Jump to content

Audioclub Oost Brabant

Hans van Liempd
 Share

Recommended Posts

Guest KT88

Jammer dat er weer zo'n reactie op komt, al had ik het wel kunnen verwachten.

ZO was het dus niet bedoeld Ivan..........

Enfin, deze discussie hoort ook helemaal niet thuis in dit topic.

Jammer dat er weer zo'n reactie op komt, al had ik het wel kunnen verwachten.

ZO was het dus niet bedoeld Ivan..........

Enfin, deze discussie hoort ook helemaal niet thuis in dit topic.

sANDER HOI?

IK had het in ieder geval constructief gelezen.

Beter dat Chris de technische feedback geeft, correct, dan dat Hans (technische) steekjes laat vallen waardoor er onbewust nadelige conclusies worden getrokken over het vernieuwde ontwerp. :);)

Gisteravond zijn we met 9 leden op bezoek geweest bij de Energy Studio in Mariaheide. Een van de weinige studios waar "ze" iets met high-end hebben. Dit uit zich in Avalon en PMC monitoren, MIT bekabeling en buizen pre's.

Ik heb overigens wél geleerd dat een opname maken een heel proces is, waarin maar liefst 5 keer te limitter wordt ingeschakeld en foutjes te lijf gegaan wordt met computerprogramma's.

Een erg leuke avond die van 19:00 - 23:30 duurde... en we kwamen nóg tijd te kort.

:)

Hans,

Fijn om te horen dat je een leuke avond hebt gehad. Ik vond het zelf ook zeer geslaagd.

Nadat jullie wegwaren heb ik nog even met de eigenaar staan na-praten, hij was zelf ook heel tevreden en had een leuke avond gehad. 't Is eens een keer wat anders dan naar demo's luisteren in ons "club gebouw" in Oirschot.

groeten, Edwin

p.s. Het is niet de Energie Studio, maar de Energy Studio ;)

Nee, d'r werd niks opgenomen.

Ik hoop t.z.t. een keer daar zelf opnames te kunnen maken.

Er was in de opnameruimte een vintage high end set opgebouwd waar we een hele berg cd's hebben beluisterd (o.a. een hele mooie opname van Rachelle Farrel-Individuality, 'k heb 'm vanmorgen meteen bij Amazon besteld). Verder werd door de eigenaar uitgelegd hoe zijn studio opgebouwd is, hoe hij opnames maakt, hoe hij denkt over high-end opnames etc. En dat uiteraard opgevuld met de nodige luistermomenten en leuke/interessante anekdotes over het vak, varierend van theoretische artikelen over filtering/mastering tot het nut van het gebruik van half-edelstenen i.c.m. luidsprekers (...)

Groeten,

Edwin

• 2 weeks later...

15 juli a.s. komt Frans heikamp van de Stemvork een demo verzorgen.

LINK

Overigens staat het verslag van de Array/Lentus demo nu on line. Echter nog zonder foto's en playlist. Dat gaat nog komen.

As donderdag dus...

Frans Heikamp van de Stemvork uit Uden heeft al twee maal in 2008 onze club bezocht.

Rondom de Stemvork is in de afgelopen 2 jaar veel veranderd.

De luidsprekers van de Stemvork hebben we al een paar keer mogen beluisteren.

De Pallas tijdens de voorlaatste Array demo en de wat kleinere tijdens de laatste Stemvork demo.

We kennen ze als no nonsens luidspreker met een ziel.

nieuwe%20d-appolito.JPG

Nu werkt Frans aan een nieuwe serie luidsprekers.

Deze zullen een strakker en modernere uitstraling krijgen.

Zie de foto van het prototype van de d-appolito monitor.

Zo komt er in ieder geval ook een grotere vloerstaander.

Frans gaat waarschijnlijk met de vloerstaander en de monitor demonstreren.

Een en ander is echter zo nieuw, dat het goed zou kunnen dat we met onafgewerkte prototypen gaan draaien.

ag-h600[1].jpgpd-h600[1].jpg

Als bron en versterking wordt het eigenlijk een wedstrijdje.

Een 100% Chinese set (Xindak) tegen een Westerse Teac set.

De fotos laten de verschillende apparaten zien.

Chinese apparatuur is vaak aanzienlijk goedkoper,

maar laat het ook horen dat het op kan tegen apparatuur uit dezelfde prijsklasse van Westerse makelij.

Hierbij weet iedereen natuurlijk, dat ook Westerse apparatuur meestal in China geproduceerd wordt.

Xindak%20CD%20speler.JPGXindak%20buizenversterker.JPG

We gaan het allemaal horen

15 juli a.s. komt Frans heijkamp van de Stemvork een demo verzorgen.

LINK

Overigens staat het verslag van de Array/Lentus demo nu on line. Echter nog zonder foto's en playlist. Dat gaat nog komen.

Nu mét foto's van o.a. de nieuwe Array. Hieruit blijkt hoe lastig het is van een gepolijst apparaat deugdelijke foto's te maken.

Overigens is de demo met de Stemvork voor velen weer verrassend positief uitgevallen.

Hij had de vloerstaande luidsprekers precies op tijd klaar.

Deze klonken erg goed op de Xindak buizenversterker.

Het verslag volgt nog.

• 2 weeks later...
  • 3 weeks later...
De demo belooft wel wat te worden:

Tranmission%20Audio.jpg

Ik zou niet te vroeg juichen...

Het is zeer mooi spul, maar ook zeer kieskeurig voor wat betreft de aansturing.

De kleine en de grotere zijn in gelijke mate nogal confronterende luidsprekers. Ze delen een identieke dipolaire midhoog ribbon, die zeer bepalend is voor de muzikaliteit van wat je hoort, en die niet makkelijk aan het zingen te krijgen zijn is. Bij de demo dienen ze dan ook op 1 tot 1,5 meter voor een juiste wand te worden opgesteld om dat te bewerkstelligen. Het blijft een dipool.

Zeer fraai detaillerend, sneller dan ooit nodig zal zijn, maar nooit met de terughoudendheid die grotere ribbons kunnen hebben bij al dat detail dat over je heen komt. Afstraling is relatief smal, waardoor gebruik in akoestisch onbehandelde ruimtes behoorlijk lonend kan zijn. Zeer gestoken ruimtelijke afbeelding, op het artificiële af.

Maar goed aangestuurd zal het een speaker zijn die je voor dat geld niet makkelijk met iets anders gaat wegspelen.

Zeer gestoken ruimtelijke afbeelding

Dat worden dan vast de nieuwe luidsprekers van HvL. :)

M :ph34r: rc

Ik denk inderdaad dat je niet weet wat je hoort als je de vloerstaander in de gedrongen ruimte van Hans neerzet.

In positieve zin, wel te verstaan...

Dan heeft ie in 1 klap het doorzicht in de muziek wat met die Infinity's nooit te realiseren is, terwijl de laagweergave in zijn ruimte snel en gecontroleerd blijft.

Ik zou niet te vroeg juichen...

Het is zeer mooi spul, maar ook zeer kieskeurig voor wat betreft de aansturing.

De kleine en de grotere zijn in gelijke mate nogal confronterende luidsprekers. Ze delen een identieke dipolaire midhoog ribbon, die zeer bepalend is voor de muzikaliteit van wat je hoort, en die niet makkelijk aan het zingen te krijgen zijn is. Bij de demo dienen ze dan ook op 1 tot 1,5 meter voor een juiste wand te worden opgesteld om dat te bewerkstelligen. Het blijft een dipool.

Zeer fraai detaillerend, sneller dan ooit nodig zal zijn, maar nooit met de terughoudendheid die grotere ribbons kunnen hebben bij al dat detail dat over je heen komt. Afstraling is relatief smal, waardoor gebruik in akoestisch onbehandelde ruimtes behoorlijk lonend kan zijn. Zeer gestoken ruimtelijke afbeelding, op het artifici

Het viel op dat de M3 duidelijk niet ingespeeld was. De transformatie van de Ted Jordans van geluid naar muziek gaat langzamer dan bij de monitor M1

De grotere Ted Jordans hebben simpelweg meer tijd nodig - de beloning is dan een betere 'body' en laagweergave dan de M1, er is ook een fijnere tuning van de ribboneenheid met de grotere bassunits in de M3

Hier in onze studio staat M3 twee maanden en nog steeds is er correctie in laag - doordat M3 ook grotere bassdrivers heeft lust ie wel een krachtige stabiele versterker - daar bedoel ik niet zozeer veel "watts" maar

een versterker met een volwassen voeding die de snelheid van de units in dynamiek de nodige stroom kan voorzien.

De ribboneenheid op zich is sneller ingespeeld alhoewel toch ook een 100-tal uur mag gerekend worden volgens fabrieksgegevens

De synergie tussen de verschillende units is ook verzekerd gezien zij van hetzelfde materiaal gemaakt zijn (aluminium) - dus na de inspeelperiode is het niet anders dan kippevel op voorwaarde natuurlijk dat de rest van de

set kan volgen - het zijn eerlijke speakers - ze laten alles horen

Altijd welkom om de ingespeelde versies te beluisteren.

Henk demonstreerde met geweldige mooie muziekstukjes. Ben weer wat rijker geworden. Proficiat !

Neen, dat is juist het probleem : te vroeg een speaker laten horen - krijgt ie al direct een verkeerd etiket mee...

hoe meer laagweergave een speaker kan geven hoe meer eisen aan alles, akoestiek, rest van de set, synergie -

de M1i onderbouwd deze stelling : geeft minder laag - is sneller ingespeeld en toont aan dat de combi Ted Jordan & TA ribbons wereldklasse zijn.

Grotere modellen zijn ook uitgerust met deze Jordans - in Zweden gaan we luisteren naar de M3Pro - wie interesse heeft kan mee.

vandaar mijn uitnodiging : kom hier maar eens luisteren

trouwens ook te horen op onze komende show SHOWTIME in kasteel Fruithof in oktober 2010

... maar het bleef allemaal wat vaag. Het kwam er niet echt uit zeg maar. Het leek wel of de muziek uit de ribbons veel dichterbij stond dan uit de Ted Jordan units.

Op zich een verrassende conclusie, aangezien de grote speaker simpelweg completer en grootser kan presteren dan de kleine. Inmiddels is duidelijk dat er met een nieuwe (niet geheel ingespeelde) luidspreker is gedemonstreerd en dan is de conclusie minder verrassend. Ik heb ze beide gehoord en het verschil in presentatie tussen de twee speakers is in werkelijkheid niet zo extreem als bij de demo. Het verschil zit in de compleetheid en grootheid van de presentatie, maar niet in een verschillend klankarakter of een meer of minder geslaagde integratie van units en filter.

Het gevaar van clubdemo's is dat er in een halfuur een aansturing en opstelling in elkaar geflanst moet worden, terwijl je daar thuis een paar maanden over mag (en wilt) doen om de boel mooi op stem te krijgen. Doorgaans is dat goed te horen. Niet elke demonstrateur is bovendien even bedreven in dergelijke high-speed setups en niet iedereen heeft ter plekke de beschikking om de aansturing passender te maken, als daar aanleiding toe is. Het verbaast mij evenmin dat de oorzaken voor wat er nu precies aan de hand is geweest niet duidelijk zijn geworden. Ook dat ligt in het verlengde van high-speed demo's. Als het in 1 keer goed klinkt heb je geluk, dat kan natuurlijk ook...

Ook leek het of er nog een middentoiner gemonteerd moest worden.

Moet wel een speciale speaker zijn... ;)