Jump to content

Hoe kan je een luidspreker objectief beoordelen?

BigAl
 Share

Recommended Posts

Ik niet , maar massa laat zich niet verloochenen , en welke speaker met thiel had je gehoord dan?

gr :( hj :D

Laat ik het eens omdraaien. Welke Thiel driver kan het hele 700 - 20khz goed weergeven?

De Thiel tweeter is best goed (niet geweldig, heb ze gehoord in meerdere ontwerpen), maar moet toch echt midden in het vocale gebied gefilterd worden, naar een mid met een andere afstraalgedrag en response. Dat hoor je gewoon in het totaalplaatje (minder homogeen).

Mijn punt is juist dat de overgang tussen 2 drivers in het gebied 700-20khz niet lekker gaat. Mede door:

1. Conus naar dome (waar zijn de dome mids eigenlijk gebleven?)

2. Afstraalgedarg

3. Delay

4. .....

Het membraam van een B&G Neo8PDR is toch echt niet zwaarder dan die van een Thiel C23 en hij gaat wel 500 - 20khz....... ;)

In mijn ontwerp van bijv de orion heb ik op het overname punt 2.5 khz geen dip of bult., en ik hoor ook abs geen overgang , maar misschien jij wel wie zal het zeggen.

http://www.andromeda-design.nl/freq_paginas/freq_orion.htm

Te beluisteren bij http://www.senseofmusic.nl/

" sorry beetje reclame"

In mijn ontwerp van bijv de orion heb ik op het overname punt 2.5 khz geen dip of bult., en ik hoor ook abs geen overgang , maar misschien jij wel wie zal het zeggen.

http://www.andromeda-design.nl/freq_paginas/freq_orion.htm

Te beluisteren bij http://www.senseofmusic.nl/

" sorry beetje reclame"

Als ik alleen op de freq curve zou afgaan (gebied 1 - 2,5 khz), dan valt je speaker af...... Waar komen die hobbel en dat dal vandaan? Hoe ziet het faseverloop er uit? En off-axis metingen?

Misschien moet je eens een systeem gaan luisteren zonder overgang? B.v. de AER? :cool2:

Alle metingen zijn gedaan met 1/3 smoothe factor , de pieken en dalen blijven allen binnen 2 db wat niet veel is , geen unit is perfect.

Met een andere schaalinstelling is de grafiek veel mooier te maken , maar dat is niet de bedoeling .

Natuurlijk heel mooi die range +/- 2 db, maar niet uitzonderlijk op 1 meter gemeten (hoe gaat dit uitpakken op de luisterplek?). Wat mij meer verbaast is -2 en +2 binnen 1 octaaf....... dat is een afwijking van 4db in een gebied waar ons gehoor finesse en detail uiterst belangrijk vindt.

Let wel ik zeg niks over de KLANK van je speakers, maar dit is mijn indruk als ik ALLEEN naar de freq curve kijk (heb niet meer om naar te kijken).

Indruk: Midden gebied (800hz-2khz) is wat versterkt tov hoge mid (3-8khz), dit kan leiden tot over detaillering/benadrukking (in your face geluid), maar te gelijk toch detailverlies door dip op circa 1300hz). Heb je verlies van de dip proberen te compenseren door het mid als geheel wat harder te laten spelen?

Voordat ik de uiteindelijke filterwaarden bepaal heb ik wel 100 metingen verricht , varieerend van 0 tot 50 graden op de tweeter as , varierend ook in hoogte 50 cm tot 150cm en van 1 meter voor de speaker tot 5 meter van de speaker , van daaruit trek ik mijn conclusie.

Dat is geen antwoord. En roept eigenlijk alleen maar meer vragen op!

Nee niet alleen het subjectieve deel (maar zeker van belang), maar vooral ook compleetheid van variabelen die wij meten. Ik ben namelijk van mening dat het meetmodel nog niet compleet is. (Ik ben zeker niet compleet).

Even afgezien van wel of niet compleet, met wat we tegenwoordig meten kunnen we heel veel beschrijven... echter er zijn een paar problemen. De meetonzekerheid is hoog, ik schat in de ordegrootte van 5 a 10% van de gemeten waarde (2s), de herhaalbaarheid van een meting is nog bedroevender. Bij deze schatting heb ikhet over laboratorium metingen.

