alabaster Posted 18 januari 2008 Report Share Posted 18 januari 2008 Ach, en anders is de Reference van Tessendorf ook nog een hele mooie. Staat er toevallig een te koop op deze site .... Jos Link to comment Share on other sites More sharing options...
hderkx Posted 18 januari 2008 Author Report Share Posted 18 januari 2008 Wie kent deze? Kraus, jij hebt die volgens mij ook gehad. HDerkx Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Kraus vonBentinck Posted 18 januari 2008 Report Share Posted 18 januari 2008 Seed7 en Alabaster hebben er zo een. Er is/was iets met de prijs van die dingen, daar is mee gerommeld. Waren oorspronkelijk Link to comment Share on other sites More sharing options...
Members Arden Posted 18 januari 2008 Members Report Share Posted 18 januari 2008 Zo'n ASR moet je liggen en een beetje bij je passen. En dat is nu precies waar het iedere keer weer om draait, smaak. Wat is nu het mooiste of het beste of hoe je het ook noemen wil, dit is voor iedereen weer anders. Maak gewoon een lijstje van wat je wil gaan beluisteren, en baseer je keuze op de uitslag van deze luistersessies... [...] Dit wordt waarschijnlijk mijn volgende aanschaf , topvoortrap met hoge kwaliteit phono ineen. http://www.soundstage.com/revequip/cat_sl1_ultimate_mk2.htm gr hj tweedehands al gezien voor 4200 euro Dan zou ik toch eerst ook de Nagra PL-P gaan beluisteren, stiekum toch wel mijn referentie als we het over dergelijke apparaten gaan hebben. BTW, er is nu ook een stand-alone versie van het ingebouwde phonoboard, om deze naar een nog hoger niveau te tillen, de Nagra VPS... http://www.audiofreaks.nl/nieuwsdetail.php...=1&topnav=2 ... deze moet ik binnenkort nog gaan beluisteren. Ben dan ook zeer benieuwd. Link to comment Share on other sites More sharing options...
andromedaaudiodesign Posted 18 januari 2008 Report Share Posted 18 januari 2008 De pll heb ik al beluisterd , met een jasmine phonotrap , klonk erg mooi , heel natuurlijk en een grote soundstage , de plp heb ik met cd geluisterd dus kan daarom weinig over de phono zeggen maar de nagras zijn iets duurder . Misschien is ie beter , de pest is dat je nooit alles thuis kunt vergelijken. De soundstage "smaak"/beoordeling ligt me denk ik wel een beetje dus vandaar cat , maar ml 32 vind ik ook mooi en heeft ook een hele mooie phono maar is ook duur PS analoog veegt echt de vloer aan met CD oa WADIA gr hj Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Kraus vonBentinck Posted 18 januari 2008 Report Share Posted 18 januari 2008 PS analoog veegt echt de vloer aan met CD oa WADIA gr hj Nou ja, of dat zo is daar ben ik de laatste tijd toch wat minder zeker van dan vroeguh. Maar............ toevallig kreeg ik deze week thuis de SACD van FGTH "Rage Hard" en tot mijn stomme verbazing kon de (stereo)SACD niet in de schaduw staan van de LP, niet qua laagweergave(!), niet qua diepte en vooral niet qua beleving. Alleen de spetjes in de heel stille passages had de SACD niet Dat was toch een verrassing. Ik vermoed dat er een compleet herziene Mastertape aan de SACD ten grondslag ligt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
andromedaaudiodesign Posted 18 januari 2008 Report Share Posted 18 januari 2008 Ik heb oa vivaldi de 4 jaargetijden in verschillende uitvoeringen waaronder die van archiv produktion op zowel cd als lp , ook heb ik The Wall van pink floyd op cd en lp , verder ac dc , deep purple , sade enz ook op cd zowel als lp zij het niet identieke produkties. De wadia is hierbij vergeleken maar een kunstmatig steriel apparaat , ik ging ook steeds minder muziek luisteren , analoog is veel onvoorspelbaarder klinkt minder gekunsteld, maar dit kan ook een typische wadia eigenschap zijn natuurlijk, ik heb ook eens de 302 in huis gehad en dat vond ik helemaal niks. Ik heb in ieder geval weer plezier van mijn "high end installatie" Ps analoog heeft een natuurlijke bas , plaatst mooier , is beter met vocalen , en is beter in staat live over te brengen PS dit alles is mijn mening Link to comment Share on other sites More sharing options...
Seed7 Posted 18 januari 2008 Report Share Posted 18 januari 2008 Dat was toch een verrassing. Ik vermoed dat er een compleet herziene Mastertape aan de SACD ten grondslag ligt. ... en daarmee heb je de aap meteen bij de staart, helaas laten LP en de digitale formaten zich nooit 1:1 vergelijken. Het enige dat me altijd opvalt is dat de LP ruimtelijker lijkt te zijn. 'K denk dat ik maar eens een cd moet branden na een "crossfeed" behandeling, ben benieuwd. t.a.v. ASR, is inderdaad een beetje "laid back" maar ik heb niet het gevoel dat ik echt iets mis. Haalt wel mooi het bijna scherpe randje van de Goldring 1042 af. Voor een Denon 103 is'ie wat te lief. t.a.v. de Nagra en de CAT, overpriced! Zo ook de Graaf GM70, maar wel mooi. Link to comment Share on other sites More sharing options...
andromedaaudiodesign Posted 18 januari 2008 Report Share Posted 18 januari 2008 een cat is dus een top voortrap met topphono voor 4200 2e hands , je slaat 2 vliegen in 1 klap. Die jongen/designer maakt oa zijn eigen condensatoren , het spul wordt weinig verkocht, is duur in ontwikkeling , detailhandelsmarge . Maar ja eerst maar eens luisteren . Wat is overpriced ? Hoe veel ontwikkelingskosten zijn er , vaak veel in dat pionierswereldje, vaak zijn het gewoon geluidfreaks volgens mij waarbij er ook een boterham op de plank moet komen. Als je geld wilt verdienen wordt je toch geen high end ontwerper , veel te weinig omzet Ps ik heb dezelfde produkties op cd en lp , me dunkt dat je dan wel enigzins kunt vergelijken gr hj Link to comment Share on other sites More sharing options...
Seed7 Posted 18 januari 2008 Report Share Posted 18 januari 2008 Wat is overpriced ?Hoe veel ontwikkelingskosten zijn er [...] De ontwikkelingskosten het non-argument bij uitstek, in ieder geval voor de meeste kleine jongens. Er wordt altijd maar gedaan alsof er enorme bedragen mee gemoeid zijn. Er wordt altijd maar gedaan alsof er iets terug verdiend moet worden... Denk je nou echt dat zo'n ontwikkelaar naar de bank kan gaan en zeg 100000 kan lenen om eerst eens een paar jaar te gaan ontwikkelen. Neen. Ontwikkeling wordt uit de lopende omzet betaald. De ontwikkelingskosten van het apparaat van morgen rusten op het apparaat van nu. Zodra het nieuwe apparaat op de markt komt is normaal gesproken de ontwikkeling betaald. Daar komt nog bij dat heel veel kleine audio jongens het bedrijf vanuit de hobby in het schuurtje zijn gestart. De ontwikkelingskosten voor het eerste apparaat zijn dus in feite nul. Vaak hebben de starters er nog heel erg lang een baan naast en blijft het audiogebeuren semi-pro. Ps ik heb dezelfde produkties op cd en lp , me dunkt dat je dan wel enigzins kunt vergelijken De basis data worden voor beide producten zwaar en totaal anders gemanipuleerd (electronisch, electro-chemisch en mechanisch) hierdoor is een vergelijk anders dan, "ik vind dit mooier" niet meer mogelijk. Ga er maar vanuit dat de cd veel dichter bij de basis data staat (kan staan) dan de LP. De cd heeft ook nog eens het "voordeel" dat "alle cd-spelers het zelfde klinken" en dat geen enkele draaitafel componenten combinatie dat doet. Link to comment Share on other sites More sharing options...
