal, de dikte ervan, de afmetingen ervan, de schoring (verstevigingsbalken), dempingsplaten, de c/o frequentie van de woofer, enz. De sterkte van de output kan worden weergegeven als een frequentiekarakteristiek van elk afzonderlijk paneel, en kan worden opgetekend als een tweede curve bij de karakteristiek van de luidsprekerunits. Barlow (Leak Ltd.) en Fryer (Rank / Wharfedale) hebben dat zo gedaan, en hun bevindingen waren hoogst opmerkelijk. Fincham (KEF) bracht ook de na-ijling door paneelresonanties in beeld met behulp van gating techniek (Fast Fourier Transformatie). In het boek van Colloms: hfdst. "The Enclosure", figs. 7.1 - 7.4. Jouw 30% - 70% aanname zag ik nergens bevestigd, overigens. Waar baseer je die op? En moet die aanname gelden als gemiddelde waarde voor de hele audioband? Of alleen bij bepaalde frequenties? Link to comment Share on other sites More sharing options...
The_Ark Posted 13 februari 2008 Report Share Posted 13 februari 2008 Ja, ik heb natuurlijk (altijd!) gelijk. ... De ideale luidsprekerbehuizing is oneindig stijf, om de verliezen - vooral bij de laagste frequenties - minimaal te houden. ... Jouw 30% - 70% aanname zag ik nergens bevestigd, overigens. Waar baseer je die op? H Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erjee Posted 13 februari 2008 Report Share Posted 13 februari 2008 Overigens vind ik dit wel een leuke discussie, maar het hoort niet in dit topic. Excuus voor de vervuiling Mee eens, The_Ark; een leuke discussie die ik graag volg. Maar vind het juist uitstekend in dit topic horen, omdat de luidsprekerbouwer van de topicstarter heel erg bewust is van de invloed van kasttrillingen. Keep up the good work! Link to comment Share on other sites More sharing options...
leobus Posted 13 februari 2008 Report Share Posted 13 februari 2008 Paneeltrillingen worden, zoals je zegt verminderd, niet ge Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 13 februari 2008 Report Share Posted 13 februari 2008 (...) A. - Oneindig stijf bestaat niet (...) B. - die 30/70 was alleen maar om de discussie aan te zwengelen; al is het 10/90, of 1/99 => het kan voor een audiofiel hoorbaar zijn. DAN NOG blijft de vraag, WAT doe je met die overgebleven energie? C. En die desondanks toch goed klinken? Kennelijk doen ze iets anders heel goed, of zijn die trillingen helemaal niet zo belangrijk (gemaakt). Beste The_Ark, Ad A. D Link to comment Share on other sites More sharing options...
The_Ark Posted 14 februari 2008 Report Share Posted 14 februari 2008 Ik heb die theori Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 14 februari 2008 Report Share Posted 14 februari 2008 A. (...) Gelukkig klinken mijn speakers ondanks het MDF nog wel zo goed dat ik er 100% van kan genieten. B. Waar ik met Spido het oneens zal blijven is een theoretisch aspect. Het is m.i. een ideaalbeeld dat alle ongewenste energie omgezet wordt in warmte.(...) Beste The-Ark, Ad A: MDF is m.i. volslagen ongeschikt als kastmateriaal voor luidsprekers. Het is in geen enkele richting sterk. Dat zo veel fabrikanten het toepassen, is m.i. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stefan Posted 21 februari 2008 Report Share Posted 21 februari 2008 Ja ook ik ben van de "bitumen op mdf"-generatie. Mijn volgende speakers worden van echt hout, omdat dat simpelweg beter klinkt. Weer iemand die het licht heeft gezien Ik ben ook ooit begonnen met MDF en bitumen, berken multiplex is dan inderdaad beter maar het beste is natuurlijk echt hout! Dat echt hout krom trekt of scheurt is nogal overdreven. Ik neem aan dat Spido alleen spaanplaat meubels van Ikea in huis hebt staan omdat ze anders maar zouden scheuren, of met echt hout het Gamma hout bedoeld wat in de winkel al krom en gescheurd ligt te wezen................. Wij hebben thuis veel massief houten meubels (ook antiek uiteraard) en die blijven op een of andere wonderlijke wijze gewoon heel en recht Groeten, Link to comment Share on other sites More sharing options...
