Jump to content

Audioclub Oost Brabant

Hans van Liempd
 Share

Recommended Posts

[...]

Een andere verrassing was de opstelling van de speakers. Deze werden n.l. midden in de zaal geplaatst en de luisteraars werden over twee kampen verdeeld. Dit om te laten horen dat het eigenlijk niet uitmaakt waar je luistert.

[...] Enorm ruimtelijk, open en krachtig. Ik hoorde wel van een andere luisteraar dat hij het stereobeeld zoals dat met "normale" luidsprekers wordt ervaren met deze speakers veel minder is. Minder pinpointing dus. Maar meer de ervaring zoals je in een grote concertzaal ook hebt.

[...]

En hoe klinkt dat dan..?? ik heb zelden een realistischer klinkende vleugel (behalve live) dan uit deze luidsprekers gehoord. Ook stemmen klinken bijzonder natuurlijk. Maar het meest bijzondere is, dat wanneer je totaal ergens anders in de winkel staat, je nog steeds het idee hebt dat er b.v. een piano staat te spelen. maar ook, waar deze piano in het stereobeeld staat.

:)

T'is toch een beetje alsof ik een verslag van een gehakte set lees, Hans.

En dat ondersteunt mijn visie op het spul, dat het niks bijzonders is. Maar in audioland dus heel bijzonder.

Even plagen, dat minder pinpointing, daar ben jij toch op tegen?

M :ph34r: rc

Even plagen, dat minder pinpointing, daar ben jij toch op tegen?

Daarom is zo'n omniwave systeem ook niks voor mij.. ik luister vaak naar kleine combo's en soms naar big bands. Dan vind ik een goede pinpointing mooier dan een ruimtelijk geluid.

• 3 weeks later...

Ondertussen staan er wat foto's en de playlist van de laatste avond op onze site.

Het verslag is nog niet klaar.

Goossens Hifi

A.s. donderdag hebben we een muziekavond met als thema "opnamekwaliteit door de jaren heen".

Het is de bedoeling dat de leden oude en nieuwe Lp's en CD's meebrengen. We beginnen met mono LP's (omstreeks 1950) en dan via de stereo LP naar de CD. Vooral in de CD's is veel klankontwikkeling geweest. De eerste CD's zijn maar liefst tot 10 dB zachter opgenomen dan de huidige. Dat moet dus te koste gaan van de dynamiek.

Affijn... we gaan er donderdag eens naar luisteren.

Het verslag van de geweldige avond met de omniwave luidsprekers staat nu op onze site, veel leesplezier.

Omniwave1.jpg

MartinGoosen2.jpg

Demo door Goosenhifi

Morgenavond hebben we een muziekavond waarbij we de platen en CD's van leden gaan draaien.

Het thema is, opnamekwaliteit door de jaren heen. Het is de bedoeling om vanaf de mono LP uit 1950 tot aan de huidige CD een beeld te krijgen van het typische geluid uit het betreffende jaar.

Hans, bedankt.

Nu ik het hele verslag gelezen heb begrijp ik beter waar het om gaat. Het lijkt me toch niks voor mij. Wel grappig om te lezen dat Martin ongeveer dezelfde motivatie had als ik 4 jaar geleden...

De passie van Martin voor deze weergevers komt voort uit het besef dat met conventionele speakers er zoveel verloren gaat ten opzichten van live weergave.

Dat besef drong bij Martin door na het luisteren naar een klassiek concert door vioolvirtuoos Julia Fisher

... maar dat ik toch ergens anders ben uitgekomen.

Veel plezier morgen vanavond. Vergeet niet naar de namen van de opname-technici te kijken.

Veel plezier morgen vanavond. Vergeet niet naar de namen van de opname-technici te kijken.

Op de hoezen van oude platen staat vaak weinig informatie betreffende de opnametechnici.

Soms wel hele boekwerken met info over de artiesten en componisten.

Jammer. Ze lijken me bepalender voor het geluid dan de 'jaren'. Bv. dat 10dB meer tegenwoordig vind je niet bij elke nieuwe opname.

Bij oudere opnames maakt het niet heel veel uit wie de opname maakte.

Toen werd vaak nog gebruik gemaakt van een analoge bandrecorder, zonder limiters of welke (digitale) vervormer van het gespeelde dan ook.

In de jaren '70 en begin '80 had je enkel de volumes van de verschillende instrumenten gelijk te trekken als opname "techneut", en hooguit, als het een studio-opname betrof (en dan ook alleen als de verschillende instrumenten op verschillende tijdstippen werden opgenomen), de verschillende instrumenten een plaats op het (denkbeeldige) podium te geven met behulp van links/rechts en de looptijd verschillen (diepte- (voor/achter) en hoogte-effect)(diepte-effect door de looptijd naar de voorste microfoon (meestal die van de zanger(es)) / hoogte effect eigenlijk op de zelfde manier.

De gitaar hangt lager dan de zangstem van de zanger(es), maar heeft wel effect (geeft geluid af aan) de microfoon van de zanger(es), waardoor je dat hoogte effect kunt krijgen.

Tegenwoordig heeft de opnametechnet met veel meer factoren te maken, zoals maximaal volume, limiters, (digitale)vervormers, ruis toevoegen(SACD), jitter, enz. enz. enz...........

Het vak is er dus absoluut niet makkelijker op geworden.

Daarbij willen (te)veel artriesten het allemaal maar zo luid mogelijk opgenomen hebben.(Kwaliteit maakt weinig meer uit, als het op de radio en/of MP3-speler er maar uit springt.)

Hierdoor word het de opnametechneut absoluut niet makkelijker gemaakt, waardoor fouten veel vaker en makkelijker gemaakt worden, en ze vaak, neen eigenlijk, maar al te vaak, gemaakt worden, en een opname er niet mooier op word.

Daardoor is het tegenwoordig veel belangrijker wie de opname/mastering doet.

Er zijn nog maar heel weinig mensen die dat vak

Miracle, bedankt, helder verhaal. Ben benieuwd of die sessie waar Hans nu bijzit nog iets gaat opleveren. Ik vind Bert van Dijk wel een goed voorbeeld van iemand die zijn vak uitstekend verstaat. Misschien heb jij ook wel eens iets van hem gehoord?

Uiteraard zijn er tegenwoordig ook nog steeds juweeltjes te vinden, maar ze worden helaas steeds zeldzamer.

Dit is een van de conclusies van gisteravond.

Ik heb weinig gehoord van de geluidskwaliteit van de verschillende platen en CD's. We hadden de CD speler en draaitafel met voorversterkers, n.l. aan de zijkant gezet en met lange interlinks verbonden met de stereo eindversterker die tussen de luidsprekers stond. Voordat het "feest" begon heb ik wel even geluisterd, maar met te koude apparatuur is dat lastig te beoordelen.

De Master 3 luidsprekers deden het in de ruimte voortreffelijk. Mooi evenwichtig, al hoorde ik wel van andere leden , dat achterin het hoog wat terug viel. Maar dat kan ook eigenlijk niet anders, met 4 rijen mensen voor je.

Ik heb dus letterlijk zijdelings meegeluisterd en vooral platen gezocht, opgezet en weer ingepakt. Gelukkig was iemand van de club bereid te helpen, zodat we met de muziek vooruit konden.

In de 50tiger jaren mono klasse hebben we twee oude klassieke elpees met natuurlijk een hoop geknetter gedraaid. Maar wanneer je daar doorheen luisterde klonk het toch zeker niet absurt slecht.

De mooiste stukken van de avond kwamen uit eind 50. De eerste stereo opnamen. Soms nog ping pong, maar ook met een veel beter stereobeeld.

De jaren 60 vielen eigenlijk tegen. In het begin van het stereo tijdperk werd er vooral met popmuziek maar wat aangerommeld.

De jaren 70 lieten een tweedeling horen. Aan de ene kant de prachtige direct cut opnamen en mooie opnamen van b.v. Paul Simon. Aan de andere kant popmuziek die te scherp en vervormt klonk.

Dan kwamen we in de jaren 80 met de eerste CD's. Over het algemeen zo'n dikke 6 dB zachter opgenomen dan tegenwoordig. Ook daar waren er veel mooie opnamen, maar weer in popmuziekland moest je echt zoeken naar mooie opnamen.

Met de jaren 90 en 00 zie je weer een opleving van het totale klankbeeld, maar tegelijk neemt de compressie toe.

"Men" was het er over eens dat de jaren 60 en 80 van hetgeen er was ingebracht de slechtste jaren op geluidskwaliteitgebied waren.

Een andere conclusie is, dat je goed moet zoeken voor mooie opnamen. Lang niet alles wat mooi lijkt is dat ook (mooie hoes 180gr enz.). Zoals Miracle al opmerkte, herpersingen zijn lang niet altijd beter dan de orginele uitgaven. Heel vaak zelfs andersom.

Wat we ook concludeerde dat de Rega P3 met Orthophon Nr.2 zich van een uitstekende kant liet zien (ik las op fora dat deze Orthophon het best met 100 Ohm afgesloten kon worden, maar kwam zelf en op het gehoor toch op 160 Ohm uit).

De lering hieruit is, dat instappen in de wondere wereld van vinyl echt niet meteen duizenden euri hoeft te kosten. Het beeld is natuuurlijk wel een beetje vertekend door de dure phonotrap, maar toch....

Dit is een van de conclusies van gisteravond.

Kortom, "bagger" is van alle tijden en hier en daar steekt er een met kop en schouders boven uit.

Heb je ook 12" s gedraaid? In dynamisch opzicht en kwa productie toch wel de top wat vinyl betreft, in absolute opname kwaliteit, na ja veel close miking zullen we maar zeggen.

Heb je ook 12" s gedraaid? In dynamisch opzicht en kwa productie toch wel de top wat vinyl betreft, in absolute opname kwaliteit, na ja veel close miking zullen we maar zeggen.

Maxisingles bedoel je..?? LP's zijn n.l. ook 12". Nee, we hebben het op 33 toeren gehouden. Telkens plateau er af en stiekje omleggen is niet echt handig tijdens een clubavond.

