padangpanjang Posted 8 januari 2008 Report Share Posted 8 januari 2008 Hallo, Een paar dagen geleden heb ik een paartje Rauna de "Leira" gekocht voor een "appel en een ei", een ontwerp van Bo Hansson van ook o.a. "Opus 3". De luidspreker is van beton en is een transmissielijn, welliswaar een luidpreker van ik schat 25 jaar oud. Destijds geloof ik geimporteerd door Durob, aangestuurd door een Unison Simply 845 single ended buizenversterker en Proceed cd speler nog steeds verassend. Nadeel is dat de lak gebarsten is (een bekend euvel bij deze luidspreker..) Wie kent deze luidsprekers nog..?? Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 8 januari 2008 Report Share Posted 8 januari 2008 Beste Padangpanjang, Leuk ontwerp, en kennelijk het repareren / restaureren waard! (...) Lagade kanten med solution fr Link to comment Share on other sites More sharing options...
paul demo Posted 8 januari 2008 Report Share Posted 8 januari 2008 Prachtige luidsprekers. Super op inderdad buizenversterkers. Let erop dat je bij restauratie de de kasten eerst enkele lagen sealer geeft en daana het geheel aflakt met een flexibele tweecomponentenlak. Dan heb je ook in de toekomst geen barsten meer in de lak. Link to comment Share on other sites More sharing options...
The_Ark Posted 8 januari 2008 Report Share Posted 8 januari 2008 Waren een tijdje referentie bij Audio& Techniek. Ik herinner me althans dat ze diverse versterker-testen ermee uitvoerden. Goeie combi met de Marantz PM80. Link to comment Share on other sites More sharing options...
padangpanjang Posted 8 januari 2008 Author Report Share Posted 8 januari 2008 Bedankt allen voor de reactie, Ik denk dat ik de luidsprekers origineel laat, zat namelijk over te denken om ze op te waarderen naar de MKII. Ga ze wel helemaal opknappen, bedankt paul voor de tip betreft het opnieuw lakken. Ik vroeg me eigenlijk af of het nodig zou zijn om de woofers opnieuw te kitten. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted 8 januari 2008 Report Share Posted 8 januari 2008 klingt sehr gut ein tolles ding Link to comment Share on other sites More sharing options...
The_Ark Posted 8 januari 2008 Report Share Posted 8 januari 2008 Ik vroeg me eigenlijk af of het nodig zou zijn om de woofers opnieuw te kitten. Kitten? Gewoon kaal op de kast schroeven. Dat klinkt m.i. echt beter, Less is more, al zullen weinigen daarmee eens zijn. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Magnejan Posted 8 januari 2008 Report Share Posted 8 januari 2008 Hoewel de hoogweergave van deze luidsprekers onaangename kantjes had, heb ik twee paar Rauna Leira's II in bezit gehad. Van het eerste paar werd een exemplaar omgestoten. Daar bleek een Rauna niet op gebouwd te zijn; er restte niets dan brokken en gruis. Later kwam ik een tweedehands paar tegen, die ik uit nostalgische overwegingen niet kon laten staan. Een belangrijk verschil tussen de twee versies van de Leira is dat het beton van de Leira II een halve centimeter dikker was. Versie Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Rev. Fatman Posted 8 januari 2008 Report Share Posted 8 januari 2008 PS @ The Ark: zover ik weet zitten de luidspreker eenheden op het beton gekit, er valt dus niets te schroeven. Dat zouden er meer moeten doen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
padangpanjang Posted 8 januari 2008 Author Report Share Posted 8 januari 2008 Ik heb de Rauna's eigenlijk ook uit nostalgische redenen aangeschaft, ik zag ze op Marktplaats staan voor weinig dus kon ik ze niet laten staan. Normaal draai ik met de Ensemble "Reference" maar aangezien er een kleintje in huis rondkruipt durf ik het niet aan deze te laten staan ivm om stoten het zijn namelijk kleine monitoren op een standaard, dus voorlopig heb ik de Rauna's neergezet en het klinkt echt niet verkeerd. Wat jan zegt is helemaal waar ondanks ik ze aanstuur met een Unison simply 845 heeft het toch soms de neiging naar een wat minder verfijnd hoog maar het stoort niet echt, de mkII versie is inderdaad dikker kwa beton dus opwaarderen is geen optie. Wel is er een modificatie mogelijk waarbij de woofer en tweeter vervangen wordt, ik laat ze echter origineel. Link to comment Share on other sites More sharing options...
