Jump to content

Wie niet kan luisteren, kan ook niet vertellen

erik klijnsmit
 Share

Recommended Posts

Muziek is geen communicatie, want communicatie veronderstelt twee-richtingen verkeer: de uitwisseling van informaties, meningen, feiten, inzichten e.d. tussen tenminste twee personen of instanties.

De CD "Cristina Branco canta Slauerhoff " is inderdaad een juweel.

De geciteerde vaststellingen van H.I. Han over "realistische reproductie" versus "spectaculaire reproductie" zijn bijzonder aardig. Had de heer Han in HVT / SpeakersCorner het roemruchte artikel "Je weet niet wat je hoort..." gelezen? :rolleyes:

Ik vermoed dat Vader Borger een dominant en eigenzinnig type audiofiel is - sektarisch zelfs, wellicht - en (dus) in de jaren tachtig geabonneerd op Audio & Techniek": een blad waar over electrotechnica veel interessants in stond, maar waar je over geluid en luidsprekers de meest dwaze opvattingen aantrof.

En zijn zoon heeft vermoedelijk iets teveel naar zijn vader geluisterd, in plaats van naar muziek.

Muziek is geen communicatie [...]

Ik vermoed dat Vader Borger een [...]

Spido,

je kon de spijker wel eens op de kop slaan, insert BIG smile,

t.a.v. van vader Borger, hij kon ook wel eens een wijnliefhebber met goed vocabulair geweest zijn ;)

Reeds op pag.1, de cruciale conclusie -- dat belooft veel herkenning voor de audiofiel! :)

meetbaar.gif

[...]

Toine,

het eerste waar ik over struikelde is het warrige en wollige taalgebruik, helaas, typisch voor de audiofiellie. M.i. diskwalificeert de schrijver zich reeds met de derde zin van door jou gegeven quote

"Elk onderdeel uit de signaalketen dat iets doet met de informatie moet een functie hebben of op zijn minst geen verstoring in de informatie aangbrengen"

Als iets een functie heeft doet het iets, dus wijzigd het iets, dus verstoort het iets. (in het extreemste geval zou je zelf kunnen concluderen dat een 'keten' uit doelloze apparaten zou moeten bestaan om tot de gewenste "geen verstoring" te komen. (?))

D'r zit iets contradictiefs in de zin, en het verhaal.

Ik zal het na het weekeind nog eens heel rustig nalezen, maar tot nu toe geeft het mij geen goed gevoel.

Guest Kraus vonBentinck

Ik heb maar 1 pagina van het artikel gelezen en voor mij staat vast dat de betreffende meneer een warhoofd is. Ik ben niet verder gekomen dan de zin dat "muziek iets communiceert wat niet met woorden valt te zeggen".

Dat lijkt mij een onnozele aanname (waarom kan dat niet en kun je met een schilderij of gewoon met woorden of zelfs met

Guest Rev. Fatman
Ik heb maar 1 pagina van het artikel gelezen en voor mij staat vast dat de betreffende meneer een warhoofd is. Ik ben niet verder gekomen dan de zin dat "muziek iets communiceert wat niet met woorden valt te zeggen".

Dat lijkt mij een onnozele aanname (waarom kan dat niet en kun je met een schilderij of gewoon met woorden of zelfs met

wat suf zeg. uiteraard is muziek communicatie, iemand draagt iets uit en het word ontvangen. de boodschap word gehoord. soms verkeerd geinterpreteerd maar is dat in het dagelijks leven ook niet zo.

lees het forum er maar op na :lol:

muziek is verhalen vertellen door woord en klank.

hoe vaak luisterde je niet naar een stuk en begreep wat ermee bedoelt word. soms ook bij instrumentale stukken,of muziek uit landen waarvan je de taal niet spreekt.

iemand die nooit een boodschap heeft gehaald uit een stuk muziek is muziek doof.

tranen kunnen over mijn wangen lopen omdat muziek refereert naar mijn achtergrond, belevingen. dat kan toch niet gebeuren als hetgeen ik hoor voor mij onbegrijpelijk is.

in mijn opleiding leer je al heel snel dat je "niet , niet kan communiceren"

klassiek is veelal de meest autischtische vorm van muziek en de meest overschatte vorm van muziek known to man. ga maar eens naar een concert en zie de bontjassen en mannen met pakken die vol minachting kijken naar de man met een houthakkers blouse aan, laat dat nu net m44 zijn. ;)

bij klassiek draait het meer om klank den de wiskundige banadering van een bult instrumenten en hoe dat samen gesmeed word in een soms prachtige melodie maar voor 80% invulling is voor een paar hoogtepunten. wat wil geistertrio ons nu vertellen?

