Jump to content

Audioclub Oost Brabant

Hans van Liempd
 Share

Recommended Posts

Nog niet, maar de grote vakantie is aanstaande. Gratis reizen is er dan niet meer bij, maar Haarlem is hier om de hoek.

Nu nog iemand die het organiseert. Welke platenliefhebber is vrijwilliger?

M :ph34r: rc

Leuk, dat we in Nederland de grootste grammofoonplaten fabriek van Europa hebben. Gisteren waren we daar met een groep van de audioclub. Daar zal binnenkort ook wel een verslag van op de site verschijnen. We hebben er in alle afdelingen een kijkje kunnen nemen en kregen daarbij uitgebreide informatie. Van de snijtafels conventioneel en DMM, naar de galvanische afdeling waar de vader- en moederplaten gemaakt worden, de perserij, de drukkerij, de stoomketels en de kwaliteitscontrole. Erg de moeite waard. En dus.... GEEN PERSVET..!! Het kneedbare vinyl gaat alleen met twee labeltjes in de matrijs.

Hier is te zien hoe e.e.a. in z'n werk gaat:

<iframe width="640" height="360" src="http://www.youtube.com/embed/ZX2BhizHKZY?feature=player_embedded" frameborder="0" allowfullscreen></iframe>

en

Daarna zijn we op bezoek geweest bij Helios, een bedrijf wat zich bezig houdt met studioinrichting. Hier hebben de de Grim luidsprekers (De linkse) en een paartje ATC luidsprekers beluistert..

5036_foto1_afbeelding_groot.jpg

Op de foto staat ook het stapeltje dac's wat rechts op de foto staat vergeleken. Voor de meeste was de Lynx Hilo de verrassing van de dag. Had ik al niet de Pink Faun, dan maakte deze toch een heel goede kans. Precies mijn geluid, snel, transparant, dynamisch en natuurlijk. Erg mooi.

Daarna nog bij een Wokrestaurant gegeten en het nog eens uitgebreid nabesproken.

:)

Bovenop de ATC staat de Focal SM9, daar heeft "onze" Bas aan meegewerkt (versterker gedeelte meen ik).

Zou het ook wel eens heel goed als actief systeem in een huiskamer kunnen doen, circa 5000 euro, heb je alleen nog een pre en een bron nodig.

• 3 weeks later...
  • 2 months later...

Hierbij de link naar de demoverslagen van :

Ceelen techniek (Manger en Fonel)

http://aob-hifi.nl/club.htm#Ceelen

CeelenSet3.jpg

Manger1.jpg

en

Concept & Design (Canor) / Sonority (Adam) 

http://aob-hifi.nl/club.htm#Concept-Disign_Sonority

Concept-Design-set.jpg

Canor.jpg

Veel leesplezier.

Ik vergat nog wat.

Gisteravond hebben we weer eens een topavond gehad (misschien wel de mooiste zolang ik bij de audioclub ben)

Wat klinken de spullen van TAD goed.!! En daar was iedereen het deze keer overeens.

Speaker Evolution one, C2000, M2500 met als bron een Apple laptop en Pioneer CD speler.

concept_img01.jpg

AH jaloers.  Maar TAD is nagenoeg onbetaalbaar voor eem normaal mens (dit is overigens de "low budget" range van TAD  :) ).

Geen TAD cd speler/DAC?

Kleine tip met de veel goedkopere pioneer speakers kom je dicht bij de TAD (zeg 95%)

http://www.avland.co.uk/aasp/pioneer/0820/s1ex/s1ex.asp

De coax speaker is nagenoeg hetzelfde (waarschijnlijk even goed als die van de KEF LS50).  Er is ook een monitor type, die is wellicht te prefereren, ivm minder resonanties in de toch wat goedkopere kast (hoewel 62 kilo voor de vloerstaander en 29 kilo voor de monitor nog wel ver boven he gemiddelde uitsteken. De TAD Evolution weegt 54 kilo, de TAD reference one weegt 150 kilo)

http://www.avland.co.uk/aasp/pioneer/0820/s2ex/s2ex.asp

s1exlrg.jpg

In Veldhoven de TAD beluisterd, was er daar niet onder de indruk van, waarschijnlijk door de ruimte dat ze enigszins teleurstelde.

En de kleine Kefjes hebben behalve de coaxiale speaker, die overigens best weleens dezelfde zou kunnen zijn, nog wat andere dingen in huis om die speakertjes tot grootse prestaties te krijgen.

Dat het in Veldhoven minder klonk, daar ben ik het wel mee eens. In Utrecht ging dat eerder veel beter.

De concentricunits van TAD zijn van berilium in eigen beheer gemaakt. Er is wel iemand van KEF bij het ontwerp van de luidsprekers betrokken geweest.

• 4 weeks later...
  • 1 month later...

Nou hebben we iets minder goed nieuws, maar tegelijk ook beter nieuws.

De site van onze audioclubwas ondergebracht bij hifi.nl. Die hebben kennelijk een nieuwe hosting en waren ons vergeten... Na wat heen en weer mailen bleek men onze site niet meer op te willen nemen.

Tot zover het slechte nieuws.

Nu het goede nieuws... we hebben een nieuw sitenaam.

Deze is nu www.aob-hifi.nl en ziet er weer precies zo uit als voorheen.

Jammer genoeg werken er nu geen bestaande links meer. Er wordt t.z.t. alleen pagina met verwijziging naar de nieuwe site op hifi.nl gezet.

Tja... dat was gratis en werd toen aangeboden.