Richard 2 Posted 23 februari 2008 Report Share Posted 23 februari 2008 Een stijver bouwmateriaal resoneert op een hogere frequentie dan een slap materiaal. Een slap materiaal zet de trillingsenergie wel wat makkelijker om in warmte. Voor een baskast zou een stijf materiaal gunstiger zijn als de resonanties buiten het weergavegebied van de woofer worden gebracht. Voor een middenbehuizing zou je dan weer een wat slapper materiaal als MDF kunnen om de resonanties onder het weergavegebied te krijgen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 25 februari 2008 Report Share Posted 25 februari 2008 Beste Richard, Niet alleen de frequentie (toonhoogte), maar ook de Q (de mate waarin) en de inwendige demping zijn van belang. Even een samenvatting van mijn voornaamste bevindingen: • Een baskast moet zo stijf en stevig mogelijk zijn, om kleuring (na-ijling) en verliezen te voorkomen. Idealiter vormt de kast een onvervormbaar pomphuis. • Een baskast moet bij voorkeur geen ongestutte panelen hebben die langer zijn dan de halve golflengte van enige frequentie die de kast moet produceren, om staande golven te voorkomen. • Optimaal is zwaar en stijf kastmateriaal (bijv. speksteen) indien bekleefd met zachte dempingspanelen (bijv. vilt of bevloeiingsmat, gedrenkt in bitumenkleefstof). • Wat geldt voor de baskast, geldt eigenlijk ook voor de overige compartimenten. In eerste instantie moeten verliezen worden voorkomen. Secundair moeten onbedoeld overblijvende paneeltrillingen (if any!) worden gedempt met bijv. bitumen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stefan Posted 26 februari 2008 Report Share Posted 26 februari 2008 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Rev. Fatman Posted 27 februari 2008 Report Share Posted 27 februari 2008 Beste Richard, Niet alleen de frequentie (toonhoogte), maar ook de Q (de mate waarin) en de inwendige demping zijn van belang. Even een samenvatting van mijn voornaamste bevindingen: Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 27 februari 2008 Report Share Posted 27 februari 2008 Weleerwaarde, Neen, hij! De kast worde gemaakt van eindeloos zwaar en stijf materiaal, en de conus van eindeloos licht en stijf materiaal. (Tenzij men het opbreekgedrag van de niet-stijve conus zodanig onder controle heeft dat er geen faseverliezen en (dus) aantastingen van de frequentie/amplitudekarakteristiek optreden. De piston-action van basspeakers als de Leak "Sandwich", de KEF B139, de Podzus-G Link to comment Share on other sites More sharing options...
m44 Posted 27 februari 2008 Report Share Posted 27 februari 2008 Ja, ik heb natuurlijk (altijd!) gelijk. ... De ideale luidsprekerbehuizing is oneindig stijf, om de verliezen - vooral bij de laagste frequenties - minimaal te houden. ... Jouw 30% - 70% aanname zag ik nergens bevestigd, overigens. Waar baseer je die op? H Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stefan Posted 29 februari 2008 Report Share Posted 29 februari 2008 Een unit, dus, die van nature een steeds kleiner deel van het membraan laat meewerken naarmate de frequentie stijgt.) Dat kan alleen maar de Manger zijn....................................... Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 1 maart 2008 Report Share Posted 1 maart 2008 (...) Dat kan alleen maar de Manger zijn....................................... Beste Stefan, De oorspronkelijke Manger, bedoel je? Die met de losjes "gebreide" textielconus? Of bedoel je de nieuwere "Manger Schallwandler" (of ook: "Mangerwandler")? Die lijkt niet perfect op te breken: (...) Der Manger Schallwandler (kurz auch Mangerwandler) besitzt eine Membran, die im Gegensatz zu anderen Lautsprechern eben nicht besonders steif sein muss, sondern biegeweich ist. Die Wellen breiten sich darum auf ihr wie auf einer Wasseroberfl Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 1 maart 2008 Report Share Posted 1 maart 2008 Zou je de LS kast van een sandwich van hout en kit kunnen maken (twee lagen hout met kit tegen elkaar aanplakken). Ik heb daar wel eens over gedacht als materiaal om een audiorack van te maken. Moet toch behoorlijk dood zijn. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Richard 2 Posted 1 maart 2008 Report Share Posted 1 maart 2008 Ideaal is een dubbelwandige kist met een vacuum in de spouw. In de praktijk erg moelijk realiseerbaar, of je moet iets met concentrische kogels doen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 1 maart 2008 Report Share Posted 1 maart 2008 Ideaal is een dubbelwandige kist met een vacuum in de spouw. In de praktijk erg moelijk realiseerbaar, of je moet iets met concentrische kogels doen. Een goede kogel is altijd concentrisch... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erjee Posted 2 maart 2008 Report Share Posted 2 maart 2008 Ideaal is een dubbelwandige kist met een vacuum in de spouw. In de praktijk erg moelijk realiseerbaar. Veel beter en makkelijker: Gewoon paneelspeakers nemen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 3 maart 2008 Report Share Posted 3 maart 2008 Het probleem met paneelspeakers is, dat ze door akoestische kortsluiting geen bas hebben. Geen slechte bas, maar ook geen goede bas... Nou ja, het is natuurlijk wel een oplossing van het "basprobleem", zo'n totale amputatie van 't laag. Maar mijn keuze zou 't niet zijn! Sandwichpanelen bieden zeker mogelijkheden. Doordat de trillingen (frequenties) verschillende snelheden hebben in de diverse lagen van de sandwich-panelen, worden staande golven verzwakt (of zelfs uitgedoofd) door fasetegenstellingen. Voorbeelden (historisch): Wharfedale (Briggs, nooit commercieel uitgevoerd, alleen voor hobbyisten/zelfbouwers) met zandgevulde triplexpanelen, Leak/Rank/Wharfedale (nooit commercieel uitgevoerd: alleen patent voor commercie) met watergevulde panelen, Magnat (nooit commercieel gebracht, geen patent) met spaanplaat/bitumen/spaanplaat sandwich panelen. Al deze ontwikkelaars w Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts