Jump to content

Audioclub Oost Brabant

Hans van Liempd
 Share

Recommended Posts

Verder wordt de komende clubavond verzorgd door Mansberg met de Sinus luidsprekers. Dit in tegenstelling tot eerdere aankondigingen. KEF had n.l. beloofd met de Blade te komen, maar door productieprobleempjes konden deze niet op tijd geleverd worden.

Nu dus deze, bezoekers van de laatste Engels show zullen ze wel herkennen.

mansbergsinus300.jpg

LINK

De bouwers van deze luidsprkers waren bij de demo van Bogers aanwezig. Ze vonden dat ze dit beter kunnen... :blink: Ik ben zeeeeeeeeeeeeer benieuwd.

:)

Deze avond zal de geschiedenis in gaan als een zeer bijzondere. Afgelopen donderdag was ik om 18:30 uur in de demozaal, maar daar was nog niemand. Dus even gebeld, het bleek dat de mensen van Mansberg wat file hadden gehad en er om ongeveer 19:00 uur zouden zijn. Dan nog even opbouwen en dan waren ze ruim op tijd klaar om te starten. Opwarmen en precies opstellen was volgens de heren niet nodig.

De set bestond uit een Marantz 6400 SACD speler een Aaron 1 en nog een Vincent CD speler als stand in. Kabels van het type dropveter en netbekabeling van de Gamma. De speakers zien er overigens wél prachtig afgewerkt uit.

Precies om 20:00 uur startte te demo met een korte introductie van de luidsprekers en het merk Mansberg. Hierna werd er een gebrandde CD gestart en gingen de heren achterin de zaal zitten. Een voorgeproggrameerde avond dus. Nu hadden de heren hun huiswerk goed gedaan, want de muziek was goed gekozen en lieten veel van de eigenschappen van de luidsprekers horen. Gezien de electronica klonk het eigenlijk verbazend goed. Zeker toen ik later op de hotspot zat, verdwenen de luidsprekers volledig en keek ik diep in het stereobeeld. Tcoh denk ik dat er met betere electronica, een hogere resolutie en meer microinformatie hoorbaar zou zijn geweest. Hiermee ontstaat vaak toch wat meer natuurlijkheid. Nu klonk het een beetje "gewoon".

Tussendoor werden er enkele vragen beantwoord, maar bleven de heren verder achterin de zaal.

Na de pauze leek het er even op dat er verzoeknummers van door de leden de meegebrachtte CD's gedraaid zouden worden. Na twee nummers ging het voorgebrandde exemplaar er echter weer in en hoefden we alleen maar te luisteren. :o

Of het onervarenheid is, of het vertrouwen dat de luidsprekers zichzelf verkopen weet ik niet, maar het werd op deze manier wel een beetje een saaie avond. Eigenlijk het tegenovergestelde van een avondje Martin Goossens zeg maar.

Maar toch... we hadden weer een bijzondere avond en waren erg blij dat deze heren het gevallen gat (Kef zou de demo verzorgen) konden opvullen.

Het verslag van deze avond volgt binnekort op onze site (http://aob.hifi.nl/)

• 3 weeks later...

Gisteravond weer een prachtige clubavond gehad. N.l. een excursie achter de schermen van muziekgebouw Eindhoven. muziekgebouw Eindhoven.

Zaal_foto_Bram_Saeys.jpg

Kwa akoestiek is daar ook het nodige gebeurd. De zaal hangt vol diffusers, het lijkt wel of Toine daar ook was. Wanneer je in je handen klpat heb je een nagalm van ca 3 sec. Voor popmuziek is dit niet bruikbaar, dus dan worden alle diffusers afgedekt met velours gordijnen. Bijzonder is ook, dat de stoelen bezet of onbezet dezelfde akoestische waarde hebben. Het viel ook op dat de regietoren zo ontzettend hoog is. Deze steekt boven het hele muziekgebouw uit. Je komt er met een eindeloze spiltrap zoals in een oude kerktoren. Wanneer de grote Genelec monitoren daarboven vervangen moeten worden hebben ze effe wat werk. Om instrumenten e.d. binnen te brengen kan een komplete vrachtwagen met een lift twee verdiepingen omhoog gebracht worden.

Daarna hebben we nog een concert van Gregory Page meegemaakt. Elke maandagavond zijn er n.l. concerten onder de noemer van Ad van Meurs presenteert. De concerten (meestal singer-songwriter) worden gegeven in het theatercafe en kosten slechts

Het verslag van de Mansberg Sinus luidsprekers is nu ook klaar (op de foto's na.

LINK

mansbergsinus300.jpg

En ook het verslag van het 10 jarig jubileumfeet is nu compleet.

AOB10jaarTaart.jpg

10 jaar.

En volgende week...

Magenepan1-7.jpg

Maar dan met de Magnepan 3.7.

Gydotron

Veel leesplezier.

• 2 weeks later...

En volgende week...

Magenepan1-7.jpg

Maar dan met de Magnepan 3.7.

Gydotron

Veel leesplezier.

smile.gif

Helaas, morgen geen Gydotron.... Guido is ziek... :(

Dus organiseren we een muziekavond met de Master 3, Sphinx versterking en Astin Trew CD speler.

Dus..... CD's meenemen.

Ondanks dat er geen Magnepans waren hebben we toch een heel mooie avond gehad. De Astin Trew, Sphinx Master 3 set speelde de sterren van de hemel op de meegebrachte muziek. Nu eens geen Doelen tingel tangel of ander audiofiele hits zoals Masekele en Krall, maar gewoon muziek uit de verzameling van de leden. Muziek die ze de moeite waarde vonden om te laten horen. Ik kan zeggen... ik kon me in de meeste muzieksmaken wel vinden.

Binnenkort een playlist op onze site en natuurlijk wat foto's.

Er waren ondanks het gewijzigde programma toch veel leden op deze avond. Zowat alle stoelen zaten vol. En dat waren er 35...

• 3 weeks later...

Volgende week donderdag hebben we alweer een gewijzigd programma...

Audiofile heeft andere verplichtingen, dus hebben we Guido van Gydotron maar weer benaderd. En ja hoor, hij was opgeknapt en bereid volgende week met de Magnepans 3.7 te komen. Uiteraard met mooie electronica.

Alles weer opgelost dus....

• 2 weeks later...

Vanavond dus Gydotron.

Hieronder de aankondiging.

http://aob.hifi.nl/agenda.htm

Magenepan1-7.jpg

Waarschijnlijk komt Guido met de volgende apparatuur:

• Magnepan 3.7 electrostatische luidsprekers
    • Van Medevoort CD350 (sa)cd speler
      • ASR Emitter I versterker
        • USB DAC: Ayre QB-9
          • Sign Audio en Phantom bekabeling

Dat was een echt volle bak gisteravond. Er waren meer dan 40 luisteraars.

Toch had ik van de Magnepan 3.7 meer verwacht. Het combineerde kennelijk niet echt met de ruimte en de apparatuur. Niet dat het slecht was, integendeel... maar mijn verwachtingen waren hoger gespannen. De 1.7 vorig jaar speelde in mijn oren mooier.

Overigens was het 't laag uit deze luidspreker wat mij het meest kon bekoren. Wanneer "geen laag" zo klinkt, dan doe mij maar geen laag.

In december krijgen we trouwens weer wat bijzonders. André Smol van Speaker en Co uit Dortrecht heeft een dipool line-array ontworpen waarbij de luidsprekers digitaal in tijd gecorrigeerd zijn (instelbaar met laptop). Aan de leden wordt gevraagd welke instellingen de voorkeur hebben en of timeallignment wel hoorbaar is. De boel wordt aangestuurd met 4 stereo eindversterkers van Advance.

Guest Gydotron

Hans,

Bij deze nodig ik je gelijk uit om de 3.7 nog eens bij ons te komen beluisteren. Jij zorgt voor muziek en wij voor koffie en gebak.

Dan kan je de 1.7 direct vergelijken met de 3.7.

Ik weet al zeker dat je het Belgische gebak gaat apprecieerden ;)

Katrien en Guido

Hans,

Bij deze nodig ik je gelijk uit om de 3.7 nog eens bij ons te komen beluisteren. Jij zorgt voor muziek en wij voor koffie en gebak.

Dan kan je de 1.7 direct vergelijken met de 3.7.

Ik weet al zeker dat je het Belgische gebak gaat apprecieerden ;)

Katrien en Guido

Dat ga ik doen, het staat n.l. al een tijdje op m'n (denkbeeldig) lijstje. Misschien willen er nog wat mensen mee, dan kunnen we er een Heardagje van maken.

De 3.6 speelde bij een audiokennis in het verleden (hij speelt nu met de 20.1) ook de sterren van de hemel. De 3.7 moet dat toch zeker ook kunnen. Ik vraag met nog af waarom het op de audioclub niet helemaal lukte. De luidsprekeropstelling in combinatie met de demping van veel publiek zou heel goed de oorzaak kunnen zijn.

De luidsprekeropstelling in combinatie met de demping van veel publiek zou heel goed de oorzaak kunnen zijn.

Plaatsing van Maggies is sowieso key, maar in tegenstelling tot wat veel mensen denken is ook de dipool gebaat bij goede demping.

Naast een powerhouse dat ongelimiteerd stroom kan leveren natuurlijk maar dat lijkt me audio 101.

Overigens heb ik zelf geen hoge pet op van die ASR emitter versterkers, welke versie dan ook. Ze laten te veel weg IMO.

Jullie zaal kennende, kan de demping zelfs met een volle bak nooit voldoende zijn. Zeker vanachter niet.

Rick Paap was bij deze demo ook aanwezig. Rick houdt niet van dempen. Daarom waren alle gordijnen open en het podium zelfs afgebroken.

Als eindversterker werd een potige Marsh gebruikt. Stroom genoeg dus.

Maar nog 'n keer.... ik schreef niet dat het slecht klonk...., integendeel. We hebben in dezelfde zaal sets beluistert van een veelvoud van de prijs die aanzienlijk minder klonken. Ik had er alleen meer van verwacht. En dat, terwijl het met de 1.7 een jaar eerder in dezelfde zaal wel errug goed ging.

Guest Gydotron

Dat de 3.7 niet vol potentieel speelde is een feit. Een mens tracht in een kort tijdspanne het zo mooi mogelijk te laten spelen.

Op dit moment staat er hier een Zanden 6000 geïntegreerde versterker. Dat is een PP met KT120 buizen en deze levert 100 watt welk ruim voldoende is om de 3.7 aan te sturen.

Wij vinden het een prachtige combinatie. Alleen ......Zanden is erg duur en daarom ga ik verder zoeken naar een mooie betaalbare buizenversterker die het ook mooi doet met de 3.7.

De Zanden staat hier nog een dikke week en indien er liefhebbers zijn om dit combo eens wil beluisteren kan dat. Vanaf woensdag tem zaterdag is dat mogelijk.

Aangezien dat Zanden niet in ons merkenpakket zit is dit toch wel een unieke kans.

En zoals beloofd, koffie en gebak staan klaar.

Grtn Katrien & Guido

Op dit moment staat er hier een Zanden 6000 geïntegreerde versterker. Dat is een PP met KT120 buizen en deze levert 100 watt welk ruim voldoende is om de 3.7 aan te sturen.

Wij vinden het een prachtige combinatie. Alleen ......Zanden is erg duur en daarom ga ik verder zoeken naar een mooie betaalbare buizenversterker die het ook mooi doet met de 3.7.

Octave al eens geprobeerd? :)

Tja... € 25.000,- is best veel geld...

Ik ga eens kijken of ik a.s. zaterdag kan komen.

Gaat er iemand mee, of moeten jullie allemaal Sinterklaas spelen...??

Het gaat wat mij betreft vrijdagmiddag worden, zaterdag heb ik kennelijk andere bezigheden....

Ik heb die dure Magnepans wel eens gehoord bij een demo in de Hi Fi winkel in Beek. Ik vond ze erg goed maar wie kan ze thuis plaatsen? Overigens stond er in de laatste Stereophile een ingezonden brief waar iemand zich er over beklaagde dat Magnepans daar niet getest werden. Probleem was dat Magnepan niet wilde dat de gebruikelijke metingen gedaan werden.

We (Hansko en ik) zijn afgelopen vrijdagmiddag bij Gydotron geweest en hebben daar de Magnepan 3.7 gehoord. Nu op een Zanden geintegreerde versterker van het formaat magnetron. Als bron de Ayre DAC met een laptop. Later ook met een van Medevoort SACD speler.

Een totaal andere ervaring dan met dezelfde luidsprekers op de audioclub. Vooral met de SACD speler klonk het nu formidabel. Een mooi stereobeeld in de diepte en breedte. Soms ook een beetje vreemd in de hoogte verdeeld, maar dat zal wel aan de betreffende opname gelegen hebben. Het laag was soms een beetje veel en daarbij ook niet echt knalstrak. Dat deed de Marsch op de audioclub weer beter. Daar was het laag duidelijk krachtiger dan bij de Zanden versterker. Stemmen klonken echter zeer natuurlijk. Voor mij altijd een signaal dat het middengebied dan wel goed zit.

Volgens Guido is de 3.7 aanzienlijk makkelijker aanstuurbaar dan de 3.6. En de 1.7 zou zelfs beter kunnen klinken dan de oude 3.6. Ik geloof dat laatst in ieder geval wel, omdat ik die nu een paar keer heb gehoord en telkens zeer goed uit de hoek kwam. De 3.7 gaat wel een stuk dieper in het laag.

Nou weet ik natuurlijk niet wat er in de heerlijk taart, zat die we aangeboden kregen. Maar aannemende dat deze van de bakker kwam, zal deze alleen het gemoed gunstiger gestemd hebben.

Kortom... een gezellige middag in het Belgische Schilde (vlak bij Antwerpen).

Guido bedankt.

We (Hansko en ik) zijn afgelopen vrijdagmiddag bij Gydotron geweest en hebben daar de Magnepan 3.7 gehoord. Nu op een Zanden geintegreerde versterker van het formaat magnetron. Als bron de Ayre DAC met een laptop. Later ook met een van Medevoort SACD speler.

Een totaal andere ervaring dan met dezelfde luidsprekers op de audioclub. Vooral met de SACD speler klonk het nu formidabel. Een mooi stereobeeld in de diepte en breedte. Soms ook een beetje vreemd in de hoogte verdeeld, maar dat zal wel aan de betreffende opname gelegen hebben. Het laag was soms een beetje veel en daarbij ook niet echt knalstrak. Dat deed de Marsch op de audioclub weer beter. Daar was het laag duidelijk krachtiger dan bij de Zanden versterker. Stemmen klonken echter zeer natuurlijk. Voor mij altijd een signaal dat het middengebied dan wel goed zit.

Volgens Guido is de 3.7 aanzienlijk makkelijker aanstuurbaar dan de 3.6. En de 1.7 zou zelfs beter kunnen klinken dan de oude 3.6. Ik geloof dat laatst in ieder geval wel, omdat ik die nu een paar keer heb gehoord en telkens zeer goed uit de hoek kwam. De 3.7 gaat wel een stuk dieper in het laag.

Nou weet ik natuurlijk niet wat er in de heerlijk taart, zat die we aangeboden kregen. Maar aannemende dat deze van de bakker kwam, zal deze alleen het gemoed gunstiger gestemd hebben.

Kortom... een gezellige middag in het Belgische Schilde (vlak bij Antwerpen).

Guido bedankt.

Daar sluit ik me bij aan. De frambozen taart was heerlijk en de set speelde uitstekend. De buizen Zanden was een prototype en leverde 70 watt per kanaal en zou rond de 25.000 euro moeten gaan kosten. Beetje veel lijkt me. De Magnepans 3.7 zijn prachtig klinkende speakers en ik vond het laag wel strak eruit komen.

De enige moeite die ik had was dat het stereobeeld soms wat vreemd overkwam zoals Hans ook al meldde. Zou wellicht aan de opstelling kunnen liggen, want de Magnepans stonden in een een vrij nauwe luisterruimte dicht tegen de zijwand aan. Verder prachtig klanken met zeer veel detaillering. En een erg goede prijs/kwaliteit verhouding.

Guido bedankt voor de gastvrijheid en de goede zorgen.

Ondertussen staan er weer een paar verslagen op onze site.

N.l. De demo met Gydotron: http://aob.hifi.nl/club.htm#Gydotron2011

Guido-Katrien-2011-2.jpg

En muziekavond met de set van leden http://aob.hifi.nl/club.htm#CD-luisteravond

Set-cd-luisteravond.jpg

En morgenavond dus... Speaker en Co (zie hierboven.

http://aob.hifi.nl/

Volgende week donderdag hebben we alweer wat bijzonders. Speaker en Co uit Dordrecht komt n.l. met een nieuw ontworpen dipool line array met digitaal fllter met tijdcorrectie en ruimtecorrectie.

Speaker%20en%20Co%201.jpg

Zie ook: http://aob.hifi.nl/agenda.htm

En het zit er alweer op.

Ik heb zelden zo'n veel verschillende meningen gehoord. Van... "ik vind het helemaal niks" tot "prachtig... het lijken wel Sonores". Ik behoorde tot de laatste groep. Ik heb zelden luidsprekers gehoord die zo dynamisch, snel en eerlijk klinken. Het zijn inderdaad geen luidsprekers om een boek bij te lezen.

En dan te bedenken dat de muziek uit een laptop kwam. die dus recht in de DSP gepropt werd en daarachter 4 stereo eindversterkers om de tijdcorrectie juist in te kunnen stellen.

We hebben ook vergeleken tussen drie verschillende correcties. Hol, (de buitenste speakers komen eerst). Recht (alle speakers tegelijk) en bol ( de middelste speakers "vuren" eerst). Voor mij was de holle versie het best. de rechte correctie koos vrijwel niemand, maar er waren ook veel leden die de bolle versie kozen. Hieruit bleek dat faseverschillen in luidsprekers echt duidelijk hoorbaar zijn. De tweede (rechte) demo klonk zo veel vlakker en saaier dan de andere twee Weer wat geleerd.

Verder was het een demo uit het boekje. Een duidelijk verhaal over Speaker en Co en bij elk muziekstukje een korte inleiding.

Ook Leonard Valk van Servi Q was aanwezig. De gebruikte apparatuur was n.l. van het merk Advance Acoustic. 4 Stereo eindversterkers van € 479,-/st. De VU meters aan de voorkant kwamen meestal niet boven de 0,5 Watt. De luidsprekers hebben dus een zeer hoog rendement.

Wat me tegen viel, waren de bassreflex kasten die op het laatst werden gebruikt. Misschien dat het contrast te groot was, maar daar kwam toch wel erg veel laag uit.

Op naar de volgende avond (met Guido Tent).

• 1 month later...

Speaker en Co Dordrecht heet tegenwoordig Speakerkits.nl.

Hierbij de link naar het verslag van afgelopen maand.

http://aob.hifi.nl/club.htm#Speakerkits

Audiokits2.jpg

En morgenavond komt Guido Tent, met o.a.

b-speaker.png

en

b-amp.png

Zie ook:

http://aob.hifi.nl/agenda.htm

Veel leesplezier.

Ook Leonard Valk van Servi Q was aanwezig. De gebruikte apparatuur was n.l. van het merk Advance Acoustic. 4 Stereo eindversterkers van € 479,-/st. De VU meters aan de voorkant kwamen meestal niet boven de 0,5 Watt. De luidsprekers hebben dus een zeer hoog rendement.

Of de meters zijn te traag om pieken weer te geven