mordante Posted 8 januari 2008 Report Share Posted 8 januari 2008 Een bekend probleem bij Rega platen spelers is dat de VTA niet instelbaar is. Er zijn diverse oplossingen op de markt hiervoor. Rega zelf maakt spacers van 2 en 4 mm. Verder zijn er de Expressimo VTA, Incognito Easy Rider / Origin Live VTA, Michell VTA adjuster etc. Wie heeft ervaring met dit soort producten? De Michell lijkt mij een mooi systeem maar dan moet de mounting hole groter worden gemaakt en daar ben ik wat huiverig voor. Zijn er bedrijven die de Michell verkopen en nauwkeurig kunnen instaleren? Zijn er mensen hier die mij kunnen helpen bij het monteren van een element en helpen bij het juist in/af-stellen van de VTA? Link to comment Share on other sites More sharing options...
stefk Posted 8 januari 2008 Report Share Posted 8 januari 2008 Hey Mordante, Inderdaad een bekend "probleem" en mij totaal niet vreemd Heb een Rega P25 as remember Wou dus een Benz Ace kopen en laten installeren in Antwerpen (ook gebeurd hoor tot volle tevredenheid) Probleem 1, zo'n spacer heeft zn beperkingen zoals je zelf aangeeft, hoger dan 4mm en je kan de moer onderaan niet vastzetten ... Oplossing is dus uitfreezen. hoef je niet huiverig vr te zijn Heb gekozen vr de Michell VTA adjuster omdat hij met Michell draaitafels werkt. Kostprijs 40 euro. De man heeft zelf de opening uitgefreesd en herspoten in black, Ace gemonteerd enz enz en dit vr de prijs van de Adjuster en het Benz Ace element, nothing more. Ben dus zeer tevreden want het resultaat is puik. Alles ziet er heel solide uit + de afstelling is preciezer dan met spacers. Suc6 Gr Stef Heb spijtig genoeg nog gn digitoestel, anders maakte ik enkele foto's van mijn P25 Link to comment Share on other sites More sharing options...
mordante Posted 8 januari 2008 Author Report Share Posted 8 januari 2008 Mischien ga ik dan wel aan de Michell. Alleen nu nog een adres in Nederland, liefst een beetje in de buurt van Zoetermeer die zo'n Michell netjes kan instaleren. Weet iemand waar ik dat kan laten doen? Het gaat mij alleen om de Michell VTA adjuster ik hoef er geen element bij. Link to comment Share on other sites More sharing options...
stefk Posted 8 januari 2008 Report Share Posted 8 januari 2008 Mordante kZal eens kijken onderaan, het uitfreezen is volgens mij echt zelf te doen hoor Je hoeft enkel een boor te hebben waarmee ze gaten uitfrezen in gyproc bvb ... Het moeilijkste is de afstelling van zo'n VTA, i guess heb zelf nog niets veranderd ... durf niet Gr Stef Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 8 januari 2008 Report Share Posted 8 januari 2008 Afstellen van de VTA is niet zo erg moeilijk. Afgezien van de mechanische nick-nack doe je dat als volgt. Zet eerst de armbuis parallel aan de plaat als uitgangspunt, dan de arm omhoog of omlaag stellen tot dat zowel het hoog als het laag beiden zo onvervormd mogelijk klinken. Op een testplaat staan hiervoor speciale test tracks maar met een gewone plaat en een goed gehoor gaat het ook prima. Link to comment Share on other sites More sharing options...
andromedaaudiodesign Posted 8 januari 2008 Report Share Posted 8 januari 2008 Op die vpi van mij zit gewoon een draadstang met daarop een moer die je kunt borgen op de draad. Zoiets zou je evt zelf kunnen maken bijv een draadstang M20 (fijne draad) moer aan de zijkant inboren M6 tappen . Arm erop monteren , waarschijnlijk moet er iets van de arm af , of iets uit het plateau waarop de arm steunt om voldoende stelhoogte tekrijgen. Ps tis maar een suggestie Ik vind de armhoogte instelling wel erg belangrijk moet ik zeggen, ik heb de hoogte naar max beneden en max boven geschroefd en ik kwam uit op een hoogte waarbij de armbuis iets afloopt naar het element toe , het aantal graden heb ik niet nagemeten,de antiskating niet die ligt er op het moment af. gr hj Link to comment Share on other sites More sharing options...
mordante Posted 8 januari 2008 Author Report Share Posted 8 januari 2008 Bedankt voor je sugestie maar ik ga niet zelf dingen knutselen aan mijn platen speler. Een VPI lijkt mij ok wel wat alleen de 2200euro voor het instap model is veel meer dan ik op de bank heb staan. Bij een platenspeler van die klasse hoort ook een phono pre van die klasse en dan ben al snel weer 1000euro verder. Dus hoe graag ik het mischien wel wil om een wat betere TT te kopen de Rega P25 heb ik en is wel van een niveau dat ik behoorlijk zou moeten investeren om wat beters te krijgen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 8 januari 2008 Report Share Posted 8 januari 2008 Als je op dit moment geen last hebt van vervorming in het hoog of het laag zou ik er niet te veel wakker van liggen. Deze maar weer eens onder het stof vandaan gehaald: http://www.tnt-audio.com/sorgenti/vta_e.html Link to comment Share on other sites More sharing options...
mordante Posted 8 januari 2008 Author Report Share Posted 8 januari 2008 Die pagina laad niet Ook komt er binnenkort een ander element in mijn huis die zeer waarschijnlijk een VTA aanpassing nodig heeft. Link to comment Share on other sites More sharing options...
andromedaaudiodesign Posted 8 januari 2008 Report Share Posted 8 januari 2008 Bij mij wel , overigens , interessant stukje ik heb het nog niet helemaal doorgelezen , maar hij heeft niet veel op met het hifi reviewestablishment. Je had overigens zelf al een aantal "VTA" versteloplossingen ik zou er 1 kiezen waarbij je de arm kunt laten dalen tov het horizontale plaatopp. en waarbij je de arm flink hoger dan horizontaal kunt zetten en dat alles zo stabiel mogelijk. gr hj Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 8 januari 2008 Report Share Posted 8 januari 2008 Die pagina laad niet Ook komt er binnenkort een ander element in mijn huis die zeer waarschijnlijk een VTA aanpassing nodig heeft. Even wachten, het kan soms erg druk zijn op TNT. Overigens is het wel zo dat de bevestigingsmaten van elementen vrij goed gestandaardiseerd zijn. Al zijn er altijd wel fabrikanten die daar lak aan hebben. Link to comment Share on other sites More sharing options...
stefk Posted 9 januari 2008 Report Share Posted 9 januari 2008 Goeiemorgen Kan alleen maar herhalen dat de VTA adjuster van Michell het perfect doet met mijn P25 Welk element ook, het is voor altijd ok en zeer juist instelbaar Mordante, kga proberen een digitaal toestel te lenen en ik mail je dan enkele foto's door Gr Stef Link to comment Share on other sites More sharing options...
mordante Posted 9 januari 2008 Author Report Share Posted 9 januari 2008 Goeiemorgen Kan alleen maar herhalen dat de VTA adjuster van Michell het perfect doet met mijn P25 Welk element ook, het is voor altijd ok en zeer juist instelbaar Mordante, kga proberen een digitaal toestel te lenen en ik mail je dan enkele foto's door Gr Stef Ben ook opzoek naar een dealer van JA Michell Engineering bij mij in de buurt, heb er 1 gevonden in Delft maar die is elke eerste dinsdag van de maand gesloten dus ga ik ze vandaag maar weer eens bellen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
buizenbart Posted 9 januari 2008 Report Share Posted 9 januari 2008 Ben ook opzoek naar een dealer van JA Michell Engineering bij mij in de buurt, heb er 1 gevonden in Delft maar die is elke eerste dinsdag van de maand gesloten dus ga ik ze vandaag maar weer eens bellen. Audiohuis Delft? Link to comment Share on other sites More sharing options...
mordante Posted 9 januari 2008 Author Report Share Posted 9 januari 2008 Ben ook opzoek naar een dealer van JA Michell Engineering bij mij in de buurt, heb er 1 gevonden in Delft maar die is elke eerste dinsdag van de maand gesloten dus ga ik ze vandaag maar weer eens bellen. Audiohuis Delft? Die ja, heb ze aan de telefoon gehad, kunnen de VTA adjuster wel leveren maar niet monteren. Dit omdat he gat (mounting hole) groter gemaakt moet worden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Matt Posted 9 januari 2008 Report Share Posted 9 januari 2008 Er zijn nog meer VTA adjusters. Rik Stoet heeft er eentje, Origin Live ook. Misschien dat voor deze varianten het gat niet groter gemaakt hoeft te worden? De Michell is volgens mij best dik! Link to comment Share on other sites More sharing options...
stefk Posted 10 januari 2008 Report Share Posted 10 januari 2008 Misschien dat voor deze varianten het gat niet groter gemaakt hoeft te worden? Waarom moest het gat onderaan groter gemaakt worden bij mij? Niet vr de VTA adjuster maar vr de moer van de arm. Doordat de arm omhogg moet voor het Benz Ace element, gaat de armbuis ook omhoog en hou je dus geen schroefdraad meer over Daarom uitfreezen om de moer te kunnen bevestigen gr Stef Link to comment Share on other sites More sharing options...
Matt Posted 10 januari 2008 Report Share Posted 10 januari 2008 Ah ja... excuseer! Niet goed gelezen... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts