Hans van Liempd Posted 26 januari 2008 Author Report Share Posted 26 januari 2008 Eindelijk een foto... Link to comment Share on other sites More sharing options...
rli Posted 27 januari 2008 Report Share Posted 27 januari 2008 Dan is dit toch ook een "geveerde" draaitafel. Lijkt mij. ja, als je het zo bekijkt wel. Maar verder toch meer een massa loopwerk. Beetje van dit en een beetje van dat. Het is geen slap deinende Amerikaan Robin Link to comment Share on other sites More sharing options...
whyami Posted 27 januari 2008 Report Share Posted 27 januari 2008 ja, als je het zo bekijkt wel. Maar verder toch meer een massa loopwerk. Beetje van dit en een beetje van dat. Het is geen slap deinende Amerikaan Robin Is de kans op goede (vinyl)weergave in een slap deinende Amerikaan niet veel groter dan in een ongeveerde loodzware huifkar, tenminste als je over kinderkopjes rijdt? .....voor zover je niet liever thuis luistert..... Link to comment Share on other sites More sharing options...
rli Posted 27 januari 2008 Report Share Posted 27 januari 2008 ja, als je het zo bekijkt wel. Maar verder toch meer een massa loopwerk. Beetje van dit en een beetje van dat. Het is geen slap deinende Amerikaan Robin Is de kans op goede (vinyl)weergave in een slap deinende Amerikaan niet veel groter dan in een ongeveerde loodzware huifkar, tenminste als je over kinderkopjes rijdt? .....voor zover je niet liever thuis luistert..... lol, Ik hou niet van dat gezwabber Robin Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 27 januari 2008 Author Report Share Posted 27 januari 2008 Het best is natuurlijk een volledig ontkoppeld massaloopwerk. Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 28 januari 2008 Report Share Posted 28 januari 2008 Het best is natuurlijk een volledig ontkoppeld massaloopwerk. Het best is natuurlijk een aan de totale aardmassa gekoppeld massaloopwerk. Maar, gezien de aardschollenstructuur, is dat niet haalbaar. Het best is dan een volledig aan een continentaal plat gekoppeld massaloopwerk. Kejje ook mooi gebruiken als seismograaf! Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 28 januari 2008 Report Share Posted 28 januari 2008 Het hele verhaal komt me bekend voor. Ik heb vroeger nooit het geld gehad voor een massa loopwerk als een FB. Het verschil klinkt me als het verschil dat ik hoorde tussen mijn Thorens 160 en een Technics sl120, of sl110 (ik lijk wel een Technics verzamelaar ). In principe het verschil tussen een afgeveerde draaitafel en direct op de ondergrond geplaatste draaitafels. Dit werd me later nog eens duidelijk toen ik een zwaar Sony direct drive motor eens op de drie poten van m'n audio rack plaatste met dikke stalen veren ertussen. Het geluid verloor z'n kernachtigheid, maar werd luchtiger en ruimtelijker, met meer "drive". Uiteindelijk heeft dat bij mij onbewust een aversie teweeggebracht tegen draaitafels die direct op de ondergrond geplaatst worden. Ik heb alles uitgeprobeerd als demper, zoals rubber, schuimrubber, kogels, spikes, maar niets tipt aan de gewone veer (nou ja, probeer ze maar eens te vinden!). De veren in een Linn en Thorens zijn dun en slap, maar het platteau is dan ook erg licht. Je kunt dure elementen en armen kopen en allerlei stenen en kogels uitproberen, maar de luchtigheid en drive van een Linn krijg je nooit op deze manier. Let wel: zo'n steen of tegel pikt ook geluid op! Het is een groot oppervlak dat vrij kan trillen, en dat gaat het ook doen. Die kogels maken vast en zeker contact met de hoeken van de plaat, daar waar de trillingsuitslagen het grootst zijn. Die kogels geven dit allemaal door aan het loopwerk. Weinig mensen snappen de wereld van trillingen en geluid door materialen en denken dat spikes dempen etc. of dat een tegel niet trilt omdat die zo zwaar is. Niet elk subchasis veert zo overtuigend als een LP 12 of Thorens. Mijn Oracle is bijvoorbeeld veel stugger. Hij hangt ook in de veren ipv er op te liggen. Het nadeel van een subchasis is de relatief hoge maakkosten. Erg gevoelig ook voor vloerresonantie. Makkelijk te voorkomen door een wandrek. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Rev. Fatman Posted 28 januari 2008 Report Share Posted 28 januari 2008 Het hele verhaal komt me bekend voor. Ik heb vroeger nooit het geld gehad voor een massa loopwerk als een FB. Het verschil klinkt me als het verschil dat ik hoorde tussen mijn Thorens 160 en een Technics sl120, of sl110 (ik lijk wel een Technics verzamelaar ). In principe het verschil tussen een afgeveerde draaitafel en direct op de ondergrond geplaatste draaitafels. Dit werd me later nog eens duidelijk toen ik een zwaar Sony direct drive motor eens op de drie poten van m'n audio rack plaatste met dikke stalen veren ertussen. Het geluid verloor z'n kernachtigheid, maar werd luchtiger en ruimtelijker, met meer "drive". Uiteindelijk heeft dat bij mij onbewust een aversie teweeggebracht tegen draaitafels die direct op de ondergrond geplaatst worden. Ik heb alles uitgeprobeerd als demper, zoals rubber, schuimrubber, kogels, spikes, maar niets tipt aan de gewone veer (nou ja, probeer ze maar eens te vinden!). De veren in een Linn en Thorens zijn dun en slap, maar het platteau is dan ook erg licht. Je kunt dure elementen en armen kopen en allerlei stenen en kogels uitproberen, maar de luchtigheid en drive van een Linn krijg je nooit op deze manier. Let wel: zo'n steen of tegel pikt ook geluid op! Het is een groot oppervlak dat vrij kan trillen, en dat gaat het ook doen. Die kogels maken vast en zeker contact met de hoeken van de plaat, daar waar de trillingsuitslagen het grootst zijn. Die kogels geven dit allemaal door aan het loopwerk. Weinig mensen snappen de wereld van trillingen en geluid door materialen en denken dat spikes dempen etc. of dat een tegel niet trilt omdat die zo zwaar is. Niet elk subchasis veert zo overtuigend als een LP 12 of Thorens. Mijn Oracle is bijvoorbeeld veel stugger. Hij hangt ook in de veren ipv er op te liggen. Het nadeel van een subchasis is de relatief hoge maakkosten. Erg gevoelig ook voor vloerresonantie. Makkelijk te voorkomen door een wandrek. Wat bedoeld U met overtuigend veren? Hopelijk niet dat het nog even staat na te deinen. Een Oracle staat na een duwtje vertikaal op de spindel na Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 28 januari 2008 Report Share Posted 28 januari 2008 We zijn het helemaal met elkaar eens Fatman. Ik bedoelde te zeggen dat een LP 12 langer blijft "doordeinen" dan een Oracle. Overigens een prachtig ding die Oracle, hij klinkt geweldig met mijn Graham arm, ziet er prachtig uit en is ook niet te groot. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Rev. Fatman Posted 28 januari 2008 Report Share Posted 28 januari 2008 We zijn het helemaal met elkaar eens Fatman. Ik bedoelde te zeggen dat een LP 12 langer blijft "doordeinen" dan een Oracle. Overigens een prachtig ding die Oracle, hij klinkt geweldig met mijn Graham arm, ziet er prachtig uit en is ook niet te groot. Kortom een RIJK bezit! Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 28 januari 2008 Report Share Posted 28 januari 2008 We zijn het helemaal met elkaar eens Fatman. Ik bedoelde te zeggen dat een LP 12 langer blijft "doordeinen" dan een Oracle. Overigens een prachtig ding die Oracle, hij klinkt geweldig met mijn Graham arm, ziet er prachtig uit en is ook niet te groot. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 28 januari 2008 Author Report Share Posted 28 januari 2008 Is het normaal bij een Rege 250 dat de interlink onder de arm geen goed contact maakt... Na wat "frotten" doet hij 't weer, maar het signaal van Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 6 februari 2008 Author Report Share Posted 6 februari 2008 Waarschijnlijk is het de aanwezigheid van de LP12 in m'n luisterhok de aanleiding tot de twijfel geweest... Nu die weg is is de twijfel gelijk ook verdwenen... Zeker na m'n bezoek vandaag aan Audioselectief ben ik weer helemaal bijgepraat en overtuigd van de juiste keuze (voor mij). Zeker na het horen van de DSP en Transrotor. Overigens Haudio... mijn interlinks hebben een Ohmse weerstand van ca 0,1 Ohm bij een lengte van 1,2 m. Mijn metertje werkt niet nauwkeuriger. Binnenkort eens beter laten meten. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rood Posted 6 februari 2008 Report Share Posted 6 februari 2008 Blij dat je LP12 inmiddels weg is dan Heb de Fatbob gister even mogen beluisteren en was erg onder de indruk . Voorlopig staat de Linn bij mij wel goed .. maar Transrotor blijft in mijn achterhoofd . Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 6 februari 2008 Author Report Share Posted 6 februari 2008 Blij dat je LP12 inmiddels weg is dan Heb de Fatbob gister even mogen beluisteren en was erg onder de indruk . Voorlopig staat de Linn bij mij wel goed .. maar Transrotor blijft in mijn achterhoofd . Zet op de LP12 eerst maar eens een goed element... Volgens mij past die LP12 beter bij jouw smaak. Iets "muzikaler" en iets meer laag. Link to comment Share on other sites More sharing options...
audiovorden Posted 6 februari 2008 Report Share Posted 6 februari 2008 Zeker na m'n bezoek vandaag aan Audioselectief ben ik weer helemaal bijgepraat en overtuiigd van de juiste keuze (voor mij). Zeker na het horen van de DSP en Transrotor. Hans, ik neem aan "de DSP" ook een draaitafel(merk) is? Kun je iets meer vertellen over type, luisterindruk, etc. Lourens Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 7 februari 2008 Author Report Share Posted 7 februari 2008 gehersenspoeld Valt mee hoor... Zeker na m'n bezoek vandaag aan Audioselectief ben ik weer helemaal bijgepraat en overtuiigd van de juiste keuze (voor mij). Zeker na het horen van de DSP en Transrotor. Hans, ik neem aan "de DSP" ook een draaitafel(merk) is? Kun je iets meer vertellen over type, luisterindruk, etc. Lourens In een ander topic heb ik er kort iets over geschreven (analoog show Audioselctief). Het type ken ik niet. Link to comment Share on other sites More sharing options...
patachou Posted 7 maart 2008 Report Share Posted 7 maart 2008 Blij dat je LP12 inmiddels weg is dan Heb de Fatbob gister even mogen beluisteren en was erg onder de indruk . Voorlopig staat de Linn bij mij wel goed .. maar Transrotor blijft in mijn achterhoofd . QUOTE(Rood @ 26 Feb 2008, 23:21:37) Paar keer met een MM geluisterd . Besloten om eens langs Audio Excellence te tuffen . Hadden nog een goede gebruikte high output Benz ACE in de aanbieding en laten monteren . Meteen een algehele check up laten doen met een nieuwe snaar . H Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rood Posted 7 maart 2008 Report Share Posted 7 maart 2008 Als je mijn quote goed leest ben ik er al langs geweest en heb ik een ACE laten monteren . Maar dat staat in een andere thread Link to comment Share on other sites More sharing options...
patachou Posted 8 maart 2008 Report Share Posted 8 maart 2008 Als je mijn quote goed leest ben ik er al langs geweest en heb ik een ACE laten monteren .Maar dat staat in een andere thread En hoe was de check up van de LP12. groeten Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts