Jump to content

kanaalongelijkheid meten

erik klijnsmit
 Share

Recommended Posts

zeg, wat ik me afvroeg (het zal ongetwijfeld ergens staan Hear maar kon het niet vinden)

hoe meet ik aan de speakerklemmen of ik kanaalongelijkhied heb?

intussen ben ik al zover dat ik mijn PC via de sp/dif uitgang op mijn Ultracurve heb aangesloten (heel gaaf trouwens omdat ik nu heel snel kan switchen tussen mijn cd speler als bron of mijn pc als bron) en met het programma Cool edit pro testtonen heb gemaakt.

maar, moet ik met sinussen meten? en zo ja welke frequentie?

moet ik op de speakerklemmen meten ? belast of onbelast?

alvast bedankt! :)

heb je een mono-button?

tel de kanalen bij elkaar op, in tegenfase,

en meet dan wat er nog over is, gewoon met een wisselspanningsmeter, bereik: millivolts;

dit kun je dan bij diverse frequenties meten.

ik zou belast meten, dan heb je een re

=> dus links+ en rechts- bijelkaar op de speaker+

en links- en rechts+ bijelkaar op de speaker-

Lijkt me dat je de plus van de versteker nooit samen met de min moet verbinden. Dan sluit je de boel kort en verniel je de versterker. Ook is de min in de versterker meestal doorverbonden naar het zelfde massapunt, er is dan geen reden om links en rechts te verwisselen.

Om de gelijkheid tussen links en rechts te bepalen kun je meten of er nog een spanningsverschil is tussen L+ en R+. Zijn de kanalen exact gelijk moet het verschil nul zijn. Desnoods sluit je een luidspreker aan tussen de L+ en R+, die moet stil blijven. Om de versterker een realistische belasting te geven en de eventuele invloed van de terugkoppeling van de luidsprekers uit te sluiten, kun je beide kanalen belasten met een vermogensweerstand van 8 Ohm.

=> dus links+ en rechts- bijelkaar op de speaker+

en links- en rechts+ bijelkaar op de speaker-

Lijkt me dat je de plus van de versteker nooit samen met de min moet verbinden. Dan sluit je de boel kort en verniel je de versterker. Ook is de min in de versterker meestal doorverbonden naar het zelfde massapunt, er is dan geen reden om links en rechts te verwisselen.

Om de gelijkheid tussen links en rechts te bepalen kun je meten of er nog een spanningsverschil is tussen L+ en R+. Zijn de kanalen exact gelijk moet het verschil nul zijn. Desnoods sluit je een luidspreker aan tussen de L+ en R+, die moet stil blijven. Om de versterker een realistische belasting te geven en de eventuele invloed van de terugkoppeling van de luidsprekers uit te sluiten, kun je beide kanalen belasten met een vermogensweerstand van 8 Ohm.

ja, precies, zoiets had ik ook al in gedachten

er schiet me trouwens ineens iets te binnen, :D

h

juliie hebben gelijk, nooit de + en - met elkaar verbinden, versterkers kunnen daar niet tegen.

Op Erik's reactie aansluitend, off-topic ;

Ik had vroeger (20 jaar geleden) wel een "truc" geprobeerd om met een derde speaker surround sound te creeren: de 3e (achterspeaker) produceerde het verschilsignaal, aangesloten met L+ en R+. Tot mijn niet geringe verbazing werkte het! Alleen, na lang luisteren bleek het niet zo natuurlijk. Maar wel spektaculair.

Beste Erik,

Zie http://www.meettechniek.info/basis/vermogen.html

De belasting van een versterkeruitgang (levende luidsprekers, dus: geen dode weerstanden!) is zowel Ohms als Reactief als Niet-Lineair.

Als je zelf een watt-meter wilt maken (gezinnetje compleet? betonnixen klaar?), dan zou je jezelf kunnen vermaken met http://www.pi4zlb.nl/Zelfbouw/Diswamtr/DigiSwrWatt.html

Maar wellicht vind je het leuker meteen aan de slag te gaan? Zie dan bijvoorbeeld http://www.merconet.nl/Producten/Audio/imp...n/zm10/zm10.htm

(Dit apparaat zou je successievelijk moeten kunnen aansluiten op de beide luidsprekeruitgangen van je eindversterker(s), terwijl de speakers ruis weergeven die de Behringer aan je voorversterker levert, met de volumeregelaar(s) voor beide kanalen in dezelfde positie. Wellicht kan de leverancier je vertellen of dit inderdaad mogelijk is.)

Een alternatief zou kunnen zijn: gewoon een multimeter gebruiken, en bij een vaste stand van de volumeknop zowel bij de linker- als bij de rechter luidsprekeraansluiting de stroom (amp

Beste Erik,

Mijn boerenverstand zegt mij dat je wellicht iets wijzer kunt worden wanneer je

• de linker luidspreker op de uitgang van het rechter kanaal aansluit, en de rechter luidspreker op de uitgang van het linker kanaal. Als het probleem nu verhuist, kan het m.i. alleen maar aan de versterker liggen. (Volumeregelaar? Balansknop?)

Of

• de luidsprekers even van plaats verwisselen ( :o o nee, sorry, dat lukt natuurlijk niet met die Betonnixen! daar zou je op z'n minst een vorkheftruck voor moeten huren!). Maar goed, als je de speakers van plaats zou kunnen verwisselen, zou je kunnen vaststellen of het probleem daardoor meeverhuisde.

Als het probleem hierdoor verhuisde, zonder de aansluitingen te verwisselen, zou het wel aan de luidsprekers kunnen liggen.

Wanneer het probleem NIET verhuist wanneer je de versterkeraansluitingen verwisselt en ook niet wanneer je de luidsprekers van plaats verwisselt, en je meetmicrofoon geeft via beide kanalen near-field dezelfde gemiddelde geluidsdruk aan op je Behringer, dan ligt het

Een van de speakers een paar cm naar voren of achteren verplaatsen helpt ook om het geluidcentrum meer of minder in het midden te krijgen. Bij mij komt dat in ieder geval vrij precies. In jouw geval zou je de linker speaker een paar cm naar voren kunnen verplaatsen.

De kanaalongelijkheid zou je bij verschillende standen van de volumepot moeten testen. Meestal is de gelijkloop van zo'n potmeter niet zo geweldig, zeker op lage volumes.

• 3 weeks later...