Nu moeten inderdaad alle links in de site ook weer worden aangepast.

100% werken doet het dus nogf niet.

En alle demogevers die links naar onze site hebben... tja die doen het ook niet meer.

• 1 month later...

Ondertussen werkt alles weer zoals het hoort, zelfs wordt het oude adres doorgelinkt.

Dan staan er weer een aantal verslagen op. Helaas een paar nog zonder foto's.

1.  EC designs, zie: http://www.aob-hifi.nl/club.htm#EC-Designs-2013

2. Vintage avond, zie http://www.aob-hifi.nl/club.htm#Vintage

3. Helios, zie: http://www.aob-hifi.nl/club.htm#Helios2013

Veel leesplezier.

• 4 months later...

Die foto's zijn er helaas nog steeds niet.

Maaaaaar... gisteravond hadden we weer een top-avond.

Speakerkits uit Dordrecht kwam hun nieuwe Nassac demonstreren.  

Hier een foto van de kasten zonder units en nog niet gespoten.

SAM_0772%20Nassac.jpg

De speakers mochten we blind vergelijken. D.w.z.... niet de speakers, maar het verschil tussen actief en passief filteren.

Toen we binnen kwamen stonden de speakers aangesloten maar de filters en aansluitkabels waren verborgen onder een doek.

Het luisteren begon... er werden ca. 10 nummers gedraaid op de installatie zoals deze was bij binnenkomst. Een prachtig midden en hoog, maar tegelijk ook wat onrustig in het laag. Er was niet echt een homogeen geluidsbeeld zeg maar.

Toen werden er twee nummers gedraaid die dienden voor het vergelijk met de andere aansluitmethode. Hierna werden de speakers in een mum van tijd naar de andere opzet omgebouwd. En weer werden die twee nummers gedraaid. Verhip... nu was het wél homogeen, maar de finesse was wel wat weg. En toen werd gevraagd wat men de mooiste klank vond. Vrijwel unaniem ging men voor de tweede opzet.  

Voor mij was duidelijk dat de eerste setting actief was en de tweede passief. Dit bleek ook zo te zijn.

Hierna volgde de pauze waarin de heren de boel weer actief maakten, maar ook het filter meer richting passief filter verschoven. De oorspronkelijke setting was n.l. met 24 dB/oct gefilterd. Het passieve filter met 12 dB/oct. Dit bracht het beste van twee werelden. Enorm snel, dynamisch, natuurlijk en strak. Bovendien met een prachtig gestaffeld stereobeeld. Dit horen we zelden bij een audioclub demo. 

Dan wordt er nog wat gediscussieerd over het wel en wee van actief versus passief filteren. Ik kan alleen zeggen, dat de heren er wél verstand van hebben.

Hierna nog wat muziek, en dan is het ineens 10:30 uur.

• 4 weeks later...

Ondertussen staat het verslag van vorige maand online. http://www.aob-hifi.nl/club.htm#Speakerkits-2013 en deze keer mét foto's

AOB%2019%20sept%20%2317.JPG

Gisteravond hebben we een Yamaha set beluistert. Dat is toch wel van een heel andere klasse dan wat we gewend zijn. Maar voor de doelgroep (starters met een niet al te groot budget) toch zeker erg goed.

Best grappig om te zien, dat een vermelding hier het aantal bezoeken op de site van de Audioclub behoorlijk laat toenemen.

Gemiddeld zo'n 30 bezoekers en 150 bekeken pagina's , nu 79 bezoeker en 391 bekeken pagina's.

Zo maar ca. 40 bezoekers en 240 bekeken pagina's extra.

Uit de apparatuur opsomming begrijp dat het een digitaal filter was van mini-dsp. Die zijn rete goedkoop, maar je leest vaak kritiek over het hoge ruisnivo.

Een budget digitaal filter dus. Ze zouden het nog eens moeten herhalen met de Hypex dsp (of gewoon een analoog actief filter).

Nette speaker overigens.

Die ruis zal ik dan wel niet gehoord hebben. Mijn oren zijn tenslotte ook geen 20 meer. Maar van de anderen heb ik toch ook geen kritiek gehoord.

Leon Vingerhoeds (de eigenaar van het cafe) was die avond niet blij. Wanneer het n.l. minder klinkt, zijn er altijd wel een paar leden die dan voor aan de bar gaan zitten. De avond met Speakerkits zat er de hele avond niemand. Sterker nog... vrijwel iedereen zat om 23:00 uur nog steeds te luisteren, terwijl het officieel toch om 22:30 uur is afgelopen.  Zo'n mini DSP en de 9 kanaals Onkyo versterker klinken werkelijk heel erg goed.... tenminste met die luidsprekers.

Best grappig om te zien, dat een vermelding hier het aantal bezoeken op de site van de Audioclub behoorlijk laat toenemen.

Gemiddeld zo'n 30 bezoekers en 150 bekeken pagina's , nu 79 bezoeker en 391 bekeken pagina's.

Zo maar ca. 40 bezoekers en 240 bekeken pagina's extra.

op ZBA was ook een verwijzing geplaatst naar de site door speakerkits ik denk dat dat ook wel mee helpt.

Ik heb even rondgeneusd op jullie website. Het lijkt me een leuke club en jullie hebben de afgelopen tijd een hoop interessante demo's gehad! De agenda geeft aan dat jullie In de nabije toekomst nog meer moois wacht :) . Zouden jullie het leuk vinden als Synergy Acoustics een keer een demo zou komen verzorgen? We zouden graag eens langskomen :D