Het volgende probleem wordt door het voorgaande alleen maar vergroot, wij interpreteren de meetdata niet goed. Sterker nog, vaak worden de meetgegevens al door de meetsoftware voorbewerkt zonder dat wij exact weten hoe (b.v smoothing). Wij kijken naar de grote lijn, 1/3 octaaf, 1/12 octaaf, ..., maar niet per Hz of 0.5Hz. Wij weten vervolgens niet eens hoe we bij dit soort intervallen resultaten moeten interpreteren en zeker de zelfbouwer niet om dat hij niet de middelen heeft om deze ervaring op te kunnen doen (tenminste niet met echte luidsprekers). En dan heb ik het alleen nog maar over de amplitude op de as.

ten slotte, er is m.i. maar en echte manier om speakers te beoordelen, in de eigen luisterruimte en met slechts een criterium, kopen? ;)

(...). Sterker nog, vaak worden de meetgegevens al door de meetsoftware voorbewerkt zonder dat wij exact weten hoe (b.v smoothing). Wij kijken naar de grote lijn, 1/3 octaaf, 1/12 octaaf, ..., maar niet per Hz of 0.5Hz. (...)

Beste Seed7,

Wat meetresultaten (volgens standaardprocedures) nog lastiger maakt te evalueren, is het optreden van niet-lineariteiten. Bij grote belasting presteert een luidspreker anders dan bij geringe belasting, en na langdurig gebruik presteert hij anders dan vlak na een koude start. Kortom: na een uurtje meet je (of luister je naar) een andere luidspreker...

Overigens bleek uit luisterproeven dat een kort scherp piekje of dalletje minder opvallend of storend is dan een uitgebreider maar vlakker gebied met versterkte resp. verzwakte weergave.

Volgens Colloms (in 8.1 "Audibility of Response Irregularities"):

An investigation into the audibility of response irregularities has been conducted by P.A. Fryer of Rank-Leak-Wharfedale. His tests have confirmed that the long held suspiciont hat low Q deviations of small amplitude and broad extent can be considerably more significant than high Q narrow-band irregularities, mainly due to the reduced probability of exciting the latter. (...)

Colloms verwijst hierbij naar Fryer, P.A. "Intermodulation distortion listening tests", Proc. AES, 50th Convention, Londen, maart 1975.

Nee niet alleen het subjectieve deel (maar zeker van belang), maar vooral ook compleetheid van variabelen die wij meten. Ik ben namelijk van mening dat het meetmodel nog niet compleet is. (Ik ben zeker niet compleet).

Even afgezien van wel of niet compleet, met wat we tegenwoordig meten kunnen we heel veel beschrijven... echter er zijn een paar problemen. De meetonzekerheid is hoog, ik schat in de ordegrootte van 5 a 10% van de gemeten waarde (2s), de herhaalbaarheid van een meting is nog bedroevender. Bij deze schatting heb ikhet over laboratorium metingen.

Het volgende probleem wordt door het voorgaande alleen maar vergroot, wij interpreteren de meetdata niet goed. Sterker nog, vaak worden de meetgegevens al door de meetsoftware voorbewerkt zonder dat wij exact weten hoe (b.v smoothing). Wij kijken naar de grote lijn, 1/3 octaaf, 1/12 octaaf, ..., maar niet per Hz of 0.5Hz. Wij weten vervolgens niet eens hoe we bij dit soort intervallen resultaten moeten interpreteren en zeker de zelfbouwer niet om dat hij niet de middelen heeft om deze ervaring op te kunnen doen (tenminste niet met echte luidsprekers). En dan heb ik het alleen nog maar over de amplitude op de as.

ten slotte, er is m.i. maar en echte manier om speakers te beoordelen, in de eigen luisterruimte en met slechts een criterium, kopen? ;)

Hier kan ik mij wel in vinden. Meten en interpreteren is erg lastig! Zeker als de relatie naar muziek gelegd moet worden. Dit is wel de rede dat ik aan zelfbouw ben begonnen (naast kosten) en nu bij digitale filtering ben aangeland. Eindelijk kan ik rustig uitproberen wat kleine wijzigingen tot gevolg hebben. Wijzigingen zijn snel en flexibel door te voeren (1,8 seconden via USB) en bijna alles is mogelijk. :)

Mijn ervaring is dat meten op 1 meter afstand goed is om de filterafstelling optimaal te krijgen, maar uiteindelijk voor de klank is een RTA meting in de luisterruimte minstens zo belangrijk (komt wel overeen met jouw ervaring over de eigen luisterruimte). Uiteindelijk zijn het natuurlijk de oren die de finale tuning doen (maar de basis moet goed staan)!