loek Posted 15 januari 2008 Report Share Posted 15 januari 2008 Sorry voor de late reactie, maar kwam ineens je vraag tegen. Ik ken deze speakers wel! Heb ongeveer 18 jaar geleden een paar Rauna Leira 2 gekocht bij Rhapsody in Hilversum. Heb indertijd veel speakers beluisterd, maar toen de Rauna's werden opgesteld waren we meteen verkocht. Ik gebruik ze nog steeds, en ben nog steeds erg tevreden over de klank: Vooral in het stemmengebied vind ik ze onverslaanbaar, maar dat is mijn mening. bovendien laten ze een mooi laag horen. Momenteel gebruik ik een Yamaha surround versterker, maar ik overweeg deze te vervangen door een "dikke" Marantz. Met vr. groet, Loek Link to comment Share on other sites More sharing options...
piekermesuf Posted 11 januari 2009 Report Share Posted 11 januari 2009 Kennen? Ik heb ze nog steeds in gebruik (met Marantz PM80). Een prachtig "los van de luidspreker" en goed in de ruimte staand geluid. Erg mooi met vocaal. Het laag loopt msschien niet oneindig door, maar komt zuiver een gaaf de ruimte in. Op de voorwaarde dat ze achter toch wel een meter van de wand staan. Ik heb ze in 1988 gekocht bij CAC in Leiden. Ondanks dat ik de vormgeving niet zo bijzoner mooi vond. Toch geen enkele spijt gehad. Hallo, Een paar dagen geleden heb ik een paartje Rauna de "Leira" gekocht voor een "appel en een ei", een ontwerp van Bo Hansson van ook o.a. "Opus 3". De luidspreker is van beton en is een transmissielijn, welliswaar een luidpreker van ik schat 25 jaar oud. Destijds geloof ik geimporteerd door Durob, aangestuurd door een Unison Simply 845 single ended buizenversterker en Proceed cd speler nog steeds verassend. Nadeel is dat de lak gebarsten is (een bekend euvel bij deze luidspreker..) Wie kent deze luidsprekers nog..?? Link to comment Share on other sites More sharing options...
PD Posted 13 januari 2009 Report Share Posted 13 januari 2009 Grappig dat er zoveel positieve ervaringen met de Rauna's zijn. Ik zelf heb ze 1x in een woonkamer beluisterd en vond dat toch ook behoorlijk klinken. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 13 januari 2009 Report Share Posted 13 januari 2009 Misschien zitten hier nog passende units tussen (mn Zweeds is niet zo best) http://rauna.e-butik.se/?cat_id=23 Zie trouwens dat ze veel meer verkopen. oa. (diy) draaitafels http://rauna.e-butik.se/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ruud Posted 13 januari 2009 Report Share Posted 13 januari 2009 Ik weet nog dat wij (Raf H'sum) ze ook verkochten, heb ze een keer meegenomen om thuis(drie hoog, ja zoveel moeite deden we toen nog) te beluisteren, ik vond ze wel aardig doch niet echt bijzonder. Stuurde ze aan met een AR combi SP6/D110. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 13 januari 2009 Report Share Posted 13 januari 2009 Degene van wie ik m'n eerste Bryston 4B heb gekocht had een paar staan. Dat is alweer in 1993 geweest of zo. Helaas had 1 van z'n kinderen er een omgestoten en was er een stuk uit de "kast" gebroken. Dat had die meneer in kwestie weer "dichtgemetseld". Van de klank was ik niet zo ondeer de indruk, maar dat kon ook aan de set liggen. De voorversterker uit z'n set (een Counterpoint) was nl in revisie en derhalve werd de ZoNie CDP555ES rechtstreeks op de Bryston 4B aangesloten. Het klonk erg ZoNie-achtig (dun, zonder plaatsing en redelijk stressig). Als de lak er vanaf gaat, dan kun je ze volgens mij het beste laten stralen en daarna weer lakken met betonverf. Link to comment Share on other sites More sharing options...
threshold Posted 17 januari 2009 Report Share Posted 17 januari 2009 Hoewel de hoogweergave van deze luidsprekers onaangename kantjes had, heb ik twee paar Rauna Leira's II in bezit gehad. Een belangrijk verschil tussen de twee versies van de Leira is dat het beton van de Leira II een halve centimeter dikker was. Versie Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 17 januari 2009 Report Share Posted 17 januari 2009 Vroeger op de HTS was er iemand die z'n speakers uit beton goot. Erik Klijnsmit..?? Link to comment Share on other sites More sharing options...
buizenbart Posted 17 januari 2009 Report Share Posted 17 januari 2009 Vroeger op de HTS was er iemand die z'n speakers uit beton goot. Erik Klijnsmit..?? Link to comment Share on other sites More sharing options...
m44 Posted 18 januari 2009 Report Share Posted 18 januari 2009 speakers niet met kit vast zetten. gebruik liever bizontix classic of beenderlijm. ( voor de tweakers onder ons) Link to comment Share on other sites More sharing options...
threshold Posted 18 januari 2009 Report Share Posted 18 januari 2009 Vroeger op de HTS was er iemand die z'n speakers uit beton goot. Erik Klijnsmit..?? HTS Zwolle rond 1988? Denk van niet... Die speakers zouden al eens last kunnen hebben van betonrot. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts