Guest tubejack Posted 14 januari 2008 Report Share Posted 14 januari 2008 Voor iederen die zelfbouwd, of gewoon meer wil weten van de techniek rondom buizen is er nu een compacte curcus gegeven door Menno van der Veen. Data's en onderwerpen staan al op de site, e.e.a. gaat door bij voldoende belangstelling. De curcus is Link to comment Share on other sites More sharing options...
buizenbart Posted 14 januari 2008 Report Share Posted 14 januari 2008 Ik had daar al over gehoord, en het leek me ENORM interessant alleen vreesde ik voor de kosten. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 14 januari 2008 Report Share Posted 14 januari 2008 Ik had daar al over gehoord, en het leek me ENORM interessant alleen vreesde ik voor de kosten. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Seed7 Posted 14 januari 2008 Report Share Posted 14 januari 2008 Mooi initiatief! 'K hoop dat het niet bij alleen dit jaar blijft dan heb ik volgend jaar misschien wel de mogelijkheid. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 4 februari 2008 Report Share Posted 4 februari 2008 Voor liefhebbers die dit niet eerder hebben gelezen Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stefan Posted 11 februari 2008 Report Share Posted 11 februari 2008 En? Was het interessant? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 11 februari 2008 Report Share Posted 11 februari 2008 En? Was het interessant? Deze compacte cursus, -door Menno himzelf gegeven- behandeld dezelfde stof als de volledige opleiding van de Tubesociety van een half jaar. Het enige verschil is, dat je g Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stefan Posted 15 februari 2008 Report Share Posted 15 februari 2008 Hoi Jack, Klinkt interessant. Het is altijd leerzaam om zo'n cursus te volgen. Ook al denk je de meeste theorie al te bezitten, dan krijg je vaak andere inzichten en levert onderlinge discussie in een cursusgroep ook ideeen op. Via mijn lidmaatschap bij de NVHR zijn er ook cursussen buizen- (en radio-) techniek te volgen. Verder is het ook leuk om in zo een clubverband van elkaar te leren. Wellicht interessant voor de buizenliefhebbers: NVHR Groeten, Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 15 februari 2008 Report Share Posted 15 februari 2008 Hoi Jack, Klinkt interessant. Het is altijd leerzaam om zo'n cursus te volgen. Ook al denk je de meeste theorie al te bezitten, dan krijg je Groeten, Het leuke van een cursus is, dat je s Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stefan Posted 19 februari 2008 Report Share Posted 19 februari 2008 Leve het WWW! Hear, Hear! Als je niet op je bek durft te gaan kom je niet verder............. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sietse Posted 20 februari 2008 Report Share Posted 20 februari 2008 Leuke site. Ben ooit in de radiotechniek begonnen en later overgestapt op bedrijfselektronica. Ben ook gelisenceerd (examen PTT) zendamateur in ruste. Na zo ongeveer 45 jaar is het eigenlijk best leuk om weer es in de buizen te duiken. Ben wel een beetje veel vergeten, maar het komt dan toch wel weer redelijk vlug terug. Het oudste boekje over "het ontwerpen van buizenversterkers" dat ik heb, is uit 1958. Muiderkring uitgave destijds. Maar ik ga toch maar voor de wat modernere versies. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 20 februari 2008 Report Share Posted 20 februari 2008 Het oudste boekje over "het ontwerpen van buizenversterkers" dat ik heb, is uit 1958. Muiderkring uitgave destijds. Maar ik ga toch maar voor de wat modernere versies. 1958.... mijn geboortejaar Weet je wat n Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sietse Posted 20 februari 2008 Report Share Posted 20 februari 2008 ja, ik ben es gestruikeld over het PPP ontwerp(Push Pull Parallel). Ondanks mijn leeftijd (1946) nog nooit van gehoord, maar is dus alles behalve nieuw. Nu weer in de belangstelling en gemoderniseerd. Als ik inderdaad ga bouwen, dan dus een PPP met 4x KT88 . Bouwontwerpje al klaar, maar zind eer ge begind. Eerst es wat buizenamps thuis uit proberen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 20 februari 2008 Report Share Posted 20 februari 2008 een PPP met 4x KT88 . Hallo Sietse, Een KT88 is een fijne buis, waar je veel muziekale power uit kunt halen, ik heb er een tijd mee gespeeld. Maar waarom wil je zoveel vermogen? Uit bovenstaande configuratie kan gemakkelijk 100watt komen. Groet, Jack Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sietse Posted 21 februari 2008 Report Share Posted 21 februari 2008 Uit bovenstaande configuratie kangemakkelijk 100watt komen. Dat weet ik Jack, het leverd 120W. Er is ook een versie met 2x KT88 en 50W. Ook al een bouwplan voor. Maar, waar ik aan twijfel is de laagweergave bij een volume op huiskamerniveau. Heb de pest aan iets dat hard moet staan om goed te klinken. Opvallend is dan ook dat sommige buizenliefhebbers een UCD voor het laag inzetten. Iets dat ik eigenlijk niet van plan ben. Mijn Denon PMA1500 doet het ook eigenlijk veel te goed, dus haast heb ik niet en budged ook nog niet. Ik zie wel hoe het loopt dit jaar. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jitze Posted 21 februari 2008 Report Share Posted 21 februari 2008 Sietse, met welke speakers denk je zulk een vermogen nodig te hebben ? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sietse Posted 21 februari 2008 Report Share Posted 21 februari 2008 Hallo Jitze, Mijn boxen zijn TL kasten die bij sommigen hear bekend staan onder de naam Rambo's. Impedantie 4 Ohm. Het gaat mij niet zozeer om het vermogen dat voorhanden is, maar de stabiliteit van het vermogen ook bij lagere volumes. Mijn Denon zou 140W kunnen leveren bij 4 Ohm en 70 bij 8 Ohm. Die blijft het keurig doen op mijn luisterniveau. Maar zoals ik al schreef, ik heeft geen haast. (En we zijn een beetje offtopic aan het gaan?) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jitze Posted 21 februari 2008 Report Share Posted 21 februari 2008 Alles valt nog keurig binnen hetgeen geschreven wordt, redelijk on-topic dus, bedenk wel dat je met een buizenbak vaak met minder vermogen toekunt, kan wel eens met een Stereo 80 van Dynaco bij je langs komen, kun je horen wat dat al doet Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 21 februari 2008 Report Share Posted 21 februari 2008 (edited) Maar, waar ik aan twijfel is de laagweergave bij een volume op huiskamerniveau. Heb de pest aan iets dat hard Die twijfel had ik vroeger Edited 21 februari 2008 by tubejack Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sietse Posted 21 februari 2008 Report Share Posted 21 februari 2008 kan wel eens met een Stereo 80 van Dynaco bij je langs komen, kun je horen wat dat al doet H Link to comment Share on other sites More sharing options...
buizenbart Posted 21 februari 2008 Report Share Posted 21 februari 2008 Maar, waar ik aan twijfel is de laagweergave bij een volume op huiskamerniveau. Heb de pest aan iets dat hard Die twijfel had ik vroeger Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sietse Posted 21 februari 2008 Report Share Posted 21 februari 2008 Hoi jack, ja aan gewicht zal het niet liggen. De voedingstrafo voor 2x 4 KT88 buizentrappen, weegt alleen al bijna 10kg. Uitgangstrafo's 3kg. Maar als ik de buizenversterker ga bouwen, zal ik ook een voorversterker moeten bouwen. Welnu, dat gaat betekenen dat ik m'n zelfbouw ga vertimmeren. Staat nu op zolder, omdat ik de bijbehorende eindtrap heb weten op te blazen. Het wordt dan geen buizen maar is een simpel ding uit een Elektuur, maar werkt prima. Er zit geen phonotrap bij, maar dat kan me ook niet zoveel schelen. Kan altijd nog als ik weet waar ik die pu neer kan zetten wegens de beschikbare ruimte. Jitze, heb net je berichtje ontvangen. We mailen wel even. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stefan Posted 21 februari 2008 Report Share Posted 21 februari 2008 Alleen al aan "ijzer" heb ik zo'n 20 kg aan trafo' s en smoorspoelen staan Opschepper Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sietse Posted 21 februari 2008 Report Share Posted 21 februari 2008 Hier ook nog ff het plannetje voor eindtrappen met 2x KT88. Die rondjes zijn afvlakelco's. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 21 februari 2008 Report Share Posted 21 februari 2008 Alleen al aan "ijzer" heb ik zo'n 20 kg aan trafo' s en smoorspoelen staan Opschepper Hallo Stefan: Opscheppen??? Pfff hoe k Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts