Jump to content

Hoe kan je een luidspreker objectief beoordelen?

BigAl
 Share

Recommended Posts

(...) Van Jeroen wil je het niet aannemen maar misschien dat je het van een "vreemde" wel aan wilt nemen.

Weleerwaarde,

Mijn moeder leerde mij reeds als peuter nooit iets van een vreemde aan te nemen.

En er lopen hear nogal wat vreemde snuiters rond, weleerwaarde.

Bijvoorbeeld mensen die om geen andere dan sektarische redenen zweren bij dipoolwoofers, hoewel die onmogelijk kunnen werken omdat zij de natuurwetten niet kunnen ontlopen, en bovendien ontkennen dat bij toepassen van in wetenschap en techniek algemeen aanvaarde en gehuldigde principes uitstekende resultaten kunnen worden bereikt: een ontkenning die zij zelfs staande houden tegen alle controleerbare (enz.) bewijzen in.

Maar ik weet het goed gemaakt: laten we een veldslag organiseren tussen PP SS30 of King en een dipoolwoofersysteem naar keuze, en dan in huiskamer en/of in het vrije veld de basweergave meten.

Met sinusgenerator en decibelmeter.

Met ruisgenerator, gecalibreerde microfoon en spectrum analyzer.

Of met w

Dat buitenaspect zal nog even moeten wachten! B)

Vandaag of anders maandag verwacht ik dat mijn Groundsound filter terug te krijgen (pakketjes zit in de post uit Denemarken, wegens gratis upgrade). Dan zal ik om te beginnen een in-room RTA meting via een Behringer Ultracurve posten (luisterplek). Dat is geen simulatie maar gewoon in-room respons (kom gerust langs als je het niet vertrouwd).

Misschien dat Jeroen_d of Martijn zijn systeem in de zomer een keer beschikbaar wil stellen? Mijn systeem kan ook (Ciare 15" woofer en B&G Neo8PDR magnetostaat), maar dat is nu nog echt bedoeld voor boven de 50hz. Onder de 50hz gebruik ik een monopole sub.

Als het mij lukt om de B&G Neo10 magnetostaat te pakken te krijgen (wordt als het goed is eind dit jaar aan DIY geleverd) stel ik mijn "droom" systeem met de CCS SDX15 woofer, B&G Neo10 mid en B&G Neo3PDR tweeter (Ground Sound filter en Hypex versterkers) graag ter beschikking!! Lijkt mij erg leuk om de verschillen te zien/meten. Zie hier de discussie over woofers http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic.php?t=6127

Guest Rev. Fatman

(...) Van Jeroen wil je het niet aannemen maar misschien dat je het van een "vreemde" wel aan wilt nemen.

Weleerwaarde,

Mijn moeder leerde mij reeds als peuter nooit iets van een vreemde aan te nemen.

En er lopen hear nogal wat vreemde snuiters rond, weleerwaarde.

Bijvoorbeeld mensen die om geen andere dan sektarische redenen zweren bij dipoolwoofers, hoewel die onmogelijk kunnen werken omdat zij de natuurwetten niet kunnen ontlopen, en bovendien ontkennen dat bij toepassen van in wetenschap en techniek algemeen aanvaarde en gehuldigde principes uitstekende resultaten kunnen worden bereikt: een ontkenning die zij zelfs staande houden tegen alle controleerbare (enz.) bewijzen in.

Maar ik weet het goed gemaakt: laten we een veldslag organiseren tussen PP SS30 of King en een dipoolwoofersysteem naar keuze, en dan in huiskamer en/of in het vrije veld de basweergave meten.

Met sinusgenerator en decibelmeter.

Met ruisgenerator, gecalibreerde microfoon en spectrum analyzer.

Of met w

(...) Dan zal ik om te beginnen een in-room RTA meting via een Behringer Ultracurve posten (luisterplek). Dat is geen simulatie maar gewoon in-room respons (kom gerust langs als je het niet vertrouwd).(...)

Beste JeroenKV,

Prima! De messen worden geslepen!

We zien uit naar het duel!

Maarre... maakt een equalizer (Behringer) noodzakelijkerwijs deel uit van je speakersysteem?

Vind je niet dat, om overdadige conusuitslagen in bepaalde frequentiegebieden te voorkomen (en dus doppler, versterkervervorming en bijgeluiden te vermijden - woei-woei-woei en zo - of zelfs geflapper of nog erger: het geratel van bottoming) een luidspreker het van nature z

Als je je iets meer zou verdiepen in mijn systeem, dan zou je weten dan de Behringer alleen voor RTA metingen is en geen onderdeel van mijn systeem.

Mijn filter is een Groundsound DCN23. Extreem lage vervorming en geen vervelende spoelen, condensatoren en/of weerstanden met bijkomende vervorming, impendantieverschillen en niet lineair gedrag in de signaalweg. (Maar wel o.a. ideale filtercurves en (group)delay compensatie).

De in-room respons van mijn linker speaker (Ik heb de sub iets zachter gezet, zodat je kunt zien dat hij het bij 50hz overneemt):

rtabc8.jpg

[...]

Vind je niet dat, om overdadige conusuitslagen in bepaalde frequentiegebieden te voorkomen (en dus doppler, versterkervervorming en bijgeluiden te vermijden - woei-woei-woei en zo - of zelfs geflapper of nog erger: het geratel van bottoming) een luidspreker het van nature z

Guest tubejack
.... en is de (gesloten) luidsprekerkast niet exact zo'n correctiemiddel voor de luidspreker?

Nee, de (gesloten) kast is geen correctiemiddel, maar een preventiemiddel!

En zo mooi! :) Jammer dat er bijna g

(...)

1. Drivers niet verzonken, dat geeft diffractie (kleuring)

2. Kast met scherpe randen, ook diffractie (kleuring)

3. Een 4-weg systeem met passief filter geeft erg veel componenten in de signaalweg die allemaal het geluid kleuren (zie b.v. dit onderzoek naar Caps: http://zelfbouwaudio.nl/forum/viewtopic.php?t=3095 of http://zelfbouwaudio.nl/forum/viewtopic.php?t=3095 )

4. 4-weg geeft meerdere overgangen in het voor het gehoor kritisch gebied.

5. Side firing woofer geeft problemen met staande golven in de gemiddelde huiskamer (weet ik uit ervaring met dit soort speakers), dus goede keus van die klant van je om het anders te willen.

6. Drivers staan recht boven elkaar, dus time alignment drivers bijna zeker niet optimaal (group delay)

Beste JeroenKV,

Ad 1 en 2: De praatjes over diffracties zijn onzin. De frequenties die hierdoor zouden worden getroffen, "zien" de behuizing niet eens. (Zie de spreidingskarakteristieken van de betreffende units.)

Ad 3: Elke unit "ziet" maar

(...)

1. Drivers niet verzonken, dat geeft diffractie (kleuring)

2. Kast met scherpe randen, ook diffractie (kleuring)

3. Een 4-weg systeem met passief filter geeft erg veel componenten in de signaalweg die allemaal het geluid kleuren (zie b.v. dit onderzoek naar Caps: http://zelfbouwaudio.nl/forum/viewtopic.php?t=3095 of http://zelfbouwaudio.nl/forum/viewtopic.php?t=3095 )

4. 4-weg geeft meerdere overgangen in het voor het gehoor kritisch gebied.

5. Side firing woofer geeft problemen met staande golven in de gemiddelde huiskamer (weet ik uit ervaring met dit soort speakers), dus goede keus van die klant van je om het anders te willen.

6. Drivers staan recht boven elkaar, dus time alignment drivers bijna zeker niet optimaal (group delay)

Beste JeroenKV,

Ad 1 en 2: De praatjes over diffracties zijn onzin. De frequenties die hierdoor zouden worden getroffen, "zien" de behuizing niet eens. (Zie hun spreidingskarakteristieken.)

Ad 3: Elke unit "ziet" maar

Beste JeroenKV,

Ik beperk me ertoe te reageren op je punt @@4 en zal dat zo kort mogelijk doen:

Oorspronkelijk (in de eerste editie van model "King") werd erop vertrouwd dat de woofer ongefilterd kon worden gelaten, omdat hem door zijn natuurlijke rolloff op een betere manier het zwijgen zou worden opgelegd. (Minder faseverschuiving in het hogere deel van zijn werkingsgebied, minder aantasting van de demping.)

Maar het bleek toch (gehoormatig) beter te zijn hem via een hoogbelastbare trafokernspoel met zeer geringe weerstand aan te sluiten. Hij bl

Beste Spido,

Ik kan stijgtijden alleen maar in verband brengen met rendement, of frequentie. Maar misschien zie ik het verkeerd? Wat stijgt er in de tijd, de spanning, de conusuitslag, de...?

Tevens zou ik je toch eens aanraden om met computersoftware in de weer te gaan om te zien dat je mooie plaatjes (ook kwa fase) kan krijgen met hogere orde filters. Als de boel lekker snel afvalt met zo'n stijl filter, dan geeft het toch niet dat de fase daar ook 360 graden draait? Wat ik vaak hoor is dat speakers met eerste orde filters plaatsingsgevoelig zijn. Dit komt m.i. omdat ze off-axis geen mooi afvallend frequentieverloop heben maar meer een berg en dal landschap vanwege interferentie.