Guest Kraus vonBentinck
wat suf zeg. uiteraard is muziek communicatie, iemand draagt iets uit en het word ontvangen. de boodschap word gehoord. soms verkeerd geinterpreteerd maar is dat in het dagelijks leven ook niet zo.

lees het forum er maar op na :lol:

muziek is verhalen vertellen door woord en klank.

hoe vaak luisterde je niet naar een stuk en begreep wat ermee bedoelt word. soms ook bij instrumentale stukken,of muziek uit landen waarvan je de taal niet spreekt.

iemand die nooit een boodschap heeft gehaald uit een stuk muziek is muziek doof.

tranen kunnen over mijn wangen lopen omdat muziek refereert naar mijn achtergrond, belevingen. dat kan toch niet gebeuren als hetgeen ik hoor voor mij onbegrijpelijk is.

in mijn opleiding leer je al heel snel dat je "niet , niet kan communiceren"

klassiek is veelal de meest autischtische vorm van muziek en de meest overschatte vorm van muziek known to man. ga maar eens naar een concert en zie de bontjassen en mannen met pakken die vol minachting kijken naar de man met een houthakkers blouse aan, laat dat nu net m44 zijn. ;)

bij klassiek draait het meer om klank den de wiskundige banadering van een bult instrumenten en hoe dat samen gesmeed word in een soms prachtige melodie maar voor 80% invulling is voor een paar hoogtepunten. wat wil geistertrio ons nu vertellen?

De auteur van het artikel staat in ieder geval in zijn warhoofdigheid niet alleen :)

Muziek is expressie: geen communicatie. Single-ended, dus. Een vorm van zelfbevrediging, waar soms een ander of een grote groep anderen van mag/mogen meegenieten.

Maar je kunt ook heel goed in je eentje muziek maken.

Een gesprek voeren, daarentegen, lukt niet in je eentje.

Daarom is muziek een expressievorm en is een gesprek communicatie.

Tenzij je het hebt over de communicatie van primitieve Afrikaanse stammen door middel van tom-toms.

(Daar maken ze veel tam-tam mee, zoals je wellicht weet.)

Maar wellicht mag je dat gebruik van de trommen weer net niet muziek noemen, omdat dan de functionaliteit vooropstaat en de muzische elementen ondergeschikt zijn.

Guest Kraus vonBentinck

Ook taal(gebruik) is een vorm van expressie.

Expressie sluit communicatie niet uit.

Maar muziek behoeft niet beleefd te worden als een vorm van communicatie maar leent zich daar verder uitstekend voor.

Waarom spreekt menig artiest de dank uit voor "een geweldig publiek?" (Dan was er interactie)

Menig musicus ontwikkelt zich op basis van de communicatie met zijn publiek en is dus gevoelig voor de receptie van zijn muziek (= communicatie) Die receptie hangt af van de mate waarin de musicus (scheppend of uitvoerend, dat maakt niet uit) met zijn publiek communiceert.

Overigens lijkt mij dit niet de discussie. Ik meen dat de auteur zonder meer stelt dat muziek communicatie

Guest Kraus vonBentinck
Iemand die denkt dat een musicus via zijn muziek met hem communiceert, gelooft waarschijnlijk ook dat het playboycenterfoldmeisje echt van hem houdt en dat Rembrandt zijn Meisje aan het Raam speciaal voor h

Muziek is expressie: geen communicatie. Single-ended, dus. Een vorm van zelfbevrediging, waar soms een ander of een grote groep anderen van mag/mogen meegenieten.

Maar je kunt ook heel goed in je eentje muziek maken.

Een gesprek voeren, daarentegen, lukt niet in je eentje.

Daarom is muziek een expressievorm en is een gesprek communicatie.

Tenzij je het hebt over de communicatie van primitieve Afrikaanse stammen door middel van tom-toms.

(Daar maken ze veel tam-tam mee, zoals je wellicht weet.)

Maar wellicht mag je dat gebruik van de trommen weer net niet muziek noemen, omdat dan de functionaliteit vooropstaat en de muzische elementen ondergeschikt zijn.

vooral reageren op enkele woorden spido. niet op de inhoud.

HAHAHAHA prachtig, helemaal mee eens.

'k Zag laatst dat popie piano-kind Soerjadi bij Pau(L/w&) Witteman een eigen versie van een symfonisch stuk van Wagner spelen op de piano... nou wie klaagt er nu nog over de simpele melodietjes van DJ Jean... er bleef niks heel van dat stuk. Een house-beatje eronder en het kan zo op radio 538.

Het werkstukje is op zich best O.K., ook al heb ik ook ooit geleerd dat muziek "expression of the mind" is en niet een communicatiemiddel. Je leest gewoon de ervaringen van een jong iemand die voor het eerst in aanraking komt met High End. Je hoeft niet het hele ding te lezen, de conclusie volstaat.

En hij is een stuk verder als je het vergelijkt met de oelewappers die van de SAE afkomen, waar ik ooit weleens het afstudeergebeuren van mocht beluisteren. Het gaat nu juist om dat luisteren, dat blijkbaar moeilijk is voor sommigen. Maar toch kan iedereen het leren. Het beste doe je dat in een bekende ruimte met een doos vol met allerlei high-end spullen en een zeer geduldige coach. Maar dan wordt het een dure opleiding vrees ik.

Het gaat nu juist om dat luisteren, dat blijkbaar moeilijk is voor sommigen. Maar toch kan iedereen het leren. Het beste doe je dat in een bekende ruimte met een doos vol met allerlei high-end spullen en een zeer geduldige coach. Maar dan wordt het een dure opleiding vrees ik.

Idd, luisteren is moeilijk maar daar heb je geen berg high-end audio zooi voor nodig hoor om het te leren.

Begin maar eens de Leidsestraat uit in A'dam te lopen en ga dan eens bewust luisteren naar wat er allemaal tot je oren komt zonder te focussen op je wilt horen of niet wilt horen.

;)

(...) Begin maar eens de Leidsestraat uit in A'dam te lopen en ga dan eens bewust luisteren naar wat er allemaal tot je oren komt zonder te focussen op je wilt horen of niet wilt horen. ;)

Als je er voor heren enigszins aantrekkelijk uitziet, kun je dat experiment wellicht maar beter juist NIET in de Leidsestraat uitvoeren, dunkt me... B)

Beste M44

Wat betreft het publiek dat komt opdagen bij de klassieke concerten moet ik je helaas gelijk geven,hoog bontjas gehalte en vaak een maatschappelijke status die de verhouding musicus-publiek als hofnar-hof laat zien.

Je zou eens de moeite moeten nemen naar concerten van hedendaagse componisten te gaan dan kom je er achter dat de houthakkershemden daar in de meerderheid zijn.(wat de sjieke boer niet kent vreet hij niet).

Deze muziek is vaak ook veel interessanter dan alweer de 3e Mahler.

Groet Mark

Hallo Erik, ook al heb ik er geen notie van waarom je dit ook aan mij als "intellectueel" opdraagt, vind ik het een mooi verhaal.

Nu kun je hieruit allerlei detail vissen en daar kritiek op hebben, heeft geen zin, denk ook niet dat het daarvoor is geschreven.

Schrijven en praten over muziek, beleving en de achterliggende techniek is best lastig, het ontdekken van het effect van de techniek op de beleving is velen ook al niet gegeven, terug vallen op cijfertjes en dogma's is dan een veilige manier om de problemen aan te vatten.

Deze scriptie probeert een brug te slaan tussen twee heel verschillende werelden, wat mij betreft heel geslaagd........

:unsure:

Als je er voor heren enigszins aantrekkelijk uitziet, kun je dat experiment wellicht maar beter juist NIET in de Leidsestraat uitvoeren, dunkt me... B)

Als je niet teveel met je kontje wiebelt beste Spido, valt de Leidsestraat wel mee hoor :P:lol:

;)

Beste M44

Wat betreft het publiek dat komt opdagen bij de klassieke concerten moet ik je helaas gelijk geven,hoog bontjas gehalte en vaak een maatschappelijke status die de verhouding musicus-publiek als hofnar-hof laat zien.

Je zou eens de moeite moeten nemen naar concerten van hedendaagse componisten te gaan dan kom je er achter dat de houthakkershemden daar in de meerderheid zijn.(wat de sjieke boer niet kent vreet hij niet).

Deze muziek is vaak ook veel interessanter dan alweer de 3e Mahler.

Groet Mark

hmmm ja ik ken alleen geen hedendaagse componisten. wat is zoal leuk?

ik bezoek met bepaalde regelmaat (4 x per jaar) een concert waarbij vooral countertenors meedoen.

zolang ze niet met z'n 3