Veel elementen hebben nogal moeite met de extreme uitslagen op maxisingles. Ik heb er wel een paar, maar draai ze eigenlijk nooit vanwege het hoge disco gehalte..

"Men" was het er over eens dat de jaren 60 en 80 van hetgeen er was ingebracht de slechtste jaren op geluidskwaliteitgebied waren.

Dan is er niet veel soeps ingebracht en ik denk zeker geen klassiek.

De mooiste klassieke lp's zijn vaak uit de jaren 60. Ook jazz lp's uit eind jaren 50 en 60 kunnen grandioos klinken. Zal wel pop zijn geweest....

Dan is er niet veel soeps ingebracht en ik denk zeker geen klassiek.

De mooiste klassieke lp's zijn vaak uit de jaren 60. Ook jazz lp's uit eind jaren 50 en 60 kunnen grandioos klinken. Zal wel pop zijn geweest....

Het ging met deze opmerking inderdaad vooral over pop. Dat de eind jaren 50 begin 60 Jazz paleten extreem goed waren hebben we ook kunnen beluisteren. Er was inderdaad weinig klassiek ingebracht.

Miracle, bedankt, helder verhaal. Ben benieuwd of die sessie waar Hans nu bijzit nog iets gaat opleveren. Ik vind Bert van Dijk wel een goed voorbeeld van iemand die zijn vak uitstekend verstaat. Misschien heb jij ook wel eens iets van hem gehoord?

Neen, ken hem niet. Zal vast in de klassieke wereld rondlopen.

Ook jazz lp's uit eind jaren 50 en 60 kunnen grandioos klinken.

Toch zijn de mooiste jazz lp's die ik heb uit eind jaren '70 en begin jaren '80

.

Beluister maar eens wat opnames van Concord Jazz (bijvoorbeeld Scott Hamilton - Tenorshoes, 1980), CBS Inc./Shorepack (bijvoorbeeld Eric Gale - Multiplication, 1977) of Phonogram (CBS/Philips) (bijvoorbeeld Al Dimeola, John McLauchlin & Paco DeLucia - Friday Night in San Francisco, 1981).

Zomaar een greep uit de geweldige opnames die er eind '70 - begin '80 gemaakt zijn van jazzmuziek.

Wat mij betreft overtreffen die alle opnames uit de 50ger en 60ger jaren met gemak.

Wat ik heb uit de jaren '50 en '60 vind ik over het algemeen niet bijzonder, of het moet bijzonder slecht zijn, vooral door de toen gebruikte microfoons, die nogal eens kraakte, bromde en vervormde.

Neen, geef mij de opnames uit de jaren '70 en '80 maar. ;)

Beste Miracle,

Op basis van welk criterium deel jij "Al Dimeola, John McLauchlin & Paco DeLucia - Friday Night in San Francisco, 1981" in bij jazz?

En wat klinkt er zo góed, bij die betonnen-bak / openlucht-zwembad opname?

De gitaren klinken zelfs niet eens als èchte gitaren... eerder als mitrailleurs.

Effectbejag, is het! Overdondering!

De qua "muzikaliteit" ergste wanprestatie óóit, wellicht!

Met uitzondering van het citaat van Henry Mancini's "The Pink Panther": het enige stukje dat getuigt van muzikaliteit op deze (Bij Spido Gratis Af Te Halen!) plaat.

Opnamen als die van "Jazz Behind the Dykes" (1950-56), van het AVRO -zaterdagmiddag-jazzprogramma van Michiel de Ruyter (Philips Phonogram), klonken véél echter en dus ook beter.

En bijvoorbeeld "Cotton Fields" (jazz? swing? soul? you name it!) uit het Carnegie Hall Concert van Harry Belafonte (1959), geldt ook in de meest audiofiele kringen nog steeds als een opname-icoon t.a.v. natuurlijkheid, levendigheid, breedte, diepte.

(RCA 44 big ribbon microphones waren hier mede debet aan.)

Ook jazz lp's uit eind jaren 50 en 60 kunnen grandioos klinken.

Toch zijn de mooiste jazz lp's die ik heb uit eind jaren '70 en begin jaren '80

.

Beluister maar eens wat opnames van Concord Jazz (bijvoorbeeld Scott Hamilton - Tenorshoes, 1980), CBS Inc./Shorepack (bijvoorbeeld Eric Gale - Multiplication, 1977) of Phonogram (CBS/Philips) (bijvoorbeeld Al Dimeola, John McLauchlin & Paco DeLucia - Friday Night in San Francisco, 1981).

Zomaar een greep uit de geweldige opnames die er eind '70 - begin '80 gemaakt zijn van jazzmuziek.

Wat mij betreft overtreffen die alle opnames uit de 50ger en 60ger jaren met gemak.

Wat ik heb uit de jaren '50 en '60 vind ik over het algemeen niet bijzonder, of het moet bijzonder slecht zijn, vooral door de toen gebruikte microfoons, die nogal eens kraakte, bromde en vervormde.

Neen, geef mij de opnames uit de jaren '70 en '80 maar. ;)

Onzin