Als je de middentoner te hoog door laat lopen dan gaat die ook bundelen. De dome die het van daar overneemt, bundelt bij de overnamefrequentie nog helemaal niet. Ook dan heb je geen mooi afstraalgedrag. Off axis lijkt misschien niet zo belangrijk, maar is het wel, want al die eerste orde reflecties maken een groot deel uit van je waarneming, zelfs de ruimtelijkheid. Het gehoor heeft namelijk een integratietijd waarbinnen alles een beetje bij elkaar wordt opgeteld. Dat wil niet zeggen dat we niet de eerste impuls kunnen onderscheiden van de iets latere (voor richtingbepaling), maar het schijnt wel te helpen als die iets latere wel dezelfde karakteristiek (met uitzondering van een wat gelijkmatig aflopend hoog) vertonen. Blijkbaar weet het gehoor dan dat het exact dezelfde bron betreft maar dan slechts een eerste reflectie ervan. Een bron met een hele vreemde karakteristiek is de rand van de baffle. Ik kan me voorstellen dat om deze reden diffractie storend werkt in de ruimtelijke afbeelding.

Beste JeroenKV,

Ik beperk me ertoe te reageren op je punt @@4 en zal dat zo kort mogelijk doen:

Oorspronkelijk (in de eerste editie van model "King") werd erop vertrouwd dat de woofer ongefilterd kon worden gelaten, omdat hem door zijn natuurlijke rolloff op een betere manier het zwijgen zou worden opgelegd. (Minder faseverschuiving in het hogere deel van zijn werkingsgebied, minder aantasting van de demping.)

Maar het bleek toch (gehoormatig) beter te zijn hem via een hoogbelastbare trafokernspoel met zeer geringe weerstand aan te sluiten. Hij bl

Beste Threshold,

Ik doe vrijwel niet anders dan experimenteren!

Maar experimenteren met dipoolluidsprekers voor basweergave is net zo zinloos als bijvoorbeeld het experimenteren met bodemloze emmers of met schuimrubber sloophamers. Daar begin ik dus niet aan.

Near-field meting aan units (bandruis) via filter is een normaal onderdeel in de beginfase van een ontwerp.

Maar m.i. mag de ontwerper er niet op vertrouwen dat hij een goed ge

Maar experimenteren met dipooolluidsprekers voor basweergave is net zo zinloos als bijvoorbeeld het experimenteren met bodemloze emmers of met schuimrubber sloophamers. Daar begin ik dus niet aan.

[......]

Jammer. Het kan nl. wel . ;)

Ik draai met 4 oude Maggie-panelen voor het laag (tot 120 Hz) en heb beslist niet de indruk dat ik laag tekort kom.

Wel eventjes alle passieve troep ertussenuit halen en een forse UcD erop zetten.

Dat opent dan de mogelijkheid om met een mooie buizendoos op mid/hoog te draaien op 2 bijna even oude vliezen.

Actief gefilterd op 18 dB/oct.

Ik moet hierbij wel zeggen dat vliezen-laag gewoon "anders" is dan conuslaag, de trap in je maagstreek krijg je niet.

Wie dat zoekt, zal inderdaad met (grote) conusluidsprekers en goed berekende kasten aan de gang moeten.

Integreren van vliezen met conus-laag is mij persoonlijk slecht bevallen.

Beste Threshold,

Voor een ribbon is een acceleratiefactor (r = (BL : M(md)) van 20.000 niets bijzonders, terwijl een 2,5 cm dometweeter slechts de helft daarvan haalt.

Een 5 cm domemiddentoner komt in de buurt van 4000, als 't een heel snelle is.

Voor een 13,5 cm middentoner is 1.000 een mooie waarde; voor een 30 cm unit is 500 al toppie.

Je begrijpt dat als twee van de genoemde units tegelijkertijd dezelfde frequentie moeten weergeven, ze waarschijnlijk enigszins uit de pas zullen lopen.

En hoe groter de verschillen in acceleratiefactor, hoe m

Ha Spido,

Beweer je nu dat:

Als 2 verschillende units (qua traagheid) een dezelfde sinussignaal krijgen aangeboden, de beide units een sinus reproduceren welke in de tijd verschoven zijn?

Volgens Newton beweegt een voorwerp zich naar gelang de kracht die erop wordt uitgeoefend, dus zouden beide units toch dezlfde beweging moeten doorlopen, hoogstens verschilt de amplitude, maar toch niet de vorm van de sinus?! Ze krijgen immers dezelfde krachten (in de tijd) toebedeeld.

Ik heb zelf overigens een full range esl (ben een hybride aan het bouwen) en dat van de ontbrekende kick-ass bas klopt helemaal. Midden en hoofg is echter weldegelijk heel fraai. Het achterwaartse geluid demp ik door ze voor de dikke gordijnen te zetten.

groet, mj