Wat mij b.v. opvalt is dat een rechte freq curve op de luisterplek helemaal niet het meest muziekaal klinkt. (Door een paar gebieden 1db te versterken / verzwakken valt alles opeens op zijn plaats). <_<

• 4 weeks later...
(...) Mijn punt is juist dat de overgang tussen 2 drivers in het gebied 700-20khz niet lekker gaat. Mede door:

2. Afstraalgedarg

3. Delay

4. .....

(...)

Beste JeroenKV,

Dome mids tref je bijvoorbeeld aan in de vierweguitvoeringen van de Perfect Performer luidsprekers (zie mijn avatar: de middelste unit op het frontpaneel, tussen de 13,5 cm kevlar cone middentonenunit met fase plug en de ribbon/foil tweeter. Wordt geleverd door Visaton, en is verkrijgbaar met een textieldome of titaniumdome.

Bleek bevorderlijk voor de coherentie (stijgtijden, spreiding) van het systeem.

(...) Mijn punt is juist dat de overgang tussen 2 drivers in het gebied 700-20khz niet lekker gaat. Mede door:

2. Afstraalgedarg

3. Delay

4. .....

(...)

Beste JeroenKV,

Dome mids tref je bijvoorbeeld aan in de vierweguitvoeringen van de Perfect Performer luidsprekers (zie mijn avatar: de middelste unit op het frontpaneel, tussen de 13,5 cm kevlar cone middentonenunit met fase plug en de ribbon/foil tweeter. Wordt geleverd door Visaton, en is verkrijgbaar met een textieldome of titaniumdome.

Bleek bevorderlijk voor de coherentie (stijgtijden, spreiding) van het systeem.

Net als in de laatste versies van de PiedPiper? Daar gaat hij alleen nog wat lager. Zou dus nog wat homogener moeten klinken. 4-weg is nu ook niet echt the way to go met al die passieve componenten.....

(...) Geef nu maar gewoon toe dat je ook maar een prutser bent (...) :D

Beste JeroenKV,

Ach, iedereen "prutst" maar een beetje op zijn eigen manier, h

Waar kan ik meer over dit onderwerp vinden? Ik denk dat dit de meest logische weg naar een zo realistisch mogelijke weergave is.

Het Instituut voor Perceptie Onderzoek (IPO), een samenwerkingsverband tussen Philips Research en de TU Eindhoven, heeft jaren geleden in 1987 met de Acoustical Society of America een heel leuk CD'tje uitgegeven, dat heet Auditory Demonstrations (Philips 1126-061). Dat zou je een aardig eind op weg kunnen helpen.

Ik heb het in m'n bezit. Er staan 80 tracks op waar d.m.v. geluidsvoorbeelden allerlei basisprincipes uit de psychoakoustiek worden gedemonstreerd onder verwijzing naar (inmiddels aardig verouderde) wetenschappelijke literatuur. De basisprincipes gelden echter natuurlijk nog steeds.

Om wat voorbeelden van CD-tracks te noemen: cancelled harmonics, critical bands by masking & by loudness comparisons, the decibel scale, filtered noise, frequency response of the ear, loudness scaling, temporal integration, dependence of pitch on intensity, octave matching, effect of spectrum on timbre, effect of tone envelope on timbre, effect of echoes, distortion, etc. Alles in het Engels uiteraard en gebaseerd op wetenschappelijk onderzoek, wat mogelijk niet iedereen meteen zal snappen, maar het is in ieder geval wel hoorbaar :) .

Het wordt bijv. op de universiteit van Chicago nog steeds als basis gebruikt, zie http://www.classes.cs.uchicago.edu/archive.../29500-1/Texts/

En uit die tekst begrijp ik ook dat het in de VS nog steeds te koop is voor $ 25 (wel duur vind ik). Een paar voorbeelden van de CD met een auditieve illusie staan (onderaan) op de ASA site: http://asa.aip.org/sound.html

Wellicht interessant voor degenen die de menselijke perceptiekant beter willen begrijpen. Zoals ik hier al vaak gesteld heb: het oor is als meetinstrument tot heel wat in staat. Deze CD demonstreert dat.

ER EE