Jump to content

Rotel RDP-890 laser defect ?

uweslankheid
 Share

Recommended Posts

Sinds een weekje heb ik een 2e hands Rotel RDD-980 loopwerk (CDM9/65) in bezit. Ik dacht een koopje (100 euro) maar dat valt toch tegen. Klinkt erg leuk maar als een cd tegen het einde begint te lopen (bijv. nummer 8 en verder) slaat hij over en blijft hij overslaan. De eerste 8 nummers heeft hij dan feilloos gespeeld. Dit is bij nagenoeg alle cd's. Ik heb de laser al schoongemaakt met wat alcohol en een wattenstaafje maar dat heeft niet geholpen.

Zou de laser versleten zijn?

Ik las ergens dat er op de lasereenheid een potmetertje zit die je kunt instellen om de lichtintensiteit te verhogen. Alleen kan ik dat potmetertje niet vinden :(

Nieuw loopwerk met laser unit kan ik wel aankomen (95 euro), maar kan het ook nog anders?

Ik denk eerder dat het een mechanisch probleem is. Als ie tot 8 prima leest, dan doet ie 't daarna ook. Waarschijnlijk hapert het mechaniek ergens als ie verder naar buiten moet zwaaien. Heeft ie ooit eens "gestuitert" cq een valproef ondergaan?

Dat denk ik ook. Je kunt hem openmaken en de metalen geleiders schoonmaken met wat alcohol en daarna weer invetten, kijken wat het dan doet?

Suc6!

Greetz,

Lestat

De CDM9/65 is een draaiarm loopwerk en geen lineair. Die hebben dus geen geleiderstangetjes. Het kan zijn dat de bedrading in de weg zit oid als ie al eens onder handen is genomen.

cdm9.jpg

plaatje van een CDM9

Guest tubejack
Sinds een weekje heb ik een 2e hands Rotel RDD-980 loopwerk (CDM9/65) in bezit. Ik dacht een koopje (100

Nieuw loopwerk met laser unit kan ik wel aankomen (95 euro), maar kan het ook nog anders?

Ja, gewoon terugbrengen :o Zelfs van een 2e hands apparaat uit +/- 1996 mag je

Ik heb de speler opengemaakt en met open kap even een cdtje gedraaid om te kijken hoe en waar het meganisme hapert. Het mechanisme hapert volgens mij niet. De laser gaat wel keurig over de gehele linie heen en weer.

Alleen hoe verder hij naar de buitenkant gaat, hoe meer hij moeite heeft met focussen, je hoort hem dan ook zoeken en de cd wordt versneld afgespeeld.

Dat denk ik ook. Je kunt hem openmaken en de metalen geleiders schoonmaken met wat alcohol en daarna weer invetten, kijken wat het dan doet?

Suc6!

Greetz,

Lestat

De CDM9/65 is een draaiarm loopwerk en geen lineair. Die hebben dus geen geleiderstangetjes. Het kan zijn dat de bedrading in de weg zit oid als ie al eens onder handen is genomen.

cdm9.jpg

plaatje van een CDM9

Ik had op DIYaudio wat gelezen van iemand met een soortgelijke klacht (geloof ik), en er werd toen de tip gegeven om het draaipunt te smeren.

ik heb dat jaren geleden wel eens gehad. wel 4 x mee terug geweest maar niets hielp. dus uiteindelijk kiezen tussen korte cd's draaien of andere speler.

hij haperde nl alleen bij cd's langer dan 60 min.

• 2 years later...

Hallo,

Zelf heb ik dit "probleem" ook gehad met een rcd 965-BX van Rotel. Het is echter geen defect maar het heeft ermee te maken dat een cd officieel niet meer dan 74 minuten muziek mag bevatten. De swingarm van de laser is erop ontworpen dat hij ook niet verder hoeft te gaan dan 74 minuten.

Kijk maar eens of nummer 8 van jouw cd waar de speler ging haperen niet toevallig op de 74 minuten grens ligt.

In het Engelse blad hifi-choice is dit ook eens bevestigd. Rotel ging ervan uit dat alle cd-uitgevers zich aan de 74 min grens zouden houden, helaas..

mvg, Roland Jansen

Hallo,

Zelf heb ik dit "probleem" ook gehad met een rcd 965-BX van Rotel. Het is echter geen defect maar het heeft ermee te maken dat een cd officieel niet meer dan 74 minuten muziek mag bevatten. De swingarm van de laser is erop ontworpen dat hij ook niet verder hoeft te gaan dan 74 minuten.

Kijk maar eens of nummer 8 van jouw cd waar de speler ging haperen niet toevallig op de 74 minuten grens ligt.

In het Engelse blad hifi-choice is dit ook eens bevestigd. Rotel ging ervan uit dat alle cd-uitgevers zich aan de 74 min grens zouden houden, helaas..

mvg, Roland Jansen

Na drie jaar zal uweslankheid wel wat dikker zijn geworden