hderkx Posted 18 januari 2008 Author Report Share Posted 18 januari 2008 @Arden, ik wil een shortlist maken en dan gaan luisteren. @Andromeda... stop toch eens met vergelijken. Ik ben van voor het cd tijdperk. Allemaal onzin! @ de rest, het hoeft niet mooier te worden dan het is. Platen draaien doe ik omdat ik het leuk vind. Anders had ik niet 22 jaar geen draaitafel gehad. Ik heb me al die tijd ook goed met een cd speler "kunnen helpen". HDerkx Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 19 januari 2008 Report Share Posted 19 januari 2008 Dat was toch een verrassing. Ik vermoed dat er een compleet herziene Mastertape aan de SACD ten grondslag ligt. ... en daarmee heb je de aap meteen bij de staart, helaas laten LP en de digitale formaten zich nooit 1:1 vergelijken. Het enige dat me altijd opvalt is dat de LP ruimtelijker lijkt te zijn. 'K denk dat ik maar eens een cd moet branden na een "crossfeed" behandeling, ben benieuwd. t.a.v. ASR, is inderdaad een beetje "laid back" maar ik heb niet het gevoel dat ik echt iets mis. Haalt wel mooi het bijna scherpe randje van de Goldring 1042 af. Voor een Denon 103 is'ie wat te lief. t.a.v. de Nagra en de CAT, overpriced! Zo ook de Graaf GM70, maar wel mooi. Die ruimtelijkheid is vervorming volgens Michael Fremer 0 vinyl guru. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frank K. Posted 19 januari 2008 Report Share Posted 19 januari 2008 Seed7 en Alabaster hebben er zo een. Er is/was iets met de prijs van die dingen, daar is mee gerommeld. Waren oorspronkelijk Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 19 januari 2008 Report Share Posted 19 januari 2008 Tjonge, wist niet dat het uiterlijk van het kastje zo klankbepalend is. Je leert nog eens wat Hear Eigenlijk is het met een MC makkelijk. Daar valt gewoon niet zo veel aan aan te passen. Ze willen vrijwel allemaal een hoge afsluitimpedantie zien en de afsluitcapaciteit is totaal niet kritisch. Dit in tegenstelling tot een MM. Snap die focussering op al die instelmogelijkheden dan ook niet zo goed. Enige walt je eventueel wilt is een instelmogelijkheid voor de versterking van een MC-pre. Voor de rest is het smaak. De door Arden genoemde Benz Lukaschek is in deze erg smakeloos. Dat kleine kastje doet gewoon wat het doen moet: Versterken met heel weinig vervorming zonder noemenswaardig een eigen klank toe te voegen. Dat zie ik zelf als een groot compliment en als aanrader Het enige minpuntje is dat deze geen instelbare versterking heeft maar zou hem zeker meenemen in je vergelijk. Matcht hij goed met je versterker dan is het een wonderlijk mooi dingetje. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Kraus vonBentinck Posted 19 januari 2008 Report Share Posted 19 januari 2008 Omdat een element niet het eeuwige leven heeft is aanpasbaarheid van de phonotrap sowieso gemakkelijk bij de overstap naar een ander element. Het hebben van een bepaalde (beperkte) phonotrap is dan een extra struikelblok. Dat elke MC een hoge afsluitimpedantie wil zien klopt volgens mij niet. Een tijdje geleden was er nog het idee dat je alle MC's rustig kunt afsluiten op 47kOhm en in de "LP" (en uiteraard ook op Hear) is daar toen mee ge Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 19 januari 2008 Report Share Posted 19 januari 2008 Beste Kraus, Als je dan toch wilt experimenteren met een afsluitimpedantie heb je meer aan een passief kastje tussen element en MC-pre waarmee je naar hartenlust kunt experimenteren met weerstanden en condensatoren. Heb je meer aan dan je 3 slagen in de rondte te zoeken naar een pre waar dat allemaal in zou zitten. Dat laatste gaat toch niet lukken omdat het aantal mogelijkheden/combinaties schier eindeloos is. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Kraus vonBentinck Posted 19 januari 2008 Report Share Posted 19 januari 2008 Zoals je weet heb ik mij dan ook niet neergelegd bij wat de reguliere markt de aspirantphonotrappeneigenaren te bieden heeft. Link to comment Share on other sites More sharing options...
hderkx Posted 19 januari 2008 Author Report Share Posted 19 januari 2008 @Pjotr, als ik op de verschillende fora rondkijk en in de verschillende tijdschriften lees, dan kom ik toch vaak tegen dat bijvoorbeeld een Denon DL103 graag bepaalde waardes "ziet". De Benz elementen zouden ook graag bepaalde waardes "zien". Volgens mij is dat het afgesloten worden op "zoveel" ohm. Heeft je phonopre, zoals bijvoorbeeld een Heed Questar MC (100 ohm), maar een zo'n waarde dan valt er dus niks aan het element aan te passen. Ik dacht even dat de DL 103 zo'n 400 ohm wel prettig vond. Dus vandaar een met een paar mogelijkheden. Die Lehmann Black Cube Statement heeft ook 3 verschillende instelmogelijkheden wat dat betreft, vandaar dat ik hem, eventueel, wilde gaan beluisteren. Hubertinus Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 19 januari 2008 Report Share Posted 19 januari 2008 Hoi Hebertinus, Natuurlijk gaat het er om dat je een phono pre kiest die jij uiteindelijk het fraaiste vindt. Voor de Denon 103 kom je zelfs waarden van 100 ohm tegen. Dus ja... Zelf vind ik het dan gewoon het makkelijkste om het juiste afsluitweerstandje in het cinchplugje bij de phono-pre te solderen. Bij een pre met hoge ingangsweerstand (doorgaans 47 Kohm) heb je dan alle vrijheid. Maar ik kan mij goed voorstellen dat niet iedereen een jongleur met de soldeerbout is en dat aandurft Punt blijft wel dat als een element dat nodig heeft de variatie in de juiste afsluitweerstand erg groot kan zijn. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 19 januari 2008 Report Share Posted 19 januari 2008 Dat "afsluitprobleem" hebben ze bij m'n Ayre dan toch wel erg praktisch opgelost. Gewoon een raffel kwaliteitsweerstanden (niet-magnetische Vishay precisie R's) meeleveren om versterking en afsluitimpedantie in de stellen. Je hoeft ze zo maar in de betreffende connectoren te schroeven. Wil je afwijken, kun je er elke waarde inzetten die je maar wil. Link to comment Share on other sites More sharing options...
marc Posted 19 januari 2008 Report Share Posted 19 januari 2008 Wat is overpriced ? Hoe veel ontwikkelingskosten zijn er [...] Denk je nou echt dat zo'n ontwikkelaar naar de bank kan gaan en zeg 100000 kan lenen om eerst eens een paar jaar te gaan ontwikkelen. Neen. Ontwikkeling wordt uit de lopende omzet betaald. De ontwikkelingskosten van het apparaat van morgen rusten op het apparaat van nu. Zodra het nieuwe apparaat op de markt komt is normaal gesproken de ontwikkeling betaald. Je moet het financieren (uit lopende omzet) - uiteraard belangrijk - wel los zien van winstgevendheid en er zijn genoeg bedrijven kapot gegaan omdat ze dachten winstgevende produkten te heargumentatie. bben die feitelijk werden 'gesponsord' door andere produkten. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Seed7 Posted 19 januari 2008 Report Share Posted 19 januari 2008 [...] Maar ik kan mij goed voorstellen dat niet iedereen een jongleur met de soldeerbout is en dat aandurft Stel je de volgende situatie voor, 1 draaitafel, 1 arm, verschillende elementen in verwisselbare headshells. Dat wordt dan inderdaad een heel gejongleer met de soldeerbout bij ieder luisterbeurt van een element. Maar op zich, de aanpassing in de stekkers, of verloopstekkers (1 setje per element) solderen functioneert uitstekend. Link to comment Share on other sites More sharing options...
hderkx Posted 19 januari 2008 Author Report Share Posted 19 januari 2008 Ik ben geen jongleur...met de soldeerbout. Ik denk ook niet vaak van element te wisselen, maar wil toch eventueel een phonopre met wat mogelijkheden hebben. Bij Lehmann schijnt het zo te zijn dat ze een vrije plaats in die phonopre's hebben waar je een waarde voor kunt opgeven. Die zetten ze er dan bij Lehmann in. Hubertinus Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 19 januari 2008 Report Share Posted 19 januari 2008 Klopt en zelfs ik kan dat en dat wil wat zeggen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
AudioCare Posted 20 januari 2008 Report Share Posted 20 januari 2008 Hoi Kraus hderkx seed7 Carl Sodejuu Pjotr e.a. + het ''afsluitprobleem'' + instellen van waardes + verschillende elementen in verwisselbare headshells + ''ruimtelijkheid=vervorming''? ( niet mee eens) + Lukaschek is i.p. voor BenzMicro elementen + smakeloos=neutraal? =Lukaschek ? niet mee eens( zie hiervoor) + mischien is smakeloos wel neutraliteit? dan heeft een Phonomena weldegelijk veel goede eigenschappen!!: heeft ook alle voordelen van verwisselbare versterkingen plus de mogelijkheid tot > 168 !! instellingen voor Loadimp. etc. Geef toe dat de optionele BatterySupply wel meer ''leven en muzikaliteit'' brengt groeten uit ut zuiden, Chris AudioCare Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts