Jump to content

Audioclub Oost Brabant

Hans van Liempd
 Share

Recommended Posts

Hans, een zeer uitvoerig verslag op papier gezet en zeer goed geschreven over Maggie 1.7.Proficiat.

Als ik dit lees over de opbouw van de Maggie.s zijn wij wij niet beter maar slechter op geworden en dat vind ik jammer.

De fabrikant van Maggie hebben te weinig research gedaan en denken alleen maar aan omzet,dus voor mij is het niet kopen de Maggie,s 1.7 :mad2:

Hans, een zeer uitvoerig verslag op papier gezet en zeer goed geschreven over Maggie 1.7.Proficiat.

Als ik dit lees over de opbouw van de Maggie.s zijn wij wij niet beter maar slechter op geworden en dat vind ik jammer.

De fabrikant van Maggie hebben te weinig research gedaan en denken alleen maar aan omzet,dus voor mij is het niet kopen de Maggie,s 1.7 :mad2:

wat bedoel je?

Nou begrijp ik je niet Wol, Magnepan maakt er een 3 weg i.p.v. een 2 weg van en heeft de gelijmde draden vervangen door opgedampt aluminium. Volgens mij alleen verbeteringen..

:)

Frenske,jij bent professional in Audionote speakers dat heb je wel bewezen,de combinatie Audionoot fruitkistje :lol: - Buizen was voortreffelijk bij jou thuis ,

Ik werk al 30 jaar met Maggies in verschillende oplage,s, dus dan zal wol toch ietsepietsie weten ,wat Maggies kan en niet kan :)

Hans, het is gewoon een commercieel product geworden,niet meer en niet minder.

Het geluid is voor hun niet interessant ,alleen de centen :D

Ik werk al 30 jaar met Maggies in verschillende oplage,s, dus dan zal wol toch ietsepietsie weten ,wat Maggies kan en niet kan :)

Het geluid is voor hun niet interessant ,alleen de centen :D

Die redelijk betaalbare set, zoals het verslag 'm durft te noemen, kost inderdaad 'slechts' 12350 euro, en dan heb je er nog niet eens interconnects, netsnoeren, speakerkabel, stekkerblok en een audiorack bij.

De tijden veranderen Wol... ;)

Frenske,jij bent professional in Audionote speakers dat heb je wel bewezen,de combinatie Audionoot fruitkistje :lol: - Buizen was voortreffelijk bij jou thuis ,

Het geluid is voor hun niet interessant ,alleen de centen :D:)

Ik zou mijn kistjes inderdaad niet willen ruilen voor de maggies. :P;)

Smaken verschillen Wollie. :rolleyes::D;)

Ondanks dat er afgelopen donderdag veel mis ging, is het toch een van de betere demo's geworden.

Als eerste durfde de collega van Dennis de reis in de sneeuw niet aan. Hierdoor viel een groot deel van de voorbereiding weg. Dan blijkt dat de laptop van Dennis niet wil opstarten. Hierop stond een groot deel van de muziek, dus Dennis was hierover best zenuwachtig. En als laaatste bleek de SME arm op de Acoustic Signature draaitafel spontaan 1 cm te laag te staan, waardoor de van den Hul Colibrie met z'n buik op de plaat lag. Hoger zetten hielp wel, maar toch werkte het nog niet goed omdat de naald nu oversloeg. Waarschijnlijk omdat de arm uiteindelijk te hoog stond.

Dan was er nog de koffietafel die 's midaags in het zaaltje werd gehouden en waar de laatste gasten pas om 18:00 uur weg waren. Er was dus maar anderhalf uur beschikbaar om de zeer uitgebreide set op te bouwen. Daarnaast was er nog de nodige aankleding met spanposters en spotjes.

Gelukkig wist een van onze clubleden de laptop werkend te krijgen, waardoor Dennis toch nog op tijd kon starten. De Adam luidsprekers lieten horen waartoe ze in staat waren. Muziek produceren op een zeer hoog niveau. Ondanks dat deze luidsprekers "slechts"

• 2 weeks later...

Wanneer je lid bent van de demo commisie, moet je af en toe een demo regelen. Vandaag was ik hiervoor bij Joop Goosen van Goosen & Swagerman hifi in 's-Hertogenbosch. De demo van 20 januari lijkt n.l. een heel bijzondere te worden.

Joop komt n.l. demonstreren met de luidsprekers van Leo de Klerk, muziekproducent van de Bloomline studio's.

Deze werkt al jaren aan het ultieme luidsprekersysteem.

Zelfs het AD heeft er eens een artikel aan gewijdt Link.

Deze luidsprekers worden momenteel alleen bij Goosen & Swagerman verkocht en vandaag kreeg ik een voorproefje van wat we over drie weken gaan meemaken. Ik kan niet anders zeggen dat dit een bijzondere ervaring was. En dat niet alleen door het enthousiasme van Joop. Joop gaat al heel wat jaren mee in het Hifi wereldje en heeft in 's-Hertogenbosch z'n strepen duidelijk verdient. Ik heb hier b.v. een buizenversterkertje staan die door Goosen & Swagerman in ongeveer 1965 aan mijn schoonouders is verkocht.

Nee.. het waren toch echt de luidsprekers die indruk op me maakte.

het gaat dus om deze:

Omniwave%20f5-k.jpgOmniwave-f2-k.jpg

Op de rechtse foto is duidelijk te zien dat het gaat om een omgekeerde conus. Minder goed te zien is, dat het doompje in het midden de tweeter is. Het meest bijzondere aan het systeem is, dat er altijd vier luidsprekers gebruikt worden. twee laag bij de vloer en twee op ongeveer 2,2 m hoogte.

En hoe klinkt dat dan..?? ik heb zelden een realistischer klinkende vleugel (behalve live) dan uit deze luidsprekers gehoord. Ook stemmen klinken bijzonder natuurlijk. Maar het meest bijzondere is, dat wanneer je totaal ergens anders in de winkel staat, je nog steeds het idee hebt dat er b.v. een piano staat te spelen. maar ook, waar deze piano in het stereobeeld staat. Eerder hoorde ik dit alleen bij Sonore, maar dan nog minder duidelijk dan hier. De Sonore luidsprekers zijn dynamischer en gaan in het laag dieper door, maar toch... deze Omniwaves benaderen het behoorlijk dicht. Het stereobeeld van de Omniwaves is voor mij gewoon onovertroffen.

Helaas ligt de site van Goosen & Swagerman hifi er grotendeels uit vanwege hackers. Daar valt dus helaas weinig over deze luidsprekers te lezen.

Zie ook.. AOB.

Ik kom regelmatig na een uurtje hardlopen in "Op Hodenpijl" om een lunch plankje te nuttigen. Op zondag morgen is er meestal een concert in de oude kerk (waar tegenaan de lunchroom is gebouwd). Nog geen concert meegemaakt; zie vaak wel het publiek na afloop naar buiten stromen (en de artiesten, laatst nog de violist Diana Byazarti (in werkelijkheid nog mooier dan op de foto). Maar bij rondneuzen in de kerk, was mij wel de vreemde buisvormige kastjes opgevallen. Ik wist niet of het bij de verwarming of bij de geluidsinstallatie hoorde. Dat is nu dus duidelijk. :confused:

Was toch al van plan eens een concert te gaan beluisteren, nu zeker.

Maar over de speakers, wat doen "normale" speakers zo slecht en deze wel goed, dat deze toch vrij onogelijke buisjes zo goed kunnen klinken??

Goosens site is gehackt! Dat heeft toch niets met gehakt te maken he ...? Kan dat artikel over de speakers niet even elders gehost worden (AOB)?

• 2 weeks later...

Zo, even wat anders dan die droge kost op k'toor.

Er wordt daar een vraag in gesteld:

"Met andere woorden is streaming audio altijd beter dan een goede kwaliteit loopwerk?"

Het antwoord v

Soms ben ik wel eens een beetje jaloers als ik zie hoe actief die club is. Wel eens gekeken in omgeving Leiden maar daar gebrurt weinig.

Zelf het initiatief nemen en Audioclub Leiden oprichten?

Er zijn vast wel meerdere geinteresserden te vinden.

Wanneer je lid bent van de demo commisie, moet je af en toe een demo regelen. Vandaag was ik hiervoor bij Joop Goosen van Goosen & Swagerman hifi in 's-Hertogenbosch. De demo van 20 januari lijkt n.l. een heel bijzondere te worden.

Joop komt n.l. demonstreren met de luidsprekers van Leo de Klerk, muziekproducent van de Bloomline studio's.

Deze werkt al jaren aan het ultieme luidsprekersysteem.

Zelfs het AD heeft er eens een artikel aan gewijdt Link.

Deze luidsprekers worden momenteel alleen bij Goosen & Swagerman verkocht en vandaag kreeg ik een voorproefje van wat we over drie weken gaan meemaken. Ik kan niet anders zeggen dat dit een bijzondere ervaring was. En dat niet alleen door het enthousiasme van Joop. Joop gaat al heel wat jaren mee in het Hifi wereldje en heeft in 's-Hertogenbosch z'n strepen duidelijk verdient. Ik heb hier b.v. een buizenversterkertje staan die door Goosen & Swagerman in ongeveer 1965 aan mijn schoonouders is verkocht.

Nee.. het waren toch echt de luidsprekers die indruk op me maakte.

het gaat dus om deze:

Omniwave%20f5-k.jpgOmniwave-f2-k.jpg

Op de rechtse foto is duidelijk te zien dat het gaat om een omgekeerde conus. Minder goed te zien is, dat het doompje in het midden de tweeter is. Het meest bijzondere aan het systeem is, dat er altijd vier luidsprekers gebruikt worden. twee laag bij de vloer en twee op ongeveer 2,2 m hoogte.

En hoe klinkt dat dan..?? ik heb zelden een realistischer klinkende vleugel (behalve live) dan uit deze luidsprekers gehoord. Ook stemmen klinken bijzonder natuurlijk. Maar het meest bijzondere is, dat wanneer je totaal ergens anders in de winkel staat, je nog steeds het idee hebt dat er b.v. een piano staat te spelen. maar ook, waar deze piano in het stereobeeld staat. Eerder hoorde ik dit alleen bij Sonore, maar dan nog minder duidelijk dan hier. De Sonore luidsprekers zijn dynamischer en gaan in het laag dieper door, maar toch... deze Omniwaves benaderen het behoorlijk dicht. Het stereobeeld van de Omniwaves is voor mij gewoon onovertroffen.

Helaas ligt de site van Goosen & Swagerman hifi er grotendeels uit vanwege hackers. Daar valt dus helaas weinig over deze luidsprekers te lezen.

Zie ook.. AOB.

Gisteravond was het voor mij een verrassing dat de welbekende Martin Goossens een broer van Joop Goossens (eigenaar Goossens HiFi) is. Martin heeft jarenlang voor Transtec gewerkt en o.a. de demo's op de VAD verzorgt.

Een andere verrassing was de opstelling van de speakers. Deze werden n.l. midden in de zaal geplastst en de luisteraars werden over twee kampen verdeeld. Dit om te laten horen dat het eigenlijk niet uitmaakt waar je luistert. Als electronica werd een Lyngdorf geintegreerde versterker met een Eera CD speler gebruikt. Bekabeling was van Chord... en volgens Martin eigenlijk "te goed".

Na een introductie van Joop nam Martin het al snel over. Eerst werd gedraaid met de kleine buisjes. Dit vond ik eigenlijk het meest overtuigend klinken. Dezelfde ervaring dan wat ik hierboven al heb beschreven. Enorm ruimtelijk, open en krachtig. Ik hoorde wel van een andere luisteraar dat hij het stereobeeld zoals dat met "normale" luidsprekers wordt ervaren met deze speakers veel minder is. Minder pinpointing dus. Maar meer de ervareing zoals je in een grote concertzaal ook hebt.

Mensen die Martin kennen, weten dat hij een geweldig verteller is... De helft van het stuk voor de pauze ging dan ook op aan principe en ervaringen op luistergebied. Normaal wordt zo'n verhaal gauw te lang, nu niet... we hingen aan z'n lippen zeg maar...

Na de pauze werden de grotere luidsprekers ingezet. Weer hetzelfde ruimtelijke beeld, maar nu met wat meer laag er bij. Nu had ik deze luidsprekers al in de winkel gehoord, en nu viel op dat de Lyngdorf geen goede combinatie met deze luidsprekers was. Het laag klonk wat ongecontroleerd. Overigens was de Lyngdorf niet ingemeten op de ruimte... het moet "puur" zei Martin.

Verder ging het veel over muziek... wat ook hoort natuurlijk en opnametechniek. Al met al een van de meest bijzondere demo's die ik ooit mee mocht maken.

en hier nog wat over die speakers

http://www.aes-section.nl/lezingen/project%20184/terugblik184.html

http://zhz.meerbusiness.nl/content.aspx?content_id=161

Overigens was Erik al een tijdje bezig met dit concept

http://www.hear.nl/forums/index.php?showtopic=10601

Hoe zou het met Erik zijn?