spido Posted 25 oktober 2013 Report Share Posted 25 oktober 2013 Beste Martijn, Deze sukkelaar heeft een jaar of wat geleden ook gedacht dat met DSP het probleem van staande golven en andere ruimteresonanties kon worden verholpen. Daartoe schafte hij zich equalizers aan, en tenslotte zelfs een Behringer DEQ 1024. Dat is een digitale 31-bands equalizer met feed-back destroyer, 24/48 bit DSP, 24 bit/96 kHz A/D en D/A converters, enz., enz. Heel indrukwekkend. Zolang het ding maar niet áán staat... http://www.behringer.com/EN/Products/DEQ1024.aspx Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jongensdroom Posted 25 oktober 2013 Report Share Posted 25 oktober 2013 Beste Martijn, Deze sukkelaar heeft een jaar of wat geleden ook gedacht dat met DSP het probleem van staande golven en andere ruimteresonanties kon worden verholpen. Daartoe schafte hij zich equalizers aan, en tenslotte zelfs een Behringer DEQ 1024. Dat is een digitale 31-bands equalizer met feed-back destroyer, 24/48 bit DSP, 24 bit/96 kHz A/D en D/A converters, enz., enz. Heel indrukwekkend. Zolang het ding maar niet áán staat... http://www.behringer.com/EN/Products/DEQ1024.aspx Met zo'n frequentiekarakteristiek vraag je ook om problemen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Martijn-Synergy Acoustics Posted 25 oktober 2013 Report Share Posted 25 oktober 2013 Beste Martijn, Deze sukkelaar heeft een jaar of wat geleden ook gedacht dat met DSP het probleem van staande golven en andere ruimteresonanties kon worden verholpen. Daartoe schafte hij zich equalizers aan, en tenslotte zelfs een Behringer DEQ 1024. Dat is een digitale 31-bands equalizer met feed-back destroyer, 24/48 bit DSP, 24 bit/96 kHz A/D en D/A converters, enz., enz. Heel indrukwekkend. Zolang het ding maar niet áán staat... http://www.behringer.com/EN/Products/DEQ1024.aspx De ene DSP is de andere niet. Bovendien is het heel belangrijk dat de problemen op de juiste manier worden gecorrigeerd. Staande golven zijn er in verschillende soorten en maten. Sommige hebben een hoge Q-factor (breedte van het frequentiegebied die hij beslaat), andere een lage. De Q-factor van de grafische equalizer van de Behringer is echter vast (1/3 octaaf komt overeen met een Q van 4,3). Bovendien bevinden staande golven zich bijna nooit precies op een van de standaardfrequenties van de grafische equalizer. Staande golven kun je veel accurater wegwerken met filters met een vrij instelbare Q-factor. Met zo'n frequentiekarakteristiek vraag je ook om problemen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted 25 oktober 2013 Report Share Posted 25 oktober 2013 Spido,heeft volkomen gelijk ,mij n zoon heeft die ook voor DJ ,boem boem.Beringer freak. Spido,de jeugd is digi opgevoed ze weten niks beters . Ik denk dat hun hersenen zijn ingesteld op digi mvg wol Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 25 oktober 2013 Report Share Posted 25 oktober 2013 Met zo'n frequentiekarakteristiek vraag je ook om problemen. Beste Jongensdroom, Best mogelijk dat zo'n instelling nodig zou zijn om jouw kamer "recht" te krijgen. (En héél best mogelijk dat jij vervolgens ontdekt dat "recht" en "echt" twee totaal verschillende dingen zijn… ) Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 25 oktober 2013 Report Share Posted 25 oktober 2013 De ene DSP is de andere niet. Bovendien is het heel belangrijk dat de problemen op de juiste manier worden gecorrigeerd. Staande golven zijn er in verschillende soorten en maten. Sommige hebben een hoge Q-factor (breedte van het frequentiegebied die hij beslaat), andere een lage. De Q-factor van de grafische equalizer van de Behringer is echter vast (1/3 octaaf komt overeen met een Q van 4,3). Bovendien bevinden staande golven zich bijna nooit precies op een van de standaardfrequenties van de grafische equalizer. Staande golven kun je veel accurater wegwerken met filters met een vrij instelbare Q-factor. Beste Martijn, Ach jongen, kòm nou toch! Je wil toch niet beweren dat je HIER tegenop kunt, hè? Behringer DEQ1024 ULTRAGRAPH DIGITAL DEQ1024 is an ultra high-resolution digital stereo 31-band equalizer feedback destroyer. It combines unmatched digital performance with straightforward and intuitive analog-like operation. The revolutionary FBQ Feedback Detection System instantly detects critical feedback frequencies and can also be used as an audio analyzer, making the DEQ1024 a must-have for every professional touring rack. Switching on the automatic Feedback Destroyer removes feedback within a fraction of a second. A state-of-the-art 24/48-bit DSP and ultra high-resolution 24-bit/96 kHz A/D and D/A converters deliver the ultimate in sonic resolution. The EQ section features three selectable operating ranges (_12 dB, _6 dB and 0/-24 dB) and 31 high-quality illuminated 45-mm faders. The switchable TRUE CURVE function precisely translates fader positions into an exact _What-You-See-Is-What-You-Get_ frequency response. In addition, the DEQ1024 features sweepable low cut and high cut filters, an _inaudible_ Noise Gate/Peak Limiter and Pink Noise generator plus stereo imager that provides unbelievable spatial enhancement and improved stereo imaging. A digital AES/EBU and S/PDIF interface gives you ample connection flexibility and lets you select between three sample rates (44.1, 48 and 96 kHz). The DEQ1024 features both servo balanced inputs and outputs with gold-plated XLR and __ TRS connectors. The built-in switch-mode power supply can operate world-wide (100 - 240 V~), ensuring noise-free audio, superior transient response and lowest possible power consumption. In short, you get top-notch performance, analog feel, ease of use and abundant connectivity options, all of which make the DEQ1024 an ideal tool for both live and studio applications. http://www.peterverspuy.nl/equalizers-feedback-eliminators/behringer/deq1024-5968.html?localid=en_US En heb je dat prijsje gezien? Voor dat geld kun jij nog niet eens een brief dichtplakken, vermoed ik... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 26 oktober 2013 Report Share Posted 26 oktober 2013 Je leest vaak dat Anthem momenteel de beste room correctie middels dsp heeft http://www.anthemav.com/products/collection=statement/model=d2v-3d/page=overview http://www.anthemav.com/downloads/ARC-1_PDS.pdf http://www.hometheaterhifi.com/audio-calibration/audio-calibration-reviews/anthem-room-correction-arc-system-part-1/all-pages.html Helaas niet los te koop Link to comment Share on other sites More sharing options...
r.a.v.o.n Posted 26 oktober 2013 Report Share Posted 26 oktober 2013 Beste Martijn, Ach jongen, kòm nou toch! Je wil toch niet beweren dat je HIER tegenop kunt, hè? En heb je dat prijsje gezien? Voor dat geld kun jij nog niet eens een brief dichtplakken, vermoed ik... Heb je dat ding nog steeds? Dat moet een beste miskoop zijn geweest want ik weet nog dat je hem kocht naar aanleiding van de discussie over die bijeenkomst over roomcorrectie met de Ultracurve in Oud Beijerland. Helaas lijken die verrekte kastjes van Behringer allemaal op elkaar: Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 26 oktober 2013 Report Share Posted 26 oktober 2013 Nou ja, in elk geval een léérzame miskoop. En voor die paar euro's mocht dat wel eens. De Ultracurve Pro maakt op mij overigens een aanmerkelijk schevere indruk dan mijn rotding*. *Werkt uitstekend, overigens. Storingvrij, zonder brom of ruis. Doet precies wat het móet doen... helaas. Link to comment Share on other sites More sharing options...
knor Posted 26 oktober 2013 Report Share Posted 26 oktober 2013 ... héél best mogelijk dat jij vervolgens ontdekt dat "recht" en "echt" twee totaal verschillende dingen zijn… ) Kijk, dat is nu een wijze vaststelling, omdat ie de volle lading dekt van dit alles. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Martijn-Synergy Acoustics Posted 27 oktober 2013 Report Share Posted 27 oktober 2013 (En héél best mogelijk dat jij vervolgens ontdekt dat "recht" en "echt" twee totaal verschillende dingen zijn… ) Moeilijke vraag: wat is recht ? Link to comment Share on other sites More sharing options...
threshold Posted 27 oktober 2013 Report Share Posted 27 oktober 2013 Voor de analoogfreaks zou het leuker zijn als zo'n apparaat alleen op de subwoofer incl. klasse D versterker werd aangesloten. Alleen zit er altijd een tijdvertraging in zo'n ding zodat de boel niet meer aansluit op het directe analoge deel. Of valt dat tegenwoordig wel mee? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Martijn-Synergy Acoustics Posted 27 oktober 2013 Report Share Posted 27 oktober 2013 Voor de analoogfreaks zou het leuker zijn als zo'n apparaat alleen op de subwoofer incl. klasse D versterker werd aangesloten. Alleen zit er altijd een tijdvertraging in zo'n ding zodat de boel niet meer aansluit op het directe analoge deel. Of valt dat tegenwoordig wel mee? Hoi Arjan, Naar mijn mening zouden analoogfreaks hun blik moeten verruimen. Wij stellen het eindresultaat voorop, niet de toegepaste techniek. Een DSP kan veel klankproblemen oplossen en een goede DSP is klankmatig transparant. Wil iemand nou echt per se geen DSP toepassen voor de fronts, dan kun je hem probleemloos inzetten voor uitsluitend het laag. De vertraging is verwaarloosbaar. Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted 27 oktober 2013 Report Share Posted 27 oktober 2013 Hoi Arjan, Naar mijn mening zouden analoogfreaks hun blik moeten verruimen. Wij stellen het eindresultaat voorop, niet de toegepaste techniek. Een DSP kan veel klankproblemen oplossen en een goede DSP is klankmatig transparant. Wil iemand nou echt per se geen DSP toepassen voor de fronts, dan kun je hem probleemloos inzetten voor uitsluitend het laag. De vertraging is verwaarloosbaar. Dat begind interessant te worden.Vraag ik me nog wel af hoe je dat wil doen met de extra vertraging die nodig is op de fronts als de subs meer naar achter staan. er zijn er maar weinig mensen die de sub onder of naast de front speakers plaatsen. Waarop baseer je eigenlijk dat mensen die graag de keten analoog houden niet voor het maximale resultaat gaan? Zou het niet zo kunnen zijn dat de oren van mensen die vaak naar analoge bronnen luisteren misschien iets minder aan het digitale geweld gewend zijn en nog wel de kaf van het koren kunnen schijden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Martijn-Synergy Acoustics Posted 27 oktober 2013 Report Share Posted 27 oktober 2013 Dat begind interessant te worden. Vraag ik me nog wel af hoe je dat wil doen met de extra vertraging die nodig is op de fronts als de subs meer naar achter staan. er zijn er maar weinig mensen die de sub onder of naast de front speakers plaatsen. Dat is één van de redenen waarom ik vind dat men soms niet zo fundamenteel moet zijn in de aanhang van bepaalde principes. Gebruik de DSP voor alle kanalen voor het beste resultaat . Waarop baseer je eigenlijk dat mensen die graag de keten analoog houden niet voor het maximale resultaat gaan? Zou het niet zo kunnen zijn dat de oren van mensen die vaak naar analoge bronnen luisteren misschien iets minder aan het digitale geweld gewend zijn en nog wel de kaf van het koren kunnen schijden. Dat je houdt van (het geluid van) platenspelers kan ik me voorstellen, maar naar mijn mening is de angst voor digitaal vandaag de dag ongegrond. De betere DSP's zijn klankmatig nagenoeg of volkomen transparant. Als je de duidelijke klankverbeteringen die je met een DSP kunt bewerkstelligen afzet tegen de eventueel reële minieme of zelfs in z'n geheel niet bestaande klankverslechtering, dan is het toepassen van een DSP in mijn optiek een no-brainer. Het lijkt mij onwaarschijnlijk dat het gehoor van liefhebbers van analoog beter in staat zou zijn het kaf van het koren te scheiden. Met ons prototype behalen we naar onze mening een uitstekend klankresultaat. Of we er in geslaagd zijn onze DSP volledige transparant te maken, kun je te zijner tijd het beste zelf proberen . Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 27 oktober 2013 Report Share Posted 27 oktober 2013 (...) Het lijkt mij onwaarschijnlijk dat het gehoor van liefhebbers van analoog beter in staat zou zijn het kaf van het koren te scheiden. Met ons prototype behalen we naar onze mening een uitstekend klankresultaat. (...) Fijn, dat jullie zo tevreden zijn met jullie prototype! Laten we hopen dat het gehoor van de liefhebbers van analoog geluid dit zal bevestigen. Want het grootste compliment dat muziekkenners kunnen geven aan digitale apparatuur en digitale opnamen, is dat het - ondanks alles - toch nog "analoog klinkt"... Overigens is Spido niet in negatieve zin bevooroordeeld inzake DSP. Hij heeft zelfs enige tijd geleden vol bewondering geluisterd naar een installatie waarin DSP werd toegepast. Maar dat was dan wel bij Bruno Putzeys thuis - nou ja, hij woont in zijn werk - en het zou Spido verbazen als een systeem van vergelijkbare kwaliteit (en prijs!) op de consumentenmarkt zou verschijnen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 27 oktober 2013 Report Share Posted 27 oktober 2013 Overigens is Spido niet in negatieve zin bevooroordeeld inzake DSP. Hij heeft zelfs enige tijd geleden vol bewondering geluisterd naar een installatie waarin DSP werd toegepast. Maar dat was dan wel bij Bruno Putzeys thuis - nou ja, hij woont in zijn werk - en het zou Spido verbazen als een systeem van vergelijkbare kwaliteit (en prijs!) op de consumentenmarkt zou verschijnen. ??? Beste Spido, niet om het een of ander maar is nòg een andere Spido dan? Moet niet gekker worden............ Link to comment Share on other sites More sharing options...
leobus Posted 27 oktober 2013 Report Share Posted 27 oktober 2013 Hallo, Dat laatste zou ik niet te hard zeggen Spido. Prijzen van nieuwste ontwikkelingen hebben de neiging in de loop van de tijd erg hard te dalen. Weet je bijv. nog hoe duur de eerste consumentencomputers waren? Groet, Leobus Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 27 oktober 2013 Report Share Posted 27 oktober 2013 Ik heb ook een actief systeem (3 weg), laag onder 150 hz actief gescheiden (hoewel de Marchand xover momenteel defect is), de rest passief. De bedoeling was altijd om alleen het laag wat correcties los te laten (vooral pieken dempen, liefst zonder extra AD/DA conversies. Liefst ook met voor midden/hoog de mogelijkheid om huidige DAC te bijven gebruiken. Probleem is altijd hoe regel je het volume? Een van de weinige opties die ik ken waarmee dat denk ik mee mogelijk is, is de DEQX HDP-4, maar die vind ik te duur. http://www.deqx.com/product-hdp4-overview.php Er zijn natuurlijk veel andere aparaten die "wat" kunnen, Audyssey, Anti-Mode 2.0, Groundsound, Hypex, Anthem ARC (niet los), Hypex, Mini dsp (bv 10x10 of openDRC), Tact RCS, Lyngdorf, Meridian, HK, en veel (semi) pro apparaten. Achteraf gezien was het eenvoudiger geweest om gewoon een paar dsp geregelde subs toe te voegen (bv Velodyne) Link to comment Share on other sites More sharing options...
knor Posted 28 oktober 2013 Report Share Posted 28 oktober 2013 De vertraging is verwaarloosbaar. In de muziek is elke (vermijdbare) vertraging toch al teveel? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Martijn-Synergy Acoustics Posted 28 oktober 2013 Report Share Posted 28 oktober 2013 In de muziek is elke (vermijdbare) vertraging toch al teveel? Perfect is de vijand van goed. In theorie zou je alle verschillen in vertraging (group-delay/groeplooptijd) willen vermijden (de vertraging van een verder weg geplaatste sub kun je trouwens eenvoudig oplossen door een DSP full-range in te zetten ), maar het is belangrijk om het grote plaatje te zien. Weeg alle voor- en nadelen tegen elkaar af om te bepalen of een maatregel wel of niet een goed idee is. Dan kun je komen tot het optimale compromis; en of je het nou wilt of niet, compromissen zijn in de audio onvermijdbaar . Door principieel vast houden aan theoretische idealen, doe je jezelf tekort. Sets van puristen doen vaak één of twee dingen heel goed, maar schieten hopeloos tekort op een hoop andere aspecten. Dat vind ik zonde. Verstandig ontwerpen doe je naar mijn mening door eerst helder te krijgen wat de belangrijkste eigenschappen zijn, om daar vervolgens voor te optimaliseren. Eigenschappen lager op het lijstje probeer je ook zo goed mogelijk te krijgen, zolang dat maar niet te veel ten koste gaat van belangrijkere criteria. Het is lastig om een getal te hangen aan de hoorbaarheidsgrens voor group-delay in het laag, omdat het afhankelijk is van de specifieke situatie en het testsignaal. Als je uitgaat van één trillingstijd, zit je in de praktijk echter heel veilig. Door de subwoofers een meter achter de fronts te zetten, zit je daar nog lang niet aan (om en nabij 3 milliseconde, wat overeenkomt met ongeveer een kwart trillingstijd bij 80 hz). Een conventionele DSP veroorzaakt in het algemeen een nog kleinere vertraging (doorgaans 1 milliseconde of minder). De group-delay is daarom naar mijn mening geen reden om subwoofers, dan wel DSP af te serveren. Zie hier voor een interessante discussie over group-delay: http://www.trueaudio.com/post_010.htm Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 28 oktober 2013 Report Share Posted 28 oktober 2013 Beste Martijn, Zou je, vanwege de verschillen in golflengte - en dus ook de daarmee samenhangende gevolgen voor de fase - de toelaatbare DSP vertragingstijd niet moeten relateren aan de frequentie? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Martijn-Synergy Acoustics Posted 28 oktober 2013 Report Share Posted 28 oktober 2013 Beste Martijn, Zou je, vanwege de verschillen in golflengte - en dus ook de daarmee samenhangende gevolgen voor de fase - de toelaatbare DSP vertragingstijd niet moeten relateren aan de frequentie? Jazeker. De hoorbaarheid van group-delay is afhankelijk van onder meer de frequentie. In mijn post hierboven gebruik ik daarom een praktisch voorbeeld: een subwoofer op een meter achter de frontluidspreker, met een crossover op 80 hz. Link to comment Share on other sites More sharing options...
knor Posted 28 oktober 2013 Report Share Posted 28 oktober 2013 Anderzijds, Martijn, de beste sets die ik hoorde waren toch allen 'au naturel'. Elektronische ingrepen kunnen voor het laag inderdaad goed uitpakken, wanneer iets totaal onbeluisterbaars opeens beluisterbaar wordt. Maar het kan ook al gauw afbreuk doen aan homogeniteit en coherentie. Ik denk wel dat jouw weg naar Rome een goede is. Misschien over een jaar of 10 ook serieus op niveau met sets die in een goede ruimte van zichzelf al goed zijn zonder elektronische correctie-hulp. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Martijn-Synergy Acoustics Posted 28 oktober 2013 Report Share Posted 28 oktober 2013 Anderzijds, Martijn, de beste sets die ik hoorde waren toch allen 'au naturel'. Elektronische ingrepen kunnen voor het laag inderdaad goed uitpakken, wanneer iets totaal onbeluisterbaars opeens beluisterbaar wordt. Maar het kan ook al gauw afbreuk doen aan homogeniteit en coherentie. Ik denk wel dat jouw weg naar Rome een goede is. Misschien over een jaar of 10 ook serieus op niveau met sets die in een goede ruimte van zichzelf al goed zijn zonder elektronische correctie-hulp. Naar mijn mening hoeven we daarvoor geen tien jaar te wachten: het is al zover! Via een forum kan ik je niet overtuigen. De beste manier is om het zelf te beluisteren, liefst in je eigen set. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts