Jump to content

Fat Bob S na LP12...

Recommended Posts

Guest Kraus vonBentinck
Ik vind het wel frappant dat eenzelfde element zoveel meer dynamiek kan weergeven en beter kan doortekenen, alleen door een ander loopwerk.

:)

Je hebt niet alleen een ander loopwerk maar ook een heel andere arm-element-combinatie.

Bovenstaande gedachte moet je flink lang vasthouden want de Ace combineert namelijk prima met de Rega-arm.

De Ace is in mijn oren in vergelijking met de duurdere Benz-elementen wat "grof", hoekiger en harder maar dat is nou juist wat de charme er van uitmaakt. "Ein Spassmacher" zeggen ze in Duitsland. Het is namelijk geen saai element, juist daardoor. Er gebeurt tenminste wat met de Ace en zeker in de Rega-arm.

Er wordt gauw naar zo'n Rega gekeken om wat er allemaal aan zou mankeren maar wat men vergeet is dat arm zo mooi stijf is en dat daardoor de Ace op zijn best presteert.

Het is heel verstandig om de wat minder mooie kanten, zoals de afwerking en de geometrie, van de Rega-arm maar voor lief te nemen.

Is dat strikt genomen wel zo? Ik kan mijn set heel anders laten klinken, ook de dynamiek, als ik de luisterpositie verplaats en/of de luidsprekeropstelling. Je luistert dus niet alleen naar de nieuwe DT maar ook naar een veranderde opstelling van de set. Jammer dat je de LP12 niet even in de nieuwe omgeving kunt terugplaatsen, dan zou je pas echt alleen naar de verschillen in DT's luisteren...

Maar vooral eigenlijk veel luisterplezier met je nieuwe aanwinst! :rolleyes:

Ik had 't niet beter kunnen verwoorden, wyami!

Daar heb je op zich gelijk in, maar wanneer het tonaal niet meer klopt kun je niks vergelijken.

Het punt was en is: Je hebt 3 grote veranderingen in je set aan gebracht.

* De bank

* De opstelling van je speakers

* De draaitafel.

Daardoor kun je niet met zekerheid beoordelen hoe zich de LP12 vs. FB verhoudt.

Guest Rev. Fatman
Van de andere kant klinkt het minder stresserig dan de LP12.
... en de LP12 wat vriendelijker.

Ik snap niet hoe een LP12 van stresserig naar vriendelijker komt :huh:

Heeft U nu al slakken in de tuin? :huh:

Ok! Je hebt dus van alles verschoven om het tonaal weer in orde te krijgen.

Is het nu alleen voor de Fat Bob in orde of ook voor je CD-speler? Die zou namelijk (min of meer) exact zo moeten klinken als voorheen. Heb je dat al uitgeprobeerd?

Ondanks dat ik het toch wat appels met peren vergelijken vind, doordat je je luisterruimte behoorlijk veranderd hebt, toch gefeliciteerd Hans.

Ik kan uit je verhaal opmaken dat jij iig tevreden bent en het als verbetering ervaart.

Mvg. Miracle.

Guest tubejack

Ik vind hem wel messcherp :) Maar even wat anders, hou het hear een beetje

leesbaar, af en toe kom ik hele lappen tekst tegen met een regeltje tekst van jouw :o

"quoten" is toch niet zo moeilijk? :huh:

Jack

Daar heb je op zich gelijk in, maar wanneer het tonaal niet meer klopt kun je niks vergelijken.

Het punt was en is: Je hebt 3 grote veranderingen in je set aan gebracht.

* De bank

* De opstelling van je speakers

* De draaitafel.

Daardoor kun je niet met zekerheid beoordelen hoe zich de LP12 vs. FB verhoudt.

Dat valt dus erg mee.

De bank is de enige echte wijziging.

De speakers hebben n.l. al eerder zo gestaan en de draaitafel is juist het ding warvan ik het verschil wil horen.

En denken jullie nou echt dat ik door die ene bank mijn set niet meer herken...??

En er is maar

Van de andere kant klinkt het minder stresserig dan de LP12.
... en de LP12 wat vriendelijker.

Ik snap niet hoe een LP12 van stresserig naar vriendelijker komt :huh:

Tja... wanneer een plaat in het hoog stresserig klinkt hoeft dat in het midden en laag helemaal niet zo te zijn.

De FB is knakkeriger zonder dat het stresserig wordt. De LP12 is meestal vriendelijker (rustiger) maar in het hoog minder "schoon".

Ok! Je hebt dus van alles verschoven om het tonaal weer in orde te krijgen.

Is het nu alleen voor de Fat Bob in orde of ook voor je CD-speler? Die zou namelijk (min of meer) exact zo moeten klinken als voorheen. Heb je dat al uitgeprobeerd?

Ja,

Dus... heb ik eerst de boel tonaal weer kloppend gemaakt (o.a. ook met de CD speler) en ben pas daarna gaan concluderen. ....

Guest Rev. Fatman

Ik vind hem wel messcherp :) Maar even wat anders, hou het hear een beetje

leesbaar, af en toe kom ik hele lappen tekst tegen met een regeltje tekst van jouw :o

"quoten" is toch niet zo moeilijk? :huh:

Jack

Jack ben helaas geen groot schrijver. :rolleyes:

Van de andere kant is de LP12 wat meer vergevingsgezind.

De LP12 is meestal vriendelijker (rustiger) maar in het hoog minder "schoon".

Je vind de LP12 dus wat vergevingsgezinder en vriendelijker. En vriendelijker betekent wat rustiger, maar wat bedoel je met vergevingsgezinder?

Naar aanleiding van je topic Help... mijn set is beter..., dan veel opnamen.... betekent dit dat de FB de goede opnamen nog weer beter maakt en meer opnamen als matig/slecht ontmanteld?

Van de andere kant is de LP12 wat meer vergevingsgezind.

De LP12 is meestal vriendelijker (rustiger) maar in het hoog minder "schoon".

Je vind de LP12 dus wat vergevingsgezinder en vriendelijker. En vriendelijker betekent wat rustiger, maar wat bedoel je met vergevingsgezinder?

Naar aanleiding van je topic Help... mijn set is beter..., dan veel opnamen.... betekent dit dat de FB de goede opnamen nog weer beter maakt en meer opnamen als matig/slecht ontmanteld?

Daar komt het helaas w

Beste Hans,

Zojuist las ik http://hear.nl/news/1287-Transrotor-Fat-Bob-S.html en het komt me voor dat die Fat Bob veel kwaliteit levert voor een heel redelijke prijs.

En hij ziet er ook nog heel imposant uit.

Ik hoop dat je veel plezier van je nieuwe aanwinst zult hebben.

Je zou overigens, nu je zowel de Linn als de Transrotor in huis hebt, een resonantieproefje/vergelijking kunnen doen.

Laat een full-range audioset op een flink niveau (100 dB of zo) pink noise weergeven, en maak een spectrum analyse van wat je beide draaitafel/arm/element-combinaties daarvan oppikken.

Daarvoor zet je de naald op een stilstaande plaat en meet je de output van een tweede (voor) versterker, waarop de draaitafel is aangesloten.

Je krijgt zo antwoord op de vraag in hoeverre de draaitafel als microfoon werkt.

Ik ben benieuwd of er veel verschil te zien zal zijn tussen de resonantiespectrums van beide draaitafels.

De Fat Bob heeft geen "klankkast" en zou dus minder moeten resoneren, nietwaar?

O ja, eigenlijk moet je dan in beide draaitafels voor de proef wel hetzelfde (type) element gebruiken, denk ik.