Jump to content

Nieuw Gereedschap

Guest Kraus vonBentinck
 Share

Recommended Posts

1c. is de resonantiefrequentie van de arm/elementcombinatie

ligt meestal tussen 8-12 Hz

Volgens de calculator zou mijn Linn K9 in mijn Dual arm 11 Hz moeten geven, maar in de praktijk is dat 15 Hz! Gemeten met een testplaat van Hifi News. Dus de praktijk is weerbarstiger dan de theorie...

vraag 2: wees blij met je 160mV, de oversturingsmarge van de meeste phonotrappen is niet altijd even super.

De CD geeft volgens mij max. 2V en is dus veel luider dan pick-up, tuner en vroeger cassettedeck die rond 150mV. Daarm heb jij wrsch die Rothwells nodig. :confused: M.i. moeten die Rothwells in/na de cd-speler gezet worden (het zijn eigenlijk twee weerstandjes per kanaal).

Wellicht is hier een waarschuwing op zijn plaats.

De amateur kan in de verleiding worden gebracht om de inductie van armbekabeling + element te gaan doormeten m.b.v. een LCR-meter. Zo'n apparaat stuurt een wisselstroompje door de schakeling en meet dan de faseverschuiving / schijnweerstand.

Voor de armbekabeling alleen is de LCR-meter wel geschikt. Voor het element ligt het anders, denk ik.

Het zou vermoedelijk het einde van de spoeldraadjes van een pick-up element betekenen, wanneer zo'n meting niet via een spanningsdeler zou gebeuren: die spoeldraadjes zijn nogal dun en kunnen niet veel stroom hebben.

Ik zou eigenlijk niet weten welk stroomniveau (mA?) voor zo'n meting toepasbaar is. Heeft iemand hier ervaring mee?

1c. is de resonantiefrequentie van de arm/elementcombinatie

ligt meestal tussen 8-12 Hz

Volgens de calculator zou mijn Linn K9 in mijn Dual arm 11 Hz moeten geven, maar in de praktijk is dat 15 Hz! Gemeten met een testplaat van Hifi News. Dus de praktijk is weerbarstiger dan de theorie...

Het gaat hier niet om de armresonantie, die ligt hopelijk niet in het kHz bereik. Het gaat om de resonantie frequentie van het elektrische systeem, waarvan hear een uitgebreide uitleg.

Een andere link die Kraus misschien op weg kan helpen, cartridge loading, soortgelijke calculatoren met iets meer uitleg dan op de cdb.

Ook erg informatief vind ik de handleiding (PDF) bij Menno van der Veen's MC10 step-up trafo.

> maar nieuw is bijv. de cartridge amp loading calculator en de MC-bandbreedte calculator.

> Hierin dienen een waarde voor de inductie ingevoerd te worden in mH (=milliHenri?)

De eerste is alleen voor MM elementen.

>Hoe kun je de in te vullen waarde nu afleiden uit de waarden die een fabrikant opgeeft bij een element?

De meeste MM fabrikanten vermelden de inductantie van hun spoeltjes wel. Goldring, Ortofon, ...

Grado ook, maar die heb ik al op foute waarden betrapt ;-0

>De calculator geeft als uitkomst o.a een resonantiefrequentie. Wat voor soort resonantiefrequentie is >dat?[/b]

Puur elektrisch vormt een element (R en L) met zijn belasting (kabel-C, versterker-C, en versterker-R) een

resonant laagdoorlaatfilter. Op de resonantiefrequentie is er een piek in de respons, en daarna valt het

hoog af.

De website rekent die piek uit.

Op zich heeft dit echter geen enkele waarde: naast de elektrische respons is er ook nog een frequentierespons van het mechanische deel van het element, en vooral bij MMs worden frequentie-afwijkingen in het mechanische domein vaak gecompenseerd door tegengestelde afwijkingen in het elektrische domein. M.a.w. vaak is een vlakke elektrische respons gewoon fout.

>Door duidelijk onder die 250mV te zitten, lever ik daardoor wat in aan dynamiek bijv. of maakt dat weinig uit?

160mV is geen 4dB beneden 250mV. Dat is minder dan de spreiding op het gemiddelde uitsturingsniveau van LPs en CDs.

>ook mijn VU-metertjes op de phonotrap bij een "0"dB signaal op de plaat keurig uit tot "0"dB op de

metertjes.

Tof zeg.

Guest Kraus vonBentinck
.......VU-metertjes op de phonotrap.......

Tof zeg.

]

Met dank voor de toelichting en wat betreft de metertjes: ja, dat is zeker tof.

Die metertjes zijn zo godvergeten handig dat ik nu al lang niet meer begrijp dat niet elke phonotrap met iets dergelijks is uitgerust voor de platendraaiert anno 2008.

Maximale aanpassingsmogelijkheden (het element is immers een slijtage-onderdeel)