Jump to content

Wie niet kan luisteren, kan ook niet vertellen


erik klijnsmit
 Share

Recommended Posts

:) Ik heb de klank van een klassiek symfonisch orkest leren kennen toen we met de klas gingen tekenen in "Den Opera" hier in Antwerpen (Rooseveldplaats). We zaten daar te tekenen in de zaal tijdens repetities en een paar keer tijdens de generale (ik herinner me Madam Butterfly levendig). Ik heb dus geen slechte ervaringen meegemaakt met madammen met een bontjas :D .

 

Ik kan dus wel gefascineerd luisteren naar klassieke orkesten, ook naar verschillende uitvoeringen van eenzelfde stuk. (een interessant programma op radio Klara)

 

Maar als ik lang naar klassiek repertoire luister, vooral van die 19e eeuws bombast of van "muziekstukken geschreven voor koningen edelen en generaals" dan zie ik de geschiedenis van die periode voor mijn ogen (heb een sterk inlevingsvermogen) en dan hoeft het plots niet meer voor mij, dan krijg ik de indruk dat de media ons een rad voor ogen draait dat iedereen tegenwoordig, als ie maar tot die groep mensen behoort (klasse) het leven van een Franse koning kan/mag leiden en de (domme) massa de top 40 + opgedrongen commercie moet slikken als "muziek voor het volk". En dan hoeft het plots niet meer voor mij.

 

Modern klassiek heeft dan weer een heel ander historisch gegeven en sluit veel meer aan bij intellectuele artistieke expressie van de 20ste eeuw, en daardoor is er voor mij ook meer inlevingsvermogen.

 

enz...

mvg RastaPhil

Link to comment
Share on other sites

hmmm ja ik ken alleen geen hedendaagse componisten. wat is zoal leuk?

Tja, dat is erg moeilijk aan te geven omdat wat heden ten dage gecomponeerd wordt nogal divers is. Van heel experimenteel tot romantisch.

 

Toch wel bekender zijn bv Steve Reich, Terry Riley en Philip Glass met hun minimal music. Ook al wat ouder is Edgard Var

Link to comment
Share on other sites

Guest Kraus vonBentinck
Maar als ik lang naar klassiek repertoire luister, vooral van die 19e eeuws bombast of van "muziekstukken geschreven voor koningen edelen en generaals" dan zie ik de geschiedenis van die periode voor mijn ogen (heb een sterk inlevingsvermogen) en dan hoeft het plots niet meer voor mij, dan krijg ik de indruk dat de media ons een rad voor ogen draait dat iedereen tegenwoordig, als ie maar tot die groep mensen behoort (klasse) het leven van een Franse koning kan/mag leiden en de (domme) massa de top 40 + opgedrongen commercie moet slikken als "muziek voor het volk". En dan hoeft het plots niet meer voor mij.

 

mvg RastaPhil

 

Mooi werk dat inlevingsvermogen maar het zet je wel op het verkeerde been.

De operahuizen zaten vroeger ook vol met het gewone volk, al was het misschien dan maar op een staanplaats. Het verschil is echter dat de koning en de verdere hotemetoten gewoon er tussen zaten en dat van niemand door de beveiliging verlangd werd dat je je handen uit je zak haalde uit angst voor een aanslag.

Vergeet niet dat de gemiddelde armoedzaaier vroeger vaak heel wat beter muzikaal geschoold was dan tegenwoordig omdat menigeen natuurlijk elke zondag in de kerk zat mee te zingen met muziek die ook wat betekende voor de toehoorders en men niet anders kende dan de klank van echte instrumenten. Ook op school, voor zover men daar naar toe ging, werd er heel wat af gezongen.

Vooral in de opera kende men oorspronkelijk niets van de burgerlijke kouwe-kak moraal. Men kaartte en at en gilde fijn door de voorstelling heen, hoonde de sukkels van het podium en liet de ster van de avond rustig 5 tot 6 keer achter elkaar zijn kunstje (belcanto bijv.) herhalen.

Dat verhaal over die bontjassen en houthakkershemden slaat volgens mij echt helemaal nergens op. De bontjas is al sinds de winter van 1983 niet meer in het Concertgebouw gesignaleerd. W

Link to comment
Share on other sites

thnx pjotr.

 

euh bontjas was bedoeld om even snel duidelijk te maken waar er het over hebben.

sorry wellicht heb ik het te bont gemaakt

Link to comment
Share on other sites

Jah Kraus, vroegah reisden we met de trekschuit en paard en wagen, binnenkort waarschijnlijk met de elektrische auto.

 

Vreemd eigenlijk die hang naar en cultivering van muziek van eeuwen geleden. De tijd gaat voort maar de mensen willen liever stil blijven staan lijkt het wel. Of dat nu Mozart is of Hazes maakt eigenlijk niet uit, dat is smaakverschil.

 

;)

Link to comment
Share on other sites

 

Maar als ik lang naar klassiek repertoire luister, vooral van die 19e eeuws bombast of van "muziekstukken geschreven voor koningen edelen en generaals" dan zie ik de geschiedenis van die periode voor mijn ogen (heb een sterk inlevingsvermogen) en dan hoeft het plots niet meer voor mij, dan krijg ik de indruk dat de media ons een rad voor ogen draait dat iedereen tegenwoordig, als ie maar tot die groep mensen behoort (klasse) het leven van een Franse koning kan/mag leiden en de (domme) massa de top 40 + opgedrongen commercie moet slikken als "muziek voor het volk". En dan hoeft het plots niet meer voor mij.

 

mvg RastaPhil

 

Mooi werk dat inlevingsvermogen maar het zet je wel op het verkeerde been.

De operahuizen zaten vroeger ook vol met het gewone volk, al was het misschien dan maar op een staanplaats. Het verschil is echter dat de koning en de verdere hotemetoten gewoon er tussen zaten en dat van niemand door de beveiliging verlangd werd dat je je handen uit je zak haalde uit angst voor een aanslag.

Vergeet niet dat de gemiddelde armoedzaaier vroeger vaak heel wat beter muzikaal geschoold was dan tegenwoordig omdat menigeen natuurlijk elke zondag in de kerk zat mee te zingen met muziek die ook wat betekende voor de toehoorders en men niet anders kende dan de klank van echte instrumenten. Ook op school, voor zover men daar naar toe ging, werd er heel wat af gezongen.

Vooral in de opera kende men oorspronkelijk niets van de burgerlijke kouwe-kak moraal. Men kaartte en at en gilde fijn door de voorstelling heen, hoonde de sukkels van het podium en liet de ster van de avond rustig 5 tot 6 keer achter elkaar zijn kunstje (belcanto bijv.) herhalen.

Dat verhaal over die bontjassen en houthakkershemden slaat volgens mij echt helemaal nergens op. De bontjas is al sinds de winter van 1983 niet meer in het Concertgebouw gesignaleerd. W

Link to comment
Share on other sites

Vergeet niet dat de gemiddelde armoedzaaier vroeger vaak heel wat beter muzikaal geschoold was dan tegenwoordig omdat menigeen natuurlijk elke zondag in de kerk zat mee te zingen met muziek die ook wat betekende voor de toehoorders en men niet anders kende dan de klank van echte instrumenten. Ook op school, voor zover men daar naar toe ging, werd er heel wat af gezongen.

 

Hear heb je wel een punt: bij mijn grootouders bvb stond een piano, mijn opa "trommelde" regelmatig met het bestek (tot ergernis van mijn oma :D ) en er werd gezongen tijdens het keukenwerk (oa vernederlandste opera aria's - in katholiek Belgi

Link to comment
Share on other sites

Beste Kraus

Bezoek maar eens een Brahms concert van het Residentie orkest dan weet je wat ik bedoel.

Groet mark

 

Ben een aantal jaren trouw bezoeker van het NDT geweest, tijdens pauzes die samenvielen met die van de naastgelegen Philipszaal was het niet zo heel erg moeilijk de verschillende bezoekers naar zaal te onderscheiden...........

Nu ver in de provincie is dit onderscheid ineens niet meer te maken, zowel tijdens klassiek als modern, dans en muziek is het publiek veel minder

Link to comment
Share on other sites

Zou het overigens geheel toevallig zijn dat degenen die op dit forum (ook) waardering tonen voor klassieke muziek zich over het algemeen vriendelijker en beschaafder uitlaten ten aanzien van forummers met een wat primitiever muzikale voorkeur dan omgekeerd?

 

:huh:

 

Wie voelt zich nu ook beledigd?

Link to comment
Share on other sites

Hallo Erik, ook al heb ik er geen notie van waarom je dit ook aan mij als "intellectueel" opdraagt, vind ik het een mooi verhaal.

Nu kun je hieruit allerlei detail vissen en daar kritiek op hebben, heeft geen zin, denk ook niet dat het daarvoor is geschreven.

Schrijven en praten over muziek, beleving en de achterliggende techniek is best lastig, het ontdekken van het effect van de techniek op de beleving is velen ook al niet gegeven, terug vallen op cijfertjes en dogma's is dan een veilige manier om de problemen aan te vatten.

Deze scriptie probeert een brug te slaan tussen twee heel verschillende werelden, wat mij betreft heel geslaagd........

 

:unsure:

:unsure:

Link to comment
Share on other sites

Guest Rev. Fatman

Ach, van tijd tot tijd wordt er HEAR nu eenmaal een balletje opgegooid om niet gelijk gestemde tegen elkander uit te spelen. Wat mij ook opvalt is dat de goe gemeente HEAR er steeds minder in trapt!

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...